F-16 portugheze

F-16 portugheze

A doua escadrila F-16 se afla pe agenda de lucru a MApN.

România va cumpăra încă 12 avioane de luptă F-16, tot la mâna a doua. Ministerul Apărării pregătește în acest an procedurile pentru achiziția aparatelor, a declarat la Interviurile Europa FM, ministrul Mihnea Motoc. Licitația va avea loc anul viitor a precizat oficialul.

Avioanele F-16 ar urma să fie cumpărate tot din state membre NATO:

”Urmărim să achiziționăm din excedentul disponibil al unor aliați aparatură care este în resurse, este performantă, este operațională. Nu pot să subscriu la etichetarea lor ca fiind de mâna a doua. Nu știm de unde le vom achiziționa. Deocamdată am lansat o cerere de informații de la toate țările aliate care au în dotare asemenea aparate, inclusiv de la SUA și cinci aliați europeni. Așteptăm răspunsurile lor să vedem în ce direcție ne putem duce.”

F-16, Boboc 2015

F-16, Boboc 2015

”Anul acesta vor intra în dotarea forțelor aeriene române primele aparate F-16, la care nu m-aș referi ca aparatură de mâna a doua. Ele sunt F-16 MLU (Mid-Life Upgraded), mai au foarte multe resurse de zbor. Dacă mă servește bine memoria până la 4.000 de ore de zbor, ceea ce înseamnă misiuni executabile până în 2020 și mai încolo. Rămâne să finalizăm o serie de lucrări infrastructurale necesare pentru operarea lor. Vor fi o serie de transformări necesare, vorbim de o cultură practic diferită – trecerea de la MIG 21 Lancer la F-16.”

Potrivit EuropaFM, primele avioane F-16 care vor ajunge în România vor fi amplasate pe bazele aeriene din Câmpia Turzii, Fetești și Bacău.

Puteti vedea aici interviul complet cu ministrul Motoc.

F-16 portughez

F-16 portughez

A doua escadrila de avioane F-16…

…ar putea fi achizitionata incepand cu 2017. Ramane de stabilit sursa celor 12 F-16 ce vor constitui aceasta a doua escadrila. In cursul interviului ministrul Motoc face referire la discutii preliminare cu Statele Unite si alti 5 parteneri NATO care opereaza F-16, presupunand ca, din motive de comonalitate si reducere a amprentei logistice se cauta tot aparate aduse la standard MLU.

Potentialii furnizori ar fi:

  • Belgia – opereaza o flota de 54 F-16 AM/BM (dintre care 5 sunt stocate). SABCA a fabricat aeronavele F-16 A/B si a asigurat modernizarea acestora la standardul MLU;
  • Danemarca – opereaza o flota de 71 F-16 AM/BM;
  • Norvegia – opereaza o flota de 56 F-16 AM/BM;
  • Olanda – opereaza o flota de 61 F-16 AM/BM (alte 7 exemplare au fost stocate pentru a fi folosite ca piese de schimb). Fokker a fabricat local aeronave F-16 A/B si a asigurat modernizarea la standard MLU. Olanda a vandut deja 36 exemplare catre Chile si alte 7 catre Iordania;
F-16 portughez

F-16 portughez

  • Portugalia – a primit 45 exemplare in doua loturi: primul in 1994 – 20 F-16 Bk15 OCU in 1995 alte 25 F-16 Bk15, toate din surplus USAF. Dintre acestea doua sunt expuse, doua au fost stocate si folosite ca piese de schimb iar alte doua au fost pierdute in accidente (83-1171 la aterizare in ianuarie 2008, la zborul de receptie dupa modernizarea la standard MLU 4; 93-0475 in martie 2002 cand, dupa decolare a lovit o antena ILS). Toate avioanele F-16 portugheze au fost aduse la standard MLU pana in 2013, FAP operand 33 de exemplare impartite intre doua escadrile (201 Falcoes si 301 Jaguares) cu baza pe Monte Real. Noua exemplare au fost vandute Romaniei, diferenta de 3 urmand sa provina din surplusul USAF ( 4 exemplare au fost solicitate in 2013. Oferta a fost autorizata in Ianuarie 2014 iar livrarea era preconizata pentru sfarsitul lui Septembrie 2014).
  • SUA – nu mai opereaza F-16 A/B mai multe zeci de exemplare fiind stocate la AMARG.

Marius Constantin