Aviaţie

RNW anunta: Romania doreste viza S.. pardon, avioane F-16 second hand

F-16 olandeze

He-he!

Am putea începe să deschidem gura şi să vorbim, dacă tot pare că se prescrie promisiunea noastră de a menţine tăcerea asupra achiziţiei de avioane. Că tot se sparge buba şi discreţia se dovedeşte depăşită de evenimente…

Iaca ce a apărut pe Radio Netherland Worldwide:

Romania is interested in buying 15 surplus F-16’s from the Dutch airforce. A number of other countries have also shown interest in Dutch military vehicles and ordnance.

On Thursday, the Defence Ministry confirmed reports that it is looking to sell equipment in order to raise funds. It is not clear how much money the Netherlands will be able to raise with the sale of the fighter jets.

Măi-măi… aş pune şi un pariu, dar mi-e că-i totuşi prea din timp. Românescul “gura bate c…” se adevereşte tot timpul, aşa că mai bine stăm şi privim. Scenariul îl cunoaştem, interesul a scăzut, dar putem aplauda prefăcuţi uşor surprinşi. Aşa, de ochii lumii.

66 Comments

  • Ma indoiesc ca cu un pic de vointa politica nu se pot cumpara 16-18 aparate F16, block 52, noi, daca la unii le place sa ii pupe in fund pe americani.Cu cele 16-18 avioane noi, ne descurcam pentru misiuni de politie aeriana, 20-40 de ani, depinde cum sunt exploatate avioanele.Daca cumparam avioane noi, am putea beneficia si de offset.

    • ma scuzati
      mie nu-mi plac f-16-pele lor, 18 mai merge daca ar fi americane, ar fi benefic sa mergem pe iar-99 in paralel cu modificari pe la motor si totul ar fi ok si pt pilotii care nu mai zboara de mult, plus eu a-si opta pt eurofighter 🙂

  • stiti ce spun eu? Ca iarasi o sa ne inflamam si o sa gasim unul 2 pe aici ca merge si asa….cu second hand-uri si restul de de porcarii…
    Acum nu cred ca isi mai pune nimeni problema de care avion monomotor este mai bun F 16 sau Gripen ci problema se pune sa se ia dracului macar 14 bucati de avioane noi ca si Ungaria si Cehia macar….daca nu o sa multumim frumos pentru desfintarea de facto a aviatiei de vantoare romanesti…

  • Daca tot ne place sa cumparam prastii americane scumpe de lasi pentru urmatoarele 20 de generatii datorie, decat 15 parlite si omorate mai bine 300 mig-21.
    In felul asta se vor bucura toti pilotii militari ai romaniei de antrenamente.

  • hai sa facem pariuri – eu zic asa vom lua F16 A/B nemodernizat ( ei au si AM/BM dar noi vom lua nemodernizate) la 400 de milioane de euro – 15 bucati.Ponta o va anunta ca o mare victorie

    • Ce incantare va fi pentru fanii F16.Asa Romania va avea in dotare un avion cu foarte multa experienta de zbor, care a vazut foarte multe la viata lui, mult mai multe ca si un novice de Gripen NG,de exemplu, care abia acum iese din gaoace.

  • Pai se desfiinteaza de facto, nu prea ma prind ce nu e clar, fie ca le cumpara noi fie ca sunt cu lojeroanele strambe dupa 20 de ani de calareala…

    15 avioane … e la misto …
    de la povesti cu 48, din care 24 F16 si 24 F35 (?!), s-au intors la 24 F16 second, si acum la 15 olandeze.

    si 48 erau la misto…

    din alea 15, 3 ajung de mancare pt canibali – canibalizare.

    acu, din 12 ramase, la momentul alarmei vor zbura 8?
    cu alea 8 ce faci, sperii autobuzele?

    15 avioane, 18 piloti, mai ai vreo 30 de elicoptere si cateva transportoare, de ce dracu sa mai tina si Scoala de la Bobocu. Chiar ca nu mai e nevoie de ea.

    s-o desfiinteze si pe aia, in purul stil romanesc, sa avem bani mai multi pt dezvoltare si investitii. sa-i pregateasca afara.

    ce forta aeriana e aia cu 15 avioane?

    ce se tot spala creierele cu politia aeriana?

    ce politie mama, cand or intra MiGurile in Rep Moldova sau un pic asa pe la Galati, te duci cu girofarul si le dai amenda?

    din alea 8 care s-or ridica, la primul skirmish raman vreo 4.
    celelate 4 se vor intoarce si vor sta cuminti pe aerodroame, pt ca nu vor mai risca sa le pierdem si pe alea.

    deci un skirmish si RoAF dispare de pe cer.

    ce politia mortilor masii…o aviatie militara ar trebui sa fie pt razboi.

    mai bine s-o desfiinteze.

    s-au nu le convine, ca mai iese un ban din ‘upgradari’ peste 20 de ani, trebuie sa manance si copiii lor o paine…

    • Personal sunt de parerea ca decat sa cumparam toate jafurile de la altii, care sa putrezeasca la noi, pe pistele de zbor, din lipsa de bani, mai bine sa platim pe americani sa ne asigure spatiul aerian.
      15 avioane, mai ales daca sunt noi, sunt suficiente sa nu permita oricarei aeronave straine sa isi faca de cap in spatiul aerian al Romaniei.Ca sa fim dati dracului, bengosi, sa avem multe avioane performante, cu care sa fim jupani in zona, trebuie sa stam foarte bine cu banii.Sa nu conteze banii pentru noi.
      Nu cred ca cineva este manipulat cand afirma ca avem nevoie in primul rand de avioane, pentru misiuni de politie aeriana.Acest gen de misiune este singura realizata pe timp de pace de orice aviatie militara.
      GSG9, ca sa fim un adversar pe masura rusilor, cred ca ne-ar trebui macar 300-400 avioane de genul EF sau Rafale,de ultima generatie, plus personalul si logistica aferenta.Cat ar insemna asta in bani?Isi permite Romania acest lucru?

      • Si-ar permite daca politicienii nu ar fi doar pt ei ci ar lucru in folosul tarii, sa fim seriosi cate bete in roate au pus ei dezvoltarii tarii, nici o autostrada calumea nu pot termina la timp, ce le-as face eu daca as fi cineva cu putere de decizie, ba sa numeasca pe cienva din stat sa le sta dracu sa se uite dac muncesc sau nu aia care ar trebui , iar in al doilea rand sa faca ceva in legatura cu satul primitiv care este in romania , ca daca te duci la carciumi vezi numai betivi , cu asa ceva nu se face nimic, trebuie schimbata gandirea ,acum cum sa nu isi permita toti politicienii sa fure cand vad ca la alegeri in special la tara , daca le dai la oameni o galeata te voteaza, ei nu isi dau seama ca galeata aia care o primesc gratis de fapt e platita cu suferinta ,si foarte mutii bani platiti pe termeni lung de noi (si mai mult de fapt galeata e platita tot de noi indirect ), nu sunt spitale bune in care sa primiesti o ingrijire coresponzatoare , iar la medici daca nu le dai bani te lasa sa mori , pai surpriza cu asa ceva nu merge , trebuie schimbat acest mod de a gandi , dar cine sa il schimbe , pai daca pana acum nu s-a schimbat nimic , probabil ca nici in viitor nu se v-or schimba multe, deoarece multi traiesc bine , dar si mai multii traiesc rau foarte rau iar cei din urma nu au puterea si nici educatia pt a face asta, iar noi cei din clasa de mijloc care nu sunt manipulatii si nu depindem de statul corupt pt a trai din pacate suntem prea putini pt a face ceva.

  • Bre io inteleg cam asa.

    In 2005 Chilienii au cumparat 18 F-16 MLU,contra 180 milioane dolari,deci un pret de 10 milioane per aparat,pentru 24 ar insemna cam 240-250 milioane dolari(pret similar cu oferta de 24 F-16 ACE facuta de Israel, Romaniei in 2005),desigur Chilienii erau operatori de F-16 deci aveau infrastructura pretatiata,astfel avioanele propriu zise ar trebuii sa coste Romania in banii de astazi cam 300 milioane dolari.

    Aici se adauga pregatirea pilotilor,despre care se spunea in 2011 ca ar costa tot 300 milioane dolari.

    Armamentul,ar trebuii sa coste cam 100-150 milioane dolari,asta luand in calcul 50 AIM-120 la un pret de 600.000 $ per bucata inseamna deci cam 30 milioane dolari(Ungaria si Cehia au cumparat cam 24 AMRAAM pt 14 avioane,cred ca si noi vom opta pt un numar similar de rachete/avion),200 AIM-9X,la un pret de 270.000 $ pe bucata asta ar inseamna cam 54 milioane $,am spus cifra de 200 rachete pentru ca Romania la sfarsitul anilor 90 a cumparat 100 Magic 2 si 100 Python 3,deci am zis si io o inlocuire de 1 la 1,desii este posibil sa fie o comanda de numai 100 rachete,1.000 bombe SDB,JDAM de 454 si 908 Kg,la un pret de aprox 21.000 $ la nivelul lui 2002 deci cam 30.000 $ in banii de astazi ar trebuii sa inseamna cam 30 milioane dolari,ar mai fi niste POD-uri Sniper XR care costa cam 1,5 milioane dolari bucata,daca s-ar lua tot 24(cea ce ma indoiesc),ar inseamna cam 30 milioane dolari,nustiu daca actualele POD-uri Litenning ar mai fi pretabile pt utilizare,ar mai fi sisteme EW, ALQ-213 care ar mai trebuii modernizate,habar nu am cat mai costa si astea,in fine pachetul de armament ar trebuii sa coste cam 150 milioane $.

    La capitolul baze aeriene aici situatia este incalcita,in 2001 Bulgarii si-au modernizat baza la de la Graf Ignietovo pentru a raspunde standardelor NATO contra 25 milioane $,prin 2011 Pakistanezii au anuntat ca vor sa modernizeze baza aeriana de la Shahbaz pt a respecta tot standarde americane,americanii parca au niste F-16 acolo,si asta iar costa cam 210 milioane dolari..oricum hai sa spunem ca la noi o sa se faca o medie,cam 200 milioane dolari pe cele doua baze aeriene.

    Ar mai fi echipamentele de la sol,nustiu cum sunt si astea defalcate daca intra in modernizarea bazelor,deci cam 50 milioane zic si io asa cifra rotunda.

    Piesele de schimb,motoare de rezerva,radare de rezerva,hai sa spunem 100 milioane dolari,cateva motoare/radare+alte subansamble,nici aici nu cunosc foarte bine preturile,da am bagat o suma ca sa fiu sigur.

    In total tranzactia dupa socoteala asta relativa ar trebuii sa coste cam 1-1,1 miliarde $,eventual mai mult,spre 1,3 miliarde $ cat ar fi costat alea 24 F-16 Block 25,dar acolo era vorba de cumpararea a 24 radare noi APG-68V9 care costa 1,5 milioane $ bucata si complet remotorizate,cam 5 milioane dolari costa un motor nou,in cazul astora MLU inteleg ca ar fi vorba de o recoditionare a unor avioane care au trecut deja printr-o modernizare similara cu cea a alora Block 25 ale RoAF.

    Dam un miliard,cumparam 24 F-16 MLU,contractul probabil ca se va semna in 2013(atunci au anuntat si bulgarii ca au de gand sa ia o hotarare,nici dincoace de Dunare nu se pare ca s-ar putea lua o decizie de 1 miliard $ anul asta),in 2015-2016 ajung in tara,in general avioanele astea sunt produse in perioada 1985-1987, au fost retrase in perioada 2003-2004,in medie la olandezi un avion zboara cam 250 ore de zbor(si le zboara,deci avioanele olandeze au avut nevoie de cele mai ample operatiuni de reabilitare a celulei de zbor dupa cate manevre de 9G si zboruri la viteze mari la rasul solului au facut),asta inseamna avioane care au cam 4.000-5.000 ore la bord dintr-un total de 8.000 pana la care pot zbura,noi daca le-am zbura tot 250 ore de zbor pe an ar mai putea duce inca 15 ani,dar nu cred ca o sa zboare atat,hai 100-150 ore de zbor pe an,am putea linistiti sa le tinem pana in 2030.

    Este foarte interesanta bucuria cu care Gitenstein sustine posibila achizitie a F-16 MLU de catre Romania,desigur i-ar fi convenit mai mult sa fi cumparat F-16 ex USAF dar asta e.

    Daca Romania va cumpara F-16 MLU asta inseamna inca un pas catre F-35,americanii ies in castig,si mai inseamna ceva,un potential client pt kit-urile de modernizare F-16V.

    Romania daca va opta pentru F-16 ori cu radare APG-68V9 ori APG-66V2A,ambele incep sa fie depasite de noile radare AESA care apar pe piata,lucru care se va accentua dupa 2020,atunci cand F-16 MLU sau F-16 Block 50 vor fi un soi de MiG-21 in anii 1990,iar cum noi este posibil sa le folosim catre 2030 atunci s-ar impune o astfel de modernizare,in 2011 in Flight Global a aparut un articol in care surse din industrie vorbea de o posibila vanzare a unor kit-uri de modernizare cu radare AESA catre Romania si Bulgaria pentru avioane F-16 uzate cumparate din SUA,da nu cred ca americanii vor refuza sa modernizeze F-16 MLU,asta insa ar mai ridica costul tranzactiei,si chiar ar intarziao cu un an din moment ce modernizarea F-16 ale USAF va incepe din 2017.

    http://www.flightglobal.com/news/articles/usaf-requests-information-on-f-16-aesa-upgrade-359232/

    Mai sus este link-ul.

    Bre io sunt curios daca vanzarea F-16 MLU catre Romania face parte din off-set-ul LM pentru Olanda.

    • Victore, esti un idealist irecuperabil in ceea ce priveste achizitionarea F35, noi, de catre Romania, in urmatorii 20 de ani.Timpul ne va arata, sper, care dintre noi a avut dreptate.

      • Noi nu avem bani de Gripen sau de JF-17 Thunder, aka FC-1 Xiaolong, si ne gandim la F-35 .
        Nu inteleg de ce se prefera in continuare achizitia unor echipamente de lupta fara offset .

  • Victor acum cu calculele tale nu mai bine era sa avem in ograda 24 de Gripen C/D noi? si cu Offset 100% la care se mai adauga armamentul din care primordial erau rachetele BVR si apoi celelalte lucruri luate incet incet in transe mici? asa in loc de 1,5-1,6 miliarde ajungem cam la 1,1-1,3 miliarde si avem vechituri care in fiecare an asa cum ti-am demonstrat un calcul simplu arata ca sunt mai costisitoare decat Gripen C/D sau F 16 Block 50/52 si ne vor duce in continuare la sapa de lemn….halal guvern…..daca va lua asa o decizie….oricum deja is satul de incapatzanarea guvernanilor romani pe F 16 indiferent “de care-o fi”

    • Stai bre ca si pentru Gripen se adauga costurile.

      La variante de avioane sh,in loc sa platesti 1 miliard dolari pentru 24 avioane noi,costul avioanelor propriu zise,platesti 200-300 milioane.

      Pentru F-16 a spuso Gitenstein cat se poate de clar,24 F-16 Block 52 noi costa 2,4 miliarde dolari.

      Pentru 24 Gripen noi,pretul este de 1,3 miliarde de dolari,care include un pachet de antrenament pt piloti ceva mai saracut,se mai adauga armamentul necesar,si modernizarea bazelor aeriene care nu tine atat de tipul de avion pe care il vom cumpara cat de obligatiile nostre fata de NATO.

      In final si 24 Gripen noi costa tot cam 2 miliarde dolari,bani pe care nu cred ca ii avem in momentul de fata si nici in urmatorii cativa ani,mai spre 2020 asa.

    • Da George dar…..ceasul ticaie si intr-un an o sa zburam cu maturile acum care or putea zbura supersonic cu ele….om vedea…..poate fac un training cu Mama Omida…….

    • La cate afaceri nu am pus botul Bechtel, fragatele, sistemul Hawk, si as putea sa tot enumar…..Piranha – nu stim nici azi de vreun offset…..singurele achizitii bune au fost C 27 J Spartan in RoAF in rest doar jafuri si junghiuri de la altii…..ca avem clasa politica cu viziune de spagari!

      • Nu este vorba ca noi am pus botul.Cei din guvern, si partidul lor de guvernamant, implicati in aceste achizitii, au beneficiat discret, de comisioane, si posibil, alte favoritisme.Sa nu credeti ca s-au cumparat harburile de pana acum, doar din ignoranta cumparatorului roman.Cine gandeste asa, greseste.

        • Avioane rusesti iese din discutie, suedeze la fel, franceze/germane la fel.
          Atunci chinezesti, argentiniene, somaleze, etc. dar macar noi sa fie si sa NU fie sub tutela SUA.

      • In cazul fregatelor off-set-ul a fost suspendat de englezi dupa ce au fost lasati balta cu faza a doua a modernizarii.

        Din putinul off-set facut de BAE in Romania a fost salvat de la faliment Romaero.

        Sistemele HAWK la fel,din moment ce a fost suspendata aducerea acestora la standardul HAWK XXI,cine sa iti faca off-set si pe ce bani?

        Nustiu daca toate au fost junghiuri,fregatele Type 22(cred ca era o varianta mai buna achizitia a 2-3 corvete noi dar asta e alta discutie),la momentul la care au fost cumparate aveau in jur de 15 ani,cea ce pentru o nava nu este deloc mult,mai aveau o viata de 20 de ani.

        Rachetele HAWK,desii exista sisteme mai bune,alea ar fi costat si mai mult,intreaga afacere HAWK ar fi trebuit sa coste cam 170-180 milioane dolari,in schimb daca s-ar fi optat pentru 8 sisteme SLAMRAAM;SPYDER pretul s-ar fi dus catre 400-500 milioane dolari,cea ce nu cred ca ne-am fi permis,asta in conditiiile in care MApN i s-ar fi alocat un buget de 2,38% in perioada 2005-2008(perioada in care modernizarea fregatelor si hawk-urilor ar fi trebuit sa se desfasoare),tinand cont ca trebuiau continuate si incepute si alte programe de inzestrare,modernizare.

        De la sfarsitul anilor 1990 cand sa inceput reforma in armata tinand cont de posibilitatile economice de aatunci si proiectiile viitoare disponibile atunci sa plecat de la ideea ca o parte dintre platformele disponibile vor fi modernizate,se vor cumpara o serie de echipamente la mana a doua,si o serie de echipamente noi.

        Nu a fost o catastrofa pana la urma ca o parte dintre echipamente au venit la mana a doua,era foarte complicat sa iti cumperi numai echipamente noi,dupa cum se vede pe tot globul tari cat de gat comparabile economic cu Romania au optat si pentru arme la mana a doua,Chile,Polonia(lor li sa si donat),Bulgaria.

  • Cred ca in 2030 un F35 va costa 500 mil. dolari ca nu se mai opresc cresterile de preturi. Vom cumpara F16 pentru ca asa trebuie. Si le vom utiliza acolo unde va avea nevoie SUA de ele. Deci sub rusi, sub americani e cam la fel. Un avion romanesc este exclus. Nu ne vor lasa sa-l producem si nu o vom face pentru ca nu suntem in stare.

    • Sa coste si doar 200 miliaone USD.Crezi ca va avea Romania banii disponibili pentru a cumpara si intretine acest avion?Dar sa cumparam macar 48 de avioane de acest tip?
      SUA se va descurca si fara obositele noastre F16, inclusiv ca si imagine, unde la o adica, asa cum a fost in Irak si Afganistan, bagam in fata infanteria.

  • De la Gittenstein vorbire:
    “Inteleg ca Ministerul Apararii ar putea trimite o echipa in Portugalia sa vada avioanele. Mi se pare o idee minunata. SUA ar putea sprijini imbunatatirea avioanelor si ar putea incepe pregatirea pilotilor, iar daca se va dori achizitionarea de avioane mai noi, pe masura ce ratingul de tara si stabilitatea financiara a Romaniei se imbunatatesc, puteti lua aceasta decizie mai tarziu”.

    Pai pana va creste ratingul Romaniei, ehe, va mai curge multa apa pe Dunare. Oare dl ambasador nu cunoaste ca este o perioada de criza economica ? Ba stie, dar e modul politicos de a ne trimite la plimbare.
    Cum atunci considerati ca e o idee minunata sa luam niste rable? Si apoi sa cereti sa dam alti bani pentru modernizare ??
    Daca sunteti prieten al Romaniei de ce nu ne sfatuiti sa luam Gripen noi si cu offset, daca tot n-avem rating de tara pentru altceva?
    Daca sunteti prieten al Romaniei de ce nu spuneti: aveti aici un imprumut de 3 miliarde pe 20 de ani pentru avioane noi, pentru ca Romania este un aliat de nadejde. Noi am dat de inteles de multe ori acest lucru, dar Casa Alba se face ca nu intelege.
    De ce Romania nu este tratata precum Polonia in acest domeniu?
    Stiti, noi romanii avem o vorba: prietenul la nevoie se cunoaste.

    • eu iti spun alta vorba
      dumnezeu iti da ,dar nu-ti baga si in traista(punga pe romaneste)
      de ce-i credem pe toti vinovati si obligati de lucrurile noastre lumesti?
      sau crezi ca in “balciul”asta politic romanesc de hai cu suspendarea,hai cu autostrada la munte,hai cu ea la deal…sau mai punem trei table sudate pe un tab ,tanc …hai cu aia de la eurocopter,da-i afara de hoti….stie cineva ce vrem ,sau macar ii intereseaza?
      fiecare natie isi traseaza cursul,lumea functioneaza dupa niste reguli siinterese …pe care mai toti le stiu
      toti stiau avioane noi..24,intre 1,6-2,4 miliarde
      sh pana in 1 miliard…deizia iti apartine
      intreaba conationalii ce vor
      intreaba guvernantii actuali…de ce au rupt finantarea ptr proiectele de infrastructura,dand bani in alta parte..
      poate credem ca mobilizarea utilajelor si fortei de munca ptr asemenea proiecte dureaza doua zile
      nimeni ,nu pierde bani de dragul nostru
      ne-au dat ocazia sa vrem sa fim mai mult decat angola
      uita-te cate firme vor retragerea de pe piata noastra
      toate astea sunt semnale ,nu declaratiile de presa ale “geniilor”
      nu ne inseala americanii ,dar nici mura-n gura nu ne dau….sau lokahead martin sau boeing sunt firme private nu ale guvernului sua ,ca sa decida ei preturile la care ne vand noua
      saab,la fel nu era a guvernului suedez …ei doar acordau suport ptr un agent economic foarte important ptr ei
      sper sa nu se “plictiseasca”astia de la dacia si ford de noi …ca iar ajungem la “maretele epoci”

    • Foarte corect ce ai spus Gabriel insa nu te uiti cine ne guvernaeza tara….toti sunt legati la ochi cu F 16 nimeni nu spune de maine ca “uitati SUA nu vine c finantare, noi nu vrem lucruri second hand asa ca intram in negocieri cu SAAB si producatorii europeni” Si sa mai vina sa spuna ca avem un plan global care sa includa offset-ul.
      Pe mine ma sacaie si chestia cu antrenamentul pilotilor in USA – la ce naiba sa il faci acolo, dar ce pana acum nu am avut piloti de vanatoare, nu am avut rezultate foarte buna in exercitiile internationale? De ce nu s-ar face doar trecerea pe multirol in tara de origine, de ce…..multi de ce, parca prea multi!

    • „De ce Romania nu este tratata precum Polonia in acest domeniu?”

      Hai bre ca esti nedrept!

      Ce nevoie avem noi sa ne trateze americanii ca pe Polonia?

      Ne-am tratat noi insine cum s-au tratat polonezii in secolele XVII-XVIII..

      • L-am vazut si eu in 2010 la otopeni 🙂 a fost cireasa de pe tort acolo 🙂

        Ideea e ca cel putin au reusit sa incadreze primii cu lancerele-c f16-le din exercitiu, mai destepte cred eu decat MLU olandeze sau portughezele alea care ar veni la noi la mana a 3-a, la o adica intr-un conflict real pare-se ca le dadea jos daca avea si rachetele nu doar radarul

        Si ca celule batrane si motoare obosite avem si noi oho

        Si ideea la un upgrade daca scoti bani din buzunar e sa iei ceva mai bun decat ce ai acuma

        singurul lucru pozitiv e ca nu si-ar mai asuma pilotii riscurile care si le asuma cu 21 zburandu-l “altfel” dincolo de anvelopa aia scrisa de rusi in manualul de zbor
        si ma rog totusi e altceva f16-le fata de 21, cu 17 ani mai nou ca proiect, tehnologia din 1976 fata de samaliotul din 1959, asta clar fara discutzie

        da nu e in nici un caz asta solutzia, nici macar de avarie, celule gata sa se rupa in aer se gasesc si aici
        sper sa priceapa astia si sa ia niste avioane noi cu offset cu oarece basic training si cu finantzare asigurata
        solutzia ceheasca poloneza maghiara
        nu cea “originala” romaneasca

  • Sa ne calmam un pic. Stim ca Dobritoiu a trimis o delegatie in Portugalia si Olanda. Poate au terminat de evaluat avioanele portugheze si poate au trecut la cele olandeze. Nu ne-am angajat cu nimic.

    • George bine ar fi sa fie asa! Jur ca ar fi cel mai bine sa se termine cu ideea de second hand in Fortele Aeriene Romane!

    • De asta ce zici?

      ,,România nu îşi poate permite în prezent să cumpere decât avioane de luptă americane F-16 de ocazie pentru a-şi înlocui avioanele sale MIG-21 învechite, din cauza constrângerilor bugetare, a declarat vineri premierul Victor Ponta în cadrul unei conferinţe de presă cu jurnalişti străini, informează AFP.

      Singura soluţie care mi se pare realistă este să ne orientăm spre cumpărarea avioanelor aflate deja în uz. Două ţări sunt dispuse să ni le vândă în acest moment: Portugalia şi Olanda’, a indicat Victor Ponta. Premierul social-democrat a afirmat că este de acord, în principiu, cu soluţia preşedintelui Traian Băsescu privind achiziţionarea printr-un efort regional, împreună cu Bulgaria şi Croaţia, a unor modele noi de F-16 la preţ redus, de la armata americană, precizând însă că această opţiune „pare irealistă”.

      Preşedintele Băsescu a indicat în 2011 că Bucureştiul face eforturi să găsească finanţare pentru a cumpăra avioane F-16, România angajându-se, la intrarea în NATO, în 2004, să dispună de 48 de aparate compatibile cu cele ale Alianţei.

      România şi-a anunţat în martie 2010 intenţia de a cumpăra de la armata americană 24 de avioane F-16 noi pentru suma de 1,3 miliarde de dolari, însă câteva luni mai târziu, guvernul, care era atunci de centru-dreapta, a indicat că nu poate finanţa această achiziţie. În martie 2010, anunţul alegerii avioanelor F-16 de către Bucureşti a suscitat nemulţumirea a doi constructori europeni de aeronave, Eurofighter şi Saab, care ceruseră o licitaţie transparentă.

      Sursa: Agerpres,,

      http://www.capital.ro/detalii-articole/stiri/victor-ponta-romania-nu-isi-poate-permite-decat-avioane-f-6-de-ocazie-168189.html

      • „Premierul social-democrat a afirmat că este de acord, în principiu, cu soluţia preşedintelui Traian Băsescu privind achiziţionarea printr-un efort regional, împreună cu Bulgaria şi Croaţia, a unor modele noi de F-16 la preţ redus, de la armata americană, precizând însă că această opţiune „pare irealistă”.”

        Ca sa il parafrazez pe Radu Tudor.

        Ponta are o parere dar nu este de acord cu ea.

        Apropos,in seara asta ambasadorul Germaniei la Bucuresti a declarat ca Romania si Bulgaria vor adera in toamna la spatiul Schengen..deci?

        Din pacate nu prea cred ca ne permitem mai mult decat avioane la mana a doua,si alea decat 24,ma rog intreaga afacere sa se invarta pe la 800-1 miliard dolari.

        • La banii care vor fi dati pe modernizarea lui F16, se puteau cumpara cateva aparate T50, noi, sau Gripenuri C/D, SH.Chiar si versiunea A/B de la Gripen este mai buna decat F16A/B.
          In fine, bine ca vom avea totusi F16.Asta conteaza.

      • Asta e! C’est la vie! Au lungit-o pana la Dumnezeau si trag consecintle. Singura veste buna e ca vom avea cu ce zbura…
        Personal astept F-35A cu cocarde tricolore in 2025. Pana la urma asta era si obiectivul – tranzitia spre generatia a 5-a.

        • Bun, si banii pentru toata sarada asta de unde-i scot? Din bugetul MAPN?

          Iara vom da bani din taxele noastre pe chestii SH care nu merita si care nu ajuta cu nimic tara asta sa se dezvolte si prea putin ca sa se apere… 15 avioane…

          Dar daca tot sunt rable si putine, macar tuning sa le facem, cu Xenoane, jante rotitoare, woofere, piele, briz-briz-uri si alea-alea…

          • Exista si posibilitatea ca rablele astea de la olandezi si portughezi sa fie mai tarziu canibalizate pentru mentinerea in stare de zbor a altora mai moderne.

            • Pai am inteles ca intre A/B si C/D sau V sunt multe piese incompatibile… deci ce canibalizare? Motoarele iar sunt versiuni mai vechi, radarele la fel… poate ceva piese de la structura…care si aia e obosita

            • F16 are patru versiuni de motorizare care nu sunt compatibile si intre fiecare versiune exista cateva diferente structurale .
              Primele modele de F16 au o comonalitate de 25% cu ultima versiune .
              DE parerea asta sunt niste specialisti indoneziei, ca si ei au primit F16 cadou de la amerloci, F16 de pe timpul lui Gerald Ford .
              Ale noastre ar fi fost de pe timpul lui Jimmy Carter.

        • Politicienii nu trag consecintele ci in primul rand pilotii militari iar apoi contribuabilul care plateste toate magariile politicienilor, fara sa se impotriveasca.
          Ma astept sa cumparam F35 peste 40-50 de ani, normal, tot SH, cand altii vor cumpara F55 sau F66.

  • Macar daca alaturi de astea 15 F16 ar alege sa cumpere MIG21 SH cu putine ore de zbor si impreuna cu ce se mai poate revitaliza din cele vechi, sa re-modernizeze la Aerostar Bacau vreo 20-25 MIG21 Lancer varianta aer-aer, sa le folosim inca vreo 10 ani pana terminam cu achizitiile F16… daca vom mai ajunge vreodata la 48.

    Asa macar mai dam ceva de lucru si industriei noastre si tot avem vreo 40 de avioane operationale…

    • Mai bine s-ar axa doar pe MIG21, in continuare, ca sunt mai ieftine la exploatat, si suntem pregatiti logistic sa facem acest lucru, decat sa ne incurcam cu jafurile alea F16A/B, cu care de altfel suntem ca si incaltati.

      • Si eu sunt de parere ca mai bine mai cumparam MIG21 second hand pentru ca e un avion pe care il putem repara capital in Romania si nu mai trebuie sa facem investitii suplimentare.

        • Doar cu 15 F16, pe ce vor zbura pilotii, iar in caz de “ciomageala”, vorba lui GSG9, din 15, sunt disponibile vreo 10 din care decoleaza 8 si sunt pierdute 4 in primele confruntari…

          Pentru 5-10 ani ar mai fi nevoie de vreo 20-30 de avioane complementare, iar un Lancer cu ceva upgrade de radar, electronica si cate ceva pe ici-colo s-ar achita onorabil…

    • De unde sa mai cumpere MiG-21 cu ore de zbor putine?

      Sa stii ca MF-urile mai au resursa. MF-urile nu au fost zburate la greu inainte de a fi moderniate la standardul LanceR… din niste motive. 😉

      • E si asta o chestie… N-a mai produs India, China si altii variante mai noi? Croatii au si ei variante mai noi, MIG21 Bis. Poate sa trecem pe Bis daca gasim ceva stocuri?
        Si poate punem un radar mai nou decat actualele, ceva arme noi, o compatibilizare cu F16… Ma gandeam si eu.

        • Rusii nu vor sa le dea piese de schimb nici macar indienilor si nici vechiturile de MIG 21 pe care le au nu au vrut sa le vanda .
          Mai bine le lasa sa se degradeze decat sa ia un ban pe ele .

  • Jafurile alea de F16, pe care le vom cumpara, vor efectua mult mai putine ore de zbor decat batranele noastre MIG21, datorita costului orei de zbor, aproape dublu daca nu chiar dublu fata de cel la MIG21.

  • Las ca mancam noi rahatei cu cacatel acu, da’ si cand o veni tortul cu 7 etaje…. :))
    Ma refer la promisul F35, desigur :)))) S-au jurat pe rosu ca ne dau F35, prin 2025 la culesul viilor, daca cumparam acum ala… Spitfire?….nu!… Sopwith, Bleriot?…ptiu! cum ii zice?? A! F16, bre! Asta-i!
    :))))))))))))))))))))))))))))))))))) Good biznis :)))))))))

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: