Sea Gripen

Încep să mă întreb ce şi cum e cu Sea Gripen ăsta şi naturlich, mă scarpin în cap. Sea Gripen? Păi stai aşa, că eu nu-i văd rostul, sincer şi dacă mint mi se apleacă dupe care trebuie să mă trag de aplecate.

So, vestea găsită de mine pe la brazilieni, pe Aereo, care sunt ei echidistanţi, zice că Jane’s a dat-o săptămâna trecută c-o ştire de pe la Saab din bătătură: aproape au finalizat faza întîia, aia de “design studies” pentru o versiune a Gripen NG multitasking capabil să opereze de pe portavioane.

După ani de muncă… seculară, cu proiectare şi studii preliminare de fezabilitate, planurile pentru Sea Gripen vor fi implementate luna aceasta de către o echipă formată din ingineri suedezi şi britanici.

Informaţia a fost oferită de către Tony Ogilvy, director general şi şef al centrului de proiectare aeronautică pentru Sea Gripen Saab în Mare Britanie (UK Saab).

Sursa: Aereo

Acum stau strâmb şi încerc să cuget drept. În opinia mea pe persoană fizică, acest Sea Gripen este pierdere de timp şi resurse. Nu zic nu, experienţa acumulată le va fi de folos celor de la Saab… dar cui să vândă avioane Sea Gripen?

FX-2 al Braziliei are deja cruce la cap, iar FX-3 ţinteşte chiar şi avioane second hand pentru că este criză. Sunt luate în considerare chiar şi F/A-18 Hornet puse la saramură/nisip.

Argentina ar vrea. Ar vrea orice, dar nu are bani. Foarte probabil însă, vor lua pentru portavionul lor acelaşi tip de avion pe care îl va achiziţiona Brazilia. Cu siguranţă… mai târziu decât brazilienii.

– Resboiu –

Pai…hai ca o sa incerc sa-ti explic eu. Oamenii au facut asa cum ai zis si tu, studii de fezabilitate, in urma carora au ajuns la concluzia ca piata potentiala exista. Evident, tintele sunt Brazilia si India.

De aici si capabilitatile CATOBAR (catapult-assisted take-off but arrested recovery) – adica lansare prin catapultare de pe portavioane clasice (caz in care ar putea decola la MTOW – greutatea maxima la decolare), clientul tinta fiind, evident, Brazilia si STOBAR (short take-off, but arrested recovery) – adica decolare de pe trambulina, clientul tinta fiind India.

SAAB a raspuns unui RFI trimis de indieni in 2009 si a continuat sa faca schimb de informatii cu militarii indieni din Delhi si Goa (adica cu Ministerul Apararii si cu Marina). Despre mult-trambitata selectie a Rafale de catre indieni… Trebile nu sunt deloc certe: finantistii indieni descopera costuri noi (neincluse in oferta initiala a francezilor). Mai mult decat atat, francezii nu pot (sau refuza) sa justifice aceste costuri suplimentare, conform StratPost.

– Griffon236 –

———————————————————

Link-uri utile:

Revista Resboiu; Forumul Resboiu; Pagina de gardă a portalului; Ramura dedicată Armatei Române; Ramura dedicată spaţiului; Ramura dedicată dronelor.