Ministrul economiei, Andrei Dominic Gerea, a declarat, vineri, la Craiova, că ministerul intenţionează să facă diligenţele necesare pentru ştergerea datoriilor şi penalităţilor pe care Avioane Craiova le are către bugetul consolidat al statului. Ministrul a insistat pe ştergerea penalităţilor de întârziere.
„Sunt probleme legate de penalităţi, de partea financiară. Salariile sunt plătite la zi, dar e vorba de datoriile şi penalităţile pe care le are societatea de plată. Nu ştiu dacă foloseşte cuiva să încarci bilanţul companiei cu penalităţi, ştiind că nu ai cum să le încasezi, în loc să le ştergi şi să dai o şansă pentru proiecte viitoare, pentru parteneriate care pot apărea. Dacă vrei un partener, atunci îl poţi găsi, dar dacă el vede că eşti înglodat în datorii…“, a spus ministrul Gerea, la conferinţa de presă ce a urmat vizitei sale în fabrică.
Întrebat dacă statul intenţionează să şteargă datoriile Avioane Craiova pur şi simplu, ministrul economiei a declarat:
„Da! Având în vedere că este o fabrică din industria de apărare, da. Pur şi simplu! Avem posibilitatea aceasta şi sper să o putem pune în practică, printr-o procedură specială legală pentru industria de apărare“.
Prin ştergerea datoriilor, fabrica ar fi mai atractivă la privatizare şi ar fi salvate cele aproximativ 300 de locuri de muncă.
Ştergerea datoriilor după modelul Oltchim
Gerea a mai adăugat că fabrica de la Craiova se pregăteşte de privatizare, prin acea procedură specială de ştergere a datoriilor, amintind că la fel se procedează cu Oltchim Râmnicu Vâlcea:
„Ca în orice procedură specială, ai de ales. La Oltchim este un «vehicul» special. Cine va cumpăra, va lua o fabrică fără datorii, că nimeni nu vrea să ia o piatră de moară. El vrea să cumpere brandul, fabrica, tehnologia, oamenii. Nimeni nu se mai gândeşte la datorii“.
Dar iată cum a procedat statul în cazul Oltchim şi de ce spune ministrul economiei că acela care va cumpăra fabrica va lua o societate fără datorii.
Statul a şters cu buretele datorii de 800 de milioane de euro de la Oltchim Râmnicu Vâlcea prin crearea unei noi societăţi (Oltchim 2) pe care se transferă activele vandabile, licenţele de fabricaţie şi toată tehnologia de fabricaţie.
Pe fosta Oltchim rămân doar activele toxice şi datoriile uriaşe de circa 800 de milioane de euro. Cine plăteşte aceste datorii? De unde îşi recuperează creditorii Oltchim banii? Autorităţile spun că se vor mai vinde din activele care rămân pe vechiul Oltchim.
În acelaşi timp, pentru firmele din mediul privat, o firmă care intră în insolvenţă nu are voie să îşi transfere activele pe o altă societate. Întreprinzătorii privaţi nu au voie să lase vechea firmă cu datorii, falimentară, în insolvenţă (cum este Oltchim), şi să îşi facă altă firmă nouă, pe care să desfăşoare aceeaşi activitate.
O astfel de „manevră“ este de natura infracţiunilor economice.
La stat nu e ca la privat
Întrebat dacă nu cumva este o discriminare faţă de mediul privat să se şteargă „din pix“ datoriile de 20 de milioane de euro ale unei firme de stat, ministrul Gerea a explicat că:
„Este o situaţie specială, care se întâlneşte în toată Europa, unde se acordă o atenţie mare industriei de apărare. Sunt preocupări vizavi de această industrie. Sunt două săptămâni de când am participat la Consiliul de Competitivitate de la Bruxelles pe problematica industriei de apărare din ţările membre şi este normal pentru că această industrie nu a fost prea liberă în anii care au trecut. Este normal să acordăm facilităţi, nediscriminând pe alţii“.
Primarul Craiovei, Lia Olguţa Vasilescu, a simţit nevoia să intervină în discuţie, vorbind despre… castraveţi:
„În industria de apărare nu poţi să vorbeşti de piaţă liberă, aşa cum discuţi despre… Nu vorbim despre castraveţi, totuşi, vorbim despre industria de apărare“.
Primarul urbei a mai spus că anul acesta a fost un an mai bun pentru Fabrica de Avioane şi că s-a discutat cu ministrul apărării, iar vestea bună este că „vor fi salariile asigurate pentru angajaţii de la Avioane Craiova şi pentru anul viitor“.
Vizita în fabrică
Ministrul a efectuat o vizită „de lucru“ la Avioane Craiova. El a vizitat secţiile fabricii, zăbovind cel mai mult în secţia de montaj general, unde se află un avion din industria aeronautică civilă şi două avioane ale MApN (IAR 99 şi IAR 99 Şoim).
Ministrul a explicat că a venit la Craiova la insistenţele colegilor săi, fiind o premieră ca un ministru al economiei să vină în Fabrica de Avioane. El a spus că aceasta există datorită salariaţilor săi.
„Este meritul salariaţilor, ei au ţinut această fabrică în viaţă. Au crezut în destinul ei şi orice drum în viaţă începe cu un vis. Misiunea noastră este să dăm contur acestor visuri. Au fost deja discuţii, inclusiv ieri, cu ministrul apărării, domnul Duşa, cu sindicatele din industria de apărare. Eu sunt convins că această fabrică are şanse. Nu va fi uşor!“, a arătat reprezentantul guvernului, referindu-se la faptul că angajaţii au stat fără a încasa salariile timp de mai multe luni la rând.
Interes pentru privatizare
Ministrul a mai spus la Craiova că există şanse reale pentru popularizarea activităţii Avioane Craiova şi, de asemenea, există posibilitatea şcolarizării aici a piloţilor care vor zbura pe aparatele F16. De asemenea, fără a nominaliza potenţialul investitor, ministrul economiei a dat de înţeles că „a fost cineva interesat“ de Avioane Craiova şi de Romaero Băneasa.
„Există interes pentru parteneriate, poate pentru privatizare, din America şi până în Japonia, dar suntem abia la început“, a arătat oficialul.
Informaţii de background
Avioane Craiova este una dintre companiile de stat care are printre cele mai mari datorii către bugete, de peste 84 de milioane de lei (aproximativ 20 de milioane de euro). Potrivit datelor bilanţiere, în 2012 compania a avut o cifră de afaceri de 10,6 milioane de lei şi o pierdere semnificativă de 9,1 milioane de lei.
Aviaţia civilă – o „gură de oxigen“ pentru Avioane Craiova
Ministrul apărării, Mircea Duşa, a declarat, în urmă cu câteva luni, la Craiova, că fondurile alocate pentru contracte cu Fabrica de Avioane din Bănie se ridică la zece milioane de lei. Anul acesta s-au efectuat la Craiova reparaţii la două avioane IAR 99 Şoim, potrivit declaraţiilor făcute la vremea respectivă de către liderul sindical Victor Peţa, ceea ce a permis ca toţi cei aproximativ 300 de angajaţi să fie cu salariile la zi.
Susa: Gazeta de Sud
Din ce declaratii s-au facut, sa inteleg ca ar mai fi inca pe tapet realizarea la Craiova a unei scoli private de pilotaj, echipata cu IAR-99 noi fabricate din banii unui investitor strain(ce are legaturi vechi cu MApN-ul), si al carei client principal(de fapt unic), sa fie RoAF?
Ce-mi pare absolut dubios este ca… in ultima vreme gasim stiri despre Avioane Craiova cam pe la orice colt de strada 😀
Dupa abureala comandata de saptamana trecuta de pe Realitatea, avem acum vizita politicianului la… botul calului (ca sa fac un pic de rima).
Ce ar trebui sa intelegem este ca fabrica de avion tre’ sa supravietiuasca suficient de mult si sa ramana curata ca lacrima (fara datorii adica).
Si in viitorul mai mult sau mai putin indepartat vom avea parte de o noua stire care sa ne informeze ca ai nostri si ai lor au dat cu subsemnatul pe o foaie de hartie..
Asta nu ar fi chiar rau daca o va lua una dintre companiile de renume mondial….sa nu fie o privatizare gen CFR…..
eu n-as fi asa de optimist. Pur si simplu fabrica aia trebuie sa existe, in opinia guvernului (indiferent de coloare politica), la fel ca un mort viu, la fel ca si Oltchimul, pt ca e cunoscuta si inchiderea ei ar imprastia unde de soc antielectorale in toata tara si ar da apa la moara opozitiei (indiferent care e ea). In zece ani va strange iar datorii care iar vor fi sterse din banii “…imii” si tot asa. Parerea mea e ca nici o discutie serioasa despre restructurarea/reabilitarea ind aeronautice romanesti “legacy” nu poate incepe fara consolidarea ei in maximum doi poli. Parerea mea e ca cele mai calificate centre in cursa asta ar fi Bacaul si Brasovul. Asa cum e situatia acum la Craiova, fabrica aia e “less than nothing”, orice investitor ar aprecia mai mult o investitie “greenfield” decat sa-si bata capul cu actuala uzina, cu datoriile, problemele sindicale, mentalitatile vechi, samd. Numai cine nu vrea nu vede asta.
Cred ca in aprecierea unei uzine de aviatie conteaza mai mult portofoliul de proiecte,pe ce paliere sunt capabilitatile creative si mai putin bilantul din contabilitate.
in orice conteaza bilantul de contabilitate albert, daca nu esti rentabil pana la urma te inchizi sau te cumpara altii. Crezi ca McDonnel Douglas nu faceau avioane bune (sa zic numai de F-15) crezi ca Fokker nu facea avioane bune sau SAAB-urile civile, samd, samd. Si cu toatea astea pana la urma s-au inchis. Acum vreo 10 ani cand eram incepator si aveam doar vreo 25 de ani vbeam cu un ing japonez (ala avea vreo 35 de ani) despre ce proiecte ar trebui, ce avioane sunt de viitor samd. Si ala spune ganditor ceva de genul “orice proiect e bun daca poti plati salariile si facturile”. Am ramas blocat, la vremea aia tipul mi s-a parut meschin, limitat, ma gandeam ca Japonia e in big shit de au ajuns sa gandeasca asa. Acum ii dau dreptate si ma gandesc ce naiv gandeam acum 10 ani. Nu degeaba in transee erau trimisi cu precadere pustani de 18-22 de ani!
Pai tocmai de aia, Stelian sper intr-o provatizare care sa o lege de un investitor puternic. Nu mai vrem noi cetatenii sa platim datoriile unor firme asa ca ar trebui sa existe un moment “0” din care sa fie preluata.
Eu unul nu sunt asa de drastic calculand 2 poli sau alte din astea, in automotive slava-domnului sunt mult mai multi poli si ar mai fi loc de crestere asa ca nu vad de ce nu se pot dezvolta si la Craiova capabilitati noi. Si eu cred ca un investitor ar prefera o investitie green field dar este doar parerea mea. Pe de alta parte daca IAR Craiova se privatizeaza si o sa fabrice subansamble s-ar pute ca sa vina repede pe profit si sa nu mai fie o piatra de moara pentru Romania.
@marius fenchea: daca vbim de ind. orizontala care sa fabrice garnituri si piese de cauciuc, faruri, actuatori, pompe de combustibili, elemente de mecanizare a aripii si angrenaje cum se fac la noi, samd, samd, sunt de acord ca pot sa fie cat de imprastiate in tara, sa supravietuiasca fiecare dupa puteri pt. ca probl logistice sunt surmontabile. Pe un TIR incarci angrenaje de mecanizarea aripii pt. 20 B737 si mai ramane loc, pleaca in convoi de 5 masini o data pe luna si in rest n-ai treaba cu nimeni, alte componente sunt inca si mai putin voluminoase. Dar cand ai de-a face cu partea de integrare finala a produsului ai nevoie de hangare de mari dimensiuni, de gabarite de montaj de mari dimensiuni, ai de transportat piese agabaritice pe soselele romanesti fara sa reusesti sa le lovesti, ai de intretinut aerodrom cu tot ce inseamna asta, statie de incercare a motoarelor cu reactie cu aparatura aferenta, turn de incercare a trenurilor de aterizare, e mult mai complicat ca in Automotive. Uite ca si in Romania Dacia ca integrator final se descurca si Ford nu prea. Si nu cred ca e doar fiindca Ford sunt tampiti. Dar in aerospace e inca si mai complicat. De aia cred ca ipoteza cu 4 fabrici majore de aerospace in Romania e din start gresita. Dupa parerea mea Craiova nu are nici o perspectiva, e prea izolata dpdv industrial de restul platformelor industriale, dubleaza aproape fiecare capacitate posibila a uzinei de la Bacau, n-are nici o alternativa concreta la programul IAR-99. Pur si simplu nu e rational, nu e ingineresc sa te dezvolti asa. Romaero va fi inghitita in max. 10 ani de dezvoltarea imobiliara a Bucurestiului oricat se va incerca salvarea ei, pur si simplu se va ajunge ca terenul de sub ea si al Banesei sa valoreze mult mai mult pt. birouri si alte cladiri decat pt. camp de zbor si hangare. E o chestie implacabila care a afectat si alte aeroporturi si uzine de aviatie din lume. Bacaul are o experienta tehnologica mult mai complexa decat Craiova, in plus are si comenzi proprii din care exista fara ajutorul statului. Brasovul are traditie, experienta cu aeronave de conceptie proprie, inca mai are comenzi proprii si are in jur o mare pepiniera industriala din care sa-si recruteze angajati si firme subcontractante. Se pune problema aruncarii lestului pentru a salva dirijabilul, cam asta e comparatia pe care pot sa o fac. Comparatia cu automotive e limitata, sectorul automotive se bazeaza pe o crestere mai mult sau mai putin sustinuta dar constanta din partea “consumerilor”, voi scoateti mii de masini pe luna, un facelift la 2 ani si un model nou la 5 ani. In av. militara daca ai prins in ziua de azi un contract de 50 de avioane zici ca l-ai prins pe D-zeu de un picior, ai de lucru 3-4 ani de zile. Desigur daca Avioane SA din Craiova se privatizeaza le urez cel mai sincer succes, ma bucura sa aud ca industria high tech se modernizeaza si inginerii au de lucru in Ro. Dar aud aceeasi poveste de 20 si ceva de ani, de cand se bloca drumul national cu fuselajul de IAR-93. “„Există interes pentru parteneriate, poate pentru privatizare, din America şi până în Japonia, dar suntem abia la început“, a arătat oficialul.” – pt. mine asta se traduce asa: “mergem pe la tot felul de targuri si simpozioane si lasam carti de vizite, toti ne-au zis ca ne mai suna dar n-au facut nimic concret dar noi vom incerca sa prelungim situatia la nesfarsit, stati fara grija.”
Pai, decat sa urmeze directia actuala de dezvoltare….adica faliment, parca e mai bine asa. Partea buna e ca, in urma asa numitei ‘crize economice’, in Craiova nu mai e loc pentru mai mult de un Mall si nici hypermarketuri nu se mai cer, casele la cheie sau blocurile fara numar date la suprapret nu mai sunt de interes. Lucrul asta ii confera totusi o sansa de supravietuire! Se pare ca reindustrializarea si extractia de resurse naturale necesare acesteia, vor lua locul societatii de consum made in China!
Se pregateste o noua privatizare? Este cineva interesat de terenul pe care se afla fabrica? Ciudat, Fabrica de Avioane de la Craiova beneficiaza de un tratament preferential, daca sunt “sterse” toate datoriile intr-un timp asa de scurt. Pe cand un interes al statului roman, pentru fabrica de la Moreni?
Ma asteptam ca o astfel de stire sa fie primita pozitiv, nu cu ironii gen ‘fabrica de avion’ sau invidie ‘de ce acolo si nu dincolo’. Pacat.
Pacat de ce? Fiecare este liber sa gandeasca pentru el, exista multe voci care spun ca in Romania dinainte de ’89 s-a fortat crearea IAR Craiova intr-un loc lipsit de traditie aeronautica. De aici o parte din frustrari, o alta fateta ar fi ca IAR 99 C Soim a fost un avion bun in 1998 – 2000 cu avionica nou de la Elbit si radarul virtual casca DASH si avionica aia, acum insa suntem in 2013 au trecut 13 ani si nu s-a mai intamplat nimic.
Ar fii pisul de pe lume sa vina SAAB la Cariova si sa faca Trainere aici. Un fel de Soim, poate chiar Soim 2, printr-un parteneriat, si sa mearga la pachet cu Gripen pe piata de export. Oricum pe hotii astia din guvern nu-i misca nimic….poate doar puscaria sa-i sensibilizeze putin!
SAAB colaboreaza cu Boeing la trainere, ambele firme au facilitati de productie acasa la ele, si posibilitatea de a construi in tara liniile respective mai ales ca rata de construcite a Gripen este destul de redusa raportat la 1 an.
Totusi nimic nu este imposibil….mai degraba vine Alenia care a mai licitat pentru Craiova.
Perfect asa….macar sa vina cineva si sa fabrice aici ceva, orice din complexa industrie aeronautica. Crezi ca daca se negocia de la inceput cu Alenia, prin anii 2000 si se produceau aici anumite componente din avioanele alea 7 luate de la ei epntru RoAf, azi mai vorbeam de soarta jalnica a fabricii, sau macar daca armata comanda minim 50 de Soimuri!? Daca vreodata se va leaga ceva de viitorul Soimului modernizat(asa cum spera/viseaza INCAS-ul) fabrica va supravietui cativa ani buni, daca nu doar privatizarea o scapa sau o ingroapa. Un mare plus adus fabricii in viitorul apropiat, ar fi si standarul Soim aplicat restului de aeronave din dotarea armatei….99 Standard, plus reconstructia aeronavelor prabusite si inca ceva de studiu pentru centrul de incercari in zbor. Pana atunci ramanem cu mortul viu. Depinde doar de noi daca o sa fie mai mult mort sau mai mult viu. Aia e…
PS Fabrica de avioane de la Craiova e strans legata de stat, finantare si cercetare. Daca INCAS-ul nu vine cu un proiect viabil, puternic finantat de stat, pe care uzina sa-l produca, atunci la ce mai vreti sa sperati? La IAR 99 Soim sau la renasterea lui IAR 93 Vultur(poate o varianta modernizata, mai smechera, cu care sa-i ofticam pe sarbi?)? Hai sa faca INCAS-ul un competitor viabil al T 50 pe care sa-l produca IAR CRaiova si apoi putem spera sa avem sanse sa-l vindem, macar si numai armatei romane. E cineva care crede ca actualul Soim reprezinta varful de lance al anilor 2020…..avion pretios pe care sa-l produca uzina? Mai pe romaneste, hai sa facem un avion bun si abia mai apoi sa speram ca putem scapa de faliment sau ne lasam pagubasi si gata. Pana atunci, ramane sa ne plangem de mila ca fraierii…..ca doar noi suntem romani si la asta ne pricepem cel mai bine!
Olguta a promis in alegeri ca ea va privatiza fabrica aia. Acum ce nu e clar e catre cine si in ce scop, nu e clar ca dupa privatizare se vor mai produce avioane, unii zic ca o sa apara un mall,etc.Orice e foarte posibil.
Parerea mea e ca va fi o jmecherie olteneasca facuta de cuplul Zgonea – Vasilescu-Vasilescu – Manda – Neacsu -etc.Se invart pe acolo de cateva saptamani ia pocnit rau de tot chestia cu fabrica de avioane, daca pana acum 1 luna nu stiau exact pe unde e , cred ca a venit vreun borfas si probabil deja au mirosit ca e rost de invarteala cu terenuri ceva….