A400M Atlas, Airbus Military

A400M Atlas, Airbus Military

Spania, in buna traditie recenta a statelor occidentale si in contra pantei ascendente a achizitiilor militare de prin alte zone ale hartii, decide sa mai taie un pic din lista de cumparaturi.

Astfel, la cutit a intrat comanda pentru avioanele de transport Airbus A400M.

Drept urmare, decizia a fost ca din 27 avioane sa se achizitioneze doar 14. Restul de 13 vor fi oferite la export…

Dupa patru ani de intarzieri si cinci miliarde peste cheltuielile planificate – de 20 de miliarde de euro – dar si dupa livrarea unui singur avion, incepe sa se lase umbra peste programul A400.

Programul in cauza trebuia, sau trebuie…, sa acopere carentele la capitolul transport aerian al nu mai putin de sapte tari europene membre NATO: Belgia, Marea Britanie, Franta, Germania, Luxemburg, Spania si Turcia.

Presimt ca numai Turcia va cumpara atat cat a preconizat. Bine, probabil si Luxemburgul…

Nemtii, de asemenea, vor oferi la export 13 din cele 53 avioane comandate – daca si legiuitorii germani vor aproba gestul.

Interesant, nu? Nu se anuleaza, se renunta… Nuanta.

Franta, tara activa peste mari si tari, este inca indecisa. Ministrul apararii, Jean-Yves Le Drian a declarat ca tara sa inca are nevoie de toate cele 50 de avioane de transport dorite in inventar pentru anul 2025, dar a lasat usa intredeschisa vis-a-vis de tinerea in exploatare a unor avioane aflate deja in uz.

In planul pe sase ani legat de cheltuielile militare, recent dezvaluit, francezii au inclus 15 A400 pentru perioada 2014 – 2019, insa nu s-a facut lumina asupra celorlalte 35 A400 din comanda initiala.

“I haven’t yet decided what will happen after 2019. The number of A400M aircraft within the total requirement has not yet been fixed,”

A declarat Le Drian.

Sursa: Reuters

An-124, surprins pe la noi

An-124, surprins pe la noi

Solutia cu oferitul la export nu emotioneaza, la drept vorbind. Momentan, numai Malaezia a comandat 4 avioane A400.

Oare ce se va alege de restul avioanelor planificate pentru productie? Deh, nevoia exista prin mai multe curti… dar bani, de unde?

Mai sus nitel, am postat un An-124 surprins in timpul vizitei la Flotila 90 Transport Aerian. E mare. Mare!

Haideti sa-l mai vedem un pic, comparativ:

AN-124 decoland

AN-124 vs. Spartan vs. Hercules

Degeaba nu lipesc pe aici poze cu An-ul 124… Zic: ce ne facem? Nu noi-noi, ci noi… cu totii, toti cei aflati in UE si NATO.

Inchiriem?

Pai, retragerea din A-stan nu inseamna PAX Americana, PAX Europeana, etc. Deschiderea unui teatru de operatii nou n-ar surprinde pe nimeni si am vazut cam ce s-a intamplat in Mali, cand Franta a scartait din toate incheieturile la capitolul capabilitati de transport aerian.

Desigur, toate rudele de la tara ale Marilor Puteri din NATO sunt preocupate cu adunarea fondurilor pentru F-16 la mana a… cata s-o mai nimeri pentru unii, ca la noi stim ce a iesit.

Cu transportul aerian insa, cum ramane?

Haideti sa mai vedem o imagine comparativa:

An-124 vs. C-130 Hercules

An-124 vs. C-130 Hercules

Intrarea – ok, primirea – Romaniei in NATO si UE m-a facut sa visez la mai mult si mai bine. Nu ma leg de necazurile noastre in acest articol – la urma urmei, stim bine ca dispunem de posibilitati limitate. Realist vorbind, asta e… Atat ne tin buzunarele si in mod sigur de-ar fi fost posibil s-ar fi facut mai mult. Si chiar s-a facut ceva in ceea ce priveste aviatia de transport, aviatia noastra de transport.

Dar parca doare si cand ma uit la puterile puterilor cu care ne-am cumetrit.

Asa, de what if si worst case scenario, gandul ca o desfasurare de forte in regimul  de urgenta “arde!” necesita din partea Aliantei mai mult decat poate… Ei bine, gandul asta ma nelinisteste.

C-17 Vs. Spartan

C-17 Vs. Spartan

Desigur, exista americanii. Cum se poate observa in imaginea de mai sus, au cu ce.

Dar au… pentru toti? Inclin sa concluzionez ca nici pentru ei nu mai au, cat le trebuie. Si nu doar la capitolul transport aerian.

Dar, asta e alta poveste…

Si, apropos de concluzionat: problema nu este la noi.

Asa cum o demonstreaza de mai multe ori pe an, Flotila 90 Transport Aerian isi indeplineste cu brio misiunile. Iar oamenii de acolo sunt alaturi de noi toti ori de cate ori sunt chemati sa ajute. La vreme de pace, e binisor. Nu ma incumet sa afirm “e bine”, caci in situatia generala data de posibilitatile bugetare nu are cum sa fie bine.

– Iulian Iamandi –