Romania ar putea cumpara, in perioada urmatoare, avioane multirol Saab Gripen la mana a doua, din surplusul Fortelor Aeriene Suedeze.
Achizitionarea Gripenelor folosite nu a fost luata niciodata in considerare la Ministerul Apararii din Romania. Cel putin nu la nivel declarativ pentru ca altfel se pare ca au existat si exista insa discutii pe aceasta tema.
Plecand de la ideea ca ai nostri conducatori isi doresc numai si numai avioane la mana a doua, desi costurile nu sunt cu mult mai mici comparativ cu cele noi, ne-am intrebat daca nu cumva suedezii ar fi dispusi sa isi vanda una din escadrilele de Gripen.
“Saab nu are avioane in uz, de aceea orice discutie referitoare la avioanele in uz ar fi intre guvernul suedez – FXM (Agentia pentru Exportul de Armament si Securitate) – si Romania”, a fost prima parte a raspunsului primit de Aviatia Magazin de la Sofia Karlberg, Directoare de Comunicare la FXM.
A doua parte este mult, mult, mai interesanta.
“Noi purtam un dialog cu Romania, dar nu putem dezvalui niciun detaliu despre discutiile noastre.”
In caz ca nu ne-am inteles, Agentia pentru Exportul de Armament si Securitate, parte a guvernului Suediei, poarta discutii cu Romania. As paria ca discutiile astea nu-s legate de statiunile de pe Valea Prahovei, ci despre o posibila achizitie de armament din Suedia.
Iar din raspunsul Sofiei Karlberg, asa nerabdator cum sunt, concluzionez ca ar putea fi vorba despre Gripen. Asta pentru ca dansa ne-a spus ca exista aceste discutii intre Suedia si Romania in urma unei intrebari punctuale despre Gripen. Ca nu ne-a explicat exact ce si cum, e de inteles.
Ce-am putea sa luam?
Ei bine, exista o singura optiune aici – Gripen C/D. Fie din cele construite ca si Gripen C/D, asa numitul “lot 3″, fie din cele construite in variantele A/B si modernizate ulterior pentru a indeplini standardele NATO.
In prezent, Suedia are peste 130 de multiroale Saab Gripen in dotare iar telul nordicilor este sa ajunga, prin 2027, la un maxim de 80 de Gripen E/F, asta fiind numarul optim pentru nevoile de aparare ale tarii. Asa ca loc de negociere ar fi.
De asemenea, merita mentionat faptul ca vecinii unguri si cehii si-au luat avioanele in leasing tot din surplusul Fortelor Aeriene Suedeze. Iar daca ne gandim ca, in aceasta perioada, cehii discuta de zor prelungirea acestui acord de leasing, nu ar fi exclus sa ne trezim si noi cu asa ceva si nu cred c=ar fi un lucru tocmai rau.
Desi am intrebat la Ministerul Apararii si la Statul Major al Fortelor Aeriene despre discutiile cu partea suedeza, pana acum nu am primit un raspuns, insa, cand il vom primi, il vom face public.
O mentiune speciala merita pretenii de la Cook Comunications, care au intermediat scurta discutie cu Sofia Karlberg.
Preluare integrală de pe Aviatia Magazin
E un pic cam trasa de par. Da ma rog ptr fanii Gripen intra la categoria opiu. In aprilie sau mai Dusa va bate palma cu portughezii.
Sau poate ca nu……George Visan intre un F 16 din 83 si un Gripen din 1999-2000 ce ai prefera ca sa ai in dotare? Asta este intrebarea si de ce l-ai prefera pe F 16-le ala vechi de tot?
A shiny new F35!
Keep on dreaming……sincer si eu imi doresc F 35 dar ca sa le am in aviatia proprie cred ca trebuie ca sa imi schimb cetatenia…Si apoi ai vazut tu undeva scris la Lockheed ca nu ti-ar vinde F 35 daca nu ai trecut cu picioarele printr-un F 16 MLU?!
Ala care are un cost de operare dublu fata de Super Hornet? N-ar fi mai bun F-22?
Este trasa total de par.Imi place Gripenul, mai ales NG, insa nu cred in aceasta stire.La noi va fi cu siguranta F16 SH, cu sanse foarte mari versiunea A, chiar daca am primi pe gratis Gripenul NG, nou, de la suedezi.
F-16 third hand e perfect pentru noi.In fine stiu ca generalii nostri s-au zbatut sa luam la mana a a5a ( ei cred ca avion de vanatoare gen a 5a sau la mana a 5a e cam tot aia) cateva F-35.Si toata lumea stie ca daca luam strategic cele 8 bucati de F-16 de la portugheji , americanii se vor bate pentru noi ca leii, ne vor apara tara cu pretul vietii lor pana la utlima suflare – partea cea mai grea va fi in caz de razboi sa-si dea seama unde dracu e pe harta Romania.
Hai sa vedem unde suntem:
1. Daca acum (2013) am cere USA sa incheiem un document angajant cum ca ne vor livra (pe baza de contract, bineinteles – adica pe bani) F-35, peste, sa zicem, 10 ani, raspunsul este negativ. Pur si simplu RO nu e pe lista tarilor in care se poate exporta (termenul e “diseminare” -:) o tehnologie de asemenea natura. Deci chestia cu noi … o sa … etc. F-35 e …
2. Chiar a existat o idee de discutie sa luam Gripen 2nd hand – cele ale HU, carora le expira leasing-ul. Ungurii plateau 50 mil. EUR pe an rata la leasing. Acu’, au prelungit leasing-ul si platesc 30 mil. EUR pe an.
– Cat am plati noi pe an pt. av. din Portugalia? Pai… cca. 80 mil. EUR pe an si le primim dupa ce le platim – ha, ha, ha (si inca mai putine F15 decat Gripen la HU). Asta e un motiv pentru care F16 PO nu se concretizeaza; mai sunt cateva.
3. Nu cred ca US ar aproba sa luam F16 care sa stea pe iarba, canibalizate. Daca politicienii ar fi in stare sa lucreze intr-adevar la tema avionului multirol, ar reusi macar sa poarte niste discutii cu bulgarii si croatii, sa vedem daca putem conveni asupra aceluiasi tip de avion (n’ar fi greu) si atunci s-ar gasi si conditii financiare favorabile, etc. La un moment dat, LM s-a oferit chiar sa reporneasca linia de fabricatie F15 in conditiile astea.
4. Mai exista si varianta Eurofighter 2nd hand.
Avioane am primi si maine, programul F 35 trebuie ca sa fie sustinut financiar problema este cu tarile care la un moment dat s-au hotarat pentru el vezi Danemarca acum se gandesc la altceva deja. Cel mai sanatos este ceea ce face Elvetia care va avea in felul asta tot timpul avioane noi. Jumatate din flota este de acum 15 ani jumatate urmeaza ca sa vina noua, asa nu te preseaza nimeni sa schimbi avioanele maine si cu oferte de tot rasul… Practic ai tot timpul aviatia la zi!
Danezii nu se gandesc la altceva. Ei practic reiau o competitie suspendata.
Nici canadienii nu se gandesc la altceva. Ei practic pierd timpul pana la operationalizarea F-35. Si nici japonezii nu se gandesc la nimic. Doar ;a faptul ca i-ar putea calarii chinezii in timp ce asteapta F-35, dar nu e panica.
Cu japanii noroc ca mai pot sa traga o buna bucata de istorie de F 15J -pe care le baga la modernizat serios si de Mitsubishi F 2 care este un F 16 mai stealth local si norocul lor este ca vecinii oblci au de sarit o balta destul de mare pana la ei si japii mai au si rachete cu radare AESA si razamedie de actiune…
pai le da Ivan su34
deja balta aia nu mai e asa de mare dintr-o data
Ivan nu le da chinezilor Su 34 nici intr-un caz! Este prea tehnologizat ca sa il dea si prea nou, nici in visele chinezilor.
Stii ce imi vine greu sa cred? De ce Danemarca nu vrea F 16 V sau alt model de F 16 Block 50/52+ au tot ce le trebuie la ele inclusiv scarile lui nea Dobritoiu…..
Ai punctat corect.Sper ca George Visan sa fie amabil si sa ne lumineze, motiv pentru care ii multumim anticipat pentru bunavointa sa.
Nu va raspunde la aceasta intrebare fiindca sunt 2 aspecte de luat in seama: Fata de F 16 V – care nu se produce, Gripen E/F se va produce deja in 2-3 ani si este peste acea varianta ultimate de F 16 la situatioanl awareness, radar, integrare armament modern senzoristica si RCS. – deci nu merita luat.
Eurofighter Typhoon F 3 peste F 16 V la toate capitolele mai putin “scarile” si pretul orei de zbor.
F 18 Super Hornet – peste F 16 V la capitolul aer-sol, avion pe care poti pune acelasi armament, anduranta marita, mai potrivit in misiuni antinava, tot ce promite F 16 V sa integreze la avioanul de la Boeing este deja prezent.
In lipsa unui argument forte pentru F 16 V clientii stransi cu usa de mirajul F 35 care nu se materializeaza astazi in avion de serie si cu Rusia care a inceput sa se reinarmeze si cu economia mondiala care o cam ia la vale vor opta pentru solutii de stop- gap care sa asigure si un avion backbone pentru urmatorii 15 ani de serviciu de generatia a 4-a doar noi suntem mai fraierii satului si nu vedem decat F 16———–XXX umede!
aici sunt absolut de acord cu fenchea marius, nu stiu cand se vor dezvata romanii de heirupism. Indiferent de tipul de aparat ales ar trebui o tehnica gen “tic-toc” ca sa-i citez pe cei de la Intel: reinnoiesti mereu o jumatate de flota, nu tot deodata. In felul asta mai mereu ai o jumatate avioane de ultima ora si o jumatate aparate pe care ai experienta in utilizare. Si nu am mai ajunge la situatii disperate ca acum, si efortul bugetar ar fi mai mic, samd.
Romanii actioneaza practic in MApN ca si pompierii intr-un incendiu multiplu sau marinarii pe o corabie cu mai multe carpituri si gauri. Apare un foc aici da-i cu furtunul apare dincolo muta furtunul etc. Sau pune intr-un loc o carpitura in bordaj, sari dincolo si pune alta carpitura in cealalta parte.
De asta eu sustineam ca acum sunt arhisuficiente 16 avioane multirol noi in conditiile in care ne trebuie o baza slida de plecare spre a remodela o aviatie de vantoare dupa care alte 16 mai tarziu sau de ce nu 24 daca ne-am permite la cel moment.
Romania are liber la F-35. S-a intrebat la Washington prin 2008 despre F-35 si a zis ca “ne calificam” pentru program. A si fost un briefing pentru SMFA tinut in SUA.
De F-22 nu a intrebat nimeni?
F-22 nu a avut niciodata liber la export.
probabil pentru ca nu a intrebat nimeni. Ma indoiesc ca SUA ne-ar refuza. Iar bani avem pentru ca, vorba aia, nu suntem Burkina Faso.
/irony si gata 🙂
la f22 au fost candidati gen japonia sau australia
nu li s-a dat
f35 insa – cine vrea sa cumpere de la LM – e liber sa o faca orice ban in plus e binevenit
Corect.Doar sa avem banii disponibili.
Corectie: linia de fabricatie F16!
@George Visan:
Cred ca peste 2-3 ani apare si varianta F35 2nd hand!
Sofia Karlberg nu a dat amanunte intrucat se poarta discutii aprinse daca va fi construita in Romania o fabrica de carlige pentru rufe sau una de masini de spalat rufe. FFC (Federatia Femeilor Casnice) vrea o linie de masini de spalat vase, altfel se va opune inzestrarii fortelor armate cu avioane de vanatoare Gripen A-Z (adica de orice fel). George Visan a punctat foarte corect cresterea costurilor ca urmare a folosirii Calgon-ului. Dusa si cu Dobritoiu au cazut de acord ca afacerea suedeza merita totusi, deoarece vom putea sa ne spalam rufele in familie.
LOL!
discutam concret cind va exista o reactie corelata cu ministerul apararii, asa fiecare declara multe. pe scurt: “Daca si cu Parca se plimbau pe-o barca. Si daca Daca nu era, Parca parca se-neca.”
Nu, unii, recte Aviatia Magazin, care sunt cazuti in limba dupa Gripen, fac din tantar armasar. Stirea in sine sugereaza existenta unui schimb de informatii intre doua guverne, nimic mai mult.
Nici chiar asa… macar daca ne-am cunoaste bine ca sa emitem astfel de judecati.
Pur si simplu am intrebat daca Suedia ar avea de unde sa ne dea niste Gripen folosite in caz ca am vrea asa ceva. Iar tanti mi-a spus ca discuta deja cu Romania. Pe ce tema discuta, putem specula, insa ma indoiesc ca mi-ar fi spus chestia asta daca discutau despre partea a treia a filmului ala cu vampiri.
Ideea e urmatoare. Am mai intrebat cineva, un jurnalist, acu ceva vreme daca exista Gripen “second-hand”. Ei bine raspunsul reprezentantului guvernul suedez, a fost ca nu exista asa ceva inca, dar ca se poate rezolva cu un leasing. E deci ma prb ca romanii sa fi intrebat de leasing decat de varianta in uz…
Dintre F-16 third hand si Gripen second hand, eu prefer S-500 si Iron Dome. In rest, sa faca ungurii politie aeriana ca tot aia e.