Aviaţie Marină

Primul F-35C operational pentru antrenament in cadrul US Navy

US Navy-s first operational training F-35C Joint Strike Fighter

Primul F-35C operaţional pentru antrenament al US Navy

Lockheed Martin a publicat recent o poză cu primul F-35C Joint Strike fighter operaţional destinat antrenamentului în cadrul US Navy.

Avionul are seria 168733 şi va fi exploatat la Eglin AFB, Florida, în cadrul VFA-101 “Grim Reapers” imediat ce va fi livrat, în cursul acestui an.

VFA-101 a funcţionat înainte ca Fleet Replenishment Squadron (FRS) pentru Grumman F-14 Tomcat şi McDonnell Douglas F-4 Phantom II, până în 2005 când a fost desfiinţată.

Spre deosebire de avioanele stealth precedente, cum ar fi F-22 şi celelalte variante de F-35, acest avion are marcaje color.

Cei de la Lockheed au declarat că Marina a cerut schema de culori şi că aceasta nu are impact operaţional asupra avionului.

Sursa: The DEW Line

– Iulian Iamandi –

17 Comments

  • cand te gandesti de cand lucreaza americanii la F-35 ….
    Rusii le-au luat fata cu Pak-Fa, deja sunt 3 operationale.
    Cred ca toata lumea e constienta ca f-35 e o gaura cu adevarat neagra in bugetul SUA si acest avion e deja sortit esecului.

    • Din ce stiu Su T 50 PAK FA exista doar la stadiu de prototipuri si nu avioane operationale, mai e mult pana departe si in cayul avionului rusesc.
      T 50 PAK FA a beneficiat de faptul ca Suhoi avea deja avionica pregatita intr-o mare maura peste 80% sisteme fiind deja operationale pe Su 35 BM aacum cu radarul AESA si invizibilitatea radar o sa vedem solutiile in viitorul apropiat si mai au un hop, motoarele noi pentru supervantorul lor.
      Deci F 35 intra deja in escadrilele de trecere asa ca nu e chiar cazul sa il critici atata.
      Partea proasta a F 35 este pretul enorm per aparat care in ciuda celor spuse de George Visan ma astept ca sa ramana astroomic.

    • kala, fara suparare dar cred ca ar trebui sa compari mai degraba F-22 cu PAK-FA. Primul si-a incheiat productia si exista 187 de aparate operationale. PAK-FA exista doar in forma de 3 demonstratoare tehnologice (nici macar prototipuri definitive), adica ceea ce era YF-22 prin anii ’90. Asta daca n-au de gand sa-l lase pe PAK-FA cu motoarele de Su-27 si fara radar. Cat despre comparatia cu F-35…Su T-50 e departe. Cand va avea versiuni cu decolare verticala respectiv decolare catapultata, mai vorbim.

      • @stelian

        F35 JSF a fost construit dupa Yakolev Yak 141. Lockheed Martin a cumparat proiectul in anii ’90 de la rusi si de atunci il tot mosesc. Si nu e nici macat VTOL ca si YAK-ul ci e poate doar sa aterizez vertical, decolarea se face normal doar ca pe distanta mai scurta.

        Deci rusii daca intra-devar vor sa faca un VTOL in momentul asta, au tehnologia. Foarte probabil o vor face dupa ce termina PAK-FA-ul.

        • Partial corect. In anii ’90 americanii au cumparat de la OKM Yakovlev, contra sumei de 900 000 $ proiectul motorului R-79-300 din clasa de putere 15500 daN, gandit si fabricat de Kobchenko/Soyuz. N-au fost interesati atat de motor ca intreg cat mai degraba de camera articulata de postcombustiecare asigura avionului vitaze supersonica. Atat! Esingura”gena” pe care JSF-ul o are de la Yak

          • Nu stiu, ce stiu io e de pe Wikipedia, si acolo scrie putin altfel, cum ca Lockheed ar fi fost interesat de niste prototipuri functionale:

            “Following the announcement by the CIS that it could no longer fund development of the Yak-41M, Yakovlev immediately entered into discussions with several foreign partners who could help fund the program (a tactic they were also pursuing for development of the Yak-130 trainer, which was eventually developed in partnership with Aermacchi of Italy). Lockheed Martin, which was in the process of developing the X-35 for the US Joint Strike Fighter program, quickly stepped forward, and with their assistance 48-2 was displayed at the Farnborough Airshow in September 1992. Yakovlev announced that they had reached an agreement with Lockheed-Martin for funds of $385 to $400 million for three new prototypes and an additional static test aircraft to test improvements in design and avionics. Planned modifications for the proposed Yak-41M included an increase in STOL weight to 21,500 kg (47,400 lb). One of the prototypes would have been a dual-control trainer. Though no longer flyable, both 48-2 and 48-3 were exhibited at the 1993 Moscow airshow. The partnership began in late 1991, though it was not publicly revealed by Yakovlev until 6 September 1992, and was not revealed by Lockheed-Martin until June 1994.”

            Acuma e cam clar ca din Yak 141 nu a ramas decat ajutajul ala la capitolul propulsie, in schimb proportiile avionului sunt suspect de apropiate de Yak 141. Si ar mai fi si modul in care aparatul face tranzitia de la zbor vertical la orizontal si invers, problema pe care pana acum doar foarte putini constructori au rezolvat-o cu succes.

              • Pai in cazul ala USAF avea cel mai urat avion multirol din istoria umanitatii :))) Pe langa asta, nici nu era prea grozav:

                “On 26 October 2001, the Department of Defense announced that the Lockheed Martin X-35 won the JSF competition. One of the main reasons for this choice appears to have been the method of achieving STOVL flight, with the Department of Defense judging that the higher performance lift fan system was worth the extra risk. When near to the ground, the Boeing X-32 suffers from the problem of hot air from the exhaust circulating back to the main engine, which causes the thrust to weaken and the engine to overheat.”

                Deci de aia nu l-au ales.

    • kala 🙂 rusii au doar 4 prototipuri, si alea cu motoarele de imprumut
      plus ca modul rusesc de proiectare e ca o sa faca jde prototipuri diferite care sa le testeze – ca suntem aici la topic de f35 naval, si la su27 navalizat au fost vreo 10 sau 12 prototipuri doar sa testeze incremental chestiile astea diferite gen carligul, aripile pliante, cockpitul ala nou cu chilotzeii unul langa altul etc, plecand de la un proiect bun si functzional cum era atunci su27

      deocamdata, numai f22 e (de ani buni) operatzional ca avion de generatzia a v-a, cu toate bubitzele lui generate de complexitate si doar de cativa contractori care au acces la codul sursa si alte chestii sa depaneze
      si al doilea operatzional o sa fie f35, nu pak-fa,

      ca are costuri astronomice e adevarat, si mira-m-as sa le iasa toate conform specificatiilor sau mai bine, da oricum e inaintea rusilor, care deocamdata au prototipuri doar

      ca va iesi pak-fa mai bine decat astea doua, se poate, asa ar fi si normal, si la su27 s-au mai uitat un pic la f14-le iraniene, a zburat mult dupa ce a iesit f15-le, normal e ca avand cativa ani intarziere sa scoti ceva mai evoluat

      protipuri are si china, de toate formele si marimile, cred ca asteapta sa termine rusii pe pak-fa sa cumpere doua avioane, 4 motoare, ca sa nu le cloneze acuma cu motoarele de generatia a 4-a

    • Pentru mine ramane oricum un praf de avion.
      E prea mic pentru ce e pus sa faca.
      Si mult prea inghesuit pentru un astfel de motor.
      Unde mama masii ii mai intra si combustibilul.

      • @kala: “Pentru mine ramane oricum un praf de avion”. Noroc ca nu te intreaba nimeni pe tine…sau pe mine 🙂 – sper sa o iei ca pe o gluma. Oricum ai vrea sa o iei PAK-FA pe langa F-35 e ca un telefon analogic si ala inca neterminat pe langa un smartphone. Programul F-35 are problemele lui si inca mari. Nu e exclus nici la momentul asta ca finalmente sa fie anulat, cel putin in forma in care a fost expus initial. Dar asta nu atat din cauza incapacitatii proiectantilor/constructorilor americani de avioane ci din cauza faptului ca avionul pilotat multirol din clasa 10-15 tone in sine sa fie un concept perimat la ora actuala si in viitor. Cat despre Suhoi T-50 (PAK_FA) avionul ala e construit cu un picior in trecut, conform doctrinelor anilor ’80. As paria ca inca 5-10 ani de-acum incolo PAK-FA va ramane la nivel de demonstrator tehnologic/prototip la fel ca MiG-1.44 sau Su-47 iar baza aviatiei ruse si exporturilor va fi data de noile generatii ale familiei Flanker (poate cu mai multe variatiuni in jurul lui Su-35) si partial de urmasii MiG-ului 29 (MiG-35, etc)

  • O chestie interesanta…
    Americanii la fiecare generatie de avioane ii loveste damblaua cu costol mult mai mare decit al avionelor pe care urmeaza sa le innoiasca. Vezi istorial lui F-15, F-16, F-14, F-4, etc. Toate au ramas avioane iconice pentru generatia lor.

    • @tomcat: da, “spirala mortii” cum ii spun ei. Un tip calculase ca dupa actuala tendinta prin 2050 bugetul USAF va ajunge pt. achizitionarea unui singur avion. Pe de alta parte la ei fiecare generatie noua a fost un salt calitativ sensibil. F-35 a avut si obiective din cale-afara de ambitioase, platforma comuna pt. un avion terestru/naval/cu decolare verticala, stealth, concurenta continua si permanenta schimbare a temei de proiectare cauzata de revolutia UAV-urilor si a armelor stand-off, integrarea fara precedent a senzorilor si a avioanelor in sistem, samd.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: