Aviaţie

Portugalia este interesata de Super Tucano

Aliații noștri portughezi se interesează de avionul Embraer EMB314 Super Tucano și văd în acesta un posibil înlocuitor pentru flota de avioane Alpha Jet pensionate.

A-29 Super Tucano dominican

A-29 Super Tucano dominican

Forca Aerea Portuguesa (FAP) au retras avioanele Alpha Jet din serviciu în luna Ianuarie a anului 2018.

Cu doar câteva zile în urmă, un EMB314E Super Tucano a fost prezentat aviatorilor portughezi la Base Aerea 5 Monte Real.

Posibila achiziție de avioane braziliene de către Portugalia nu este o decizie ciudată, portughezii achiziționând din Brazilia și avionul de transport KC-390 Millennium.

Achiziția de avioane KC-390

Guvernul portughez a confirmat în vara anului trecut contractul cu Embraer pentru cinci avioane de transport KC-390 care vor înlocui C-130H Hercules operate de către Escadrila 501 la Montijo. Contractul cu Embraer valorează 827 de milioane de euro și cuprinde, pe lângă avioane, un simulator de zbor și servicii de mentenanță pentru o perioadă de 12 ani.

Conform planificării, avioanele KC-390 vor fi livrate începând cu anul 2023 și până în 2027, la o cadență de un avion pe an.

Participarea portugheză la dezvoltarea și construcția avionului de transport brazilian implică OGMA (Industria Aeronautica de Portugal SA), această companie fiind responsabilă pentru construcția fuselajului central și a compartimentului trenului de aterizare principal. Asamblarea finală a avionului fiind însă executată în Brazilia.

Vor cumpăra portughezii Super Tucano?

Nu neapărat.

În acest moment nu se știe dacă prezentarea avionului Super Tucano în Portugalia va fi urmată de o comandă pentru achiziție și câte avioane ar fi pe lista de cumpărături a portughezilor.

Este foarte posibil ca Forțele Aeriene Portugheze să evalueze și alte avioane din această clasă, cum ar fi T-6A Texan II și PC-21.

Dar noi?

Eh, noi… nu.

Premonesc că se va trage mult timp de viața micuței escadrile de școală de la Boboc dotată cu avioane Iak-52. Costul scăzut de operare a Iak-urilor 52 și posibilitatea reparării acestora la Aerostar Bacău sunt aspecte convenabile pentru buget. La urma urmei, este doar o lipsă, un neajuns, una dintre multele probleme ale Armatei Române și lipsa unui avion modern de școală pentru viitorii piloți militari.

Plus că, merge și așa.

Doamne ferește de mai rău, de exemplu cum își doreau niște minți luminate să exteriorizăm școlirea viitorilor piloți militari ai României. Probabil prin Franța, parcă Franța era pe influență în acei ani.

Dar, nu se știe niciodată. Parcă văd că la anul iar sunt chemați la Paris premierul, ministrul cutare, ministrul Y, ministrul Apărării, șeful Statului Major al Apărării și se vor face iar presiuni pentru a semna diverse. Și că iar vor apărea campanii de presă mirosind a… pardon de expresie, franci francezi, pentru decredibilizarea liderilor militari, pentru dezinformarea cetățeanului român, pentru forțarea mâinii care strânge stiloul deasupra vreunui contract.

Iulian Iamandi

1 Comment

  • Ehe Iuliane, mai tii minte cand ziceam sa ne intelegem cu sarbi sa facem asamblare Lasta 95 la Craiova? Era pe vremea patriotismului ca IAR-52 e un aparat bun fabricat in Romania…
    Nu zic ca e avion rau, dar nu cred ca e cel mai indicat pt antrenament primar. La urma urmei poate si un Grob ar fi mai bine venit (ora de zbor mai ieftina = mai mult antrenamenent).
    Cat despre Portughezi – nu vor Soimi modernizati? Parca mai au si ei F-16….

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: