Miercuri, 20 iulie 2016, chiar de Ziua Aviaţiei, a avut loc la ROMAERO, în prezenţa reprezentanţilor Airbus, SAAB şi Dassault, festivitatea de recepţie a subansamblelor finalizate de ROMAERO pentru cele mai importante demonstratoare tehnologice din Joint Technology Initiative Clean Sky – SFWA (Smart Fixed Wing Aircraft) – BLADE (Breakthrough Laminar Aircraft Demonstrator).
Clean Sky este cel mai mare program de cercetare-dezvoltare tehnologică iniţiat în Uniunea Europeană, care deserveşte industria aeronautică şi reprezintă cel mai de succes parteneriat public-privat cu participare românească pentru proiectarea şi construcţia unei noi generaţii de aeronave de transport.
INCAS Cluster este unul din principalii parteneri din cadrul JTI Clean Sky şi este format din principalele entităţi care activează în domeniul cercetării, INCAS şi STRAERO, precum şi din principalele fabrici de tradiţie în domeniul aviaţiei civile şi militare din România – ROMAERO şi AVIOANE Craiova.
Demonstratorul BLADE, care va fi montat pe o aeronavă tip Airbus A-340 modificată, testează noile tehnologii ale Clean Sky, în principal tehnologia de curgere laminară. Obiectivul acestui proiect de cercetare îl reprezintă reducerea emisiilor de noxe şi zgomot cu 50%, scăderea rezistenţei la înaintare, scăderea costurilor de operare şi creşterea globală a eficienţei noilor aeronave cu un procent de peste 10%.
Participarea în JTI Clean Sky nu se va încheia aici. Consorţiul românesc va fi implicat, până în anul 2020, în dezvoltarea unui concept avansat pentru elicopterul de mare viteză de tip compound, sub coordonarea Airbus Helicopters.
La festivitatea de livrare a subansamblelor pentru SFWA (Smart Fixed Wing Aircraft) – BLADE (Breakthrough Laminar Aircraft Demonstrator) au participat înalţi oficiali ai statului român şi reprezentanţi ai partenerilor din proiectul de cercetare Clean Sky:
– dl Costin BORC, Viceprim-Ministru, Ministrul Economiei, Comerţului şi Relaţiilor cu Mediul de Afaceri;
– dl Neculai BANEA, Secretar de stat în Ministerul Economiei, Comerţului şi Relaţiilor cu Mediul de Afaceri;
– dl Remus VULPESCU – Preşedintele C.A. al ROMAERO S.A.
– dl Mircea MODRAN – Membru C.A. al ROMAERO S.A.;
– dl George AGAFIŢEI – Membru C.A. al ROMAERO S.A.;
– dna Dana Violeta GHEORGHE, Director General OI POC Axa 1;
– dl Marc MAUREL – AIRBUS France;
– dl Daniel KIERBEL – AIRBUS France;
– dl Graham YOUNG – AIRBUS UK;
– dl Martin PHILIPPE – EQUERT International;
– dl Philippe ROSTAND – DASSAULT;
– dl David BELFOURD – AIRBUS UK;
– dna Muriel TASSEAU – DASSAULT
– dl Frank HOWARD – SITEC Group;
– dl Cătălin NAE – INCAS “Elie Carafoli”
– dl Vasile BOICU – ROMAERO S.A.
Un reportaj despre acest eveniment poate fi vizionat aici:
http://www.digi24.ro/Stiri/Digi24/Economie/Stiri/Avioanele+viitorului+ar+putea+avea+piese+fabricate+in+Romania
Felicitări pentru spectaculoasele realizări ale INCAS Cluster: INCAS, STRAERO, ROMAERO şi AVIOANE Craiova!
– Adina Călin –
Așa da! Nu măgarii de genul – luati avionul nostru si va facem furnizori, sau producem chestii in Romania…
Da sigur este naspa sa producem in Romania prin offset, cine a spus ca noi avem nevoe de joburi, nu…..Noi avem nevoie de asistati sociali dupa parerea unora.
Noroc cu progamele astea mari de cercetare, la care se implica si marile companii din domeniu. Ca altfel nu atragi nici un Airbus sa faca o colaborare in Romania. Ei se duc la nemti lor – recte Fraunhofer…..
Boeing colaborează direct cu ROMAERO, de exemplu, aşa că ROMAERO este în stare să atragă firme mari din domeniul aeronautic. Şi nu numai să atragă, dar să fie şi premiată ca furnizor de platină.
Reformulez – nu esti in stare sa atragi firmele mari sa faca cercetare cu firmele/centrele de cercetare/universitatile romanesti. Fraunhofer nu este producator german, este cel mai mare consortiu de centre ce cercetare din Germania.
Colaborare intre firme romanesti de profil si marile companii (Airbus/Boeing) exista, dar de obicei se rezuma la o relatie contractor – furnizor, ceea ce nu poate continua la nesfarsit daca companiile autohtone nu fac cercetare-dezvoltare si nu se retehnologizeaza. Avioanele devin din ce in ce mai avansate, iar fabricile noastre nu prea tin pasul…
Interesant, e bine ca inca mai miscam in domeniul asta, cred ca Romania e singura tara din estul (centrul) Europei care e implicata in astfel de programe de cercetare-dezvoltare (mai citisem undeva ca ai nostri sunt implicati in ceva cu materiale compozite sau combinatii de metal/materiale compozite de folosit la constructia unor viitoare aeronave).