Aviaţie

Se intinde umbra peste capabilitatile de transport aerian european din NATO?

A400M Atlas, Airbus Military

A400M Atlas, Airbus Military

Spania, in buna traditie recenta a statelor occidentale si in contra pantei ascendente a achizitiilor militare de prin alte zone ale hartii, decide sa mai taie un pic din lista de cumparaturi.

Astfel, la cutit a intrat comanda pentru avioanele de transport Airbus A400M.

Drept urmare, decizia a fost ca din 27 avioane sa se achizitioneze doar 14. Restul de 13 vor fi oferite la export…

Dupa patru ani de intarzieri si cinci miliarde peste cheltuielile planificate – de 20 de miliarde de euro – dar si dupa livrarea unui singur avion, incepe sa se lase umbra peste programul A400.

Programul in cauza trebuia, sau trebuie…, sa acopere carentele la capitolul transport aerian al nu mai putin de sapte tari europene membre NATO: Belgia, Marea Britanie, Franta, Germania, Luxemburg, Spania si Turcia.

Presimt ca numai Turcia va cumpara atat cat a preconizat. Bine, probabil si Luxemburgul…

Nemtii, de asemenea, vor oferi la export 13 din cele 53 avioane comandate – daca si legiuitorii germani vor aproba gestul.

Interesant, nu? Nu se anuleaza, se renunta… Nuanta.

Franta, tara activa peste mari si tari, este inca indecisa. Ministrul apararii, Jean-Yves Le Drian a declarat ca tara sa inca are nevoie de toate cele 50 de avioane de transport dorite in inventar pentru anul 2025, dar a lasat usa intredeschisa vis-a-vis de tinerea in exploatare a unor avioane aflate deja in uz.

In planul pe sase ani legat de cheltuielile militare, recent dezvaluit, francezii au inclus 15 A400 pentru perioada 2014 – 2019, insa nu s-a facut lumina asupra celorlalte 35 A400 din comanda initiala.

“I haven’t yet decided what will happen after 2019. The number of A400M aircraft within the total requirement has not yet been fixed,”

A declarat Le Drian.

Sursa: Reuters

An-124, surprins pe la noi

An-124, surprins pe la noi

Solutia cu oferitul la export nu emotioneaza, la drept vorbind. Momentan, numai Malaezia a comandat 4 avioane A400.

Oare ce se va alege de restul avioanelor planificate pentru productie? Deh, nevoia exista prin mai multe curti… dar bani, de unde?

Mai sus nitel, am postat un An-124 surprins in timpul vizitei la Flotila 90 Transport Aerian. E mare. Mare!

Haideti sa-l mai vedem un pic, comparativ:

AN-124 decoland

AN-124 vs. Spartan vs. Hercules

Degeaba nu lipesc pe aici poze cu An-ul 124… Zic: ce ne facem? Nu noi-noi, ci noi… cu totii, toti cei aflati in UE si NATO.

Inchiriem?

Pai, retragerea din A-stan nu inseamna PAX Americana, PAX Europeana, etc. Deschiderea unui teatru de operatii nou n-ar surprinde pe nimeni si am vazut cam ce s-a intamplat in Mali, cand Franta a scartait din toate incheieturile la capitolul capabilitati de transport aerian.

Desigur, toate rudele de la tara ale Marilor Puteri din NATO sunt preocupate cu adunarea fondurilor pentru F-16 la mana a… cata s-o mai nimeri pentru unii, ca la noi stim ce a iesit.

Cu transportul aerian insa, cum ramane?

Haideti sa mai vedem o imagine comparativa:

An-124 vs. C-130 Hercules

An-124 vs. C-130 Hercules

Intrarea – ok, primirea – Romaniei in NATO si UE m-a facut sa visez la mai mult si mai bine. Nu ma leg de necazurile noastre in acest articol – la urma urmei, stim bine ca dispunem de posibilitati limitate. Realist vorbind, asta e… Atat ne tin buzunarele si in mod sigur de-ar fi fost posibil s-ar fi facut mai mult. Si chiar s-a facut ceva in ceea ce priveste aviatia de transport, aviatia noastra de transport.

Dar parca doare si cand ma uit la puterile puterilor cu care ne-am cumetrit.

Asa, de what if si worst case scenario, gandul ca o desfasurare de forte in regimul  de urgenta “arde!” necesita din partea Aliantei mai mult decat poate… Ei bine, gandul asta ma nelinisteste.

C-17 Vs. Spartan

C-17 Vs. Spartan

Desigur, exista americanii. Cum se poate observa in imaginea de mai sus, au cu ce.

Dar au… pentru toti? Inclin sa concluzionez ca nici pentru ei nu mai au, cat le trebuie. Si nu doar la capitolul transport aerian.

Dar, asta e alta poveste…

Si, apropos de concluzionat: problema nu este la noi.

Asa cum o demonstreaza de mai multe ori pe an, Flotila 90 Transport Aerian isi indeplineste cu brio misiunile. Iar oamenii de acolo sunt alaturi de noi toti ori de cate ori sunt chemati sa ajute. La vreme de pace, e binisor. Nu ma incumet sa afirm “e bine”, caci in situatia generala data de posibilitatile bugetare nu are cum sa fie bine.

– Iulian Iamandi –

 

14 Comments

  • In logica chelului tichie de margaritar ii trebuie, la noi sau cele mai multe lucruri pentru inzestrarea armatei s-au facut fix acolo unde aveam cea mai putina nevoie, ma refer la aviatia de transport, desigur este foarte misto sa ai Spartane dar nu e mai util sa fi avut doua batalioane/regimente dotate cu VL-MICA/NASAMS/SPYDER?

    Desigur atunci cand am intrat in NATO ne-am asumat ca si noi vom sprijini expansionismul nord-atlantic pe unde asta se va duce, cat ne tin curelele(de la speciali, un UAV, infanteristi pana la nebuneli de gen capabilitati blue water, sea lift, air lift cea ce pentru noi..e prea mult).

    Daca maine navalesc rusii peste noi, cel mai probabil paza aeriana, fregatele si mai stiu io ce au mari sanse sa nu mai existe dupa primele 24 de ore, cea ce e nasol, mai nasol este ca printre alte minunantii ale Armatei Romane care nu vor mai exista se numara si flotila de Spartane/Hercules-uri fara insa ca lucrul asta sa aiba cea mai mica importanta in economia razboiului nici ca ar exista nici ca nu.

  • Rusii nu o sa navaleasca fiindca Armata Romana se degradeaza in continuare din pacate.
    Timpul o sa desavarseasca lucrarea.
    Nu e nevoie nici de razboi.

  • @victor foarte prost comentariul, din contra, noi ne putem lauda cu flotila de transport, avem capacitati singuri in NATO de a ne transporta trupele oriunde, fara sa cerem ajutor nimanui. Dar voi sunteti obisnuiti doar sa criticati, si daca am avea 100 de F 16 noi se trezeste vre un parazit sa zica domne nus bune, mai bine cumparam nush ce… si tot asa. Dar chiar flotia de transport este de laudat, suntem printre putinele tari din Nato care au capacitatea asta, suntem printre putinele tari din Nato care putem transporta comandouri fara avione imprumutate.. ultimul exemplu Siria. Asa ca nu mai vb prostii, spartanele au fost prioritare, acum urmeaza avionele de vanatoare!

    • Robert Ionut, sunt parti din comentariul tau – bun, de altfel – interpretabile.

      Mai exact:

      “Dar voi sunteti obisnuiti doar sa criticati, si daca am avea 100 de F 16 noi se trezeste vre un parazit sa zica domne nus bune, mai bine cumparam nush ce… si tot asa.”

      Eu ma recunosc ca refractar, in general. Asa ca mai bine intreb: 1. Care “voi”? si 2. Victor e parazit?

    • @ Robert Ionut – atata timp cat investitiile in Armata nu se regasesc in capabilitati reale de aparare a tarii o sa fiti criticati in continuare (daca faci parte din MApN)
      Atata timp cat achizitiile se fac fara offset noi civilii nu beneficiem de ele in forma directa si avem dreptul ca sa le criticam.
      Nu spun ca este rau ce s-a facut la nivelul capacitatilor de transport aerian, spunem ca este rau ca programe care ar trebui sa fie prioritare sunt lasate pe “mai tarziu” spre niciodata. Asta spune si Victor!

    • Da este foarte bine ca exista Spartane, este cel mai bun avion din aceasta categorie din lume.

      Da in 2002 atunci cand am intrat in NATO, capabilitatile astea(inutile Romaniei), au facut parte din intelegere.

      Daca judecam macro, per total o Armata Romana pliata pe nevoile NATO(cu capabilitati inutile apararii Romaniei) si o Armata Romana croita strict pe nevoile de aparare ale tarii fara excese de genul Fregatelor, Navei Transport Strategic(in plan),Spartanelor, dar cu mult mai multe Spike-uri, SHORAD-uri si alte chestii contondente dar in afara NATO, iesi mai castigat cu prima varianta.

      O Armata Romana oricat de combativa ar putea sa o faca Romania, va fi doar o chestiune de timp pana va fi facuta pilaf de un potential invadator.

      De un auxiliar/sau o posesiune vestica, nu indraznesc prea multi sa se ia, oricat de scazuta ar fi capacitatea sa de lupta.

      E ca la puscarie, un tip solid, atletic ajuns de capul lui pe acolo are sanse mult mai mari sa o pateasca decat vreun contabil scund si slabanog al Clanului Soprano(decat daca aia nu vor sa il omoare desigur).

      Io doar constatam ca sa facut cel mai mult pentru ce ii foloseste cel mai putin Romaniei din concubinajul cu NATO, sa facut foarte putin in cea ce priveste divizia de infanterie pe care ar trebui sa o punem la dispozitia NATO, escadrilei de fightere si capabilitatilor de suveranitate a spatiului aerian, fregatelor chiar, lucruri de care ne puteam si noi folosi in caz de vreo ciomageala lipsiti de sprijinul NATO sa spunem.

  • @resboiu am zis “parazit” in sensul general, de victor am zis ca e prost comentariul. “voi” ma refer la oamenii care nu sunt niciodata multumiti, care orice am lua, orice progres am face, orice am crea pe plan local incep sa spuna ca nu e bine, ca daca cumparam cu offset de nush unde era mai bine, ca tot ce face industria noastra e de cacat… si lista continuo. “voi” sunt acesti “specialisti” atotstiutori care stiu ei mereu ce e mai bine si mai performant… got the point?

  • @resboiu am zis “parazit” in sensul general, de victor am zis ca e prost comentariul. “voi” ma refer la oamenii care nu sunt niciodata multumiti, care orice am lua, orice progres am face, orice am crea pe plan local incep sa spuna ca nu e bine, ca daca cumparam cu offset de nush unde era mai bine, ca tot ce face industria noastra e de cacat… si lista continuo. “voi” sunt acesti “specialisti” atotstiutori care stiu ei mereu ce e mai bine si mai performant… got the point?

  • @marius fenchea Marius dar cine din vecini are capacitatea de a se apara de un atac… si cine din vecini are capacitatea de a ataca? Aici exclud a priori Rusia! In rest, cam toti sunt mult mai praf ca noi, ei nu au nici flota de transport, unii zboara cu subsemnatul, altii au avionica din anii 80, si unii scot noutati si de performate medii pentru export, pentru ca nu ai bani sa le cumpere ei insasi!

    • Hai ca s ao luam asa….noi avem MIG 21 LanceR, ungurii au 14 Gripen C/D, cehii au 14 Greipen C/D, polonezii au 48 de F 16.
      Nu prea se pot lauda cu flota de transpoer dar la capitolul offset si apararea aeriana imi pare ca stau mai bine ca si noi.
      Lista poate continua la TBT-uri daca vrei cu Patria, Pandur, si noi cu cele 31 de Piranha, apropos sunt functionale? Cate MBT-uri au polonezii? Cate MBT-uri moderne avem noi?

  • @marius Eu ma refer la vecini cu care avem granita Marius, am exclus Rusia chiar daca nu avem granita ca nu vina cineva sa zica domne ca daca vine ursu Ivan… Ungurii si Cehii fac parte din aia care spun ca zboara cu subsemnatul. Si oricum, tu stii cate rachete pt atac la sol au? :)) Te apuca rasul daca iti spun! Ei nu au TBT sau tancuri aproape deloc, nu imi spune mie ca doar cu 14 gripen iti aperi tara… cum nu iti aperi tara doar cu 12 F16 in orice varianta. Singurii care ar putea avea o tentativa de a veni peste noi sunt Ucrainienii, doar ca ei nu au pornit 80% din tehnica lor de 20 de ani cel putin…

    • Robert Ionut, ce se mai aude de achizitia de FA18?Dar de constructia noului tanc romanesc?Acuma ai lasat-o mai moale cu ele.Ai vazut si tu ca lumea nu ia in considerare aceste fantezii.

  • @sorin cu F18 am clarificat situatia, noul tanc romanesc va aparea dupa dezvoltarea noului transportor! NU este nici o fantezie, o sa fie o palma peste fatza la voi astia care credeti ca suntem la pamant, si ca industria noastra nu mai face nimic. O surpriza placuta o sa fie si noul transportor cu un blindaj foarte bun si inovativ, precum si capacitatea de a pluti! 😉

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: