Aviaţie

Su-30SM a despicat pentru prima data cerul

Suhoi Su-30SM

Primul avion de luptă multirol din podgoria Suhoi, botezat Su-30SM, a efectuat primul zbor la fabrica de avioane Irkutsk.

Un comunicat de presă al celor de la Biroul de Proiectare Suhoi ne aduce la cunoştinţă că această pasere este o dezvoltare a familiei Su-30MK, customizată după specificaţiile Forţelor Aeriene Ruse şi are ceva modificări: sistemul radar, sistemele radio şi de identificare, scaunele catapultabile, precum şi un număr de sisteme de suport. Pe lângă aceste schimbări, s-a lăsat – aţi ghicit! – şi cu o altă configuraţie a armamentului.

Nou-zburatul multirol Su-30SM va permite ruşilor executarea misiunilor de superioritate aeriană, dar şi pe cele de atac la sol, în acelaşi zbor, sporind semnificativ muşchii Forţelor Aeriene Ruse.

Multirolul Su-30SM va concura direct cu avioanele occidentale F-16, Eurofighter şi Rafale, putând fi considerat un avion din generaţia 4.5.

Care este el un superb, de-ar fi fost introdus mai înainte în serviciul Forţelor Aeriene Ruse… cică ar fi fost un competitor formidabil în faţa avioanelor imperialiste multirol, multi-tasking şi omnirol. Plus F-16 portugheze la mâna a doua!

Sursa: DefenseWorld

– Resboiu –

Link-uri utile:

Revista Resboiu; Forumul Resboiu; Pagina de gardă a portalului; Ramura dedicată Armatei Române; Ramura dedicată spaţiului; Ramura dedicată dronelor.

13 Comments

  • Pai si Su 30 MKI ce sunt ca si alea tot multirol sunt sa intelegem ca SU 27 SM au gene de Su 35?! Sau te pomenesti ca rusii s-au gandit ei mai bine si vor sa aiba un fel de Su 35 biloc dar care sa aiba alt nume in spiritul botezului Suhoi?

  • asta e cu canarduri sau nu ?
    zice ca e dezvoltare a rusilor de la su30mki (indienii au vrut si ceva chestii de la israelieni si francezi, acuma cine stie rusii or fi venind cu ceva de la ei comparabil sau mai bun pentru sm)
    adica ar trebui sa aiba canardurile
    le are sau nu ? tot nu pricep, ca la su35

    • variantele rusesti le numesc cu m,sm
      cele ptr export care au avionica de pe la frantuji(sextant) ,cred ca si de la israelieni sunt cu mk1,2
      era si o varianta smk
      interesant e ca rusii nu vor pune la ale lor nici canarduri…si o sa puna vectorizare cand vor rezolva problemele legate de greutate
      la astia cu turbane le vand dezvoltarea avioanelor rusesti …pe banii turbanezilor

      • niko pai ala su35 e fara canarduri si fara frana aia aerodinamica din spatele cabinei (au inlocuit-o folosind cele suprafetele de comanda de la deriva)
        asta 30, are canarduri la indieni, malaezieni etc
        si su30 chinezesc nu are ca au un radar mai usor
        tractiune vectoriala au toate

        tare ciudat cum le-au zapacit asa, la 30 si la 35

        • la astea cu canarduri e ptr a compensa greutatea extra,de la avionica..dar mai mult de la primele versiuni ale tractiunii vectoriale
          nu vreau sa gresesc ,dar primele versiuni nu sunt egale cu astea de pe su 35(care e vectorizat in toate planurile) si cred ca si structura in zona cozii a fost modificata intarita
          la primele variante intarirea structurii in acea zona marea greutatea,dupa aia or fi gasit materiale ,alte scheme ,sisteme

            • da , e posibil
              un sistem din asta are implicatii in mai multe ,nu numai in manevrabilitate,reflexie radar etc ,sa enumeram numai cele puse de mine si tine
              s 35 are multe modificari fata de celula originala
              cand demarasera programele astea de modernizari tractiunea vectoriala (cel putin cea “de serie” sa-i spun asa),era in faza incipienta
              intre timp au progresat
              oricum intr-un articol vechi citisem ca variantele rusesti s,sm,smk urmau sa fie dezvoltate pe masura ce testau pe modelele de export anumite chestii
              acum,ptr ca programul a mers destul de greu(oricum mult mai bine decat programele mig),cred ca anumite chestii au ajuns destul de mature..si se considera mai mult decat suficient configuratia exterioara a avionuluiplus tractiunea vectoriala
              eu consider,..e o parere personala,ca folosindu-se de aerodinamica buna a platformei,au facut acele evolutii spectaculoase pe la mitinguri,..a fost sa spunem o strategie de marketing foarte buna,neasteptata ,dar oricum in ultimul timp companiile rusesti sunt foarte agresive isub acest aspect si foarte bine ptr ei
              sub aspectul practic,niciodata nu am crezut in utilitatea acelor manevre in lupta…ci doar demonstrau potentialul avionului

  • apropo cu toate ca e off topìc ..si ca unii spun ca rusii au in dotare tot ce arata pe cartile publicitare
    t 90 ala cel mai ultimul ,de-abia se prevede ca va avea in sfarsit blindajul interior antischije(spall..am uitat) si un scf modern ce va permite angajarea tintelor si de catre comandant si de catre ochitor
    eu as alege oricand un sm in detrimentul uni mk,probabil ca avionica va fi mult mai omogen integrata
    la cat de manevrabila e platforma originala suhoi…sa-i pui tvc si canarduri e ca si cum i-ai mai pune 2 pene in coada paunului

    • Ba da dar din 2015, 30 de bucati ar vrea, probabil la pachet la alea 1500 de avioane..dar aici..si noi si rusii suntem colegi de suferinta :)))

  • Am postat la articolul cu declaratiile unui sef din Malaezia despre viitoarele achizitii citeva chestii pe care nu le mai repet. Practic Malaezia desi are Su-30 MKM, nu-l mai cumpara, ci se uita la F-18, Eurofighter, Rafale. Si India se transfera pe Rafale (desi are Su-30 MKI). Sa fie performantele si utilizarea in practica a Su-30 atit de diferite de teoria si propaganda ruseasca?

    Hmm, fabricarea doar in serii mici de avioane, tancuri si submarine rusesti moderne, adesea exportate dar nu si achizitionate de armata rusa poate ca spune si altceva decit povestea saraciei de tranzitie… Sa fi uitat Rusia cum se fabrica scule fiabile? Hmm…

    • lasa ca tocmai india mai cumpara 40 de Su 30 MKI de rele ce sunt.
      In alta ordine de idei cred ca Rafale este in acest moment la fel ca si Typhoon peste Su 30 MKI asa cum si MKI-ul a fost peste F 15 C si E si tot asa.
      Su 30 MKI va fi modernizat de catre rusi cu cun nou pachet de avionica si electronica este un concept de 10 ani deci este normal ca in 10 ani alti producatori sa il depaseasca.
      Su 35 BM nu a aparut degeaba pur si simplu trebuia facut un avion care sa fie la paritate cu Typhoon si Rafale sau un pic peste.
      La fel cum nici F 22 nu a aparut degeaba.
      Faptul ca Malaezia vrea si tehnica occidentala spune 2 lucruri se bazeaza pe 2 furnizori independenti spre a nu fi supusa toata flota pericolului de degradare ca urmare a unor sanctiuni sau embargouri.

Leave a Reply to Reguletto X

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: