Aviaţie

Safety Demo – Banesti, 1-2 Mai 2013

Miercuri, 1 mai 2013 a fost prima zi a evenimentului Safety Demo, desfăşurat la Băneşti, aflat la a treia ediţie.

Scopul evenimentului a fost, pe lângă delectarea pasionaţilor de aviaţie cu manevre de acrobaţie, şi acela de a promova siguranţa zborului şi comportamentul responsabil al piloţilor, prin conştientizarea consecinţelor propriilor acţiuni.

Indisciplina, abaterea de la proceduri şi dorinţa de a ieşi în evidenţă reprezintă cauzele principale ale accidentelor de aviaţie.

Banesti Safety Demo 2013

Banesti Safety Demo 2013

La eveniment au evoluat planorişti precum Cătălin Porumbu şi Campionul Mondial Acrobaţie Planor Luca Bertosio, spectaculoşii Iacări Acrobaţi şi celebrul Jurgis Kairys.

Banesti Safety Demo 2013

Banesti Safety Demo 2013

Banesti Safety Demo 2013

Banesti Safety Demo 2013

Banesti Safety Demo 2013  DSC_0307

Atmosfera de pe aerodrom a fost una plăcută: aviaţie şi oameni care se cunosc între ei, care împărtăşesc aceeaşi pasiune, zgomot de motoare (de avion), aer curat, cer senin şi un superb peisaj muntos la orizont.

Banesti Safety Demo 2013

Banesti Safety Demo 2013

M-am prezentat la acest eveniment din trei motive:

  1. Pentru că acţiunile de promovare a siguranţei zborului sunt încă timide la noi în ţară, deşi reprezintă un subiect care ar trebui tratat cu periodicitate şi mai ales cu seriozitate.
  2. Pentru că îi admir pe Iacării Acrobaţi.
  3. Pentru că se anunţase posibilitatea efectuării de zboruri de agrement cu avionul BN-2 Islander.

De ce am vrut neapărat să zbor cu BN-2 Islander?

Pentru că acest avion se construieşte la noi în ţară din anul 1968, mai precis la ROMAERO (pentru care lucrez ca psiholog), care este fabricant şi subcontractor principal al companiei britanice Britten-Norman. Până în prezent s-au produs în România  peste 550 de avioane utilitare BN-2 Islander. Unde mai pui că zborul urma să fie efectuat de iacărul acrobat Ioan Postolache?

 

Banesti Safety Demo 2013

Banesti Safety Demo 2013

Cum am ajuns la aerodrom, m-am şi înscris pe listă pentru zborul cu BN-2 şi am sperat să se strângă numărul de persoane pentru ca zborul să se efectueze.

Persoanele s-au strâns, pilotul Ioan Postolache ne-a adunat pe toţi, ne-a dus la aeronavă, ne-a îmbarcat, ne-a verificat pe fiecare în parte să fim „safe”, a parcurs check-listul pentru decolare, marshaller-ul ne-a ghidat, apoi pilotul a desprins avionul de sol.

Imediat am avut parte de privelişti deosebite: aerodromul, pădurea, câmpuri galbene de rapiţă, câmpuri de grâu înverzit.

Ioan Postolache ne-a întrebat apoi unde am dori să zburăm, iar decizia s-a luat rapid: pe Valea Doftanei către Sinaia, cu întoarcere pe Valea Prahovei. Ne-a oferit astfel ocazia să fotografiem de sus Munţii Bucegi, Barajul Doftanei, Sinaia…

Pilotul Ioan Postolache ne conducea către avionul BN-2 Islander:

Banesti Safety Demo 2013

Banesti Safety Demo 2013

Putem decola:

Banesti Safety Demo 2013

Banesti Safety Demo 2013

Jurgis Kairys ne salută înainte de decolare:

Banesti Safety Demo 2013

Banesti Safety Demo 2013

Peisaje din avion:

Banesti Safety Demo 2013

Banesti Safety Demo 2013

Banesti Safety Demo 2013

Banesti Safety Demo 2013

Banesti Safety Demo 2013

Banesti Safety Demo 2013

Banesti Safety Demo 2013

Banesti Safety Demo 2013

Banesti Safety Demo 2013

Banesti Safety Demo 2013

Banesti Safety Demo 2013

Banesti Safety Demo 2013

Banesti Safety Demo 2013

Banesti Safety Demo 2013

După aproximativ 30 de minute de zbor am aterizat şi am vrut neapărat să prind momentul touchdown-ului pe cameră, însă aterizarea a fost atât de lină, încât abia am reuşit să fotografiez un firicel de praf sărit de sub una din roţile trenului de aterizare.

Banesti Safety Demo 2013

Banesti Safety Demo 2013

Cu siguranţă îmi voi aminti mereu cu satisfacţie de acest zbor care a reunit multe dintre pasiunile şi preocupările mele: safety, BN-2, Iacări, aviaţie, Sinaia, Bucegi şi altele.

 

Victoria-Adina Călin

Jr. Aviation Psychologist

 

16 Comments

  • Ziceam de ceva surprize pentru sezonul acesta… iaca o surpriza proaspata: avem o colega noua.

    Intrarea in echipa a avut loc cat se poate de brusc, cu articol cu tot.

    A iesit bine, nu? 🙂

    • Adina, un psiholog(-oaga) cu specializare in aviatie! Asta e PASIUNE adevarata. Are un talent iesit din comun la fotografie dar si la cuvinte. Pe langa astea mai e si frumoasa. Vorba aia; “Si frummoasa si desteapta!” O fata deasebita!
      Ii urez succes in continuare si va doresc o colaborare lunga si frumoasa.

  • cred ca nu

    Apropo de obsesia pentru offset a unora de pe forum pe care o critici, contractul din 1968 cu IRMA a fost urmare a unui aranjament de offset intre Romania si UK, Tarom a cumparat 6 bac 1-11, si BN a dat licenta pentru 200 de BN-2 la IRMA (cum se chema Romaero atunci)
    apoi au ajuns cu tot cu Defender, la 520, pana cand au mutat inapoi productia in Anglia
    Cu licenta nu cred ca ar fi nici o problema, cata vreme o platesti
    Ma indoiesc insa ca mai poate face romaero bn-2, cu ce a mai ramas astazi din ea

  • @Paul

    Nu cred ca a fost vorba de niciun offset de vreme ce Romania avea licenta pentru BAC 111 iar alea 6 aparate au fost cumparate din UK ca parte a intelegerii de licentiere. Probabil licentele au fost negociate in acelasi timp sau cea pentru Islander au negociat-o mai devreme decat cea ptr BAC 111.

    • rombac a fost 11 ani mai tarziu semnat acordul
      1968 offsetul pentru cele 6 BAC ale Tarom, fata de 1979 cand a semnat Cioasca Rombacul

      • Omule businessul cu rombac a inceput in 1979 nu in 1968… pana atunci nu aveam Bac 111 la Tarom…. Ceva nu se leaga…

        • George uite linkul cu offsetul din 1968, Tarom a cumparat 6 Bac 1-11 si britten norman a dat licenta de 200 de bn-2 la IRMA (actuala romaero baneasa)
          http://www.flightglobal.com/pdfarchive/view/1971/1971%20-%202251.html

          Tarom a avut Bac inainte de rombac, e info si pe wikipedia

          In 1970 avea deja doua incidente cu bac, unul minor la Muenchen si unul nashpa la Constantza cand au lovit in ceatza turnul de control
          http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19701207-0

          Se leaga toate
          Ca unii de pe forum sunt pasionatzi de avioane, altzii de pushcoace, altii de tzestoase, altzii de potolul din ratziile militare – totul e OK cata vreme discutam civilizat si mai invatzam cate ceva
          Nimeni nu e detinatorul adevarului absolut 🙂

          • E cam bizar sa faci offset la avioane comerciale. Alea sunt factori de productie – le iei sa faci bani cu ele.

            In alta ordine de idei a fost o tampenie uriasa proiectul Rombac, dar bine ca se mai fabrica BNuri chiar si sub forma de kit.

            • George inainte de 1989, si avioanele militare cam aveau inmatriculari de tarom, cel putin b707-urile lui cioashca, an24 si an26 aveau
              bac insa se prea poate sa fi fost folosit exclusiv civil ca avion de linie, si cateodata sa mai zboare cu politruci in regim “vip”

              Insa cata vreme cumparatura de avioane, ca erau pentru Tarom sau miguri de la rusi pentru armata, se hotara in consiliu de ministri si se aproba de cioashca, mi unul mi se pare normal sa ceara statul offset pentru industria care era tot de stat

              rombac – a fost dezastru pentru romania intr-adevar

              • BAC 111 e avion comercial – e bizar sa ceri offset. Il cumperi sa faci bani cu el. Cel mult in functie de client ti se ofera niste facilitati. Dar realitatea e simpla – avionul de linie e factor de productie – investitia se amortizeaza prin operare, ba chiar musai trebuie sa faci profit.

  • Încă se mai face BN-2 la ROMAERO, chiar acum se lucrează la 2 avioane. Se trimit în Marea Britanie sub formă de kit (aripă, fuselaj, elemente de comandă, ampenaj):)

    • Dar mai trebuie menţionat că la ROMAERO nu se face numai kituri BN-2, ci se mai fac ansamble şi subansamble pentru A380, A330/A340, chiar şi pentru A350, pentru Boeing B777, B767 (ROMAERO este furnizor autorizat Boeing), pentru Bombardier CL-415 (cabină, piloni, flotoare), pentru Dassault şi multe altele.
      Pe lângă organizaţia de producţie există şi organizaţia de întreţinere şi reparaţii aeronave (B737 clasic şi NG, MD80, MD90, BAe 146, etc.) şi Centrul Naţional de Întreţinere şi Reparaţii Aeronave tip Hercules C-130.
      @Paul: interesante linkurile, mulţumim!

      • de Skyklander – se mai aude ceva ?
        de cand a intrat GECI in insolventa –
        http://bourse.lefigaro.fr/indices-actions/actu-conseils/geci-aviation-sky-aircraft-sas-en-redressement-judiciaire-291564
        au iesit ? Mai exista ? Se va mai face skylanderul ala ? ce voiau sa faca pe partea militara cu Thales din Skylander, deja ar fi “job” de drone mari, daca le lasa controlorii de trafic civil sa zboare, dar ca avion de transport ar fi foarte ok

        Ca sunteti subcontractori la A380 prin Sabca – e info publica, de restul de airbus stiam doar de familia 320, daca zici ca ati prins si la wide body-uri ceva comenzi, bravos 🙂

        Sper sa treceti peste perioada asta nasoala, pacat de toate tzepele “oamenilor de afaceri” autohtoni date la romaero, si de conjuctura asta cu traficul mutat pe Otopeni, si sa va iasa toate anul asta, si embraer-ul, si 787, si conversia la cargo, si roaf sa aiba bani sa isi zboare herculesurile si sa vina la mentenanta cu ele

Leave a Comment

%d bloggers like this: