Aviaţie

Su-25 vor fi echipate cu sistemul Vitebsk

Primele masuri luate de rusi dupa pierderea in Siria la inceputul lunii a unui avion de atac Su-25 au inceput sa fie date publicitatii, semn ca lectiile au fost invatate si concluziile trase.

Suhoi Su-25

Suhoi Su-25

Astfel, portavocea propagandei rusesti agentia de presa Sputnik titreaza, citand Rossiiskaya Gazeta, ca cea mai noua iteratie a clasicului avion de asalt datand din perioada sovietica, Su-25 SM3 va beneficia de instalarea sistemului de contramasuri Vitebsk.

Titlul cancanistic suna cam asa: “Noile avioane Su-25 ale Rusiei vor fi imune la atacurile cu MANPADS”. In text se fac apoi trimiteri la protectia garantata impotriva focoaselor Stinger si Strela, precum si la cresterea de 3 ori a eficientei avionului de asalt fata de generatii mai vechi de Su-25.

Evident, afirmatiile trebuie luate cu moderatie.

Sistemul Vitebsk este un sistem de auto-protectie din clasa DIRCM (Directional Infrared Counter Measures), fiind de ceva vreme in serviciul activ al fortelor armate ale rusiei, instalat pe elicoptere de transport Mi-8/17, Mi-28 si Ka-52.

Ca termen generic DIRCM e folosit pentru a descrie sistemele de contramasuri IR care urmaresc si directioneaza o forma de energie catre o amenintare.

Sistemul Vitebsk include un detector de iluminare laser, un subsistem ce functioneaza in spectrul ultraviolet, pentru avertizare la apropierea rachetelor , un element electro-optic pentru lupta electronica (folosit la dezorientarea rachetelor autodirijate in spectrul IR), un subsistem de comanda si control precum si clasicele dispersoare de tinte false. Vitebsk poate fi instalat fie intern fie pe piloni de acrosaj.

Se pare ca sistemul si-ar fi dovedit eficacitatea in Octombrie 2016 in Siria, cand un elicopter Mi-8 a reusit sa scape nevatamat in urma unui atac cu rachete MANPADS.

Marius Constantin

 

2 Comments

  • avio-elicopterul valor mi se pare instabil,cu elicile pe marginea aripilor.
    nu se pot pune elicile in fata si in spate,aproape de centrul de greutate(asa cum are elicopterul chinook)?
    in plus,elicile astea mari sunt ineficiente in modul avion.
    daca elicile sunt fata spate ,una din ele se poate strange ,putand fi folosita doar una din ele,crescand eficienta .

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: