Armata Romana Fortele Aeriene

Primul zbor in simpla pe F-16

Cpt. cdor Andrei și lt. col. Rosa se pregătescsă închidă cupola înainte de pornirea motorului (Foto Cer Senin)

Cpt. cdor Andrei și lt. col. Rosa se pregătescsă închidă cupola înainte de pornirea motorului (Foto Cer Senin)

Miercuri, 26 noiembrie, căpitani-comandorii Andrei Constantin şi Cătălin Micloş au devenit primii piloţi români care au zburat în simplă comandă cu aeronava de luptă F-16 Fighting Falcon. Zborul s-a realizat în cadrul cursului de pregătire pentru trecerea pe aeronave de luptă F-16, care se desfăşoară la Baza 5 Aeriană din Monte Real, Portugalia.

Cei doi ofiţeri sunt piloţi de vânătoare la Baza 71 Aeriană de la Câmpia Turzii, cu o experienţă de peste 15 ani, acumulând fiecare peste 1.100 de ore de zbor, din care aproximativ 900 pe aeronava MiG-21 LanceR. De-a lungul carierei lor, cei doi ofiţeri au participat la misiuni şi exerciţii naţionale şi internaţionale, printre care misiunea de poliţie aeriană sub comandă NATO „Baltica 2007” şi exerciţiile anuale „Dacian Viper”, „Air Solution”, „Blue Danube”, „Dacian Flag”.

Detaşamentul de militari ai Forţelor Aeriene Române care urmează cursul de pregătire pentru trecerea pe aeronava F-16 în Baza 5 Aeriană, Monte Real, Portugalia, este format din 23 de militari şi include ofiţeri şi maiştri militari: piloţi, personal tehnico-ingineresc şi specialişti în planificare. Din seria actuală fac parte trei piloţi care realizează trecerea pe aeronava de luptă F-16 Fighting Falcon.

Programul este prevăzut să se desfăşoare în mai multe serii, pe o durată de aproximativ doi ani, şi include pregătirea unui număr de 80 de militari, dintre care nouă piloţi.

Text si foto via:

Cer senin

31 Comments

    • albert nu e asa ceva de politie aeriana –
      avionashul asta e foarte ok sa faca treburi care in mod normal sunt asignate dronelor, mai ai doua perechi de ochi si doua creierashe sus in aer care altfel la drona nu le ai
      scrie acolo la chinezi la ce vor sa il foloseasca – in nici un caz nu il trimit sa sperie poseidoanele imperialiste care patruleaza marea chinei sau in locuri unde poti deranja vreun taliban cu strela la el

  • ok deci e clar acuma unde se duce escadrila 🙂
    la cealalta baza unde planteaza acuma panselutze in loc de ciulini – sper sa vina oarece avioane mai noi
    astea or sa fie un cosmar logistic

  • A zburat cu simpla si al treilea pilot – Marin Mihaita, de la Fetesti. Escadrila se duce acolo unde se construieste infrastructura necesara, adica la Borcea.

    • pai ar cam trebui
      macar asa ca alea 3 luate de portughezi de la amarg cu excess defense program si modernizate pentru noi – sa nu ne amagim ca alea 12 portugheze or sa fie toate apte in orice moment
      cata vreme tovarasul putin isi duce su30 in crimeea, arabii abonati la excess defense program au mai intors armele intre timp, si se arata in sfarsit a 17-a luminitza de la capatul tunelului cu f35 – poate ca ni le-ar da repede si simplu si ieftin
      si poate o modernizare cu evreii – eu asa ca amator doar, cred ca ei opereaza si cel mai capabil, si si la modul cel mai inteligent, f16
      si ce ophere si rachetutze or mai fi cu resursa, luate din astea care lancerul nu le-a avut niciodata din pacate decat machete

  • Felicitări celor trei aviatori dela baza ardeleană ceea ce e de bine – loc bun, oameni buni!
    Ne bucurăm ca în familie la evenimente bune, la cele rele ne întristăm împreună. Suntem obligați să ne încredem în ei, altfel nu are sens ideea de armată, cred eu.
    Vești bune pentru Aviația Română, în sfârșit.
    Nu aveam dubii legate de destianția escadrilei, s-a decis dinainte de 2006. De aceea toate exercițiile acolo, cu F-16…

    Clar că durează ceva ani până avem escadrila operațională – adică capacitatea generală și specifică de a opera platforma (avionul vector) și sistemul de arme în accepțiune extinsă (senzori, armament, comunicații). Capacitatea nu apare peste noapte, a se vedea programele trecute (MiG-29, LanceR etc) derulate de FARo. Costurile pe care le implică programul acesta modest – care umple un loc care va deveni golaș odată cu retragerea ultimelor escadrile dotate cu LanceR – se datorează în mare costului de trecere la noul sistem de arme/platformă vector. Costul sau prețul platformelor în sine, fie cele A, fie B, este corect. Armamentul, cam puțintel dacă ne-am ghida strict după datele oficiale aruncate în public, idem. Scump a fost, este și va fi aducerea infrastructurii, în sens limitat și extins, pregătirea, mentenanța și antrenamentul. Repet, avioanele au fost ieftine, relativ vb. Pe de altă parte e clar că resursa umană și infrastructura va consuma cea mai mare parte din bugetul alocat programului de dotare cu sistemul F-16. Legat de armament, aș crede că pachetul „expus” nu este cel agreat între cele trei părți mari și late, dar nu mă pronunț.
    Din orice prismă privim, noile jucării aduc un salt de capacitate sesizabil. Părerea mea e că nu e de rău dacă următoarele loturi de platforme trec dincolo dela stop-gap-capability spre actual capability, în traducere de la minimul necesar puliția aerioană invocată de tovarășul gsg la o forță aeriană mai credibilă. Spre acest scenariu înclin, anume că, după ce lotul inițial devine operațional și se capătă experiență și expertiză cu un sistem de luptă actual și cât se poate de eficace (ceea ce LanceR este parțial), următorul va cuprinde platforme noi mai performante, cu opțiunea pentru al treilea lot după 2020. Vom vedea dacă vom trăi.

    PS: Am atentat să postez dincolo, dar mesajul este aparent indezirabil, nu îmi voi mai bate capul. Am menționat faptul în ideea în care apare, caz în care vor fi două mesaje cvasi-duplicat.

      • Ms. Clarificat acolo, nu doream să se înțeleagă ca un atac la adresa locului sau a oamenilor, doar că e frustrant uneori să îți bați capul să scrii ceva și să nu reușești.

    • Flogger am o intrebare. Oare mai avem timp ca sa se implineasca proiectia ta pana in 2020 si dincolo?
      Anumite evenimente din vecinatate par sa aiba o evolutie haotica (aparent) uneori accelerata alteori inghetand.

      • E haotica de cele mai multe ori.Nu exista razboi care sa mearga ceas.
        Ce este fascinant este ca de un an de zile,de cand cu Ucraina,nu se vad semnele unei oarecare stari de urgenta la noi.Sigur,se zboara si se antreneaza mai mult.Dar programele de echipare au ramas la fel.

        • O stare din asta de urgenta, costa, si din ce sa se sustina?

          Din pacate atata timp cat nu vor exista reforme nu o sa putem sustine decat o stare de deriva.

          De reformat trebuie sa se reformeze ori statul, ori armata/sistemul national de aparare.

          Statul este cel mai putin probabil sa se reformeze, nu cred ca cineva o sa isi asume costul politic al reducerii pensiilor, reducerii numarului de bugetari la 900 de mii si privatizarea a cea ce a mai ramas de privatizat.

          Armata la fel, nu prea vad semne care sa imi dea de inteles ca se constientizeaza situatia in care se afla, ca nu mai sunt in anul 2004, ci in 2014, ca statul in 2014 nu mai are mijloacele sa le acorde 2% din PIB asa cum(inca), avea in 2004, pentru ca ei sa isi permita sa ramana in linii mari fixati pe obiectivele pe care le aveau acum 10 ani.

          In final o sa se dea ceva bani in plus, bani care or sa fie prea putini pentru structura actuala a armatei, o sa se cumpere niste fieratanii, fieratanii care or sa fie prea putine, din categorii necomplementare si in final or sa aiba o relevanta mult prea scazuta.

          Poate ca undeva prin 2025 cineva o sa isi dea seama ca vor fi trecut 20 de ani din 2004, ca toata Armata Romana este nesustenabila si este urgenta o ajustare, numai ca atunci pierderile vor fi mult mai mari, in societate vor incepe sa se manifeste problemele iesirii decreteilor la pensie, capcana veniturilor medii iar resursele vor fi din nou si mai putine.

          • @ Victor- tu ai o obsesie cu pensiile 🙂 nu acolo se pierd grosul banilor, mai multi se pierd in plata unor ajutoare sociale, lucrari de infrastructura facute cu spaga afrenta si care la final ajung sa coste cat in Marea Britanie sau Germania.
            Scenariu cu reducerea pensiilor o sa duca doar la nemultumiri sociale si va duce la evaziune, pe viitor toti vom incerca sa nu mai contribuim cu nimic la sistemul de stat ca si asa cineva le taie din “pix”.
            In 2004 PIB-ul de 2% era mai mic decat valoarea de 1.7 % din PIB azi.
            Problema este ca MApN-ul si-a facut un plan nesustenabil, nu neaparat banii sunt principala problema ci administrarea lor defectuasa.
            Eu zic ca pincipala concentrare in urmatorii 3-5 ani ar trebui sa fie pe infanterie si la acel nivel sa ajungem sa avem o echipare peste media din NATO, nu doar decenta.
            Aici avem avantajul resursei umane profesioniste si avantajul faptului ca nu costa asa de mult sa fie toti dotati foarte bine.
            200 milioane de euro pot face diferenta extraordinar de mult intre o armata si aceeasi armata dupa acea reforma.

          • @Victor
            “Armata la fel, nu prea vad semne care sa imi dea de inteles ca se constientizeaza situatia in care se afla”

            Bre, io nu crez’ca generalii aia de baza aeriana cu cateva avioane nu constientizeaza situatia in care se afla. Sau restul generalilor.

            Insa structurile astea militarizate mari si rigide nu au nici o sansa sa se reformeze ele insele din interior. Poate numai cu un cataclism, un razboi ceva.

            Altfel, numai daca vine unul suparat din afara sistemului si are suficienta putere ca sa dea cu barda in ei. Insa cum nu avem astfel de oameni in Stat capabili sa impuna o reforma in armata atunci sunt lasati asa in dorul lelii.

            Eu cred ca e destul de clar pt toata lumea in ce situatie se afla, insa li se cam rupe. Atat timp cat sunt sub umbrela NATO si nu-i ataca rusii e OK. Si, esential, daca li se platesc salariile, happy days…

            La actuala structura e clar ca nu or sa le mai asigure inzestrare.
            Ce se face acuma, se mai trage de timp. Mai trag de T55, TAB71 si Volkhov. Mai o carpeala cu cateva Piranha, cateva Hawks, cateva HUMMERe. Cat se mai poate. Dupa ce nu s-o mai putea…mai vad ei…oricum pana in 2025 mai e si scapa cine poate…

          • Ca tot discutam de “constientizatul situatiei” 🙂 , circoteca continua – maresali cu mii de stele:

            http://www.gandul.info/stiri/surpriza-pe-care-traian-basescu-aflat-la-final-de-mandat-i-a-facut-o-lui-anghel-iordanescu-selectionerul-nationalei-13684839

            Cred ca trebuie sa se mobilizeze sa mai infiinteze niste grade de general, sa mai fie si de la 7-8 stele in sus ca sa ajunga pt toata lumea, care nu mai incap pe umar sa si le tina prin buzunare 🙂

            Ce vreti sa mai discutam despre inzestrarea armatei… Grade si circ 🙂

      • Nu știu, globu de plexi e neclar. Asta ziceam prin 2013 vara târziu și toamna, că timpu nu mai are răbdare…
        Urmărim și tragem concluzii.
        Totuși, nu aș zice că dinamica nonliniară percepută nu prezintă o tendință recognoscibilă, vorba lu Vanghelie.

        • Momentan,stam mai bine decat as fi crezut.Pana acum ar fi trebuit sa avem granita cu Novorusia.Dar Ivanii nu au actionat atat de hotarat pe cat credeam.Din oarece motive,ezita.Asta inseamna ca au probleme la varf,care se vor acutiza curand.
          Si mai inseamna ca razboiul poate merge in ambele sensuri.Ucrainenii ii pt. opri sau descuraja sa continue.Asta inseamna o victorie pt. care noi nu am muncit si nu am cheltuit nimic.Mai este si o oportunitate pt. noi sa ne trecem Moldova in buzunar.Daca-i scoatem pe rusi de acolo,neutralizam Transnistria si eliminam amenintarea din spate pt. Ucraina.
          Vizita lui Porosenko si a lui Komorowsky in Moldova,cumulata cu scoaterea din cursa a unui partid rusofil,plus arestarile unor turbulenti potentiali inseamna ca baietii buni au inceput sa joace proactiv.
          Dar si etapele premergatoare unui conflict armat au fost parcurse mai repede.Daca Rusia incepe o ofensiva in Ucraina,putem da ca sigure tulburari in Moldova.Daca ofensiva se amana,avem sanse mai mici de probleme,care nu ar fi cel putin al doilea front,ci o biata diversiune.
          As zice ca cele mai putine sanse sunt pt. liniste si pace.Rusia are de fapt pe termen lung numai de pierdut.Transnistria,gagauzii si agentii ei de influenta sunt factori ce isi vor pierde din valoare pe masura ce trece timpul.

    • “noile jucării aduc un salt de capacitate sesizabil”

      Bre, in starea ‘care este’ , astia si daca-si mai cumpara un deltaplan aduc un spor de capacitate sesizabil 🙂

      “de la minimul necesar puliția aerioană invocată de tovarășul gsg la o forță aeriană mai credibilă”

      “puliția aerioana” si zmart-difans sunt cuvintele cheie acuma si in situatia actuala, in care toata armata-i cam cazuta la capitolul echipament, nu-i mai vad p’astia scotzand alte sute de milioane prea curand pt alte avioane.

      Dupa aia, nu stiu pe ce te bazezi matale cu profetiile alea de dupa 2020.
      Daca te bazezi pe un optimism moderat dar care optimism vine asa de la bunul simt…nu stiu ce sa zic…

      Ce spui matale nu prea se pupa cu ce spuneau ei, respectiv Nea Danila, mare maresal din marele stat major al micilor forte armate.

      Cand dadu cu interviul d’azvarlita la Janes mai amu, o zas ca sunt cu ochii caca’vulturii dupa alta escadrila tot de MLU. Pt ca sigur o sa mai renunte careva in viitorul apropiat la o escadrila de troace d’astea MLUizate ca sa-si cumpere ceva mai nou.

      Si atunci, daca fondurile vor permite, le vom lua noi.
      Avioane din serie mai 9, gen Block52+, nu-i intereseaza, pt ca ala e alt tip de avion dpdv al mentenantei, si astia n-au bani nici sa bea apa daramite sa intretina doo tipuri diferite de F16…

      Si se va mai trage de o reprelungire a reprelungirii resursei reprelungite la ce Lancere zombificate mai pot sa zboare noaptea cand nu-i Soarele pe cer si cand nu umbla Daniel cu afurisenii si cu cadelnitza pe Dealul ala.

      Asa ca ce “urmatorul lot mai performant si al treilea lot dupa 2020″…vorba lu matale, om trai si om vedea, insa la cum ai stim noi pe aurolacii astia de impart bugetul Tarii 🙂

    • @ Flogger:

      Intr-o postare de acu’ ceva vreme, din 15 octombrie anul trecut ca sa fie mai exact, ziceam asa:

      Bun!

      Avem mai multe cifre…

      186 milioane de euro – cifră oficială comunicată de partea portugheză. 628 milioane de euro – cifră oficială comunicată de partea română. După toate aparențele include și cheltuielile de infrastructură (hangare,ateliere de reparații, pistă de decolare-aterizare) chetuieli care ar ajunge la aroximativ 52 milioane lei (undeva la 11 milioane de euro) potrivit unei declarații date de Corbeliu Dobrițoiu, pe vremea când ocupa fotoliul de Ministru al Apărării; alte 100 milioane de euro vor fi cheltuiți pe înarmarea avioanelor.

      Putem presupune deci că diferența de bani – foarte consistentă de altfel – ar putea ajunge peste ocean ca și contravaloare a unor servicii de antrenament, sau/și sprijin logistic.

      Intr-o alta postare, si mai veche scriam:
      “România cumpără de la Portugalia (cu sprijinul și aprobarea Statelor Unite), contra sumei de 186.2 milioane de euro (la care după caz s-ar putea adăuga și TVA) un pachet de produse și servicii ce include:

      12 aeronave multirol F-16 A/B MLU recondiționate și aduse în stare de zbor,
      14 motoare F100-PW-220E, recondiționate,
      instrucție și antrenament pentru un lot de 75 tehnicieni și 9 piloți,
      servicii de asistență tehnică asigurate de o echipă portugheză în România pentru o perioadă de doi ani, costurile urmând a fi suportate, evident de partea română.
      Diferența de la cele 9 F-16 stocate în Portugalia la cele 12 ce vor fi livrate Forțelor Aeriene Române vine din surplus american, ca EDA. Cele 3 F-16A, EDA și modernizarea lor vor costa Guvernul Portughez 108.2 milioane de euro, eșalonați pe tranșe intre 2013 și 2017.

      Toate cele 12 avioane F-16 MLU ce vor fi livrate RoAF vor fi aduse la standardul OFP 5.2 (cele 9 aflate momentan în conservare sunt deja standard 4.3).

      În consecință, putem presupune că diferența de bani până la suma de aproximativ 670 milioane de euro dată publicității de autoritățile române ar putea rezulta din armament, echipament de deservire la sol și servicii de antrenament (ce vor fi probabil achiziționate direct de la Guvernul Statelor Unite).”

      Mai avem si armament si servicii conexe la pretul de 457 milioane de dolari, potrivit DSCA .

      Acuma… fa dumneata conversia USD/EUR si suma totala… Ma cam indoi ca o sa-ti dea rezultatul fix pe fix.

      • Mica corectie necesara: 😀
        “Diferența de la cele 9 F-16 stocate în Portugalia la cele 12 ce vor fi livrate Forțelor Aeriene Române vine din surplus american, ca EDA. Cele 3 F-16A, EDA și modernizarea lor vor costa Guvernul Portughez 108.2 milioane de euro, eșalonați pe tranșe intre 2013 și 2017.”

        De fapt, conform rezolutiei Consiliului de Ministri al Portugaliei, Nr.55/2013:
        108,2 milioane de euro, fara TVA pentru: 12 avioane F-16 (9 din stoc si alte 3 primite ca EDA de la americani), toate aduse la standard MLU 5.2, 14 motoare (12 pe avioane si 2 de rezerva), antrenament pentru 75 tehnicieni si 9 piloti, suport logistic asigurat pe o perioada de 2 ani, inclusiv prin deplasarea de tehnicieni la “domiciliul clientului”.

        • De acord, de aceea mi se pare că nu-i totul la vedere afișat, dar asta se va vedea sau nu în funție de situația din zonă. Acum că agregatul e vector și că ce duce e periculos (înafară de chilot, care e cel mai cel pericol pt adversar), mai exact sistemul de luptă.

          Pt gsg-
          Știu bine ce zici, nici nu diferim tare în percepția siniștrilor, am răs-afirmat.
          Dar teknic vb, havioanele beljiene nu sunt bancabile să zic așa. Eu unul am zis că portughezele îs în stare mult mult mai bună și nu îs răul cel mai cel, dacă excluzi material volant nou…
          Cred că jucărelele lor vor fi luate de alții mai disperați și noi fie ne oprim la duzina murdară prezentă, apoi luăm mult mai noi cam pe când se coc cestea – scenariu pesimist în sens cantitativ, fie trecem din mers la lot mai performant, cu toată ineficiența mentenanței.
          Ce mi-a fost clar de prin 2002 e faptul că aviația se va reduce mult cantitativ, de aceea cinismul – am avut mulți ani să mă obișnuiesc cu noua realitate și să îi văd puținele avantaje.

  • sa intelegem ca e posibil sa vedem in tara chiar de anul asta f 16?
    ale noastre ,ma refer
    banuiesc ca nu le vor aduce pe toate imbarcate in 2017 si le dau drumul ca la ratuste in tarc
    capabilitatea aia completa ,adica toata escadrila tre’ sa fie operationala in 2017
    dar “pe parti” ,posibil mai devreme

    • Da, vor veni pe rand, câte două-trei probabil. Pe măsaura transferului de capacitate de mentenanță secundară, respectiv piloți.
      Urmărim și comentăm pe măsura desfășurării procesului/proiectului și în particular după ce avem semnalul în ceea ce privește continuarea programului cu al II-lea lot.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: