Marină

Prima fregata stealth destinata Flotei Marii Negre a fost lansata la apa

Project 11356 Frigate Admiral Grigorovich

Project 11356 Frigate Admiral Grigorovich

“Noroc cu turcii”, mi-am zis citind-o şi pe asta.

Păi, noroc cu ei. Prezentul este cafeniu, iar viitorul pe la noi prin zona tablei de şah are toate şansele să îşi definitiveze culoarea.

Dincolo de evenimentele din Ucraina/Crimeea, avem o veste de evidenţiat.

În Baltica, şantierul naval rusesc Yantar a lansat la apă prima navă dintr-o serie de şase fregate Project 11356 construite pentru dotarea Flotei Mării Negre.

Admiral Grigorovich pe numele ei, este o fregată stealth la care construcţia a demarat în Decembrie 2010. Alte patru surate din aceeaşi clasă sunt in diferite faze ale construcţiei, iar toate şase vor fi livrate în intervalul 2014 – 2017.

Project 11356 are un deplasament de 3850 de tone şi a fost proiectată pentru misiuni anti-navă şi anti-submarin, putând acţiona independent, ca şi parte a convoaielor sau a unei grupări navale.

Fregatele Project 11356 sunt înarmate cu un lansator cu opt celule pentru rachete Kalibr şi Klub (3M54E), un tun de 100 mm, un sistem Kashtan cu tunuri şi rachete cu rază scurtă destinate protecţiei apropiate împotriva ţintelor aeriene, un sistem de lansare vertical Shtil cu rachete navă-aer, două lansatoare de torpile, un lansator anti-submarin şi un elicopter Kamov Ka-28 sau Ka-31.

TCG Heybeliada (F-511)

TCG Heybeliada (F-511)

Când am zis noroc cu turcii, m-am gândit fix la pozele noastre cu una dintre navele lor: corveta TCG Heybeliada (F-511), aparţinând clasei Ada – parte a programului naval de înzestrate MILGEM.

Clasa Ada este cam ceea ce ne lipseşte nouă – o clasă de corvete moderne şi puternice.

S-a mai vorbit despre Gowind pe la noi şi se va mai vorbi, dat fiind faptul că o parte din redacţie place/apreciază clasa asta. Însă nici turcii nu-s de ignorat.

Pe scurt, clasa Ada este un proiect de corvete cu deplasament de circa 2400 tone care a apărut după abandonarea planului de a construi local corvete germane Meko 100.

Ne-ar prinde bine.

 

– Iulian Iamandi –

23 Comments

  • Ce ma doare pe mine este faptul ca tot timpul pierdem oportunitati economice si militare bune de a ne integra in programe alaturi de partenerii NATO.
    De exemplu proiectarea unei clase de corvete se face o singura data, pur si simplu daca faci 5 sau 7 corvete pretul proiectului este acelasi dar costurile sunt distribuite pe mai multe sau mai putine unitati.
    Aici ar trebui sa lucram alaturi de partenerii NATO, oricum am lua-o nu cred ca avem noi cerinte operationale diferite fata de Olanda, Germania, Turcia, Franta sau Italia.
    Mie unul imi place si clasa Sigma din care mai facem parti din ele la Galati, de-asemanea imi place si proiectul german Braunschweig desi a debutat cu stangul sunt sigur ca acum sunt trecuti de bolile copilariei.

    • Sigma ar fi o oportunitate ca o parte din bani sa se cheltuiasca loco.

      Indiferent ce clasa va fi selectata candva, candva-ul ala trebuie sa apara mai repede. Pericolul din apropiere este mai important decat participarile in misiuni multinationale la distanta cu navele mari.

    • Marius,ca sa faci parte dintr-un proiect,eu cred ca trebuie sa fi invitat.Pai daca nu ne invita la partea de soft,ce putem face?.

      • Poti sa te inviti si singur la astfel de proiecte.Cand vii cu bani si prin prezenta ta scazi pretul de achizitie si exploatare a unui produs, daca nu sunt probleme politice esti binevenit.Romania fiind tara membra NATO si U.E. nu sunt probleme de acest fel.

    • sigma sunt foarte “misto”
      navele astea ,ca sunt modulare ,le pot face mai mici ,mai mari dupa cum cere beneficiarul ,s-au facut in proportie de 100 la suta structura la galati cred
      dupa aia “instrumentele” de pe ele le-au montat pe la ei
      aici e partea mai scumpa
      dar si aici e o parte ce ne convine
      ptr ca navele ar “accepta” ,multe configuratii si chestii ce ne-ar conveni noua
      in alta ordine de idei ,nu cred ca s-ar supara sa le faca ei “la rosu” cu motoarele ,elementele de control si sa ti-o dea sa pui tu pe ea ce trebuie
      oricum au inaugurat la galati si o sectie noua ,unde monteaza si chestii mai complicate
      de ex:impingatoarele ,navele alea mai mici ,am vazut cand am fost intr-o zi ,..era ziua de vizita cu ocazia scoaterii navei alea de comanda mai mare ,din docul sec,..ca le dau “la cheie” ,adica au montat totul pe ele de la radare de navigatie ,aparatura optica,electronica samd
      foarte impresionant ,se vedeau toate foarte de calitate
      sectia noua din cate am inteles ,e tocmai ptr asta ,ptr instalarea de aparatura complexa
      nu cred ,ca ar fi rau ca ai nostri daca decid sa ia ,sa le faca aici
      cred ca aparatura optica ,plus ceva electronic se mai poate face pe la unele “facilitati” in tara ,ptr restul se pot integra final aici
      par ele mai scumpe la prima vedere ,dar sunt nave bune si economice in exploatare

        • nu stiu daca au placi atasate
          in general “blindajul” e incorporat in structura ,placile de otel sudate
          constructiile militare,ma refer la nave se fac ,in mod normal dintr-un otel mai special ,nu e neaparat acelasi de la navele civile
          dupa aia sunt nave care folosesc ptr suprastructura , materiale compozite,dar depinde de ce materiale sunt ,ptr ca in general compozitele nu prea se preteaza ptr imbinari sudate cu materialele metalice ,sa le spun
          deci acolo unde se pot pune prin imbinari mecanice (fixare prin suruburi ,nituri), se folosesc
          se foloseste si aluminiul
          oricum ,in constructia unei nave gasesti de toate ,ptr ca materialele ptr diverse radomuri ,carenari antene sunt din diverse fibre
          la navele de dunare ,se vede destul de clar unde este blindajul aplicat ,placile de forma rectangulara de pe lateralul navei si a castelului ,dar e o chestie diferita ,ele sunt gandite ptr a fi expuse foculului direct
          otelul din care e facut blindajul astora difera de cel din care e facut ,am uitat cum ii spune ,…”cuva” vaporului,(etrava cred sper sa nu ma insel),ptr ca cel din urma trebuie sa fie mai plastic ptr a permite deformari
          de ex: in cazul penetrararii etravei de catre capul cumulativ al unei rachete antinava si explozia urmatoare ,trebuie sa permita refularea inspre exterior a suuflului exploziei ,fara a afecta celelalte compartimente etanse(aici ar fi de vorbit ptr ca in teorie ,asa ar trebui ,in practica depiinde de marimea vasului, pctului de impact etc. s-a vazut in malvine unde incendiile la clasa la care o avem si noi se propaga pe conductele de ventilatie care uneau si celelate compartimente ,afectand celelalte compartimente etanse si adio redundanta si controlul daunelor)
          la astea de dunare ,se doreste maximizarea protectiei ptr proiectile de infanterie
          posturile de lupta oricum sunt redundante,chiar daca unele sunt expuse
          deci ,blindaj in sensul clasic al cuvantului nu cred ca au de cand au disparut cuirasatele

            • ce expui tu acolo tine de istoria navelor
              sau cum se faceau masinile ford model t
              in ziua de azi navele moderne nu se mai fac asa
              se fac pe segmente ,module ce au incorporate pana si tubulatura
              in constructie autoportanta
              ce expui tu acolo e portant,adica fortele sunt preluate de o structura separata
              tubulatura e sudata in structura ,nu toata dar unele da
              la navele mari e coca dubla,folosita si la sub-urile rusesti ,care are rolul de a intari structura(pe principiul un tub e mai rigid decat un fir de aceasi diametru si material-sau structura rectangulara ,etc) si nu mai au osatura principala,care sustine peretii etravei etc
              la nivel general ,sunt design-uri interesante de la catamarane la design-ul cocii la arleigh burke
              dar mie avansul cel mai mare mi se pare la arhitectura interioara
              sunt nave militare ce nu au coca dubla ,ci segmente etanse ,presurizate etc
              si e interesant de stiut cum sunt organizate ,ptr a fi redundante
              o nava lovita de o racheta peste linia de plutire ,in zona pupa iti poate scoate din functiune motorul ,zona aferenta hangarului ,nu neaparat apararea ciws ,care in general e independent ,atat alimentata ,cat si operata
              la fel lansatoarele verticale ,care la sigma sunt prezente in prova
              dupa aia la fel rachetele antinava ,care sunt in afara structurii ,”pe acoperis”,o aranjare mult mai usoara si care provoaca mai mult ca sigur mai putine daune decat aranjarea la marasesti ,unde sunt asezate chiar sub puntea de comanda(gandeste-te ca ar fi lovit unul chiar de proiectile de artilerie ,tun de avion sau elicopter , la cat de iinflamabil e combustibilul ce se intampla-dar e de vorbit ptr ca multe rachete ,nu au combustibilul incarcat decat in conditii de alerta de lupta etc)
              in fine ,arhitectura la nivel general e interesanta la ultimele ,e mai interesanta arhitectura interioara mai ales la clase precum la alea suedeze ,ca sa “ecranezi ” o nava de dimensiunile aleaia si in spectrul ir si electromagnetic ,etc ,nu e usor

              • Toate ca toate, dar rachetele alea cocotate pe acoperis arata ca dracu’. Strica si centrul de greutate, si stealth’ul, si arata de parca si’au adus aminte de ele in ultimul moment.

                Nu ca nu ar avea avantajele pragmatice de care zici…

                • Pai faza este ca Sigma este o nava destul de mare incat sa nu i se strice centru de greutate cu 4 rachete antinava de dimensiuni medii acolo pe structura.
                  Nu se strica absolut nimic la centrul de greutate al nevae, singurul dezavantaj major pe care il vad este la capitolul stealth, la care in mod sigur de sus nava are de suferit.
                  O alta modalitate intalnita la navele noi este integrarea lor in structura navei, si deschiderea unor panouri doar in momentul executarii focului cu acele rachete dar atunci structura navei trebuie sa fie facuta asa cum ti-a spus si Niko in asa fel incat panourile sa fie blow off.

  • Ceea ce ar trebui sa se gandeasca e ca rusii se pregatesc pentru razboisi nu uitati ca noi cu gura mare le stam in cale
    Gura mare si fara arme sa ne sustinem. Avem baze militare ONU si NATO pe teritoriul romaniei dar asta ne face numai o tinta vie . Voi va contraziceti ca niste idioti care is mai tari dar in razboi oamenii mor de acele arme
    Acel razboi care e pe drum deja . Ganditi strategic cu toti daca rusii ocupa crimeea e cel mai bun punct strategic de atac si de aparare . Asta urmaresc ei si toti cunteti prea orbi sa observati asta . Cand e in plin razboi cum mai ziceti care nave sau aviane si alte arme sunt cele mai tari cand va lanseaza rachetele in cap
    Crimeea e punctul lor strategic, daca il ocupa va incepe al treilea razboi mondial garantat si sa nu uitam ca kazakstan si multe alte tari arabe sunt sustinute de URSS

    • Morth
      Tu asa ai scris de parca rusia traieste numai cu gandul de a incepe un razboi mondial …..
      Si refuzi sa vezi ca crimeea este de fapt teritoriu rus doar recuperat cu majoritatea populatiei rusi Etnici
      Si ca rasturnarea de guvern din Kiev a fost organizata si finansata pentru ca in Sevastopol sa vina flota Americana

    • nu e necesar sa le platesti toate odata
      la necesarul nostru ,cat voiau la inceput ,4 ,daca le faci loco ,ar fi capabili cred sa faca si una pe an
      dar nu e necesar ,ar fi cam una la 2 ani
      deci insirat pe vreo 8 ani ,intre timp ,ce scoti din dotare ce ai mai vechi si faci trecerea
      la capacitatile lor ,cred ca in timp ce faci trecerea ajungi la momentul in care ar cam trebui sa scoti fregatele din uz
      si mai iei vreo 2-3 ,cu capacitati sporite si ai o flota foarte omogena ,modulara si moderna
      local made
      poate intre timp mai atragi si vreun interesat sa mai faca si ceva din aparatura pe aici
      oricum sunt cu “capacitati” oceanice ,adica merg se pare si destul de bine si pe unde ne-am duce cu tipul 22
      dar merg mai economic,cred

        • stiu
          si stiu ca nava aia a lor mare ,a olandezilor , a avut montat sistemul de lupta si toate alea la ei
          de la damen galati , a plecat cu toate elementele hidraulice ,de control,macaralele etc functionale
          dar ,stiu ca in acel moment (anul trecut), tocmai terminasera o noua sectie acoperita ,pe acolo ,imi spuneau unii amici(lucreaza pe acolo),ca e o sectie de montaj aparatura mai complexa(nu poti aduce echipament sensibil si sa il montezi in hale murdare ,unde se sudeaza ,etc, chiar si vopsirea ,banuiesc ca la unele corpuri e facuta in interior)
          deci ,eu spuneam ,ca daca vrei sa pui pe ele niste turele telecomandate de la umb ,ar putea-o face , la fel sisteme optice ,etc
          nu ca ar fi necesar
          poti sa le expui o configuratie si ei o dau …la cheie ,cu componente de peste tot,cum se face in ziua de azi peste tot
          spun doar ca se poate ,sunt flexibili ,nu e numai ce iese in brosuri
          oricum ,folosesc componente de “prima mana”, ar avea niste “birouri” ca lumea militarii ce le-ar servi
          sunt flexibile ,pot lua grupe de “speciali” etc

  • Capacitati de productie in tara exista: Galati, Braila, Constanta, Mangalia. Altele mai mici pot fabrica bucati lego de cate zeci de tone.
    Principal e sa se aibe intentia si nu in ultimul rand banii.
    Loc pentru ceva gen corveta/FFL exista – inlocuirea Tetalurilor.
    Cheia succesului cum spuneau si antebloguitoii este cooperarea si chiar nu vad de ce nu am pune un grup de lucru comun cu bulgarii, croatii si polacii…
    Ceva modular care sa fie produs in tara fiecaruia dupa specificatiile fiecaruia: de la OPV la FFL.

    • @mihai: sau si mai bine ceva modular, fiecare producand modulele la care se pricepe mai bine pt. a nu exista cresteri de costuri generate de dublarea sau triplarea capacitatilor de productie.

      • sau asa – problema mare o vad in decizia achicitionarii de echipamente radar, optice si sisteme de armament. Fiecare tara are interesul ei si un pachet comun mt toate este putin probabil (la care s-ar putea obtine un discount teiretic). Iar fiecare tara are sistemul propriu de offset.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: