Aviaţie

Promo: O epopee trista, in analiza lui George Visan

F-16 Falcon

Prietenul nostru George Vişan a publicat astăzi un articol care ar putea candida la un loc pe podiumul unei ipotetice premieri pentru cele mai potrivite titluri faţă de subiectul tratat:

Epopeea tristă a programului avionului multirol

Dacă în ultimii ani planurile de modernizare ale Forțelor Aeriene prin dotarea cu un avion multirol au fost date peste cap de neînțelegerile politice și criza economică, în prezent pare să se contureze o soluție de compromis. Această soluție constă în achiziționarea din Portugalia a 12 avioane F-16 A/B aflate în serviciu, adică „la mâna a doua” în termeni populari. Soluția urmează să fie oficiliazată de CSAT-ul din 27 septembrie.

Opțiunea pentru avioane „la mâna a doua” este dată de condițiile economice precare și de perioada de tranziție tehnologică prin care trece piața avioanelor militare de luptă multirol. Astfel pe piață în acest moment se află modele de generația a 4-a, 4.5 și începând din 2015-2018 vor intra pe piață modele de generația a 5-a. Decidenții militari și politici de la București au optat pentru achiziția unor avioane în uz deoarece atât din punct de vedere militar, cât și economic achiziționarea unor modele noi de generația a 4-a sau generația 4.5 nu ar fi fost eficientă dat fiind obiectivul tranziției spre un model de generația a 5-a.

De ce au fost preferate modelele americane? Din cauza relației de securitate privelegiate cu SUA și că avioanele de luptă  americane sunt cele mai răspândite la nivelul NATO, înleznind interoperabilitate și întreținerea acestora. De asemenea modelul F-35, în ciuda unei perioade lungi și costisitoare de dezvoltare, va deveni în viitor cel mai numeros și performant avion de luptă multirol al alianței.

*

Până aici ne-am permis să preluăm, restul articolului – foarte consistent, vă asigur – poate fi accesat cu un click aici.

– Resboiu –

Link-uri utile:

Revista Resboiu; Forumul Resboiu; Pagina de gardă a portalului; Ramura dedicată Armatei Române; Ramura dedicată spaţiului; Ramura dedicată dronelor.

19 Comments

  • Într-un articol din La Tribune, ziaristul spune cà oferta “portughezà” ar fi dirijatà de General Dynamics!

    ” De son côté, General Dynamics proposait des F-16 A/B portugais d’occasion. Une solution qui avait déjà la préférence de Bucarest. Ce qu’a confirmé mardi le ministre de la Défense. ”

    http://www.latribune.fr/entreprises-finance/industrie/aeronautique-defense/20120925trib000721289/defense-le-gripen-de-saab-se-crashe-en-roumanie.html

    • cred ca francezii aia n-au aflat ca GD nu mai produce avioanele F-16 – de cam mult timp.

      oricum o sa pupe niste firme contracte majore dupa achizitie – se vor face upgrade-uri, reparatii, etc.

      din cauza asta intotdeauna avioanele vechi au fost bine primite in Romania, chiar si inainte de criza – la un avion nu e mai greu sa te lipesti sa faci si tu ceva. sa vedeti de nu ajunge programul asta la nu stiu cate miliarde cheltuiti in cativa ani.

  • Nu pre are sens afirmatia… Lockheed Martin (producatorul actual al F-16) n-ar prea avea de castigat din afacerea asta… Nici macar kit-uri de upgrade nu vor putea sa ne vanda…

  • În aceeasi frazà, ziaristul face distinctie între LM si GD.
    Ori et tâmpit, ori stie ceva:
    “Lockheed Martin proposait 24 F-16 C/D dans le cadre d’une initiative internationale «pooling and sharing» (union et partage) concernant trois pays (Roumanie, Hongrie et Croatie). De son côté, General Dynamics proposait des F-16 A/B portugais d’occasion.”

    • privind graba cu care se arunca guvernantii in treaba asta -cica ne luam la intrecere cu bulgarii cine ajunge primul in Portugalia-cred ca in capul celor de la USL e sa se dea bine pe langa americani, iar aia din recunostinta sa-l faca pe Basescu sa-i puna tot pe ei la guvernare si sa nu mai faca vreo trasnaie ca in 2009, cand a spart o bucata de PSD si a facut o majoritate cu PDL.

      Bineinteles ca Basescu tot asta are in cap sa faca si se pun acum semintele ruperii unor bucati de USL, pe care sa-i alipeasca la o alta constructie a dreptei, cu sateliti si poate si cu PPDD.

      PDL si satelitii trebuie insa sa scoata ceva mai mult la alegeri – nu poti sa vii sa conduci tara cu 10% in sondaje.

      Ponta si ai lui ar fi bine sa inteleaga totusi ca daca nu fac treaba buna pentru romani degeaba il pun americanii sef, romanii nu il vor rabda si nu suntem totusi o colonie sa puna aia pe cine vor.

      Si uite asa ne intoarcem la avioane – parca totusi ne trebuiau pentru aviatie sau asa ceva?

      • ce colonie americana ?
        eu multi cred ca nu digera bine mancarea inainte sa vorbeasca
        ce vand americanii aici?
        burgeri cu carne cumparata intern si coca cola cu apa din romania
        aaa mai fabrica ford sa le vanda in afara
        sau crezi ca ..,cu 12 avioane cumpara-te de noi sh fac marea afacere
        merg pe drum ,ma uit peste gard la ioana…ma impiedic si cad cu nasul in noroi …si vinovata e ioana ,..saraca,ca e frumoasa foc

        • Pai nu era asa? coloniile, inclusiv SUA cand erau sub englezi, nu aveau voie sa faca comert decat directionat de la centru, exista monopolul comercial al imperiului englez care le baga si tot felul de taxe.

          Cam asa si aici, ni se baga pe gat o solutie de 9 avioane vechi care e total nepotrivita pentru nevoile noastre, scumpa si total ca nuca in perete.

  • Tinand cont de pretul de achizitie al lui F35, care deja a ajuns la 200 milioane USD, de costul orei de zbor, mult mai scump ca si la EF sau Rafale, motiv care a determinat multe tari sa isi reduca numarul de avioane achizitionate, de faptul ca in viitor, europenii vor construi impreuna viitorul avion de generatia 6,cu care normal, se vor dota, si va fi avionul standard al viitoarei armate europene, personal tare ma indoiesc ca F35 va ajunge cel mai numeros avion al aliantei.Poate doar al SUA.Daca va fi realizata o armata comuna a tarilor europene, peste 10-20 de ani, politicienii de atunci ai Romaniei vor fi obligati sa echipeze fortele armate cu armament european, iar pilotii romani vor pilota doar avioane europene, de ultima generatie, si nu F35.

    • nu stiu cum se stie deja costul pe ora de zbor al unui avion care nu e operational si nu are definite toate “chestiile” de cum va fi folosit in lupta
      europenii nu au ,mai ales in comun(vezi tu rafale si eurofighter trebuiau sa fie comune ,la fel viitoarele portavioane engleze -franceze)un proiect ptr un generatia 5 …,ma indoiesc sa aiba un proiect ptr gen 6
      cam …pe cand ar trebui sa fie pe plansetele de proiectare generatia 6 european ,probabil baracudele vor zbura cu sutele si prin germania si prin franta
      dupa gen 5…din cauza costurilor si ca nu exista doua blocuri antagonice prin ideologie,ci exista o dispersare a amenintarilor,nimeni nu se mai gandeste la avioane pilotate ,ci la drone….de tot tipul
      cu cat capata capacitati dronele si vor fi folosite in lupta va scadea “apetitul”ptr avioane pilotate

        • Total fals ce afirmi tu, nu iti fa griji Europa va face generatia a 6-a dar asta la vremea lor.
          Europa are superioritate tehnologica la ora actuala si chiar si fara SUA in NATO are capacitatea de a se lua de piept cu oricare mare putere de pe mapamond.
          Chestiile de force projection ii lipsesc, adica chestiile izibile portavioanele deoarece doar Franta se poate lauda ca are portavion adevarat operational dar restul sunt detalii.
          oricum o flota de portavioane o poti construi in cativa ani daca iti pui in cap acel lucru.
          In alta ordine de idei de vreo cativa zeci de ani in Vest SUA a deschis balul si restul au urmat-o, vezi dezvoltarea generatiei a 4-a de avioane can a avut loc in SUA si cand in Europa, programe gen Gripen cand au fost lansate in comparatie cu F 16-le american, cand sunt lansate Typhoon si Rafale in comparatie cu F 15 cand americanii zburau deja in teste de operationalizare cu F 22-ul, etc.
          Europa este cu jumatate de generatie in urma SUA in domniul aeronautic dar vine tare din urma cu programe ambitioase si mature.
          De multe ori SUA a avut “cutting edge technology” la nivel mondial si chestia asta se vede, abia in ultimii 30 de ani Europa a inceput sa isi construiasca o industrie propie aeronautica care sa tina pasul cu SUA si Rusia si mai nou China.
          Europa va scoate generatia a 5-a numai daca se va dovedi clar ca din punct de vedere tactic avioanele de generatia 4.5 nu mai sunt eficiente.

  • Bravo George Visan, ai reusit sa creionezi exact situatia in care este acum Romania si ai reusit sa te detasezi exact de ceea ce credeam ca nu poti, de F 16 al carui sustinator esti!
    Articol echidistant si radiografie completa a tabloului actual al Romaniei.

  • strategia de achizitie a multirolului a fost facuta pe baza ipotezei ca obiectivul principal ramane f 35.
    ipoteza asta devine pe zi ce trece mai indepartata. n-am fost in stare sa cumparam avioane de vanatoare noi din 1989, dar un optimism exacerbat ne impinge sa fim convinsi ca vom cumpara un aparat ca f 35, care se scumpeste pe zi ce trece, apar mereu noi probleme tehnice, parca-ar fi facut de mesterul manole..

  • Bre epopea e trista, de acord..

    Dar daca se anunta astazi ca o sa cumparam 12 F-16 portugheze contra 600 milioane dolari, voi va dati seama ca dimensiunea contractului astuia este de DOUA ORI !! mai mare decat toate contractele de inzestrare a Armatei Romaniei in perioada 2004-2012..deci nu fata de anul 2011, nici de o perioada de 2-3 ani, fata de opt ani in care nu sa facut nimic, si cu tot respectul lucrul asta nu poti sa il spui despre perioada 1996-2004, ca s-au facut tampenii, sa cumparat si atunci nu tocmai cea mai buna tehnica, dar in proportia ehipamentelor moderne(sau alea cumparate/modernizate dupa 1990), undeva 80-90% au fost cumparate/modernizate in perioada 1996-2004 sau au fost initiate in perioada aia, ulterior au mers din inertie.

    Marea problema este ca sa facut tot ce a fost posibil pentru ca obiectivul final de reformare al armatei fixat pentru 2025 sa fie un esec(subfinantare,blocarea programelor de achizitii,reinfintarea de unitati care vor fi redesfintate), si lucrul asta sa intamplat dupa 2004, asta este, F-16 astea vechi de 20 de ani sunt doar o consecinta a dezastrului, Forta 2025 va fi un (semi)esec, mai ales in cea ce priveste partea de dotare.

    Daca pana in 2020 se vor reusi initierea catorva programe(modernizarea Fregatelor ; operationalizarea HAWK ; 12-24 F-16sh ; TBT ; modernizarea parcului de camioane ), si vei pune sublerul peste perioada 2004-2012 o sa constati o crestere a cheltuielilor de de inzestrare ale Armatei Romaniei cu ceva de genul 1.000%..in conditiile in care la momentul 2020 in scenariul asta optimist dotarea Armatei Romaniei va fi un dezastru(cel putin raportat la obiectivele initiale fixate pentru 2020), din programele astea care se spera sa fie atinse in 2020 unele trebuiau atinse pana in 2007-2008(HAWK&T22), in 2010-2012/2013(parcul de camioane&multirolul,48 de bucati nu 24),si undeva 2018 TBT,(dar asta a fost un obiectiv nerealist de la inceput sa spunem, in conditiile in care la un moment dat sa optat pentru realizarea unui trasportor in tara).

    In momentul de fata cel mult poti sa salvezi ce se mai poate salva, cel putin pana in 2020, prin solutii intermediare, resuscitare de tehnica muribunda, si atingerea unor obiective intarziate vreo 10 ani..

    Lucrul mult mai grav este insa faptul, ca acum inca este bine, de bine de rau rachetele AA le mai pacalesti 10 ani, iei 12-24 F-16 asta e viata, Tetal-urile inca plutesc, Pumele&Aloueturile se mai taraie de colo-colo, dar perioada 2020-2030 va fi una dramatica, atunci in cativa ani se vor aglomera un numar foarte ridicat de programe de inzestrare, iar fiecare program din asta de inzestrare va insemna disparitia unei arme, si fiecare program din asta de inzestrare in parte va fi foarte scump, si uite asa in perioada 2020-2030 te loveste geamparaua si toroipanul cu care un scelerat lovea intre 2004-2012, nu zic prostiile care se vor face in vremurile alea.

  • No comment:

    * În 2010, Mechel a transferat, în Rusia, de la Târgovişte, singurul utilaj din Europa de Est certificat NATO
    Ziarul BURSA a publicat, în vara lui 2010, un articol care preciza că secţia specială a combinatului Mechel Târgovişte, cu producţie inclusiv în industria militară, s-a redus brusc, prin transferul unor utilaje în Rusia. Astfel, două utilaje (instalaţiile aferente maşinilor de forjat radial SXP16 şi SXP24) au fost transferate către “Uralkuz” OAO din Celiabinsk (aşezată la estul munţilor Urali), companie tot din grupul Mechel.
    Ţinta finală a ruşilor o reprezinta însă instalaţia SXP55 utilaj performant, ce se încadrează în categoria capacităţilor prevăzute de Legea nr. 477 / 2003 privind pregătirea economiei naţionale şi a teritoriului pentru apărare, în caz de necesitate, putând fi adaptată producţiei speciale militare.
    La acea vreme, ministerele Apărării şi Economiei au fost informate de intenţia proprietarilor ruşi, care nu mai erau constrânşi prin clauzele contractului de privatizare să nu opereze astfel de transferuri din patrimoniu. Modul prin care a fost negociat contractul de privatizare, în 2002, a lăsat grupului Mechel posibilitatea să transfere aceste utilaje importante – singurele din Europa de Sud-Est, certificate de NATO.
    Informaţia privind transferul activelor a fost confirmată oficial atât de liderul sindical, Mihai Toma, cât şi de reprezentanţii companiei ruseşti.
    Articolul mai spunea că, la momentul privatizării, în 2002, secţia specială – “Forjă de Blocuri şi Bare” (F.B.B.) nici măcar nu a fost negociată separat. Mai mult, ea a fost la un pas să fie lăsată încă de atunci în afara contractului de privatizare, ceea ce putea însemna că, încă din 2002, chiar anul aderării noastre la NATO, puteam rămâne fără utilajele respective.
    Liderul de sindicat, Mihai Toma, a declarat, atunci, pentru ziarul BURSA că transferul utilajelor în Urali se explică prin faptul că ruşii aveau doar atelierele necesare la Celiabinsk, nu şi tehnologia care se găsea la Târgovişte.
    Mihai Toma a explicat tot atunci că, după cele două utilaje mutate în primăvara lui 2010, urmau să fie mutate alte două, mai ales utilajul SXP55 (care are statut special în domeniul apărării ţării, fiind unicat în Europa de Est). Sindicalistul spunea atunci: “Oricum, Rusia nu vrea să dea de lucru ţărilor membre NATO”.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: