Aviaţie Diverse

Probleme cu F-35 in Canada.

F-35 Cel-mai-avion-urât

Intenția Canadei de a achiziționa avioanele de luptă F-35 întâmpină probleme după ce un audit al Guvernului și Parlamentului Canadei a descoperit ascunderea de către Ministerul Apărării a unor informații cheie ale programului, în special legate de costuri.

Ca răspuns la aceste controverse Guvernul Canadian a suspendat temporar fondurile destinate achiziției avioanelor F-35, și într-o mișcare fără precedent se ia în calcul ca programul F-35 să nu mai fie gestionat de Armata Canadei ci de către guvern.

Primul Ministru Canadian, Sthephen Harper a declarat că până în momentul de față nu s-a luat încă nici o decizie referitoare la viitoarele avioane de luptă ale Canadei, adăugând că decizia finală va beneficia de mai multă atenție și transparență decât până acum.

Canada intenționează să cumpere 65 de avioane F-35A care să înlocuiască actuala flotă formată din CF-18, care vor costa aproximativ 9 miliarde de dolari, preț în care intră avioanele, piesele de schimb, armamentul, echipamentele de deservire tehnică și pregătirea echipajelor inclusiv livrarea de simulatoare de zbor.

Îngrijorările canadienilor vin însă din prețurile totale de achiziție și exploatare pe o perioadă lungă (30-35 de ani), care s-ar ridica la 25 miliarde de dolari și nu la 14.7 miliarde dolari așa cum se comunicase inițial, la care se adaugă potențiale probleme de dezvoltare ale F-35-ului care ar putea ridica și mai mult costurile.

Lipsa de transparență a Ministerului Canadian al apărării s-a transformat într-un scandal politic la Ottawa, opoziția cerând demisia actualului ministru canadian al apărării, acuzând necomunicarea de informații privitoare la cheltuirea banilor contribuabililor, dar mai ales luarea unor decizii cheie fără consultarea și informarea parlamentului.

Lockheed Martin a emis un comunicat în care își exprimă susținerea pentru deciziile Guvernului Canadian, și că împreună cu acesta va oferi cu cea mai mare bucurie avioane de generația a 5 a pentru viitorul luminos al Royal Canadian Air Force.

Sursa :
defensenews

13 Comments

  • Membra NATO ori nu, incep sa inteleg ca cea mai viabila, serioasa si viitor vor fi de acum ofertele rusilor.
    Sa puna in linia de serie Mig-35, Su-35 si PakFa si sa vezi cum orice concurent se va gandii de 10 ori la pret, performanta si mentenanta inainte sa mai vanda ceva.

  • Deci pentru România o flotă de 30 F-35 ar costa între 4-5 miliarde dolari, iar utilizarea lor pe 30 de ani ar costa 8 miliarde de dolari, pe an veni cam 260 milioane de dolari, la un buget prin anii 2020 al MApN de 4-5 mld euro anual asta ar însemna cam 4-6% din totalul cheltuielilor militare, deci relativ suportabil.

    • Nu este totusi prea mult pentru noi, daca luam in calcul intregul buget alocat armatei?Personal nu as merge pe statistica, care de regula la noi nu se potriveste cu realitatea, ci pe performanta economica a tarii noastre si managementul politicienilor nostrii.

      • Este relativ accesibil,depinde foarte mult de alocarile din bugetul MApN pentru salarizare si achizitii,daca am avea alocari de 40% cheltuieli de salarizare,30 % pentru antrenament si intretinerea echipamentelor si 30% pentru inzestrare-modernizare da ar fi foarte viabila economic dotarea cu 24-32 F-35.

        Cei drept or sa fie cea mai scumpa categorie de arme pe care armata ar folosi-o inghitind cam 20% din sumele destinate pentru antrenament si cam jumtate din cele destinate pentru inzestrare,la o rata anuala cam de 600 milioane dolari.

  • Eu cred ca decizia asta vine dupa ce canadienii s-au mai pacalit cu submarinele britanice care s-au dovedit a fi niste vechituri .
    Nu m-ar mira ca guvernul canadian sa faca o miscare surpriza si sa cumpere Gripen . 😛

  • Nu prea văd ca românia să cumpere f35 în următorii 20-30 de ani!dacă avem noroc poate cumpărăm nişte f16 de prin olanda sau israel prin 2015 pe care le vom exploata vreo 50 de ani cum am făcut cu mig21. Oricât de patrioţi am fi armata romana e pe butuci, iar în curând armata romana va număra 80.000 de oameni. Forţele terestre numără în prezent cam 45.000, tancuri operaţionale le numeri pe degetele de la o mâna, aviaţie de lupta nu mai avem, elicoptere de atac ioc, forţele navale vai de mama lor şi când văd scenarii cum am respinge noi un atac rusesc mă apucă râsul. Nu avem cu ce asta e tristul adevăr.

    • Noroc ca rusii & ucrainienii sunt la fel ca noi,pe butuci.Si sa vrem sa ne batem nu ajungem nici unii pe campul de batalie.Altfel aplicatii pe harta si scenarii is misto de sport si atat.
      F35 nu luam pana nu termina de luat cei care au bagat bani in el.Deci teoretic am putea lua cam din 2035 incolo.Adica in momentul in care generatia a 6-a va incepe sa zboare.Si aia are toate sansele sa fie un UCAV.Din start suntem abonati la vechituri perpetuee.Asa or fi gandit(sau nu) si cei de acum 80 de ani cand s-au apucat de IAR-80.
      Fascinatia zborului si alte de astea,soldatul pe 2 picioare are un viitor.Marinarul are si el cat de cat un viitor.Pilotul nu are nici unul.Putem profita de saracie si sa ne gandim la viitor.Dar cand nu ai cine sa gandeasca la cum se incalta trupetul,viitorul razboiului si al armatei is SF.Leafa sa mearga,acolo cat e ea.Macar e munca sigura,la stat.

      • Pilotul de avion de lupta cred ca va mai avea loc de munca pana catre 2070-2080.

        Avioanele astea de generatia a 4 vor mai zbura pana catre 2030.

        Alea de generatia 4,5 pana in 2040-2050.

        Generatia 5 a pana in 2050-2070.

        Toate astea pilotate.

        Cele de generatia a 6 vor incepe sa zboare undeva intre 2025-2035.

        Aceasta dupa mine ar urma sa fie cea in cursul careia se va face trecerea de la pilot la UCAV.

        Pentru F/A-XX ar exista in dezvoltare doua versiuni,una cu pilot si cealalta fara pilot uman.

        Conceptul LM de avion de generatia a 6 a ar fi unul de avion pilotat.

        La japonezi se studiaza conceptul unui avion de generatia a 6 a atat in varianta cu om in carlinga cat si in cea fara.

        La europeni treaba este mai simpla,aia trec direct la UCAV.

        Cel mai probabil ca o parte dintre avioanele de generaia a 6 a vor adopta in prima faza varianta pilotat,de exemplu F/A-XX Block I,produse intre 2030-2045 sa fie avioane pilotate pe cand cele Block II produse dupa 2040-2050 sa fie robotizate.

        F-35 pentru Romania cred ca ar putea fi oferite dupa 2020,americanii+alti clienti(UK,Olanda,Danemarca,Norvegia,Italia),este foarte posibil sa isi reduca comanda initiala pt F-35 sau chiar sa o abandoneze,asa incat s-ar crea coluri in productie ce ar putea fi umplute prin reorientarea productiei catre alti clienti gen Romania,Polonia,Grecia,EAU,Brazilie si pe unde mai este promovat acum F-35-ul.

  • F-35 nu era luat in calcul in Romania – era o poveste ca sa se vanda avioanele F-16 vechi fara sa iasa pilotii in strada “lasa ba, mergeti cu alea si peste cativa ani va luam F-35”.

    evident ca avioanele alea sunt pentru tari cu bani seriosi si ambitii ofensive, altfel nu se justifica sa ai un bombardier stealth.

    • in moment ce americanii ni l-au oferit cred ca este luat in calcul,probleme cu achizitia lor tin mai degraba de vointa politica locala,prioritatile Romaniei decat de disponibilitatea americanilor de a ni le vinde.

      Ca ar putea fi variante mai bune,ca nu este cel mai bun avion pentru Romania,sunt lucruri de discutat de accord.

        • Teoretic..

          24-30 Eurofighter T3

          40-50 F-35

          10-12 F-15SE

          dupa 2025-2030 un avion de generatia a 6 a

          Realizabil:

          48 Gripen NG in prima faza.

          dupa 2025-2030 tot un avion de generatia a 6 a,cel mai probabil proiectul european.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: