Aviaţie Geopolitica

Scurt istoric pentru Sukhoi 22 si prezenta sa in Orientul Mijlociu

Suhoi 22 “Fitter”, este operational in Orientul Mijlociu de zeci de ani.

Avionul Sirian Su-22 este o varianta modificata de Su-17/Su-22 si a fost folosit extensiv in conflictele arabo-israeliene, cum ar fi Razboiul de Yom Kippur din 1973 (survenit la doar cateva luni dupa ce Siria a primit avionul de la USSR) si in 1982 in timpul Razboiului din Liban.

Suhoi Su-22 Fitter Polonia

Suhoi Su-22 Fitter Polonia

Incepand cu 2012, Su-22 este utilizat de catre presedintele sirian Bashar al-Assad, in lupta impotriva insurgentilor.

De asemenea se presupune ca atacul cu gaze toxice din luna aprilie 2017, impotriva orasului Khan Sheikhoun din nord-vestul Siriei a fost desfasurat tot de catre avioane Sukhoi 22.

Ca urmare a atacului, proaspat numitul presedinte american american Donald Trump, cateva zile mai tarziu ordona lansarea a mai mult de 50 de rachete Tomahawk, de pe doua distrugatoare ale marinei SUA, atac indreptat catrebaza Al Shayrat, la nord de Damasc, de unde au fost lansate avioanele implicate in atac. Se presupune ca aproximativ sase Su-22 au fost distruse de catre rachetele Tomahawk.

Sukhoi 22 este desemnat ca un avion de lupta si bombardament, dar initial a fost folosit pentru atacuri la sol.

In anii 1960, Sukhoi si-a propus imbunatatirea avionului de vanatoare la joasa altitudine Su-7, marind anvergura aripilor pentru o mai buna manevrabilitate, si imbunatatind armamentul echipat. Astfel a luat nastere seria Su-17/20/22.

Su-20 si Su-22 sunt variantele pentru export ale modelului Su-17, si au caracteristici ce variaza drastic in greutate, dimensiuni, motor si echipare.

In functie de varianta din care face parte, avionul poate transporta o varietate de bombe – inclusiv bombe cu dispersie, rachete clasice si rachete aer-aer. Varianta Fitter F, de exemplu, poate sa decoleze cu o greutate maxima de aproximativ 17700 kilograme (39000 pounds) si transporta si lansa bombe cu o greutate totala intre 1100 si 1800 kilograme (2500-4000 pounds), potrivit istoricului militar Spencer C. Tucker, autor al “Enciclopedia Razboiului din Golf”; dar exista si variante de SU-22 ce pot transporta bombe cu o greutate totala de 3600 kg.

“Propulsat de un motor turbojet Lyulka AL-21F de 11204 kilograme-forta, este capabil de 2220 km/h (1380 mph) si are un plafon de maxim 14 200 de metri”, scrie Tucker in relatarile sale despre Razboiul din Golf. Avionul este inarmat cu doua tunuri de NR30, de 30 mm montate în aripi, si are intre 6 si 8 puncte de montare pe care poate echipa fie bombe, fie rachete, spune el.

Chiar si inainte de intalnirea cu F/A-18 avionul Su-20/22 a inregistrat pierderi. In timpul razboiului dintre Iran si Irak din anii 1980, zeci de Su-22 au fost doborate sau distruse. Ulterior, in timpul razboiului din Golf, Fortele Aeriene ale SUA, sburand pe aviane F-15 Eagle au revendicat doua aeronave irakiene.

La terminarea conflictelor din Irak, numeroase Su-22 alaturi de Su-25 si MiG-25 au fost transferate intre Irak si Iran, sau ingropate in desert pentru a putea fi recuperate la nevoie. Avioanele aparute la inceputul razboilui civil din Siria, fac cel mai probabil parte dintre acestea.

Sursa: Defense Tech

Vlad Costache

5 Comments

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: