Aviaţie

Saab oferteaza Finlanda cu Gripen

Susținută de Suedia, compania Saab a transmis Finlandei propunerea pentru programul HX de achiziție a unui avion de vânătoare. Oferta cuprinde 64 avioane Saab Gripen monoloc tip Gripen E și dublă comandă Gripen F.

Gripen E

Gripen E

Oferta suedezilor reprezintă răspunsul formal la solicitarea (Request for Quotation – RFQ) din partea Forțelor de Apărare Finlandeze din Aprilie 2018.

Saab a oferit soluții care implică cele mai moderne tehnologii disponibile pentru un mediu operațional aflat în continuă schimbare.

“The outstanding capabilities of Gripen are an excellent match for the Finnish needs and requirements. With Gripen, Finland can renew its fighter fleet without compromising on the number of fighters owing to a truly competitive life-cycle cost. Our offer constitutes a substantial contribution to the operational capability of the Finnish Defence Forces.”

A spus Jonas Hjelm, Senior Vice President and head of Saab business area Aeronautics.

Ca parte a propunerii, Saab oferă un pachet substanțial de armament și senzori precum și echipament necesar serviciilor asociate operării sistemului, inclusiv un program de cooperare industrială axat pe extinderea capabilităților Finlandei pe partea de siguranță a logisticii.

De asemenea, suedezii oferă transfer de mentenanță și reparații către industria locală, precum și un centru de producție, susținere și dezvoltare în Finlanda.

Conform planificării clientului, o decizie de achiziție este așteptată în anul 2021.

Programul Gripen E avansează conform planului, cu producția continuă și livrările începând din acest an.

Iulian Iamandi

21 Comments

  • incepe un nou val de competitii – Finlanda, Elvetia, Polonia. Acum au si suedezii gata Gripen E/F, nu mai au problema riscului de program, insa au si americanii (aproape) gata F-35. Vom vedea ce fac si indienii.

    In plus mai sunt si Eurofighter si Rafale, F-18 – desi nu sunt chiar noi au probabil o cale de modernizare credibila pe care o pot prezenta.

    Vor fi competitii interesante.

    • presupun ca poti exemplifica cum gripen este gata comparativ cu F-35 care este aproape gata ,cum ar fi misiuni de lupta cunoscute soldate cu distrugeri de tinte inamice in cadru real nu exercitii

      • Si eu presupun ca poti sa exemplifici un F 35 care a dus astfel de misiuni pana acum si nu zvonuri leaks prin Debka….
        In afara de viteza ascensionala nu prea aveau ce sa repare la Gripen, inclusiv C/D-ul fiind un avion gata de lupta si cu o tehnologie relevanta acum in 2019.

        • adica Pentagonul nu este sursa de incredere mai ales cand iti spune ce escadron a executat misiunea si de unde a fost lansat avionul,eu nu am spus ca nu e un avion bun pt generatia lui grippen , dar cand spui ca e aproape gata un avion care este o generatie peste ,care executa misiuni de lupta ma face ,sa ma gandesc cat de propagandist poti fi ,pt ca indiferent cat sprijin au israelienii de la americani si cat hulesc unii programul JFS ,realitatea este ca israelienii niciodata nu si-ar permite sa achizitioneze 50 de rebuturi ,avand deja 9 avioane operationale ,pt ca nu ar fi supravietuit in zona aia 70 de ani intr-un razboi perpetuu,luand astfel de decizii

          • Israelul le ia gratis de la americani prin programul de asistenta militara, in limita unui buget, evident.
            Aproape gata inseamna ca inca nu trage cu tunul de bord si ca inca se lucreaza la soft si la cele 1000 de issues descoperite din cauza faptului ca nu au trecut prin faza de prototip.

            • adica daca se cheama concept demostrator aircraft nu e prototip =primul exemplar de proba al unui sistem tehnic ,x-32 boeing cred ca nu e prototip pt ca nu a fost ales ,dar x-35 de la Locheed-Martin ce o fi ?
              iar daca tu crezi ca israelienii isi permit sa cheltuie ajutorul american pt armamente pt niste jafuri te inseli ,foarte probabil achizitionau alte f16 sau sau f 15 cu el ,daca f35 nu meritau

              • apropo Israelul e copil mic in programul JFS pt ca din cate stiu eu Japonia a bugetat de vreo 3 ori achizitia israeliana in domeniu ,dar creca si aia sunt fraieri ,asa e cand strugurii sunt acrii sau carnatii strambi

                • ☺in primul rand nu eu am scris articolul, nu eu am spus ca e aproape gata, si nu sunt singurul om care spune acest lucru.
                  Apoi uita-te la comentariile de pe SNAFU, uita-te si la alte blog-uri, “too big to fall!” Iti spune ceva? F 104 Starfighter iti spune ceva, sutele de piloti morti cu acel aparat iti spun ceva?
                  LM a dat chifle de-a lungul timpului, dupa cum a dat si design-uri extraordinare.
                  Strict Israel este participant la program, apoi cand au vrut sa cumpere F15 li s-a conditionat aceasta achizitie de alta transa de F35 ceea ce spune ca nu e chiar gata. Apoi Japonia doreste tehnologii cu care sa isi dezvolte propriul fighter….

                • ☺in primul rand nu eu am scris articolul, nu eu am spus ca e aproape gata, si nu sunt singurul om care spune acest lucru.
                  Apoi uita-te la comentariile de pe SNAFU, uita-te si la alte blog-uri, “too big to fall!” Iti spune ceva? F 104 Starfighter iti spune ceva, sutele de piloti morti cu acel aparat iti spun ceva?
                  LM a dat chifle de-a lungul timpului, dupa cum a dat si design-uri extraordinare.
                  Strict Israel este participant la program, apoi cand au vrut sa cumpere F15 li s-a conditionat aceasta achizitie de alta transa de F35 ceea ce spune ca nu e chiar gata. Apoi Japonia doreste tehnologii cu care sa isi dezvolte propriul fighter….http://www.thedrive.com/the-war-zone/26269/usmcs-older-f-35bs-may-only-be-able-to-fly-around-a-quarter-of-their-expected-service-life

                  • Compariatia dintre F-104 si F-35 este complet lipsita de logica. Rata de accidente de Clasa A se datoreaza in principal folosirii aparatului de zbor pentru misiuni pentru care nu a fost conceput. Numarul pilotilor morti in accidente este de 115. Nu cred ca poti compara “raportul de siguranta” al F-104 cu F-35.

                    https://www.safety.af.mil/Portals/71/documents/Aviation/Aircraft%20Statistics/F-35.pdf

                    Conditionarea achizitiei F-15 de catre Israel este o nascocire a unei imaginatii bogate. Decat sa ne bazam pe elocubratiile si interpretarilor a multor prostovani nu crezi ca ar fi mai bine sa te bazezi pe ce spun cei care testeaza si urmaresc progresul (sau lipsa lui) F-35?

                    http://www.dote.osd.mil/pub/reports/FY2018/pdf/dod/2018f35jsf.pdf

                    • din ce am inteles eu din link tau al doilea alea sunt niste teste necesare pt achizitia ulterioara de catre pentagon a numarului final de F-35,care se ridica cam la peste 2000 de bucati ,presupun ca din 300 de bucati produse pana acum au ajuns si ceva la aliatii parte din program iar americanii au doar vreo 250 de bucati in dotare ,daca testarile astea nu erau concludente pt japonezi in decembrie nu faceau plan de achizitii de inca 104 bucati,daca DOD american comanda testari periodice pt productia F35 foarte probabil dupa 10 ani o sa vedem variante imbunatatite cu ce sa mai poate sau program de genu MLU dupa vreo 20 de ani ,daca nu aduc in materie de aviatie vreo inovatie noua ca avioane inteligente

          • Daca te uiti ca nu este capabil de supercruise -parca e mai greu sa califici F35-ul ca fiind de generata a-5-a…si F22 este construit tot de LM si ei au setat aceste caracteristici pentru generata a 5-a alaturi de supermanevrabilitate, deci F35 nu este nici ceea ce prezinta btosurile nici junk si da pana nu trage cu tunul de bord din cauza unui software tot incomplet este ca fighter.

            • sincer su24 are tun de bord ? creca da l-a ce i-a folosit in lupta aeriana contra f 16 turcesc ,aa turcu a trisat a tras cu rachetele din dotare ,principala arma a unui f35 nu e tunul este avionica rachetele si capacitatea relativa de a nu fi detectat decat atunci cand foloseste armamentul ,iar durata de viata a unui avion e relativa ,daca il tii in hangar tine si 100 de ani daca il folosesti in 3-4 razboaie sigur nu te tine 10 ani ,oricum pe internet sunt gramada de specialisti care stiu ce vorbesc despre el insa ce ramane sigur este ca 5 tari au declarat operationale escadrile de F-35 iar 2 chiar le-au folosit in razboi ,iar daca tu crezi ca intr-o tara in care 3min de intarziere a tuturor trenurilor din tara aia provoaca demisia directorului cailor ferate ,isi permite sa arunce pe geam 1 trillion de yeni ,te cam pune pe ganduri cat de bune sunt sursele care afirma ca ei pariaza pe un cal mort ,aceiasi tara care isi permite sa cumpere, nu doar sa permita construirea de instalatii AEGIS Ashore pe teritoriul ei

              • Poti da link-urile cu escadrilele are au zburat F 35 in cponditii de lupta?>
                Eu in schimb pot sa iti dau un articol intreg depse problemele lui F 35 azi:
                https://www.flightglobal.com/news/articles/dote-delivers-another-scathing-report-on-f-35-progr-455483/
                Adevarul este c anu stim ce bug-uri va avea de rezolvat Gripen E/F dar sigur fiind o dezvoltare incrementala din Gripen C/D nu va avea atatea “issues”-uri ca un avion plecat de la zero ca si F 35-ul…

              • “Investigations into the gun mounts of the F-35A revealed misalignments that result in muzzle alignment errors,” says DOT&E. “As a result, the true alignment of each F-35A gun is not known, so the program is considering options for re-boresighting and correcting gun alignments.”

                • mariuse intelege avionul e terminat si gata ,testarile nu se fac pe protoripuri ci pe produs finit si se elaboreaza recomandari de imbunatatire .dar DoD departamentul de achizitii conform legilor americane pt a aproba achizitia ulterioara de avioane din comanda totala face teste si spune aia trebuie sa imbunatatesti ,spre exemplu in raport scrie ca un anumit tip de munitie norvegiana nu facea penetrarea care trebuie ,conform raportului trebuie imbunatatita ca sa fie aprobat ,se pare ca l-a americani ,oamenii isi iau in serios meseria si o fac cum trebuie ,iar lucru asta ne explica de ce ei domina lumea pe cand noi ne chinuim de 30 de ani sa facem niste amarate de achizitii

                  • sincer as vrea sa vad si eu sa vad un astfel de raport depre piranha V iesite pe poarta UMB la fiecare 50 de bucati sa fie una testata de o sursa independenta sa vedem daca respecta parametri trecuti in contract

                  • @ Nicu – avionul F 35 nu este terminat si asta o spun si americanii, mai este de surubarit la el, este clar si apoi de definit tacticile si strategia de lupta care la USAF/USN se adapteaza in functie de avionul folosit si caracteristicile lui, practic pilotii sunt invatati sa exploateze la maximul punctele forte ale acelui model. In ceea ce priveste Gripen E/F aici riscurile ar trebui sa fie mai mici deoarece nici tinta nu este asa de ambitiosa ca si in cazul F 35.
                    Cat priveste Romania noi inca integram in flota noastra cele 12 F 16 MLU si apoi sa dea Domnul sa cumpram in completare sa ajungem la numarul de 18 aparate de acelasi tip si apoi o sa mai vedem noi ce si cum ne permitem sau este posibil sa achizitionam si sa exploatam.
                    In ceea ce priveste Piranha 5 la cum totul este un secret de stat si fara ca sa avem imaginea de ansamblu este foarte greu sa ne pronuntam ce decizii s-au luat si care sunt riscurile aferente.
                    De exemplu turela aleasa de noi pentru Piranha 5 se pare ca are ceva probleme constructive si trebuie reproiectata prin anumite subansamble. Aici MAPN-ul ar trebui in primul rand sa faca audit intern tehnic si apoi sa iasa cu niste rezultate si cu un program de imbunatatire, da pot pune pariu ca nu o sa se intample asa si problemele o sa fie probabil gagate sub pres….

                    • http://acqnotes.com/acqnote/acquisitions/initial-operational-test-and-evaluation-iote

                      citeste ma aici si intelege ce iti spun americanii au deja 250 de avioane in dotarea armatei ,300 de avioane saab nu a produs din 1997 pana acum si nici cu comanda aia de la finlandezi nu ajung la suma aia , alea sunt niste teste CTC ca sa intelegi in termeni comunisti,independente ,care sa evalueze calitatea produselor care ies din fabrica ,faptul ca sunt publice denota faptul ca americanii sunt cu adevarat o democratie pt ca ,in China, rusia si Romania,,nu o sa vezi asa ceva in vecii vecilor ,de aia si avem capacitatea de a intelege lucru asta ,limitata

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: