Marină

Polonia se va alege cu un OPV in loc de o corveta Gawron

ORP Slazak

ORP Slazak

Thales a semnat cu Polonia un contract pentru furnizarea de echipament in valoare de 100 de milioane de euro pentru completarea constructiei navei Slazak ca si OPV.

Intelegerea cuprinde furnizarea unui ICS (Integrated Combat System) de catre Thales Nederland BV si al altui ICS de la Thales Electronic Systems GmbH.

Nava va fi construita de catre santierul naval Gdynia pornind de la stadiul existent la care a fost abandonata construirea corvetei purtatoare de rachete Gawron (Meko A-100) in 2001.

Livrarea este programata pentru luna Noiembrie a anului 2016.

Adunand cheltuielile precedente, costul estimat pentru OPV Slazak este de 240 milioane de euro.

Pe langa contractele de achizitie a echipamentelor, Ministerul polonez al Economiei a semnat un acord de offset cu Thales Neterland BV si Thales Electronic Systems GmbH.

Offsetul valoreaza 83 milioane de euro si va fi implementat de-a lungul a zece ani, timp in care companii poloneze si unitatile militare vor primi tehnologiile necesare pentru mentenanta si repararea sistemelor (nivel OLM/ILM) si pachete de pregatire a echipajului navei.

Slazak va avea o lungime de 95 metri si un deplasament de 2150 tone. Va utiliza sistemul de propulsie al corvetei care va asigura o viteza de 30 de noduri, viteza estimata si pentru corveta.

Nava va fi inarmata cu un tun automat de 76 milimetri si doua tunuri de 30 milimetri, carora li se va adauga un elicopter.

Slazak va fi prima nava militara contruita pentru Marina Poloniei in ultimii 20 de ani, iar achizitia acesteia inaugureaza un program de modernizare navala care va dura pana in 2030.

Planul include trei submarine, trei corvete purtatoare de rachete, trei OPV-uri si trei vanatoare de mine.

Polonia intentioneaza sa cheltuie anual aproximativ 240 milioane de euro pentru programul de modernizare navala.

Sursa: Defense World

Conform planului original, Project 621 Gawron ar fi insemnat o clasa de sase nave derivate din Meko A-100 pentru Polonia, dar in anul 2009 s-a inceput lucrul doar la o singura astfel de nava – Slazak.

Programul a suferit intarzieri datorita finantarii insuficiente din partea guvernului si a intarzierilor alegerii variantei finale de dotare cu armament si configurarea sistemelor.

Asadar, polonezii vor termina constructia si se vor alege cu un OPV… avand in vedere ca nava nu va dispune de armamentul principal intentionat sa doteze corveta.

Slazak va fi un patrulor “greu”. De-ar fi fost corveta, ar fi avut un arsenal bun: rachete nava-nava RBS-15 MK.3, racheta nava-aer RIM-162 ESSM sau MBDA Mica si torpile MU 90 Impact.

 

– Iulian Iamandi –

 

4 Comments

  • Printre motivatiile care au dus la abandonarea proiectului de corveta Gawron, a fost si faptul ca nava la 2.200 tone este prea mare pt M.Baltica.

    Polonezii vor investi intr-o flota de 3 Corvete gen Visby, 3 submarine si lansatoare terestre de rachete NSM.

    Noi gandim de la 5.000 tone in sus, submarine nici nu ne trebuie.

    In cazul unui conflict naval cu Rusia sa spunem, armele ce le-ar da cele mai mari batai de cap ar fi submarinele si sist.de rachete anti-nava terestre.

    Navele de suprafata or sa fie printre primele distruse de aviatie(mai ales d-astea de 5.000 tone cu RCS-uri de mii mp), submarinele ar putea supravietui un timp si chiar cauza pierderi, la fel si rachetele anti-nava, le-ar fi foarte greu sa le gaseasca, vulnerabilizand o eventuala grupare amfibie, basca le mai poti folosi si in rol de rachete sol-sol(cele mai moderne).

    Noi ne-am potcovit cu ditamai flotila de fregate, la marina daca vor fi bani, o sa fie bagati modernizarea fregatelor(o decizie rezonabila),in nave de transport strategic(utile la invazia Madagascarului), si alte 2-4 corvete, ca nu prea avem suficiente nave de suprafata pe care sa le faca pilaf rusii in primele ore de conflict pana sa apucam sa avem si noi o parere..

    • @victor
      Bine ca nu avem in plan vreun portavion..
      Sau cine stie, poate scoate Brazilia sau Argentina vreunul din dotare, de prin 1942..

    • Da, Baltica e o mare foarte “inghesuita” unde nu prea ai ce face cu nave mai mari de 1000 de tone.

      E bine ca polonezii s-au mai calmat de la triumfalismele aiurea-n-tramvai din anii ’00. Nu de alta, da’ oricum nu si le-ar fi permis (pe langa faptul ca le-ar fi fost inutile). Zic unii de Tusk ca e rusofil, ca joaca la doua capete etc. Nu, omul e pur si simplu un pro-vestic moderat si pragmatic. N-are de ce a se rupe-n figuri pe banii proprii.

      Ślązak va fi construita drept nava care sa arate steagu’ polonez pan’ lume. Cam cum erau canonierele de mare intinsa de pe la finele sec. XIX – inceput sec. XX. In rest, una-doua corvete de pana-n 1000 de tone, vreo 4-5 vedete de 600 (+/-50) si eventual vreo 4 submarine (asta daca gasesc destui bani, deoarece ‘sumbarinele’ moderne is al nai’gh’bii de scumpe) sunt mai mult decat suficiente.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: