Aviaţie

Polonia a receptionat inca un MiG-29 modernizat

MiG-29 polonez la RIAT'13

MiG-29 polonez la RIAT’13

Comandamentul General al Fortelor Armate Poloneze a anuntat sosirea celui de-al cincilea MiG-29 modernizat la Baza Aeriana Tactica Minsk Mazowiecki.

Acest avion a fost modernizat la WZL-2 (Wojskowe Zaklady Lotnicze 2) din Bydgoszcz, iar testele au fost completate la finalul lunii Ianuarie.

“111 rosu” s-a alaturat celorlalte patru MiG-29 modernizate deja.

Pe 12 August 2011, TSAMTO (Inspectoratul pentru Armamente din Ministerului National al Apararii) a semnat cu WZL-2 un contract pentru modernizarea avioanelor MiG-29 impreuna cu IAI (Israel Aerospace Industries).

Costul modernizarii este estimat la 126 milioane de zloti – adica 44.5 milioane de dolari.

Contractul cuprinde modernizarea a treisprezece MiG-29 monoloc (9-12A) si a trei MiG-29UB dubla-comanda (9-51A), dar si furnizarea de piese de schimb, mentenanta avioanelor, antrenamentul pilotilor si personalului tehnic.

Scopurile modernizarii sunt prelungirea duratei de viata a avioanelor de vanatoare MiG-29 pana in anul 2028, cresterea capabilitatilor de lupta si compatibilitatea cu noile F-16.

Primul avion MiG-29 modernizat (“89 rosu”) a fost transferat Fortelor Aeriene Poloneze pe 29 Iulie 2013.

Modernizarea avioanelor cuprinse in contract se va termina la finalul anului 2014.

Conform cerintelor contractului, avioanele MiG-29 modernizate vor fi echipate cu avionica noua, incluzand aici calculatoare de bord MDP, data bus MIL-Std-1553B interfaa INSB-29, camere video CTVS AVB-29 si HDB-29 DVR, MDP, MFD 127×102 mm, sistem de navigatie cu modul de protectie impotriva interferentelor GPS SAASM (Selective Availability Anti-Spoofing Module), radio Dualband UHF/VHF RT-8200 Rockwell Collins cu criptare HaveQuick I/II, etc.

In prezent Fortele Aeriene Poloneze dispun de 31 MiG-29A/UB. Inlocuirea vechilor echipamente analogice cu sisteme moderne vor avea ca efect si reducerea greutatii avioanelor, fapt ce va creste totalul incarcaturii utile.

Sursa: Armstrade

 

– Iulian Iamandi –

33 Comments

  • De ce sa chelti 44.5 milioane de dolari sa modernizezi Mig29 care putrezesc pe Kogalniceanu cand poti sa cheltui 500 de milioane pe modernizarea Mig21 sau poti sa cumperi un aparat echivalent, F16, la mana a 3-a cu 650 de milioane? 🙂

    Raspunsul e evident!

    • nu prea se pot pune semnele egal intre 110 avioane MIG 21 vs. 19 MIG 29 oricum ai lua-o este de 5 ori mai bun decat MIG 21 insa se putea merge pe 48 de MIG 21 LanceR + 19 MIG 29 Sniper, astfel se obtinea o forta aeriana mult mai echilibrata dar care si consuma ceva mai multi bani pe orele de zbor.
      Eu consider ca aceea era varianta optima.

      • 48 Mig 21 + 19Mig 29 era cea mai buna si echilibrata solutie la acel moment, cu remarca ca acele doar 19 Mig 29 puteau deveni extrem de usor 24 bucati pt. minim 2 escadrile.le ceream moldovenilor pe ale lor.una ramasa la MK sau Borcea,cealalta la Campia Turzi.pff….ce vorbesti mai,era de vis!si acum le zburam 🙁 pt. politie aeriana ridicai mig 21 ca se preteaza mai bine la asa ceva.in caz de ceva aveam mig 29 pt. cat de cat o suprematie aeriana.asa au modernizat toate cele 110 mig 21 a caror resursa a unora dintre ele era deja spre final.zic asta avand in minte si viteza cu care le-au tras pe dreapta incat se spune ca mai avem active undeva sub 30 aparate.

        • @ Mihai – eu as fi lasat sincer toate MIG 29 pe Kogaliniceanu, la 48 de MIG 21 LanceR le putem imparti foarte usor intre Borcea si Campia Turzii, oricum Borcea trebuie sa ramana pe harta ca baza aeriana 😉 prietenii stiu de ce!
          Principalele amenintari la adresa spatiului aerian roman vin dinspre Marea Neagra asa ca Kogalniceanu ar fi principala baza de reactie in astfel de conditii.
          MIG 29 Sniper ar fi avut sansa sa devina multirol adevarat si putea fi folosit intens pentru multe tipuri de misiuni inclusiv aer-apa in plus beneficia de o raza de actiune mult mai buna decat MIG 21 LanceR.

      • de acord…imi este asa de ciuda ca nu avem interese politice de aparare a tarii si pe acest domeniu strategic important – AVIATIA MILITARA- mig 29 sniper era cea mai buna solutie pt. noi….

  • Cand este vointa politica se poate moderniza si MIG29.Deci polacii vor exploata MIG29 pana in anul 2028.Fain.La fel ar fi putut face si Romania insa ii lipseste vointa politica.

  • Intr-un ipotetic razboi cineva se mai asteapta sa mai faca ceva cu MiG-29A?

    Polonezii aveau un obiectiv de asi crea o forta aeriana compusa din 8 escadrile si undeva in jurul a 100 avioane de lupta, nu a fost sa fie nici la ei, mentinerea pana spre 2030 a flotei de MiG-29 cred ca este mai degraba un pas in apropierea de targetul de 100 aparate de lupta.

    Fara un radar nou si integrarea de rachete noi nu vad sa mai faci mare branza, NO19 downgradat si R-27 din anii 80.

    Pe Jane s era informatia ca Polonia a preluat din Ucraina 2 radare NO19U1(cele care echipeaza MiG-29MU1), iar recent a avut loc o intalnire polono-ucrainiana pe teme de cooperare intre industriile de aparare, printre temele abordate a fost si modernizarea MiG-29 poloneze cu sprijin din Ucraina.

    • “Intr-un ipotetic razboi cineva se mai asteapta sa mai faca ceva cu MiG-29A”

      Dar cum Mig21 care e in momentul de fata singura dotare a RoAF ce facem intr-un ipotetic razboi?
      Si aici nu vorbim de razboi ipotetic cu SUA sau cu Rusia care au scule, ci cu de-alde unguri, bulgari, ucraineni chiar.

      • MIG 21 LanceR C -ul este peste MIG 29 A la capabilitatile angajarii luptei datorita radarului Elta EL/M 2032, care imi permit sa spun este superior radarului de F 16 MLU…
        De aici concluzia lui Victor.

          • pai daca puneau radaurl acela pe MIG 29 Sniper era prea frumos pentru Romania si industria aeronautica din tara…
            Insa noi in nemernicia noastra am spus ca ne doare in fund de rusi asa ca am facut rahatul praf cand puteam da un restart relatiilorcu ei.
            Practic trebuia implicat MIG-ul in revitalizarea celulei pe parte mecanica si motoare iar noi sa fim integratori de sisteme la standard vest cu ajutorul Elbit, astfel era o solutie win-win in care MIG 29 isi pastra locul in NATO si se realiza o varianta compatibla cu standardele occidentale iar rusii nu ramaneau fara piata de reparatii la avioanele pe care deja le vandusera in Tratatul de la Varsovia.

            • marius…revin la obsesia mea. Trebuie cautat care au fost cu adevarat relatiile intre Ro si producatorii rusi in anii ’90-2000. Tin minte ca in epoca industria rusa vorbea despre “modernizarile pirat” intreprinse de Romania. Ipoteza mea personala este ca romanii au calcat pe bec cu modernizarea MiG-ului 21 si nu atat cu cele proprii cat cu cele pt. terte tari (gen Croatia, samd) astfel incat rusii ca masura de retorsiune au taiat sprijinul pt cealalta platforma, MiG-29. Eu zic ca o analiza serioasa (chiar si pt. un blog, care pana la urma e tot o forma de jurnalism) este si intrebarea celeilalte parti, in cazul de fata rusii. Ma gandesc ca s-ar gasit cineva prin Rosoboronexport sau RSK MiG dispus sa dea un interviu.

                • Oare un fost adjunct de baza aeriana din USAF face confuzie intre APG-66V2 si APG-68V2?

                  MiG-29K, Domnul Vasilescu vad ca este un sustinator al inzestrarii cu portavioane pe care sa le tinem la Timisoara, Caracal..

                    • K-ul este varianta navalizata a MiG-29. Este ca si cum Iulian Iamandi, asta de-i place Rafale, ar scrie ca Fortele Aeriene Romane ar trebui sa se doteze cu varianta M (Marine). 🙂

                  • pai trebuie portavioane neaparat
                    ar fi nevoie urgent de un portavion pe jiu, moldova a ramas descoperita si trebuie cate unul pe prut si siret
                    si cate unul pe mures si somes neaparat

                • Povestea ca povestea,dar logica e sublima.Sa fim undeva intre NATO si rusi dpdv politic,legati de maini si picioare de rusi dpdv al inzestrarii.Orice guvern roman care ar fi avut asa fantezii ar fi rezistat cam 2 ore la putere.
                  Cauza Rusiei e sustinuta prost de tot de alde VV si tot soiul de maimutoi,mame de Tarzani.Pi buni brie Volodea,lasa-l pe Alexandr Dughin sa vorbeasca despre relatiile ruso-romane.Ala macar e intelectual rafinat ce poate fi credibil chit ca-i rusnac sadea,nu mercenar de duzina.

                    • Juramantul e pt. vesnicie.Patria mai poate fi si curva in anumite momente.Dar e problema noastra ca ne injuram,ne scoatem ochii sau ii vom spanzura de stalpi pe diversi politruci.Sa te pui in slujba unei puteri straine,indiferent ca-s rusi,americani sau centrafricani e cu ”asa nu”.

                • nu i-asi pupa undeva pe rusi ca au facut destul rau tarii, dar in acest moment regret intrarea in NATO si UE, nu a adus nimic folositor tarii , a-si propune sa iesim din UE, cel putin, iar cat tine de americani – sint si vor ramane parsivi….

                  • @ Corny- daca nu eram in UE era mai rau ca prin Ukraina acum la ce clasa politica avem si cate balbe s-au faut din ’89 si pana acum. Uita-te numai cum se impart banii de autostrazi si ai sa vezi ce “inteligenti” sunt cei de la varful piramidei politice..

                  • Ai incercat sa faci un calcul al costurilor iesirii din UE?

                    Sa presupunem ca maine romanica o scuipa pe coana ieuropa.

                    Efectul 1: Aia 3 milioane de romani care sunt prin UE sunt prinsi in offsaid, o parte s-ar putea sa fie repatriati aici unde or sa cam moara de foame, odata cu intoarcerea lor or sa scada si sumele trimise de ei..logic.

                    Efectul 2: Multe companii care si-au relocat fabrici din vest in Romania, or sa fie si ele prinse in offsaid trebuind sa plateasca taxe vamale pentru exporturile pe care le fac in UE, cele mai multe or sa inchida pravalia, deci minus exporturi, plus someri.

                    Efectul 3: O sa ramai fara fondurile europene, taman acum cand in sfarsit am reusit sa atragem mai multi bani de la UE decat am cotizat, in 2013 s-au decontat plati de 2,8 mld euro iar Romania contribuit la bugetul UE cu 1,3 mld euro, proiectia pt 2014 ar fi de 5 mld euro bani decontati si de 1,4 mld euro contributia Romaniei.

          • Modernizarea MiG-29 la standardul Sniper nu cred ca era asa simpla.

            Asa cum spune Stelian, cred ca Romania a calcat pe bec cu modernizarea MiG-21.

            Acum ceva vreme am luat la puricat arhiva FlightGlobal, undeva in 1993-1994 Romania a incercat sa obtina acordul Rusiei fata de modernizarea MiG-21, rusii nu numai ca nu au fost de acord, ba au inceput sa ne si cam „balacareasca”.

            Romania putea efectua de una singura RK-ul pt MiG-21, Israelul a vazut in modernizarea MiG-21 o piata potentiala de 1 mld $, mai ales ca in perioada aia industria lor aeronautica trecea prin vremuri dificile, Lancer find vazut ca un balon de oxigen si ca un pas in modernizarea altor platforme din est.

            In cele din urma sa mers mai departe cu modernizarea Lancer fara acordul rusilor, ne-a cam durut la basca, „ursu’ latra, cainii trece”.

            Cu MiG-29 noi nu mai controlam asigurarea sprijinului logistic asa cum il controlam cu MiG-21.

            DASA putea efectua RK pt MiG-29, si chiar a facut inclusiv „detunari” ale motoarelor care inteleg ca le-au crescut durata de viata.

            Insa lucrarile pe care DASA le-a facut pt prelungirea resursei de zbor pt MiG-29 ale Germaniei si apoi ale Poloniei, au fost facute in baza unui acord intre DASA si MiG.

            Intre 1999-2002 am gasit 3-4 atacuri ale oficialior rusi vis-a-vis de programul Sniper.

            Se pare ca sa incercat obtinerea acordului rus pt efectuarea lucrarilor de prelungire a resursei de catre DASA, acord care nu a fost obtinut.

            Probabil ca DASA nu sa apucat sa faca RK-uri in lipsa permisiunii rusilor.

            Sniper ar fi fost un concurent redutabil pt kit-urile rusesti de modernizare, cum ar fi SMT care a fost vandut Indiei, India care se pare ca a fost interesata de Sniper de ex.

            Poate ca optim ar fi fost sa se mearga inca din 1990 in directia pastrarii unei mici flote aeriene compuse din aprox 20 MiG-29 si aprox 20 F-16/Gripen/M2000 in defavoarea unei forte aeriene formate din sute de platforme de gen 1 si 2 modernizate(IAR-93/MiG-21), plus un numar de cateva zeci de fightere de gen 4(MiG-29+un multirol care se preconiza sa se cumpere inca din anii 90 in numere mici se pare).

            Solutie optima care s-ar fi putut aplica si la nivelul intregii armate, sa se fi mers inca din 1990 in directia unei armate cu 7-9 brigazi luptatoare, 3-4 escadrile de lupta, 4-5 divizoane de nave in defavoarea unei armate cu efective de 170-180 mii oameni, cu 30 brigazi luptatoare samd.

            Solutie optima ce se poate extrapola in prezent la nivelul intregului sistem de apararea al tarii, prin temperarea infatiei de servicii de informatii, trupe speciale, servicii de protectie si paza, sa pastram o paritate cu ce se intampla in UE de ex intre bugetul armatei si cheltuielile respectiv nr de astfel de structuri, cred ca am putea redirectiona sa spunem 100 mil euro pe an spre bugetul MApN prin pastrarea unei astfel de paritati.

  • Incarcatura utila poate fi crescuta doar daca se respecta centrajul asa ca s-ar putea ca o parte din kilogramele luate jos sa fie puse sub forma de lest.
    In rest avand in vedere ca modernizarea se face prin IAI nu m-as mira sa vad si un radar nou pe MIG 29 poloneze in urmatorii ani daca varianta cu Ukraina cade.
    @ Victor – MIG 29 A atata timp cat este integrat in formatii care sa cuprinda avioane capabile de angajamente BVR este un adversar redutabil, Polonia le va integra in formati de lupta alaturi de F 16, s-au imbunatatit exact acele aspecte esentiale pentru a putea integra cele 2 platforme, adica comunicatii computere multimisiune.
    Luftwaffe a stabilit ca locul MIG 29 G este ca avion care sa angajeze WVR avioanele adverse in grupe de lupta mixte cu F 4 G Phantom, asa ca si polonezii vor incerca acelasi lucru combinand MIG 29 cu F 16 C/D

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: