Aviaţie

Saga Eurofighter in Austria continua

Eurofighter Typhoon - Saber Guardian 17 - Argedava Saber 17

Eurofighter Typhoon – Saber Guardian 17 – Argedava Saber 17

Guvernul Austriei dezbate viitorul fortelor aeriene ale tarii – Österreichische Luftstreitkräfte.

Potrivit relatarilor cotidianului Die Presse coalitia de guvernamant din Austria este impartita intre pastrarea in serviciu a avioanelor Eurofighter Typhoon sau inlocuirea acestora cu avioane noi.

Austria s-a constituit ca parte vatamata intr-un proces impotriva concernului Eurofighter lansand acuzatii de frauda in legatura cu achizitia in 2003 a 15 Eurofighter Typhoon Tranche 1, achizitie cu valoare totala de 2 miliarde de dolari. Pana acum comisia parlamentara de ancheata (a treia constituita pentru a investiga afacerea Eurofighter) nu a reusit sa gaseasca dovezi care sa confirme acuzatiile.

In momentul de fata austriecii asigura suveranitatea spatiului aerian national cu 15 supersonice Eurofighter Typhoon si 12 avioane subsonice de antrenament SAAB 105OE, avioane ce ar trebui retrase din serviciu in 2020. Avioanele Eurofighter Trance 1, daca vor fi pastrate in serviciu, vor avea nevoie de modernizari.

Partidul conservator OVP, sustine mentinerea in serviciu si modernizarea Eurofighter in timp ce ceilalti membri ai coalitiei de guvernamant, partidul  FPO, prefera inlocuirea completa a celor 15 supersonice Typhoon.

Armata federala a pus la punct patru posibile variante, toate incluzand inlocuirea avioanelor de antrenament SAAAB 105 cu 10 noi cu aceeasi misiune.

Italienii de la Leonardo sunt dati ca favoriti pentru inlocuirea avionului de antrenament, fie cu M-345 fie cu M-346 Master.

Pentru avioanele de vanatoare optiunile ar fi: modernizarea Eurofighter Typhoon la pretul de  2.3 sau 2.4 miliarde de euro (in functie de tipul avionului de antrenament selectat). Ca si avioane de lupta noi au fost luate in considerare 18 SAAB Gripen (la un pret total de 2.7 miliarde de euro, inclusiv avioanele de antrenament) respectiv 18 F-16 la un pret de 3 miliarde de euro (pret ce include de asemenea cele 10 avioane de antrenament).

Marius Constantin

6 Comments

  • Cred ca ajung la Gripen din punct de vedere al costurilor si rationamentelor – “noi suntem neutrii si in mijlocul Europei”.
    Asta cu saga EF e doar asa vis-a-vis de corectitudinea germana…

  • I-ar sta bine FARo cu 24 EF Typhoon, 12 F-16 ABM Falcon si 24 F-16 CD Falcon suplinite de 24 IAR-99 B SoiM. Sa stam relax ca bani sunt cacalau in Romania pt a se cumpara si operationaliza aceste avioane.

    • Ce ar putea face ca suplinire cele 24 de avioane IAR-99 Soim? Razboiul nu e ca in poligoane, unde avioanele vin drept si arunca bombe pe o zona unde nu e nimic… e un inamic imaginar.

      Crezi ca Typhoon-ul e ca in poze? Au avut probleme cu avioanele venite pentru BIAS. Si ala de demo, si rezerva, pana la urma zburand cumintel cel din displayul static. In plus, costurile de operare sunt mari.

      • Pai daca este sa o luam asa toate avioanele au avut mai mult sau mai putin probleme, mai ales cele de vanatoare. Faza este ca Romania prin pozitiaei strategica si noile realitati din geopolitica mondiala asre nevoie in dotarea FARo de avioane supersonice de lupta multirol atat monomotoare cat si bimotoare.

        • @ Ovne – ca sa faci ce cu bimotorele, sa le tii la sol? Am avut bimotoare de inalta performanta la vremea lor MIG 29 A/B si stii ce am facut? Dupa 10 an de zburat au fost garte pe pista din cauza costurilor prea mari de exploatare si a reparatiilor curente. RoAF nu are in acest moment nevoie de bimotoare fiindca asta sporeste costurile si politicul gatuieste la maxim cheltuielile pentru ca sa aiba bani in alte locuri in pensii, protectie sociala, pomeni elctorale etc.
          In ritmul acesta Typhoon-ul ar fi bomboana de pe coliva, nu avem bani sa il zburam.

      • Cam prea mari costurile de operare la Typhoon dar si mai mari la F 35 asa ca pentru cei care isi imagineaza mai mult decat F 18 E/F in RoAF ar trebui sa mai isi taie din pretentii. Nu alocam suficienti bani pentru operationalizarea F 16 MLU cu un cost pe ora de zbor undeva la 1000 de euro -12000 euro maxim si visam la avioane care au costul orei de zbor la 40K + de mii de euro…dar na asa este mentalitatea unora dintre noi, roamanii.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: