Eurofigther Typhoon with Meteor Spain

Eurofigther Typhoon spaniol, cu Meteor

Spania plimbă pe sub nasul peruvienilor o ofertă cu 20 de avioane aproape-multirol tip Eurofighter Typhoon, second-hand, la preţul de aproximativ 45 milioane de rogodei. D-ăia europeni.

Aceeaşi Spanie, se angajează la o livrare promptă. Maxim un an de zile standard, pământene.

Oferta a fost întocmită în urma unei petiţii a Operation Command-(o)ului peruvian, responsabil pentru evaluarea potenţialului tip de avion care să înlocuiască o salată de paseri ca o sorcovă, a cărei reţetă conţine următoarele cantităţi şi ingrediente: 12 Mirage 2000, 19 MiG-29, 18 Suhoi Su-25.

Conform realităţii, şi flota peruviană de zburătoare necesită o modernizare fuga-fuga, altfel reprezentanţii Peru se vor înghionti pe la porţile Marilor Porţi cu Mircea Duşa, Anyu Angelov şi Ante Kotromanović.

Apropos de Ante Kotromanović, mi-am adus aminte că nu i-am dat vestea aproape-bună lui Igor. Îmi trebuie o secretară…

Revenind, să vorbim un pic despre termenele de valabilitate a ingredientelor din vitrina peruviană.

Cele 12 Mirage 2000 sunt destul de pleoştite, având în cartea de muncă vreo 26 de ani. Tinerele, ce-i drept, faţă de MF-75-urile noastre. Apropos, cred că vreo trei de la Luna stau chiar mult mai bine la problema reumatismului decât Mirage 2000 astea peruviene.

Şaisprezece din cele 19 MiG-29 ale Forţelor Aeriene Peruviene au fost cumpărate dintr-un second-hand al belaruşilor, prin ’96. Noi-praf.

Responsabilii cu înlocuirea au scris cu vorbe că majoritatea avionăriei lor are între 20 şi 25 de ani trecuţi de la naştere şi vreo decadă de la ultima internare pentru bibileală majoră.

Cu inima dându-se cu capul de pereţi, ministrul peruvian al Apărării a tras o poliţă de asigurare în valoare de 22.2 milioane de dolari, care acoperă însă numai nouă Mirage 2000, nouă MiG-29 şi patru Suhoi-25.

Dacă întrebaţi de poliţele de asigurare pentru avioanele MiG-21 LanceR, nu mai mă joc cu voi.

După cum nu bănuiţi, peruvienii operează acum doar 22 de avioane din 49. Foarte coincidenţă intenţionată ar fi ca să se zboare exclusiv cu peruşii având plata la zi.

De Su-25 n-am spus, e adevărat şi chiar mă bucur că mi-aţi atras atenţia. Pe ambalaj scrie în belarusă că au fost cumpărate prin 1997. Gânduri de combinaţii au fost, dar n-a dat nimeni şase-şase, nici georgienii, nici haholii şi nici belaruşii, de îşi recunoşteau scrisul, aşa că nu s-a lăsat cu vreun urcat pe rampă şi schimbat de şaibe.

Peruvienii s-au gândit, numărând la rogodei, că au două viitoruri. Fraieri. Dacă erau români, găseau şi a treia manevră.

Stânga, ar fi direcţia cea bună de mers. La stânga este soluţia pentru cumpărarea unei flote de peruşi proaspeţi.

Dreapta, ar fi direcţia cea bună de mers. La dreapta este soluţia pentru cumpărarea unei flote de peruşi obosiţi.

Româneşte, ar fi direcţia şi mai bună de mers. Nu este chiar o soluţie. E ceva, mai mult ca o alifie: nu se cumpără nimic şi se măresc pensiile ştampilatorilor. Merge uns.

În primul caz, adică “stânga”, există în vitrină nişte paseri de numa-numa: Eurofighter Typhoon, paserea aproape bună la toate, F/A-18 Super Hornet, albină universal-valabilă-de-valabilă, Saab 39 Gripen, sau şampania săracului, foarte-jucăuşele Suhoi-27 şi 30, precum şi ăla, de-i cel mai avion bun, cum îi zice… aşa, Rafale!

Varianta următoare, adică “dreapta”, de la dezmembrări, cuprinde MiG-29 şi Suhoi Su-27, Eurofighter Typhoon, F/A-18 Hornet.

Doamneee, nici ăştia nu se gândesc la F-16!!

Ce-i drept, la ei prin Peru, se fumează mult. Altfel nu îmi pot explica cum de se pot gândi la MiG-29 la mâna a doua.

Mă gândesc că-i imposibil ca cineva din România, ţara asta dă dăştepţi, se va gândi să tragă de bilele abacului şi să le trimeaţă peruvienilor o ofertă cu limbi de ceas de MiG-29 sau vreuna legată de tot cârdul de pe MK. Şi nici n-ar trebui să întindem pe ele nişte bronz de plită pe unde scrie întru posteritate vreun “AMR 69” sau “Iubesc femeile perverse”, scrijelit cu linia de miră de vreun pedestraş plictisit să le păzească de ţânţari.

Crescătoriile majore au trimis deja ofertele la kilogram în viu, însă decizia întârzie. Cică, peruvienii, au avut şi tupeul ca după ce că nu vor F-16 de la dezmembrări, să mai ceară şi offset plus transfer de tehnologie.

Eh, ce ştiu ei!

Apropos, cică interesul ar fi o continuitate pe linii apropiate şi geana se zbate când la Su-27, când la Su-30, când la avionul ăla tare, franţuzesc. Rafale parcă îi zice…

Revenind la conquistadori, o delegaţie a descălecat în Peru şi de data asta nu cu mărgele.

Spaniolii oferă avioane Typhoon care au cam la 600 de ore de zbor din totalul de 6000 până la pensioară.

Sursa: LaRepublica.pe

 

– Iulian Iamandi –