Aviaţie

Rusii vor da pe caiet Serbiei avioane MiG-29M2 si alte bunatati

MiG-29M2 MAKS Airshow

MiG-29M2 MAKS Airshow

Cred ca sarbii ar putea face in curand ceva misto de noi… Jane’s anunta ca Rusia le va acorda un credit pentru achizitia a de armament si echipament militar, intre care si sase bucati MiG-29M2!

Negocierile preliminare pentru furnizarea avioanelor au avut loc in cadrul intalnirii de zilele trecute dintre ministrul sarb al Apararii, Alexander Vucic si omologul rus Sergei Shoigu.

Conform sursei citate, ministrul Vucic intentioneaza sa cumpere o cantitate mare de echipament militar din Rusia.

In acest moment sunt asteptate mai multe informatii concrete legate de posibilul contract cu Serbia, dupa vizita lui Shoigu la Belgrad. Jane’s spune ca achizitia de avioane MiG-29M2 este foarte atractiva pentru sarbi, deoarece acestea pot fi livrate aproape imediat dupa semnarea contractului – Rusia dispunand 24 astfel de avioane comandate de Siria in 2007, dar… n-au avut noroc.

De vreo doi ani, sarbii au analizat posibilitatle de cumparare a unor avioane de vanatoare din Franta si Pakistan. Adicatelea, Rafale sau PAC JF-17 Thunder. (Lol)

Noile paseri vor inlocui batranele MiG-21 si avioanele MiG-29.

Conform Flightglobal MiliCAS, Serbia dispune de patru MiG-29 (trei MiG-29 si un MiG-29UB, cu RK si modernizare in 2008), 11 MiG-21 (pe care le asteapta pensionarea in 2018), precum si 33 de J-22 Orao.

Hmmm… stiu ca deseori sunt contra, dar daca Serbia opereaza in 2013 atatea Orao, probabil ca nu am fi dat faliment nici noi cu doua escadrile de IAR-93 date cu vopsea proaspata si ici-colo, niste LED-uri si alte modernizari nu prea costisitoare.

Sursa: Lenta

 

– Iulian Iamandi –

 

31 Comments

  • …deja nu mai rezist! hai sa deschidem un cont in care sa viram banu, sunt convins ca s-ar strange cu putine publicitate pe f.b., si s-angajam pe unu sa-i matraseasca p-astia care ne conduc! M-am saturat s-adorm in fiecare seara imaginandu-mi cum o fac eu…!

  • MiG-29 e in general F-16 fodder, dar S300. Ii inteleg ca nu vor sa repete experienta din 1999, dar e totusi overkill avand in vedere teritoriul Serbiei de astazi si vecinii. O combinatie BUK si Pantsir S1 pare mai logica…

    • Normal ca atunci cand pui un MiG-29A sa se ia la tranta cu un F-16 cu avionica mai moderna cu cateva decenii, F-16le o sa iasa invingator. Asta e singurul capitol la care este superior F-16. Daca ar avea si MiG-ul avionica de performante asemanatoare ar manca pe paine F-16le. Sa nu uitam ca rusii nu exportau decat versiuni downgradate; pe alea le-au intalnit americanii prin Serbia sau Irak.

      Povestea se va schimba cu M2-ul. Prin filme americanii sunt intotdeauna superiori, in realitate lucrurile nu stau totusi ca in filme. In simularile pentru indieni si australieni, am inteles ca Sukhoi-urile si MiG-urile rusilor au batut grav F-urile americanilor.

      • pai daca iau sarbii 6 MIG-29 M2/-M si mai inca 4 MIG-29, dc nu mai iau de la rushi inca 2 MIG-29 M2 si sa aiba shi ei o escadrila completa de 12 MIG-29. lor la sarbi le-ar trebui 24 de avioane supersonice de lupta multirol ca sa le acopere teritoriul shi necesitatzile. ce bine ne-ar fi prins shi noua acum 12 MIG-29 SnipeR. din 18 cate avem acum 6 le-am fi tzinut pt piese. daca s-ar fi putut sa le avem pe toate 18 MIG-29 operabile shi la standardul SnipeR asta ar fi fost ideal….?! dar nu s-a vrut.

  • L-am vazut pe Orao in culorile de gala la mitingul de anu’ trecut… si Galeb-uri… E clar ca oamenii aia stiu sa tina capul sus; sa-si respecte avioanele care-i apara si aviatia in general… “fodder” sau nu ei cad si apoi se ridica… Si respectand avioanele te respecti pe tine… ma opresc cu paralela aici…

  • ar fi NUMAI problema Serbiei ca ia S-300/400…Pantsir…etc… dar daca vin rusii sa faca baza pt ISKANDER in Serbia e cam nasol de Romanica… cu tot Deveselul ala nemaipomenit (deocamdata e sublim dar …lipseste…se “zvoneste pe surse” deja ca nu o sa mai fie …)…
    sarbii au o industrie de armament activa si competitiva…daca se hotarasc sa ia armament rusesc de ultima generatie (poate le dau rusii si ceva noutati din fam Sukhoi, ceva elicoptere MI sau Ka…si treaba devine sinistra pt noi…
    m-as bucura sa stim si noi macar din ce aparate de lupta/tancuri etc ne vor saluta “prietenii” sarbi… oare crede cineva ca AU UITAT cum am ajutat noi NATO mai demult impotriva lor ?
    e adevarat ca eu, daca as fi in locul sarbilor, numai cosmaruri as avea: NUMAI “PRETINI”: Kosovo, Ungaria, Croatia… ma rog…daca ei doresc sa devina baza ruseasca doar asa ca sa se opuna NATO… eu as crede ca ar avea sanse mari sa intre in UE muuult mai usor decat am intrat NOI…si ei…obolul si l-au dat… s-a ruspt Yogoslavia, uniunea cu Muntenegru , apoi s-a rupt Kosovo…sper sa le ajunga astora si sa nu le mai rupa voivodina sau altceva…

    nu stiu…ma intreb si eu asa uneori:
    1/ ce Politie Aeriana sa faci intr-o tarisoara ca SERBIA sau ca UNGARIA…cred ca daca vrei sa vrei sa vezi cum zboara avionul tau la viteza maxima … ai iesit din tara imediat…
    2/ oare niste super avioane F16 din Portugalia , super dotate si super inarmate… si cam vechi… cum o sa faca fatza unor MIG29M2 ???

    • @bfa1976
      Treaba devine sinistra pentru aproape jumatate din Europa.., de aceea suntem membri NATO..

      Daca nu am fi parte a unei structuri defensive care apara toata lumea occidentala, atunci ne-am inarma si noi ca si sarbii..
      Sunt curios daca sarbii,in conditiile in care ar putea intra in UE si in NATO, vor fi nevoiti sa cumpere piese de schimb de la rusi, ce vor face atunci, ii vor santaja rusii si pe ei, va fi un impediment la integrare relatia militara exclusiva cu rusii, va fi ea considerata o vulnerabilitate majora, sau vor fi, pur si simplu, nevoiti sa schimbe tehinca est cu una vest si vor plati din nou?

      • Dar de ce se inarmeaza iarasi sarbii la un nivel atat de competitiv? Sa lupte iarasi cu NATO? Nu cred ca vor mai putea sa isi ia revansa nici macar cu albanezii (din Kosovo).. Tare ma tem ca tendinta e spre integrarea Serbiei in UE, apoi, foarte probabil in NATO, ceea ce va duce la noi costuri de compatibilizare cu tehnica NATO.
        Chiar daca se vor inarma pana in dinti, in conditiile in care nu se vor integra in UE si NATO, nu va valora foarte mult toata tehnica lor ruseasca.
        Vor fi cel mult un palid Kaliningrad inconjurat de NATO si UE.. Nu prea au de castigat mizand pe cartea rusa..

  • Cred ca ar fii o varianta si pentru noi sa luom JF 17, o licenta ceva, sa-l fabricam aici si sa punem pe el arme, avionica si radarul de pe lancer……un IAR 95 mai in zilele noastrea, ieftin si in numar mare! Avem mai nou si parteneriat militar cu Pakistanul…..cine stie, poate s-a gandit si MAPN-ul ala asta! 🙂 Voi ce credeti, e posibil cat de cat implementarea unui astfel de proiect in Romania? Avem totusi experienta lui IAR 95, aia care e…nu plecam de la zero. Eu cand ma gandesc la F 16 din Portugalia, mai vechi decat schitele lui IAR 95, ma ia groaza!

    • @Cezar
      50 JF17 la un cost de 50 F16 Block 60 poate.., (dupa experienta lui IAR99)..
      Experienta?! Oare la ce? La desenat artistic supersonice..
      Apropo de IAR-ul ala 95 de care tot se vorbeste pe aici, a fost facuta vreodata macar vreo macheta scara 1/1? Nu stiu sa se fi pus vreuna in vreun muzeu macar..

      • Noi ne chinuim peste puterile noastre sa facem o arma de asalt (“100% romaneasca”, de fapt 99% Kalashnikov.. Nu stiam ca acesta e de fapt roman, asta ca sa nu ratam nici o ocazie sa ne facem de ras).. si vorbim de supersonice..
        Eram si eu candva adeptul ideii de a produce aici tehnica militara cat mai aproape de nevoile noastre.. Nu mai cred in asa ceva de foarte multa vreme, nici macar seriozitatea necesara unei planificari cat de cat nu avem in administratia de stat..
        Solutia este privatizarea totala si licitatii corecte la achizitii cu eventuala implicare a unor componente ale industriei locale, (daca va mai fi vreuna cat de cat competitiva), la integrarea unor repere si la mentenanta..
        Orice altceva este lipsit total de realism..

        • Apropo de 50JF17 la pret de F16 Block 60, avem experienta lui TR85M1 la pret de Leopard2A6 second.., ideea e sa pastram traditia.. 🙂

  • Rusii impusca doi iepuri dintr-un foc. Intii si intii, isi cumpara aliati in Balcani (si-i cumpara ieftin) profitind si de faptul ca singele apa nu se face. Apoi, in al doilea rind, rusii scapa elegant de piatra din casa. Avioanele sint gata, erau destinate Siriei, dar au ramas cu ele. Le dau ei sirbilor pe caiet, dar banii tot vor fi incasati.

    Pe de alta parte, sirbii nu fac o afacere. Pe de-o parte, sase avioane nu inseamna nimic, noi plingem cu 12. Pe de alta parte, am citit relativ recent (nu mai tin minte unde) ca cheltuielile de operare la MiG-29 sint imense. Se pare ca pina si rusii vor sa renunte la o asa gaura neagra. In cazul de fata, daca asa stau lucrurile, sirbii s-au bagat intr-un rahat cit casa.

  • “Gandeste-te ca rusii vor si ei sa obrtina profit de pe urma afacerii.”

    Domnule Fenechea, am precizat din capul locului ca rusii vor impusca doi iepuri dintr-o singura lovitura. Si am si detaliat. Mai mult decit atit ce sa mai scriu despre intentiile rusilor?

  • Acum daca ne uitam si alti utilizatori de MIG-29, situatia pentru vanatorul sovietic nu sta tocmai roz, Ungaria nefiind singura care a renuntat la aceste aparate, tocmai datorita costurilor mari de intretinere si a unei fiabilitati, mai ales pe parte de motorizare, nu tocmai stralucita. Insasi Rusia a retinut la sol de cateva ori MIG-urile 29 sub suspiciunea unor defecte structurale, astfel ca multi dintre cei care inainte operau MIG-29 au preferat sa-si inlocuiasca flotele aeriene cu alt tip de avioane: JAS 39 Gripen in cazul Ungariei, sau Suhoi-27 pentru altii. Ultimul MIG-29 ungar a fost retras din serviciul activ in decembrie 2010.

    http://www.rumaniamilitary.ro/mig-29-nu-se-vinde-bine-nici-nou-nici-second-hand

    Ce parere aveti, domnule Fenechea? oamenii astia sint prosti sau vorbesc la betie? Devine mai clar succesul rusesc care a scapat de sase pietre din casa?

    • MiG-29 e un avion frumos dar care n-a avut noroc 🙂
      – prea specializat ca vanator de front n-a avut spatiu de crestere si absorbtie de tehnologie ca fratele mai mare Su-27 sau rivalul F-16
      – a suferit de lipsa calitatii in fabricatie, proiect potential bun dar slab executat
      Probabil conceptul de MiG-29 sau chiar celule de 29 supuse unui RK major ar fi dat niste fightere de clasa sub standardele occidentale de calitate. Din pacate pt. el in epoca rachetelor ultramanevrabile si bombelor “destepte” care planeaza 50-100km nu mai e nevoie de fightere ci de camioane de rachete/bombe glorificate ca sa folosesc romgleza.

    • @ Hans in primul rand cele maghiare sun MIG 29A si B la fel ca ale noastre iar Ungaria este la fel de rupta in fund ca si Romania.
      In al doilea rand dupa cum stii nici F 16 second hand nu se vand ca painea calda Portugalia incercand sa se scape de ele de prin 2006! Acum daca ne prind pe noi de fraieri asta e! De ce crezi ca Polonia il zboara in continuare si il zboara bine si des? Fiindc au un buget care le permite acest lucru!
      1600 de avioane fabricate totusi nu este de ici de colo daca stai ca sa te gandesti si ultimele variante de MIG 29 sunt la paritate as spune din punctul de vedere al avionicii cu F 16 Block 50/52+ sau Mirage 2000.
      Problema MIG 29 este ca are o compatibilitate scazuta cu restul avioanelor NATO.
      Totusi Bulgaria, Slovacia si Polonia le folosesc in continuare.

  • “Hans in primul rand cele maghiare sun MIG 29A si B la fel ca ale noastre iar Ungaria este la fel de rupta in fund ca si Romania.”

    Aha, pricep, sirbii nu sint nici pe departe asa rupti in fund ca romanii si ca ungurii. Ei cumpara pe caiet…

    “De ce crezi ca Polonia il zboara in continuare si il zboara bine si des? Fiindc au un buget care le permite acest lucru!”

    Ar fi interesant de aflat cite zboara polonezii si cam cite ore/an de aparat acumuleaza pilotii lor.

    “Totusi Bulgaria, Slovacia si Polonia le folosesc in continuare”

    La Pasti si la Craciun? Daca imi amintesc bine, pilotii romani pe MiG-21 au participat anul trecut la o aplicatie (Thracian Star) unde le-au dat clasa balgarilor in ciuda faptului ca noi nu avem in uz acest renumit MiG-29. Sa fie si din cauza ca pilotii nostri sint mult mai buni ca bulgarii? Sa fie mult mai buni ca bulgarii si din cauza ca bulgarii zboara doar de ziua lor si la aniversarea casatoriei?

    Am citit mai sus propunerea cuiva de a ne uita si la costurile de operare F-16 si F-35. Nu mai dezvolt, dumneavoastra, domnule Fenechea, imi cunoasteti foarte bine preferintele in materie de avioane de vinatoare si stiti ca F-16 si F-35 nu au poze pe biroul meu.

    • Pai si cu americanii cu F 16 Block 40 dati jos ce mai spui?! Aia au si pasare buna si au si ore de zbor la activ cel putin de 2.5 ori mai multe decat pilotii nostri buni.
      Deci argumentul cu orele de zbor nu se pune!

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: