Armata Romana Fortele Aeriene

Primele sase avioane F-16 romanesti au fost modernizate

Pilot român în simplă pe F-16

Pilot român în simplă pe F-16

Ministrl Apărării, Mircea Duşa, a anunţat că primele şase avioane F-16 achiziţionate din Portugalia au fost deja modernizate.

De asemenea, Mircea Duşa a reasigurat că primele avioane F-16 româneşti vor sosi în ţară spre sfârşitul anului viitor, iar următoarele în 2017.

La numai doi ani de la demararea programului de achiziţie al avioanelor F-16, avem deja piloţi care zboară aceste avioane în Portugalia, ţară în care se află la instruire controlori de trafic şi personal tehnic românesc.

Până la primirea avioanelor de vânătoare, pregătirea piloţilor va continua în Portugalia şi Statele Unite ale Americii.

 

– Iulian Iamandi –

29 Comments

  • Dacă au fost achiziţionate şi modernizate, pentru ce le trebuie aproape doi ani ca să ajungă aici? Le aduce Badea Cârţan în spinare? Sunt precum coniacul, devin mai bune pe măsură ce se învechesc? Hmm, mi-e teamă că şi această “afacere” este o ţeapă pentru parandărături …

  • Prima serie de piloti vor face 200 de ore de zbor in Portugalia si vor fi scosi instructori. A doua serie de piloti vor face un pic mai putine ore de zbor acolo. De asta dureaza atat de mult.

    Initial am zis si eu ca e alta “afacere” romaneasca. Dar stand de vorba cu oameni care sint implicati in program, mi-am schimbat parerea. Avioanele vor fi undeva la Block 40. Dau un exemplu, casca de zbor aleasa va fi mai buna decat DASH-ul actual.

    • Bogdan primul lancer a zburat in 1995 (si culmea, batranul Mig21 a fost primul avion care a introdus operational si pe scara larga Dash-ul – “operational” e mare lucru ca trebuie sa iti cartografieze tehnicii cockpitul ca sa poata calcula mmrc linia de vizare)

      au trecut 20 de ani de atunci
      ca si cum si-ar pune pc-ul tau de acuma mintea cu un 486 de acum 20 de ani cu 1 mega de memorie.

    • JHMCS vs. Elbit DASH eu zic ca diferenta semnificativa in tre cele 2 sisteme….sincer nu stiu daca nu era mai logic si mai pragmatic continuarea cu DASH-ul. Aveam cel putin 110 casti + 10 de la duble. In prezent se zboara cu DASH pe LanceR -e 20+ aparate si pe IAR 99 C Soim deci casca este arhicunoscuta de catre piloti si tehnicieni.
      JHMCS este un fel de DASH adaptata castilor USAF deci saltul nu este enorm in capabilitati.

    • Cauta pe F16.net si iti vei raspunde singur.
      MLU tape 5.2 nu este rau deloc, altele sunt dubioase in contractul pentru F 16 semnat de Romania.
      Acum sunt ale noastre si speram ca urmatorul lot de avioane multirol o sa fie mai moderne si o sa le completeze pe primele…

  • Poate sa-i puna si mama Tape-ului, tot AN/APG-66 scrie pe radar … deci nexam ceva modern. Nici macar AN/APG-68 care este ultimul PESA ce sa mai zicem de SABR (APG-83 / denumire oficiala de castigator deh) sau RACR …
    Asa ca da vor fi “TzaTza de Matza” in fata Su-30 si Su-27SM din Crimea …

    La motoare puteau sa puna si ei unele noi avand in vedere cat de putine carute am luat nu sa le resapeze pe alea vechi.

    Iar numarul de AMRAAM luate e cel putin ridicol, parca 30 buc, 2 pe aparat si mai raman 6 de rezerva, strategica in caz ca mai se mai intoarce vreunul la baza …

    • numarul de amraam cred ca poate fi suplimentat foarte rapid …in caz ca
      nu cred ca e ultima din ultimele
      pe un spartan se pot pune si aduce de prin depozitele nato in caz de urgenta …probabil si cu banii “la caiet”
      sa ai pilotii capabili sa le foloseasca eficient si sa ai un stoc sa mai faci si ceva trageri reale din cand in cand
      nu cred sa fi luat 30 ca sa dea jos toata flota din crimeea
      si eu zic ca fazele gen tot apg …nu stiu cat scrie pe radar sunt cam degeaba…ptr ca al fel se spunea ca vor avea displayuri monocrome …la fel alte chestii
      in final e un aparat fully operational ..foarte ,foarte echilibrat
      are si casca dash ptr close combat,link 16 etc

    • Pai scrie, ca atata e limitat fizic, dimensiunea antenei si a bayului cu echipament

      dar cardurile cu electronica radarului, pe un card de aceeasi dimensiune din 2003 e alt procesor de semnal fata de 1988 toamna, softwarele e tape 5.2 si mai recent

      su27sm din pacate pentru noi e generatie 4+, macar un avion de generatie echivalenta sa fi avut, asta e acuma, atata a fost “bujetul”

      • Aici sunt 2 directii:
        – daca te tine buzunarul iti fac baietii si SABR pe dimensiunea APG-66 dar la 12 martoage nu se merita efortul (nici in Lancer nu incapea Elta 2032 original si totusi il avem pe Lancer 🙂 (cu antena mai mica ce-i drept).
        – daca chiar iti pasa cumperi macar ceva ce poate fi upgradat la ultimele tehnologii nu iei din primele serii dar probabil pt alde Dobritoiu si gibonii din MApN F-16A e la fel cu F-16C tot F-16 e nu?

  • 1. Ce zici tu cu depozitele NATO e valabil daca reusesti sa mai ai avioane dupa primele ore, ideea e sa ai tu stoc deja nu sa comanzi cand iti dardaie fundul. 30 clar sunt o gluma proasta si apropo exercitiile se fac cu dummy missiles / simulated targets , rar se fac trageri cu cele reale …
    2. Ref radar uite ce zice wiki: “Range in clutter/jamming environment increased to 83 km”. N011M de pe SU-30 are “200 km tracking range” ca sa nu mai zic de Zhuk-AE AESA dar aici e clar ca nici astia probabil nu vor avea bani sa le puna pe toate avioanele.
    3. Daca nu ne pregatim pt alea din Crimea si facem doar Politie Aeriana atunci ai dreptate … in cazul totusi probabil ca vin alea ne rugam la Uncle SAM sa vina fuguta, nu?

    Ce incercam sa insinuez e ca avand in vedere in ce cacao suntem (ursul zgarie langa usa noastra) puteam sa luam ceva mai capabil si in numar mai mare. Nu stiu daca realizezi dar nu le poti ridica in aer pe toate 12 o data din cauza regulei de 3: 1/3 le ai in aer, 1/3 trebuie sa le ai pe pista gata de decolare cand se intorc alea din aer si 1/3 le faci revizia ca tocmai au aterizat. Deci vom avea in timp real max 2 celule a 2 avioane in aer si nici macar cele mai performante. Maxim descurajare pt rusi…

    • nu am spus ca nu se putea mai bine
      acum vedem ..ca e “groasa” ptr situatia din crimeea si primprejur
      cu ceva timp in urma ne certam pe …care o fi
      e bine ca sunt si astea si s-a inceput
      nu zice nimeni ca trebuie sa se opreasca aici…macar de incep de acum incolo o planificare serioasa si asta sa fie un fel de piatra de hotar ,un nou inceput
      si la nr ai dreptate …nu te contrazic
      numai ca au facut ….sau mai bine zis nu au facut nimic atatia ani ca acum e dificil sa le pui in ordine pe toate la cate lipsuri sunt
      pe unchiul sam o sa trebuiasca sa ne bizuim mult timp inca
      pana cand europa va avea o forta credibila …bine inchegata ca sa-i foloseasca ca unealta(chiar de nu foloseste forta …ca europenii, cetatenii ,sunt mai pacifisti din fire..macar disuasoriu) in “geopolitica” mai este ..asa ca..
      sa fim noi cei “mai tari” pe cont propriu e …ceva ,daca nu utopic sau iluzoriu…macar foarte optimist
      poti sa ai tu si mama fortelor armate …”te lucreaza” la intern ,sau pe alte cai
      caci atunci …cei ce -ti sunt aliati vor avea propriile interese …nu e ca atunci cand fortele tale sunt “combinate” cu ale lor ptr aceleasi interese
      si ei pierd ceva cand “se combina”
      cat despre faptul cu avioane dupa primele ore …trebuie sa fie unul cu “capul foarte in traista” sa il surprinda un eventual atac surpriza ..fara sa aiba macar ceva ore la dispozitie
      si aici e treaba serviciilor si a politicii ..

    • si ce zici tu ,dase fac cu dummy…dar din cand in cand se fac sicu reale …sa se vada daca functioneaza …sau macar asa
      si lancerele …daca nu ma insel au lansat si lgb si cate una aer aer …sa se vada daca “e unsa masinaria”

    • distanta de descoperire ..sau urmarire ,nu inteleg ,ptr ca nu specifica …zice de 83 km ,in conditii de bruiaj …sau “clutter”(ma duc pe traductor sa vad ce inseamna)
      la su …ai zis 200 de km distanta de urmarire …la fel fara sa stim in ce conditii …sau cum si in ce fel le afecteaza bruiajul si “cluterrul”
      dar si aici intervine ce tinte si de ce marime
      nu spune nimeni ca suhoiul nu e un vanator de prima mana …dar daca pana acum ne dadeam viteji cu lancerul…nu cred sa fim mai prejos cu 5,2 mlu-ul
      sa mai vedem o escadrila …cine stie ,daca nu din generatie mai noua ,macar o alegere adecvata

        • da interesant link-ul
          da niste informatii generale despre modul de calculare a distantelor de detectie ,incadrarea lor specifica plus date despre unele radare
          dar …nu stiu daca am citit eu bine tot ,sau tradus …e vorba de radare de descoperire navale …modul lor de functionare ,etc
          ori …astea nu au prea multe in comun cu cele de pe avioanele de vanatoare cu pilot ,care nu au operator de armament(excludem de aici f 15 ,tornado,mig 31)
          radarele la astea gen f 16 ,su 27 etc ,nu cred sa ajunga la compexitatea primelor ca si performante de functionare sau moduri de operare
          deci ce imi zicea @ima 80 …nu are relevanta ptr a evidentia ceva
          la nr aproximate de platforme (avioane de un tip disponibil ptr un anumit tip de misiuni) disponibile la un moment dat ptr o arie de operatiuni(specifica , sa spunem n-v marii negre ,sudul ucrainei) ,conteaza modul de intrebuintare a lor,pregatirea pilotilor in momentul respectiv, stocurile de munitie existenta…si nu in ultimul rand vointa politica si coeziunea ptr a face functional lantul de comanda de la varf pana la punerea in aplicare(aici are o mare importanta apartenenta la o alianta puternica )
          mai putin faptul ca unul detecteaza cu 10 km mai devreme
          lectiile din ucraina ne arata …ce inseamna o forta pe hartie si ceea ce inseamna sa nu ai chaff ,flare performante(nu sunt toate egale …si nu o extrageti din context ptr a evidentia altceva)

          • Întrebarea este: și marmota ce făcea în timp ce șuhoiu cel rău descoperea apa caldă?
            Nu de alta dar pe foie, toate radiolocatoarele lor îs cele mai puternice și văd tot înainte de a fi acolo. Problemele apar la practică, vedeți bibelou de pe MiG-29.
            În plus, amprenta radar și termică a șuhoiului te orbește de departe – e cât casa. Ca să mă exprim elegant, MiG-21 e extrem de discret în comparație, iar F-16 și mai și (chiar vizual).
            Asta nu înseamnă că am contestat nici platforma-vector și nici măiestria șoferilor-operatori.
            Cu armamentul nu e chiar așa clar ce și cum, cel puțin mie nu îmi e. Platformele au fost aproape gratis, bune cum sunt și cu resursă la care rusnacii visează. Pentru restul de bănet nu e clar și aici cred că e miza.

            • MiG-29 nou parca avea o resursa de 3500 ore de zbor. PAK-FA vreo 6000. Deci ale noastre F-uri nu stau prea rau. Partea proasta consta in faptul ca au fost luate doar 12. Care 12 vor fi bazate la Kogalniceanu, langa mare. O baza usor de lovit prin surprindere de un Kilo rusesc purtator de Klub-uri. Apararea AA e cam batrana si nu vad cum ar putea detecta si lovi tinte cu RCS mic zburand la 5 metri deasupra apei/solului. Nici la lupta antisubmarin fortele navale nu stau prea grozav. Deci daca rusii isi pun mintea, ne pot lasa cu spatiul aerian descoperit destul de repede si usor.

              • Dan-
                De unde ideea că vor rămâne/staționa/opera de pe MK?
                Ajung pe CT, apoi pe Borcea, după modernizarea bazei.
                Nu chiar aproape de mal și bine plasate.
                A doua escadrilă pe CT.
                Deci nu e rau, iar cu resursa, evidentă treaba – pe celule – de motoare nu merită menționat.
                Cu performanțele radiolocatoarelor rusești e poveste lungă, oricum pe cele noi piesele de rezistență erau de import…

                • Am zis MK nu pentru ca stiam sigur, ci doar bazandu-ma pe faptul ca MK a fost modernizat.
                  Klub S (in varianta land-attack) bate si pana la Borcea daca Kilo-ul se apropie suficient de tarm. Trage o salva, se scufunda si o sterge. E suficient sa loveasca pista ca sa impiedice decolarea F-urilor o vreme. Eu inclin sa cred ca asta e o metoda mai eficienta decat cu Tu-22M3 sau nave de suprafata, care sunt mai usor de detectat si eventual lovit. Nu avem cea mai noua aparare AA in zona pentru a da jos o salva de Klub-uri, si nici in lupta antisubmarin nu stam prea grozav. Eu nu stiu cat de improved este Improved-Kilo (sau Varshavianka cum ii zic rusii), dar cred ca a fost proiectat sa faca fata capabilitatilor antisubmarin ale tarilor riverane MN. Primul, Novorosiisk(interesant nume) e deja activ in flota MN.
                  Nu-mi place sa fiu prapastiosul de serviciu, dar cred ca pentru a ne apara cu succes estul tarii si zona economica de la MN, avem nevoie de mai mult decat 12 F-16, Hawk PIPIII si 3 Puma Naval.
                  Parerea mea.

            • date despre felinarele suhoaielor au adunat si americanii…cand ii “mai impung” pe revolutionari …au mai vrut si britanicii sa ia cand s-au dus la exercitii cu fosta colonie…doar ca aia au zis ca mai bine le tin inchise…nu de alta da sa nu orbeasca taifunul
              dupa aia …astea sunt din alea mai noi cica cu ceva in plus ca masinile noi…numai ca rusnacii ptr ei nu si-au luat radarele si cu abs,ebd si mai de toate …cica in teorie au luat mai “simplute”
              parerea mea ca citind istoricul platformei su 27 si cum urma sa evolueze ..rusii au pus pe al lor ce era esential..bazzat pe ce au in hard disk-ul serviciilor
              ailalti…lasa-i sa ia si cu mustar si cu maioneza ca tot nu au habar prea mult
              ideea ar fi ca si noi fara sa fim intr-un nucleu mai dur ,pe unde circula informatia mai fluid, degeaba am avea si cu mustar si maioneza
              parerea mea

            • flogger su27 din era sovietica da asa era cu caldura
              par exampli ge110 de pe teen fightere in 1985 avea temp la turbina cu 100 de grade mai mare decat al31f, si tot avea resursa totala mai mare si mtbo mai mare din cauza materialelor si a tehnologiilor folosite la constructie pe care sovieticii nu si le-au permis (plus consum specific mai mic, deh termodinamica asta, brayton-joule)

              Dar asta nu pentru ca ar fi fost gandit prost motorul, ci pentru ca ori din motive de incapacitate a urss de a le fabrica cum trebe in cantitatile cerute, ori din motive de cost, nu stiu, au facut o gramada de compromisuri

              dar generatia actuala de motoare de pe suhoaiele care au trecut prin upgradele SM cu motoare noi sau construite post 30, nu mai sunt asa de calde

            • voiam sa spun ca date despre radarele suhoaielor si despre fiecare varianta in parte exista prin “arhivele” nato si sunt mult mai bune decat ce am putea aduna noi
              ptr ca noi nu prea avem cum sa adunam din alea din semnalee ptr ca nu avem platforme navale sau aeriene care sa poata culege
              nu suntem nici israel ,nici suedia
              rusia mai are un obicei al ei asa de a baga in carenajele vechi …hard mai nou
              au mai facut-o si cu aa si pe nave ,etc,avioane
              deci la un moment dat se poate trezi unul ca de fapt suhoaie mai vechi ce stau prin crimeea au altceva decat ce aveau altii
              dar si aici …e de spus chestia aia a lor cu arta dezinformarii etc
              deci informatia adunata pe alte cai trebuie confirmata ..
              si ajungem in acelasi punct de unde am plecat …cum vedem noi daca nu avem??
              de aia e buna apartenenta la o alianta…iar…si iarr daca stii ce stii despre hardware-ul adversarului ,despre aia de le conduc …si ceva despre tactici …poti sa adaptezi ce ai tu
              daca nu stii te duci ca orbul…sa vedem cine o trage mai departe

  • Ref. ultima parte: cele 2 celule sunt de fapt cazul optimist in care portughezii au facut resapare de calitate la motoare … ia arunca un ochi pe Youtube sa vezi ce operatiuni complexe au executat / cea mai de efect e aia cu ciocanitul placutelor de la efuzoare….

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: