MiG-21 LanceR, Borcea 2012

Nu am reuşit să mă decid ce şi cât să preiau din articolul prietenului nostru Marius Doroftei/Aviatiamagazin, dar cum în urma unei sfade cu Griffon am concluzionat că este un articol echidistant şi nu doar bine informat, am zis să vă facem ceva poftă.

Până la urmă, m-am gândit că ar fi mai de efect să vă prezint câteva felii:

Fortele Ariene Romane pot salva, indirect, economia tarii.

Totul depinde de controversatul proces de achizitie a unui avion de lupta multirol, proces care poate genera investitii straine de miliarde de euro in tara noastra sau care, dimpotriva, poate trimite in strainatate cateva sute de milioane de euro.

………………….

Romania poate cumpara fie un avion multirol la mana a doua, aflat in uz in tarile mai dezvoltate, fie unul nou, direct de la producator. In primul caz, am avea avantajul pretului mai mic, desi aici costul e relativ fiindca vorbim de tehnica militara destul de veche, care va necesita, fara indoiala, modernizare, deci alti bani.

Cea de-a doua optiune este mai scumpa, considerabil mai scumpa la prima vedere, insa are doua mari avantaje – tehnica noua si moderna, plus un program de investitii in economia Romaniei, asa numitul offset.

Ce au făcut polonezii?

Dupa indelungi negocieri, analize si discutii, polonezii au selectat avionul american F-16, in variantele C/D Block 52, practic cele mai moderne la acea data.

Ce au obtinut polonezii in urma cumpararii de F-16? In primul rand, si-au dotat Aviatia Militara cu avioane moderne, care vor fi folosite cel putin 30 de ani. Au obtinut un program de finantare direct de la Trezoreria SUA, program care acopera in proportie de 100% costul integral al avioanelor, intins pe 13 ani, cu o perioada de gratie de 5 ani, avand si o dobanda preferentiala de 5,8%.

Ce vrea Romania?

Daca il ascultam pe ministrul Dobritoiu, Romania vrea sa renunte de buna voie si nesilita de nimeni la un program urias de investitii in propria economie. Asta pentru ca ministrul a propus, nu numai o data, achizitionarea de avioane F-16 la mana a doua, din Portugalia.

Aceste aparate ar fi, intr-adevar, mai ieftine. Insa ele au o vechime de aproape 20 de ani, ele fiind depasite din punct de vedere al tehnologiei incorporate inca din 1999. Atunci, la conflictul din Kosovo, avioanele lusitane au fost limitate la misiuni de escorta deasupra Iugoslaviei pentru ca nu aveau capabilitatile necesare pentru a sustine misiuni de lupta.

Articolul complet, poate fi citit pe site-ul partener Aviaţiamagazin cu un click aici.

– Resboiu –

———————————————————

Link-uri utile:

Revista Resboiu; Forumul Resboiu; Pagina de gardă a portalului; Ramura dedicată Armatei Române; Ramura dedicată spaţiului; Ramura dedicată dronelor.