Nu am reuşit să mă decid ce şi cât să preiau din articolul prietenului nostru Marius Doroftei/Aviatiamagazin, dar cum în urma unei sfade cu Griffon am concluzionat că este un articol echidistant şi nu doar bine informat, am zis să vă facem ceva poftă.
Până la urmă, m-am gândit că ar fi mai de efect să vă prezint câteva felii:
Fortele Ariene Romane pot salva, indirect, economia tarii.
Totul depinde de controversatul proces de achizitie a unui avion de lupta multirol, proces care poate genera investitii straine de miliarde de euro in tara noastra sau care, dimpotriva, poate trimite in strainatate cateva sute de milioane de euro.
………………….
Romania poate cumpara fie un avion multirol la mana a doua, aflat in uz in tarile mai dezvoltate, fie unul nou, direct de la producator. In primul caz, am avea avantajul pretului mai mic, desi aici costul e relativ fiindca vorbim de tehnica militara destul de veche, care va necesita, fara indoiala, modernizare, deci alti bani.
Cea de-a doua optiune este mai scumpa, considerabil mai scumpa la prima vedere, insa are doua mari avantaje – tehnica noua si moderna, plus un program de investitii in economia Romaniei, asa numitul offset.
Ce au făcut polonezii?
Dupa indelungi negocieri, analize si discutii, polonezii au selectat avionul american F-16, in variantele C/D Block 52, practic cele mai moderne la acea data.
Ce au obtinut polonezii in urma cumpararii de F-16? In primul rand, si-au dotat Aviatia Militara cu avioane moderne, care vor fi folosite cel putin 30 de ani. Au obtinut un program de finantare direct de la Trezoreria SUA, program care acopera in proportie de 100% costul integral al avioanelor, intins pe 13 ani, cu o perioada de gratie de 5 ani, avand si o dobanda preferentiala de 5,8%.
Ce vrea Romania?
Daca il ascultam pe ministrul Dobritoiu, Romania vrea sa renunte de buna voie si nesilita de nimeni la un program urias de investitii in propria economie. Asta pentru ca ministrul a propus, nu numai o data, achizitionarea de avioane F-16 la mana a doua, din Portugalia.
Aceste aparate ar fi, intr-adevar, mai ieftine. Insa ele au o vechime de aproape 20 de ani, ele fiind depasite din punct de vedere al tehnologiei incorporate inca din 1999. Atunci, la conflictul din Kosovo, avioanele lusitane au fost limitate la misiuni de escorta deasupra Iugoslaviei pentru ca nu aveau capabilitatile necesare pentru a sustine misiuni de lupta.
Articolul complet, poate fi citit pe site-ul partener Aviaţiamagazin cu un click aici.
– Resboiu –
———————————————————
Link-uri utile:
Revista Resboiu; Forumul Resboiu; Pagina de gardă a portalului; Ramura dedicată Armatei Române; Ramura dedicată spaţiului; Ramura dedicată dronelor.
Articolul este o sinteza modesta care nu tine seama de mecanismul decizional politic din Romania, de lipsa de vointa a clasei politice si nici de slaba capacitate a Romaniei de a aplica propria legislatie (moarta din fasa) privind offsetul. Niste calcule economice simpliste plus ca preia o manipulare privind costurile politiei aeriene, spune ca sunt mari dar de fapt nimeni nu poate invoca o sursa credibila cu calcule reale, un studiu, un calcul asumat oficial si transparent. Plin de clisee acest articol.
Propozitia cheie este asta: Au obtinut un program de finantare direct de la Trezoreria SUA.
Noi nu am obtinut (pana acum) asa ceva. Nici de la UE nu sunt semnale. Si am dat suficiente semnale ca am dori asa ceva …
Dar hai sa presupunem ca in al doisprezecelea ceas vom obtine un asemenea imprumut, fie de la americani, fie de la UE. Ce-ar face Romania ? Pai cu Dobritoiu … imprevizibil 🙂
SAAB ne-a oferit credit cu dobanda preferentiala din partea Suediei cu perioada de gratie pe 5 ani in ultima oferta – deci?!
Si EADS a oferit acces la un astfel de credit si ar face-o din nou daca am cere explicit acest lucru.
Mai exista si solutia leasingului dupa modelul Cehiei si Ungariei.
Ar fi interesant de facut o comparatie intre programul de finantare obtinut de polonezi cu cel oferit noua de Suedia.
Cred ca ar fi interesant ca sa le propunem USA sa faca aceeasi propunere ca si poloniei altfel sa ii taiem de pe lista de furnizori de aparate de vanatoare si sa ne orientam spre Europa
Mi s-ar parea o chestie de bun simt… al interesului national.
@Gabriel,
te contrazic, propozitia cheie este asta: ”Intre timp, Guvernul de la Varsovia a stabilit o prioritate bugetara in suma de 3,5 miliarde de dolari, bani care trebuiau sa acopere costurile achizitiei a 48 de avioane.”
Noi am aprobat 1,7 miliarde pentru proiecte in Bucuresti printre care si autostrada suspendata, refacerea liniilor de tramvai, etc.
Polonia are o economie care “duduie”, asa ca isi permit asemenea cheltuieli. A noastra … eh, ce sa mai vorbim …
@Marius,
indiferent de solutia economica aleasa, fara o angajare serioasa a Guvernului nu vedem nici credit nici leasing. Polonia a garantat 3 miliarde si ceva si Trezoreria SUA a aprobat.
Semanticus, Jerry Lindbergh nu a spus nimic despre garantii pe care Romania ar trebui sa le prezinte. Mai mult, a afirmat ca Guvernul Suediei se va tine de cuvant si ca vor mentine offsetul de 100 % chiar daca Romania va solicita o oferta de Gripen NG, mai scumpe. Citez din discutia fata-in-fata, din vara aceasta.
Studiul acela cu costurile pentru politia aeriana efectuata cu schimbul de alte tari membre NATO nu a fost publicat, deci nu avem ce cita.
In rest, nici unul dintre membrii si partenerii Resboiu nu se considera think tank. Scriem din pasiune si deseori influentati de disperarea situatiei asteia pentru ca avem prieteni care zboara pe MiG-21 LanceR si prieteni care zboara pe IAR-99, asteptand sa faca trecerea pe… ceva. In mod sigur prin articolele noastre apar si clisee, nici nu vom incerca sa negam.
@Resboiu,
sa il intrebi in ce conditii si ce presupune offsetul,sunt si elemente confidentiale, presupune o negociere si offsetul, ca nu a spus el nimic din proprie initiativa asta este altceva. Oricum sunt sceptic ca suntem in stare sa facem un offset daca tin seama de cazul cu fregatele….Un magazin specializat pe aviatie stie sa evalueze politia aeriana, nu stiu daca exista un studiu intern oficial privind costurile politiei aeriene ptr Ro facut cum trebuie iar analogiile cu tariele baltice sunt riscante daca nu tin seama de realitatile de la noi. Cine este think tank in Romania pe probleme militare sau pol-mil ?! hehhee
Nu poate in nici un caz salva aviatia militara, economia romaniei
Poate doar sa ajute, si sa nu fie o povara prea mare
aerostar bacau de exemplu, care avea si comenzi militare, anul asta a avut un an excelent, a si angajat personal (ma rog mai ales temporar, sper sa le mai tina si anii urmatori conjuctura si sa ii definitiveze) – din niste contracte civile, in timp ce la celelalte axate doar pe militarie gen avioane craiova sau iar – vai de mama lor
Oricum nu cred ca sunt acuma bani, decat pentru “excursii de documentare” la comisii, cand se termina bugetul la comisii cred ca ingroapa si problema asta
@ Semanticus:
“Articolul este o sinteza modesta care nu tine seama de mecanismul decizional politic din Romania, de lipsa de vointa a clasei politice si nici de slaba capacitate a Romaniei de a aplica propria legislatie (moarta din fasa) privind offsetul. ”
Situatia de fata este creata tocmai de factorii pe care-i amintesti.
Prin renuntarea la o competitie deschisa (desi aceasta demarase ca la carte prin RFI si RFP) si adoptarea uneia de tip “achizitie din sursa unica” soarta (dotarii) Fortelor Aeriene, a banilor cheltuiti si a investitiilor generate de programul de offset a fost pecetluita. Nu s-a pus nici macar o singura data problema obtinerii de finantare (in conditii preferentiale) si offset, nu s-a pus niciodata problema achizitiei a 48 de avioane (exclusiv) noi.
Prin adoptarea achiziitiei din sursa unic s-au eliminat toate parghiile ce puteau fi folosite la masa negocierilor si posibilitatea obtinerii offsetului…
cred ca sintem dusi cu pluta, ma rog cei de la putere care ar face orice pe placul altora dar nu si pe al nostru.
Fratilor asta e tara noastra si facem ce vrem NOI cu ea, nu cum vor altii tot timpul.
ideea este ca da ar trebui avioane noi, si un program amplu si pentru economia noastra.
nu conteaza la urma urmei care este avionul, ca daca este so luam in freza tot o luam , conteaza ca bietii aviatori care o viata si-au rupt coatele pe bancile scolii si o viata stau izolati in campii, sa le dau ceva util si de calitate, si sa-i lasam pe americanii astia idioti de o parte de data asta, noi sintem in europa inca.
Raman la varianta europeana.