Pe forumul Resboiu, Victor a deschis un topic foarte interesant, în cadrul secţiunii Forţele Aeriene Române.
Topicul se numeşte “Cât de gravă a fost retragerea din serviciul RoAF a avioanelor IAR-93, MiG-23, MiG-29?”.
Asadar cat de grava a fost lovitura asta pentru Fortele Aeriene Romane?
Ar mai fi meritat tinute in serviciu aceste avioane?
Dar oare se mai puteau ele mentine operationale?
Si daca se mai puteau mentine,cu ce costuri respectiv beneficii?
Interesantă temă de discuţie, ştim. Ce nu cunoaştem însă, este opinia voastră.
Dar, asta se poate rezolva simplu: un click aici şi ajungeţi fix pe acel topic, unde puteţi scrie propriile considerente.
Eh, cei care încă nu v-aţi creat un cont de utilizator va trebui să alocaţi acestei operaţiuni un minut-două…
Vă aşteptăm acolo şi nu doar pe acel topic. Forumul este foarte cuprinzător şi conţine foarte multe teme de discuţie, excelent structurate pe perioade de timp şi segmente de interes.
MIG 29 trebuia conservat. Nu ma intereseaza ca era prea scump de exploatat, nu iti bati pur si simplu joc de banii dati pe ele.
Comentati va rog pe forum acest subiect.
Am citit comentariile de amatori de pe forum si m-am crucit. Sa nu fi aflat nimeni ca in 2003 Romtehnica a primit de la rusi oferta pentru toate piesele de schimb de MIG-23, 29, inclusiv motoare RD-33M ( apropo resursa motorului este de peste 4.000 de ore, la o medie de 20 de ore zbor/luna ) pe o perioada de 20 de ani si de modernizare la standard MiG-29SMT. Cit priveste IAR-93, numai orele de zbor economisite de MIG-21 Lancer pentru instruirea pilotilor, era un cistig. Xian JH-7 al chinezilor seamana cu IAR-93, e mai mare, dar foarte apreciat de aviatori, tocmai pentru precizia cu care e capabil sa faca, departe de F-7/J-10/SU-30/MIG-29.
In aceasta serie de decizii de demolare deliberata a capacitatii de aparare a Romaniei intra si retragerea din inzestrare a rachetelor Neva din 1999. Poate ca in viitor se va analiza pe bune si nu superficial si nedocumentat subiectul, care e foarte interesant.
Valentin Vasilescu, comparam JH-7 cu IAR-93? 🙁 Daca era IAR-93 la fel de capabil precum JH-7… ieseau pilotii in strada, ca sa zic asa, daca l-ar fi retras.
Nu inteleg cum e cu orele economisite de Lancer pentru instruirea pilotilor, legat de pastrarea lui IAR-93, dar daca nu imi raspundeti am sa ma interesez si ma va lumina cineva. 🙂
Despre Neva, vai de noi… Pacat de ea. Un prieten, maior (r.) de la SAM-uri avea numai regrete si imi explica ce gol a lasat retragerea bateriilor astora in sistemul nostru.
Dar de ce au fost retrase rachele Neva in 1999 si nu sa astpetat intrarea in dotare a noilor rachete AA ce trebuiau sa le ia locul?
In perioada sfarsitului 1998-1999 sa hotarat ca vor fi inlocuite cu alte sisteme.
In 2002 sa decis ca vor fi HAWK.
In 2004 a fost semnat contractul.
In 2005 au venit in tara.
Iar in perioada 2006-2008 trebuiau aduse la standardul HAWK XXI,da ma rog in 2005 sa lansat filmul ala „Piratii din Caraibe”(parca?),si din momentul asta chiar incepe poate una dintre cele mai nefaste perioade din istorie pentru Armata Romana,similara in termeni de prabusire a capacitatii de lupta doar cu perioada de dupa al doilea razboi mondial..cei drept avand in vedere si ce trebuia sa se faca.
In fine revenind la rachetele astea,existau probleme legate de mentinerea lor operationala? Expirasera diverse consumabile&materiale degradabile?Devenise prea scump sa fie mentinute operationale?Incompetenta?Alte lucruri mult mai oculte?
Ca rachetele astea au lasat un loc in sistemul nostru complet de acord,dar ar fi trebuit sa fie numai un gol temporar,si chiar am fost la un mic pas sa fie un gol temporar numai ca..ape tulburi pentru care era nevoie de alte institutii,alte prioritati politice..hai ca iar spun prostii.
Dupa cea mai explicabila ratiune pentru care au fost retrase rachetele Neva au fost cele legate de trecerea de la sistemul si armele Tratatului de la Varsovia la cele ale NATO,asta cred io cel putin,pentru celelalte sisteme de sorginte sovietoida aceiasi explicatie,ca numarul lor era mult mai mic..daca vroiam mai mult trebuia sa alocam 4-5% din PIB pentru aparare cea ce era dificil si chiar aberant.
Cred că ar trebui explicat ce-i un „forum”. Un forum este un loc în care se strâng oameni care au preocupări similare sau un interes comun față de un anumit subiect. E un loc în care se comunică liber, în limita unor reguli de bun simț. Și e un loc în care nu ți se cere la intrare teza de doctorat/brevetul/diploma pentru a avea o părere. Bine… undeva pe lumea asta o exista și forumul doctoranzilor în fizică cuantică sau al criticilor specializați în perioada pariziană a lui Henri Matisse. În general însă nu e cazul.
Evident, nivelul unui forum depinde foarte mult de calitatea informației și argumentării oferite de cei mai buni membri ai acelui forum. Un forum încurajează schimbul de idei și îi evidențiază pe cei care au ceva valoros de zis; valoros, relativ la media utilzatorilor acelui forum, bineînțeles. Un forum poate educa, atunci când un membru aduce informații noi sau experiență în plus. Însă acest lucru e imposibil fără implicarea celor care chiar pot aduce astfel de elemente noi. Întotdeauna e bine ca printre diletanți (și folosesc acest termen în sensul propriu al cuvântului, fără elementul peiorativ care i s-a atașat de-alungul timpului) să existe și experți, profesioniști.
Vă cruciți când citiți comentariile amatorilor? Detectez o undă depreciativă la adresa amatorilor?! Evident că așa este, altfel nu era nevoie să vă cruciți. Oare de ce cuvântul „amator”, la fel ca „diletant”, a căpătat această conotație negativă? Poate că a căpătat-o mulțumită experților, profesionștilor care reușesc să-și scoată în evidență valoarea prin condescendență. Oare la fel a gândit, spre exemplu, Stephen Hawking – unul din marile intelecte din istoria umanității – când, trecând peste handicapul său și timpul său limitat pe acest pământ, a decis să scrie o carte pentru amatori și diletanț precum „O scurtă istorie a timpului”? Mă îndoiesc.
Acest lucru nu ar trebui să se întâmple. Sau, cel puțin, am trăi într-o țară și într-o lume mai bună dacă acest lucru nu s-ar întâmpla. Interesul unor oameni față de un subiect care – admit – poate îi depășește, nu ar trebui descurajat. Dacă dintre 100 de „amatori” unul chiar poate aduce o contribuție reală sau poate ajunge la un moment dat un expert de marcă într-un anumit domeniu… eu unul zic că asta-i o posibilitate care ar trebui maximizată.
Îmi cer scuze că am scris o… cred că e sau cel puțin sună a predică total pe lângă subiectul de mai sus, dar aș vrea din tot sufletul să văd o deschidere mai mare a profesioniștilor din România către noi, ceilalți: amatorii. Altfel… e ușor să fii enigmatic, misterios, să dai indicii, să trasezi direcții.
Ah, și să mai zic un lucru: dacă s-a ajuns în situația ca în această țară niște amatori să țină în picioare multe, multe situri pe tot felul de subiecte care sunt de nișă, subiecte care nu pot să intereseze decât oameni de o anumită înclinare sau dispoziție, oameni pasionați… poate că asta nu se întâmplă decât pentru că experții din țara asta nu fac destul. E o posibilitate.
La Craiova intii s-a scos IAR-93 si s-au adus MIG-21 M de la MK. Pe care au facut trecerea pilotii. Dupa ce au fost trintite bine timp de 1 an cu instructori de la Deveselu, avioanele au fost bagate in programul de modernizare Lancer si pilotii au facut trecerea pe IAR-99 Soim. In 2002 R. 67 Av. V.-B. – Craiova s-a desfintat si cei citiva piloti ramasi ( ex: colegul meu Florea Draghici ) au plecat la Bobocu.