Armata Romana Fortele Aeriene

Pilotul Adrian Motorga: Câtã vreme ne facem singuri Poliţia Aerianã, suntem în standardele NATO

Comandor Adrian Motorga (copyright Liviu Dnistran)

Comandor Adrian Motorga (copyright Liviu Dnistran)

 

Piloţii din Armata României au ştiut dintotdeauna că este greu să te aliniezi ţărilor puternice din NATO precum Franţa sau SUA, însă pasiunea şi dorinţa aviatorilor români de a performa într-un timp record de la Aderare a câştigat rapid respectul Aliaţilor.

Una dintre cele mai importante misiuni pe care NATO o punea în mâinile piloţilor de vânătoare, la doar trei ani de când România devenise ţară cu drepturi depline, a fost “Baltica 2007”, o misiune care i-a obligat pe militarii noştri să ridice, într-un timp foarte scurt, standardele activităţilor de Poliţie Aeriană.

Pentru a apăra timp de trei luni de zile teritoriul Ţărilor Baltice, Lituania, Letonia şi Estonia, mai mulţi piloţi români, în frunte cu comandorul Adrian Motorga, comandantul escadrilei 711 aviaţie de luptă Câmpia Turzii, s-au pregătit doi ani, din 2005 până în 2007, când a avut loc misiunea.

Peste 60 de militari romani au avut ca sarcina principală asigurarea serviciului de luptă Poliţie Aeriană sub comandă NATO prin executarea unor misiuni de patrulare aeriană cu formaţii de două avioane MIG 21 Lancer, gata să intervină în caz de violare a spaţiului aerian al Ţărilor Baltice.

 “Pentru “Baltica 2007” am dislocat patru avioane. Cu două eram în serviciul de luptă într-un timp de reacţie foarte scurt, iar alte două erau în rezervă în caz că apăreau diferite defecţiuni sau erau folosite pentru instruirea noastră şi pentru a antrena trupele de la sol ale ţărilor gazdă. Suprafaţa era destul de mare, de la Siauliai (Lituania) până la Talin, în Estonia, spaţiul aerian ara al nostru. Trebuia să fim tot timpul în zbor pentru a crea, în primul rând, prezenţă aeriană. În al doilea rând, atunci când se aflu aeronave în pericol sau era nevoie de identificare sau interogare a avioanelor care deviau de la ruta prestabilită, trebuia să intervenim. Din fericire, nu au fost situaţii de alertare pentru executarea unor misiuni neplanificate. Timp de trei luni am efectuat misiuni de poliţie aeriană acolo, din august până în noiembrie, când prin rotaţie, a venit rândul României. Am schimbat Franţa care efectuase poliţie aeriană cu aeronava Mirage 2000. Francezii au ridicat foarte mult standardele. A fost foarte greu să-i înlocuim. A fost o misiune de succes. Am avut nenumărate feedback-uri din partea oficialilor NATO. Nici ei nu cred că se aşteptau să ne desfăşurăm activitatea la un standard aşa ridicat. Pentru România rămâne o misiune referinţă. Pentru prima dată, după al Doilea Război Mondial, aviaţia de vânătoare a primit o nouă misiune de luptă reală denumită ‘Baltica 2007‘. Mă mândresc că am fost comandantul patrulei care a fost dislocată acolo”, a afirmat comandorul Adrian Motorga.

Pentru militari, antrenamentul este mai dur decât misiunea în sine. Înainte de a merge în Ţările Baltice, piloţii s-au antrenat intens în zone cu risc, deasupra munţilor sau a mării.
Comandorul Adrian Motorga îşi aminteşte şi acum, după mai bine de şapte ani, cum trebuia să sară cu paraşuta de la o altitudine de câţiva mii de metri.

“Multe din antrenamente au fost efectuate în zone montane, în zone de dislocare fără niciun sprijin. Ne-am trezit că am zburat pe mare, pe toate tipurile de relief, în diferite zone cu risc, doar pentru antrenament. Antrenamentul este mult mai complicat decât misiunea în sine. Un pilot, în perioada de pregătire, suferă mai mult decât atunci când este declarat pregătit şi trebuie să meargă în misiune. Totuşi, cele mai grele momente sunt acelea în care trebuie să sară cu paraşuta. Eu am fost crescut să zbor cu avionul nu să sar din el, iar atunci când mă trezesc în uşa avionului sau în trapă nu înţeleg de ce trebuie să plec dintr-un avion funcţional. Nu este o senzaţie plăcută. Eu încă nu am reuşit să mă obişnuiesc cu acest lucru. Aceste exerciţii mi s-au părut foarte grele. Inclusiv cele în care trebuie să te paraşutezi deasupra mării pentru ca cineva să vină ulterior să te recupereze. Dar toate acestea fac parte din pregătirea noastră”, a spus comandorul Motorga.

Imediat după intrarea în Alianţă, în anul 2004, piloţii români s-au mobilizat cum au ştiut mai bine pentru că erau nevoiţi să se adapteze cu paşi repezi la standardele NATO. Numai aşa puteau desfăşura misiuni în comun cu celelalte ţări. Efortul a fost uriaş, iar saltul – remarcabil!

“Piloţii trebuia să fie pregătiţi să desfăşoare misiuni în comun deoarece în Ţările Baltice am lucrat foarte mult cu punctele de comandă ale ţărilor respective. Conlucrarea era într-o limbă comună NATO şi ca procedură şi ca limbaj. Trebuia să ştim cu cine lucrăm pentru a opera împreună cu alte ţări. Am fost nevoiţi să ne mişcăm mult mai repede comparativ cu ţările care au intrat în NATO din primul val. Faţă de ţările puternice din NATO eram foarte departe. Efectuasem în 2004, chiar înainte de aderare la NATO, o misiune în Franţa. Atunci executam antrenamente bilaterale cu ţări din cadrul NATO tocmai pentru a ne facilita aderarea. De mute ori îmi spun că…. am fost la un nivel la care nici nu vreau să mă mai gândesc! În momentul de faţă este un salt imens, un salt pe care cu greu l-am realizat, cu foarte multă muncă, dar în acelaşi timp, cu foarte mare plăcere”, a subliniat Motorga.

În anii postaderării, România nu avea doar avioane de luptă în serviciu, ci avea şi banii necesari pentru mentenanţă, instruirea piloţilor şi alte cheltuieli aferente desfăşurării unor misiuni.

“Statul roman a suportat toate cheltuielile. Pentru a desfăşura acestei misiuni (n.r – Baltica 2007), încă de la pregătire au fost destul de mulţi bani cheltuiţi pentru a ajunge la un anumit nivel şi ulterior, pentru executarea misiunii, statul a asigurat toate resursele necesare”, a precizat comandorul Adrian Motorga.

Chiar dacă ţara noastră nu este la fel de bogată ca Franţa, Marea Britanie sau SUA, piloţii români au demonstrat, mai ales în ultimii zece ani, de când România este membru cu drepturi depline în NATO, că valoarea aviatorilor militari este incontestabilă, pasiunea de la manşă purtând tricolorul peste hotare.

“Dorinţa militarilor români de a performa este cu siguranţă mai mare decât a altora, însă resursele financiare nu ne permit să ne ridicăm la nivelul altor ţări. Aviaţia este scumpă”, a afirmat pilotul.

 Cu toate că România, ca şi alte ţări din Europa, a fost constrânsă financiar de austeritatea bugetară, ţara noastră a reuşit să treacă proba de foc a aviaţiei: şi-a apărat singură teritoriul, desfăşurând cu brio misiunile de poliţie aeriană.

 “În ceea ce priveşte Forţele Aeriene Române, încă ne încadrăm în standardele NATO. Principala misiune de bază în NATO, pe timp de pace, este serviciul de luptă poliţie aeriană. Atâta timp cât îl executăm înseamnă că ne încadrăm în standardele NATO. Dacă vreodată o să ajungem să nu mai facem noi poliţia aeriană, o să vină altcineva să o facă, dar vom plăti. Şi s-ar putea să plătim şi financiar şi la imagine”, a spus comandorul.

Adrian Motorga susţine că România este o ţară sigură din punct de vedere al spaţiului aerian.

“Serviciul de poliţie aeriană este asigurat 24 de ore din 24, indiferent de condiţiile meteo. La momentul de faţă, avem două baze aeriene care asigură spaţiul aerian: cea de la Câmpia Turzii şi cea de la Feteşti”, susţine pilotul.

Odată cu intrarea României în NATO, piloţii români au avut acces la anumite informaţii clasificate care i-au ajutat mai departe să-şi însuşească rapid standardele impuse de Alianţă.

 “Misiunile dinainte de a intra în NATO erau bilaterale, de pregătire. Plecam de la misiuni simple, dar nu reuşeam să ajungem niciodată la cele complexe. Noi vroiam să facem paşi rapizi, dar nu aveam cunoştinţele necesare. Când nu eşti în NATO, nu ai acces la toate normele lor deoarece unele sunt clasificate. Noi aveam acces doar la normele neclasificate care nu ne permiteau să ajungem la nivelul respectiv. Trebuia să exersăm pe misiunile uşoare, iar după aderare să trecem la un nivel superior. Înainte de aderarea la NATO, ne-au ajutat foarte mult exerciţiile efectuate cu partenerii francezi, cu care desfăşuram antrenamente anual. Ba veneau ei la noi, ba mergeam noi în Franţa. ne pregăteam continuu”, a subliniat Motorga.

Toate misiunile şi antrenamentele piloţilor români se făceau pe avioanele MIG 21 Lancer, care acum urmează să fie înlocuite cu aparatele de zbor F 16 pe care statul român le cumpără de la portughezi.
Chiar dacă avionica şi echipamentele de luptă de pe F 16 sunt mult mai performante, piloţii român devin nostalgici când vine vorba să abandoneze bătrânele MIG-uri.

 “Îmi amintesc cu drag primul meu zbor în simplă comandă cu avionul MIG 21 Lancer, în octombrie 1994. Până atunci mai zburasem singur, dar în perioada de pregătire din Academia Militară. A fost prima mea misiune de zbor cu acest avion. De atunci am desfăşurat o mulţime de misiuni. Este un avion foarte sigur. Îl iubesc! Este avionul pe care mi-am dorit să zbor încă de când eram copil. Vreau să spun că vorbesc cu aceeaşi plăcere acum ca atunci când aveam şapte ani şi mă uitam la el cum zboară pe aeroport la Bacău. Prima dată am pilotat un avion F 16 în anul 2009 la un exerciţiu bilateral desfăşurat cu partenerul american. Pentru a efectua schimburile de exeprienţă, noi am zburat cu aparatele F 16 şi ei cu MIG 21 Lancer. Toată lumea vrea să zboare cu MIG 21 Lancer. Este legendar. Mulţi vor să facă măcar poze cu avionul, ce să mai spunem de zburat. Majoritatea piloţilor de la mine din subunitate au testat avioanele noi ale părţii americane. Toţi sunt foarte încântaţi, dar nu au spus vreodată că nu s-ar întoarce la MIG 21 Lancer. Este ca prima dragoste care nu se uită niciodată”, a rememorat pilotul.

Comandor Adrian Motorga (copyright Liviu Dnistran)

Comandor Adrian Motorga (copyright Liviu Dnistran)

Americanii şi ruşii se uită deopotrivă cu admiraţie la avioanele noastre de luptă MIG 21 Lancer şi ori de câte ori au ocazia să zboare sau măcar să le admire, nu ezită să-şi manifeste entuziasmul. Ruşii sunt cu atât mai interesaţi cu cât constructorul acestui tip de avion a fost rus.

 “Anul trecut, în august, am fost la un show aerian în Ungaria. Acolo au fost şi piloţi ruşi care-şi reprezentau ţara cu avioanele Sukhoi 27 (Su – 27). Pentru că noi zburam pe avioanele MIG 21 Lancer, ne-am împrietenit foarte repede cu piloţii ruşi. Ei ne spuneau că îşi doresc foarte mult să piloteze acest tip de avion care la ei nu mai există. Intrând în discuţii cu ei, pot să spun că nu au nici cea mai mică reticenţă faţă de noi cum nici noi nu o avem faţă de ei. Ei sunt piloţi militari ca şi noi şi ce mai dictează politicul pe lângă este în afara jocului pe care îl practicăm noi”, a afirmat Adrian Motorga.

 

Odată cu aderarea noastră la NATO, orientarea României s-a îndreptat clar către Vest, iar cooperarea noastră cu americanii este din ce în ce mai bună, aceştia contribuind şi la îmbunătăţirea infrastructurii de la Câmpia Turzii şi Kogălniceanu.

“Atâta timp cât vin şi au nevoie de infrastructură sunt obligaţi să şi-o asigure. De exemplu, este vorba despre platforma de parcare pentru un avion foarte greu. Câtă vreme avionul se dislocă în zona respectivă, le trebuie şi spaţiu de depozitare. Ei îşi pot construi spaţii de depozitare inclusiv pentru muniţie, hangare. Intervin şi cumpără sau construiesc anumite părţi din infrastructură. În acest fel au contribuit şi la Câmpia Turzii şi la Kogălniceanu unde se află baza militară”, a precizat comandorul Adrian Motorga.

Primele avioane americane de tip F 16 pe care le cumpărăm la mâna a doua din Portugalia urmează să sosească în ţară în 2016.

  “Între MIG 21 Lancer şi F 16 diferenţele foarte mari sunt pe linie de celulă şi motor. F 16 şi MIG 21 Lancer sunt din generaţii diferite. Unul este din gneraţia a IV-a, iar celălalt a II-a spre a III-a, asta în ceea ce priveşte dotările militare. În ceea ce priveşte pilotajul, pentru MIG 21 Lancer îţi trebuie o anumită tehnică. F 16 este mai uşor de pilotat. Diferenţa constă şi în echipamentele de luptă. Mă refer la tipurile de armament, radarele, sistemele de avertizare timpurie, aceste lucruri unt foarte importante. Cu cât investeşti mai mult în ele, cu atât ai mai multe informaţii sau un avantaj în lupta cu alte aeronave sau cu un inamic de la sol. Echipamentul de luptă de pe F 16 este altă generaţie şi este normal să fie mai bun decât cel de pe MIG 21 Lancer. Radarele lucrează conjugat cu rachete care pot lovi ţinte la distanţe foarte mari. În ceea ce priveşte MIG 21 Lancer, în modernizarea aeronavei au implementat un anumit tip de rachete şi din acest motiv au fost limitate anumite misiuni de interceptare. Avionul F 16 poate duce orice tip de muniţie, inteligentă sau clasică. MIG 21 Lancer a avut anumite restricţii în procesul de modernizare”, a punctat comandantul escadrilei 711 aviaţie de luptă de la Câmpia Turzii.

Şi avioanele MIG 21 Lancer dar şi cele americane de tip F 16 au echipamentele necesare la bord pentru ca piloţii să poată simula o luptă şi în acest fel, să se poată autoevalua.

“Armele au regimuri simulate. Sunt construite special pentru a putea să simulăm anumite misiuni de interceptare sau de atac la sol. Întotdeauna o rachetă care este folosită în scop real poate fi folosită şi în scop simulat. La fel şi în cazul armamentului inteligent de la bordul aeronavelor. Elementele de analiză de la finalul misiunii îţi vor arăta dacă ai executat misiunea corect sau nu. Poţi să vezi şi în timp real dacă ai nimerit o ţintă sau dacă ai executat o misiune aşa cum ai planificat-o, cu armamentul respectiv. Dacă nu se poate vedea în timp real, cu elementele de analiză de la sol se pot clarifica aceste lucruri. Şi pe MIG 21 Lancer există un astfel de sistem de analiză”, a afirmat Adrian Motorga.

Adrian Motorga spune că meseria de pilot nu este nici grea, nici periculoasă, dacă respecţi anumite reguli şi nu te bazezi numai pe talent ci şi pe teorie. Mai mult de atât, o doză de frică în meserie este chiar binevenită.

  “Mie şi acum îmi este frică. Dacă nu îţi este frică, încalci toate normele de siguranţă aeriană. Trebuie să-ţi fie frică de activitatea pe care o faci astfel încât să te poată aduce pe o linie care să nu-ţi permită să încalci normele de executare ale zborului sau ale misiunii respective. Asta te ţine în viaţă de multe ori, chiar dacă eşti la antrenament sau în misiune de luptă reală. Le-am spus şi subordonaţilor mei că dacă nu cântăm întotdeauna pe note şi ne ghidăm numai după nativitate, va fi o mare problemă. Cei care au mers pe nativitate şi nu au consolidat şi partea teoretică, au plecat din sistem, nu au rezistat. Trebuie să-ţi updatezi baza de date şi să stai la simulator cu cartea în braţe, să testezi sistemele noi şi să fii la zi cu toate normele de care depinde desfăşurarea activităţilor”, a precizat pilotul.

Comandorul spune că, în cazul lui, nicio altă meserie nu o poate înlocui pe cea de pilot. Mai, mult Adrian Motorga este convins că vrea să iasă la pensie din sistemul militar, chiar dacă, în jurul lui, mai mulţi colegi au ales aviaţia civilă în detrimentul celei de vânătoare.
Singurul său regret este că a depăşit vârsta 40 de ani şi nu mai poate merge la instruire în Portugalia, acolo unde mai mulţi piloţi români vor învăţa “secretele” avionului american F 16.

 

Textul a fost preluat integral de la prietena noastra Andreea Dascalescu.

Foto via Liviu Dnistran

Le multumim amandoura.

32 Comments

  • in primul rand chiar as vreasa multumesc celor de pe site pt acest articol , pt interviu si d-nei Andreea Dascalescu…
    pt unii poate fi ceva banal/plictisitor…
    pt altii care macar au avut o scanteie de admiratie pt PILOTI si pasarile lor de metal, pt aceia care privind cerul si-au dorit, macar in vis sa poata zbura pe o asemenea minune a tehnicii (da…chiar MIG 21 este o minune a tehnicii , cred eu , fata de tancuri etc…), un interviu in care poti cunoaste cum gandeste , ce simte, ce judeca un PILOT este extraordinar…
    MULTUMIRI !
    un gand bun si toata recunostinta noastra PILOTILOR ROMANI care , pt mine cel putin , sunt NISTE EROI… EROII NOSTRII ! faptul ca au putut zbura atata timp pe un avion socotit de altii o “antichitate” (de ex in Rusia nu mai axista de zburat asa ceva …oare ?) sa devina egalii americanilor sau a altora de pe avioane mult superioare INSEAMNA CEVA…
    ……………
    imi amintesc ca, pe la 18-20 ani am fost intr-un spital (Universitar…) cu un PILOT in camera internat pt a avea ceva la ochi… cand imi spunea ce teste fizice fac, imi povestea despre zbor era fascinant… numai faptul ca trebuie sa ai un auz asa de fin si exersat incat sa auzi ca turbina merge sau nu merge ok dupa sunetul care il scoate….
    ……………
    cred ca Domnul Motorga , alaturi de altii lupi batrani ca sa zic asa , valoreaza GREUTATEA LUI IN AUR…
    ……………
    acum cateva luni am vazut un miting aerian la Baneasa…si taburi etc…nici elicopterele nu m-au impresionat nici Spartan etc… numai “vechile” MIG21 erau FOARTE IMPRESIONANTE: nu doar ca se impuneau PRIN ZGOMOT ci si prin MANEVRELE pe care le faceau cu o mare maestrie…
    una e cum gandesti: niste bieti piloti romani calare pe niste gloabe batrane….si alta este CAND II VEZI IN REALITATE… eu cred ca nu doar noua ci si “amicilor” din diferite puncte cardinale li se face pielea de gaina cand vad pilotii romani in actiune…
    desi CEI DE AZI vor sa uitam de Arma Aviatie eu cred ca nu va fi asa cum vor ei…haosul asta va trece si Romania va deveni iar Mare, Frumoasa si cu Aviatie Militara Adevarata !
    asa sa ne ajute Dumnezeu !

  • nu stiu daca depinde de el cumpararea unui anumit tip de tehnica
    ce e pacat si asta demonstreaza din pacate nivelul foarte elevat al unora in legatura cu materia , e ca nu sunt capabili sa puna discutia intr-un context
    am avut ocazia sa discut cu mai multi piloti ,unul de rf 4 phantom ,altul civil ,etc
    ce fac mai toti
    sunt foarte mandri de aparatele pe care zboara si se ataseaza emotional de ele
    banuiesc ca pilotii care vor fi pe f 16 vor face acelasi lucru
    ptr cine intelege putin ce insemna aviatia si tot ce se invarte in jur stie ca de fapt sunt foarte putini piloti care zboara pe mai multe tipuri de avioane
    in aviatia civila un curs dureaza pe putin un an si costa pe putin vreo 80-100000euro
    din acest motiv si airbus(care e un gigant ce intelege ceva din asta) construieste cockpiturile urmarind un layer comun intre diversele clase de avioane ,ptr ca …..companiile ce le opereaza sa cheltuiasca mai putin si sa faca trecerea mai facila
    ptr cine are impresia ca statul are bani ca sa cheltuiasca ca un pilot sa faca si sa dreaga pe n tipuri de aparate se inseala
    si mai ales chestia asta cu pilot de lupta se complica putin ,ptr ca trebuie sa invete operarea armelor,navigatia fara coordonate prestabilite(ca in aviatia civila) ,etc ,multe proceduri diferite
    care aviatie pe vremea lui nea nicu nu prea vreau sa stiu cum se facea(am avut multi cunoscuti prin armata care au activat si stiu cate ceva)
    ptr cei ce ridica in slavi mareata industrie si o preaslavesc eu ii rog sa vina putin cu picioarele pe pamant
    e de laudat ca s-a investit in cercetare si productie ,dar ca si idee generala un iar 93 nu braca stabilizatoarele orizontale divergent ,avea viteza minima prea mare ptr un avion conceput principal ptr cas
    in zbor in practica era o “ghiulea” ce se invartea bine in jurul axei orizontale
    si care era asa de bine facut ca nu avea mare efect introducerea postcombustie si a bordurilor de atac mobile
    si avea nevoie si de o pista lunga ptr aterizare si decolare
    nu au nici o legatura si vina pilotii de ce zboara si pe ce zboara
    ei sunt o parte sa-i spunem de operare in timp real
    nici n-as vrea sa stiu ca sunt piloti partinitori vadit(ei sigur ca orice oameni au preferinte ,…dar nu sunt politicieni sau fac parte din aparatul administrativ ptr a exprima in presa ceva mai departe decat e permis)
    si parerea mea e ca orice pilot ,din sua ,romania ,rusia,franta ar da orice sa poata zbura macar odata pe un mustang sau un mig 15…..e ca si cum ai conduce un ferrari cu frane hidraulice si fara servodirectie …nu se compara
    intreaba-i cu ce s-ar duce la lupta

  • Esti rau al dracu’ mai GSG! In orice armata moralul militarilor este extrem de important. ‘Nea Motorga asta si multi altii ca el incearca din rasputeri sa se consoleze tocmai ca sa nu-si piarda moralul, al lui si al celor care ii sunt in subordine. Si tu ii tai aripile din prima.

  • Romaniapoate fi military ca tarile cele mai puternice din NATO dar trebuie bani, dar cum se vede in ultimul timp si cum se stie de mult banii Romaniei sunt furati si devalizati de jmecheri si hotii politruci cu miliadrdele de euro, prin evaziune fiscal, rambursari de retrocedari illegale, etc.

  • Eu am o alta perspectiva dupa ce citesc un astfel de articol, ma bucur de fiecare data cand vad ca exista astfel de oameni pasionati de zbor.
    Faptul ca MIG 21 LanceR este vechi este un fapt. Alt fapt este ca sistemul de armament si de lupta aeriana poate fi inca considerat modern, sa nu uitam ca la momentul introduceri DASH pilotii NATO inca nu visau la asa ceva, sa nu uitam ca MIG-ul putea deveni un vanator cu coltii mult mai ascutiti si ghiare mai lungi daca politicul lua decizia de a integra Derby si Python 5- ul pe “mutant”.
    Cu toate aceste neajunsuri si cu putine ore de zbor, in multi ani foarte putine oamenii astia au excelat la aplicatii cu parteneri NATO.
    Bravo lor! ACUM este momentul ca sa mergem inainte si sa ne luam incet adio de la MIG 21 si sa incepem sa recladim aviatia de vanatoare 12 F 16 MLU o sa vina, chiar daca nu sunt ce ne-am dorit. Intrebarea este ce achizitionam dupa ele, si in ce numar.

  • După mine din păcate complexul militar industrial Românesc și Forțele armate Române sunt defuncte cam de 5-10 ani.
    Asistăm la disoluția cadavrului acompaniată de reportaje masmedia etc…..
    Mare păcat de oameni, intreprinderi, birouri de cercetare care lucrau pentru armată.
    Teoretic ca să îndreptăm lucrurile am avea nevoie cam de 10-15 ani, foarte mulți bani, oameni, pe care Romania nu-i mai are.
    Dacă tendințele nu se schimbă în 10-15 ani o să asistăm cam la următoarea scenă:
    la parada de 1 Decembrie vor defila, garda de onoare, ceva trupe, călăreți, SRI cu microbuse cu puști cu lunetă, ceva remorci care duc niște bărci ce au alături niște scafandri, SMURD-ul cu salvări și cu 2-3 elicoptere și cam atât…poate mai apar niște trupe pe biciclete sau motorete..(în tribună posibil prezența la 20-30 de generali activi și pensionați….).

  • Ce se va intampla cu pilotii de peste 40 de ani care nu pot face trecerea pe F 16 ? Ca resursa mig-urilor . . . Ar putea fi o solutie cumpararea de pe piata internationala a unor celule de mig 21 , eventual varianta bis , si transferarea avionicii de pe modelele lancer cu resursa expirata ? am auzit ca o astfel de celula ar costa cam 100 000 de dolari , de prin tarile mai sarace decat noi – da , exista asa ceva ! inainte de a da cu pietre , aduceti-va aminte ca mai sunt tari care folosesc F4 , un avion cam de aceeasi generatie . Ar fi o solutie intermediara la problemele actuale . Asta e realitatea , nu ne permitem avioane noi , oricat ne-am dori noi .

      • Realitatea e ca suntem o societate profund corupta , si oricat am vrea , nu o sa ne schimbam prea curând . Si exact calcule financiare faceam când am propus aceasta varianta . Cu cateva milioane de dolari putem gasi cateva zeci de celule , unele pt revitalizare , altele pt canibalizare . Stiu ca nu e ceea ce ne dorim cu totii-cei de aici- dar macar zburam cava ! Si mai e si pacat de pilotii ramasi fara obiectul muncii ! Si eu as vrea Rafalle , dar ma trezesc , si ma uit in jur . . .Macar la Mig 21 ne pricepem !

        • @ Mustata Liviu – si la gazul consumat de cateva zeci de MIG 21 te-ai gandit? Nu ami bine zburam 24 de avioane pe cele 2 baze aeriene decat cateva zeci din care doar 12 F 16 MLU se pot masura cu aviaonele vecinilor?
          Stii ca pot zbura si 4 piloti pe acelasi avion nu? Poate aici este cheia unei aviatii moderne sa iti obisnuiesti echipajele de suport de la sol cu un ritm operational ridicat.
          Sincer prefer in loc de cumpararea altor “tevi” grefarea avionicii ramase cu resursa de zbor pe un aparat modern – FA 50 care are acelasi radar cu cel de pe LanceR C – da intrebarea este – o merita?

          • eu as prefera tot f 16
            sa avem macar un minim de 24 aparate
            si daca ar fi in stare sa faca xt-ul ala pe baza lui 99 ,ala sa fie ,cu radar si imbunatatiri ,posibil si simpla comanda
            decat solutii cu 21 de parem campionii africii ,mai bine …
            intrebarea nu e daca mai sunt unii ce folosesc f 4 ,chestia e ca cei ce folosesc f 4 nu vor sa-l “reintroduca” in dotare ci trag de el pana ii expira resursa
            si f 4 e alt avion in comparatie cu mig 21
            daca in epoca respectiva mig-ul era mai ,in epoca actuala un f 4 e mai

            • @ Niko – eu vad asa lucrurile – nicio tara cu “Tevi” nu si-a luat F 4 Phantom nici pe gratis – vezi Croatia. La fel tarile cu F 4 si F 5 la fel ca si ele cu MIG 21 au preferat sa traga de ele cumva sontac, sontac, nu pentru ca sunt unele mai bune decat altele ci pentru ca le au sau au nevoie inca de ele – cazul Japoniei care are nevoie si de numar pe langa calitate.
              F 4 Phantom a avut un avantaj la inceput fiind dupa parerea mea primul multirol adevarat chiar daca nu se pricepea la vanatoare ca F 8 Crusader ori MIG 21-le sau la interceptie ca F 104 Starfighter facea bine toate acele roluri si in mainile unui pilot bun si experimentat facea minuni.
              Intre timp – electronica de misiune care avea loc in F 4 Phantom- un avion mare si incapator si-a facut incet, incet loc in F 5 Freedom Fighter si in MIG 21 avioane mult mai inghesuite si inital dedicate doar interceptiei si vanatorii altor tinte.
              Deci pe undeva scorul este egal intre aceste modele, F 4 putand lupta mai bine doar in fortele aeriene mari cu sisteme foarte bine puse la punct acolo unde faptul ca ai o raza de actiune mult mai mare si o incaractura dubla conteaza mult mai mult decat manevrabilitata mai buna a unui avion gen MIG 21 sau F 5.

          • Ora de zbor e oricum mai ieftina la un 21 decat la un F 16 . ideea prezenta o solutie punctuala la o problema ce v-a apare in curând , si anume lipsa aparatelor pentru o anumita categorie de piloti . cat despre grefarea avionicii pe FA 50 , ma indoiesc ca e atat de simplu sau ca aia cu ochii mici ar vinde avionul asa chel !

  • @ Dannu ai urcat tu in carlinga unei Tevi sa vezi ce se vede de acolo? Si exista inca multe tari mai mult decat respectabile care nu au casca cu vizor integrat.
    Inca ceva legat de Derby – crezi ca este tot una sa incerci sa manevrezi ca sa scapi intai de primul val de BVR-uri ale adversarului la 50+ de km ca apoi sa ai vreo sansa cu un avion mai slab manevrier in lupta WVR cand ai putea si tu sa adopti tactici BVR si sa ii bagi la randul tau mortu in casa de la 50+ km?

    • Nu, nu m-am urcat dar s-au urcat pilotii israelieni, americani etc si cred ca parerea lor e mai avizata decat a ta.
      Hai sa renuntam sa mai reparam/improvizam si sa lasam mig-21 sa se culce ca e obosit. Cu sau fara Derby. Ne-am gasit noi destepti! Unii cumpara cu bani grei avioane manevriere si pun derby pe ele si se antreneaza si pentru BVR si pentru WVR dar e cum zici tu! Merge si asa, merge si cu Mig-21.

      • @ Dannu – am avut privilegiul sa fiu lasat sa urc intr-o “teava” la un meeting aerian in Ungaria, vizivilitatea era destul de buna, nu pot spune ca excelenta dar buna. Faza cu rachetele Derby si lipsa lor face parte din ciclul “merge si asa” nu faptul ca eu spuneam intr-un post mai sus ca era de dorit ca odata cu modernizarea sa se achizitioneze si Derby.
        A nu avea rachete BVR in conditiile in care aproape toata lumea le are prin Europa cred ca este o eroare de planificare a MApN-ului.
        Cei care dau de mai mult timp pe Resboiu si pe Resboiu cel vechi stiu ca am sustinut permanent achizitia de avioane noi din generatia a 4-a. Faptul ca am militat pentru offset industrial nu neaparat militar este tocmai pentru ca sunt suficient de matur sa cred ca nu poate exista o armata dotata decent fara ca economia sa mearga mai bine decat azi. De aceea sustineam Gripen-ul fiindca suedezii propuneau un program care in Cehia si Ungaria este sustenabil.
        Daca te uiti mai sus spueam doar ca MIG 21 LanceR nu si-a atins in momentul modernizarii potentialul maxim din punct de vedere tehnic, ca poate oamenii care zboara azi pe “tevi” ar fi meritat macar cele 19-15 MIG 29 Sniper preconizate in 1999 si omorate prematur in 2001 este azi doar poveste…..
        In primul rand oamenii care zboara MIG 21 merita tot respectul, punct!

        • Aici ii un paradox.Oamenii care zboara si intretin aparatele merita tot respectul si inca o data pe atat.Sa fii pilot de supersonic e cel mai apropiat lucru de superman.Sa scoti ceva performanta dintr-un avion atat de batran ca le putea fi bunic e cu atat mai tare.
          Rezultatele individuale insa nu corespund cu rezultatele sistemului.Capacitatea de lupta a aviatiei per total e undeva la genunchiul broastei.Care rezultate sunt obtinute cu costuri imense in timp si bani.Si care pot fi anulate in 2 timpi si 3 miscari,foarte ieftin,de catre orice inamic ce depaseste nivelul de pregatire si dotare al gastilor de cartier.

          Aviatia e spadasinul din clip. https://www.youtube.com/watch?v=7YyBtMxZgQs

            • Legiunile,la orice ora.Za aidia e insa ca trebuie sa investesti milioane de euro pt. a obtine una bucata pilot.Si nu-l obtii pe loc chiar daca pui de 10 ori banul jos.

              Vine nea Caisa diversionistu’ ,cu 3 luni de instructie pe Igla sau Verba,se infiltreaza ca turist,culege lansatorul adus in tara pe neve sau prin curier diplomatic si da jos 2 Miguri la decolare.Sau trage cu mortierul in alea cateva minute critice de la inceputul razboiului aerian.Prin simplul fapt ca sunt 2 duzini de avioane,pe 2 baze,nu trebuie mult pt. a pune aviatia in carje.Dupa cum vezi,nici nu-i nevoie de rachete balistice,Tu 160 sau mai stiu io ce minuni,desi is convins ca cel mai probabil inamic nu s-ar zgarci la o adica.
              Si in cazul absurd ca nu se ataca bazele noastre iar inamicul nu foloseste deloc propria aviatie,poftim,ataca apararea AA din organica brigazii mecanizate cu o duzina de avioane.Dupa care ataca artileria si unitatile de manevra in asa fel incat atacurile sa aiba un impact asupra capacitatii de lupte a unei singure brigazi mecanizate(ele-s mai multe).Tot cu duzina aia.

              Care nu e capabila sa obtina un rezultat util in timp util,dar costa mai mult ca restul armatei la un loc sa o echipezi si sa o intretii.

              Spadasinul s-a antrenat ani de zile,sabia nu-i nici ea ieftina,dar apare unul care schimba regulile jocului si rezolva problema in 2 secunde fara alte batai de cap.

              Admir munca,talentul si toata stiinta din capetele aviatorilor.Dar nu-mi folosesc la (mai) nimic.Noi avem de combatut aviatie,artilerie,blindate,pifani.Si buget pt. arme apte sa faca asta cu succes putin spre deloc.

              • Pai da
                Dar cred ca tocmai asta voia sa zica domnul Motorga, cu “pe timp de pace”
                Daca se rataceste careva prin gropile si hartoapele din spatiul nostru aerian, nu trimiti pe VM cu Igla in rucsac sa se catzere pe vreun varf de munte si sa il dea jos – aia inca poate face mig21 care de bine de rau decoleaza repede si are tun de bord si far

                In caz de doamne fereste, cand ai nevoie de mai mult decat viteza si sa faci ceva semne obscene “intrusului” sa te urmeze sau sa intre inapoi in culoar – cu 500 de kg acrosate sau doua rachete, si cu raza de actiune pana la coltz si inapoi, ma rog – slabiciunile astea cred ca le stiu cel mai bine tocmai cei ca dl Motorga, sunt cativa doar activi, cred ca generali de aviatie in rezerva sunt mai multi decat piloti de supersonic activi

                Oricum, asta e primul articol de aici care imi pare rau ca a aparut – chiar nu merita dl Motorga si cei ca dumnealui, cateva din comentariile care au aparut aici

  • Balacareala sau nu,realitatea trista e ca Farsa Aeriana,devenita estimp Politia Vazduhului incepe sa devina un bolovan de gatul puterii militare.In forma actuala nu se mai justifica existenta ei separata.Ca din motive de mandrie nu se va accepta aceasta realitate,iar generali de aviatie vor capata stele si functii fara justificare in aportul ce il aduce aviatia e doar un alt exemplu de risipa.

    Cat despre standardele NATO,da stam mai bine ca Estonia.Dar sa ne ascundem dupa niste standarde mult coborate am fi precum niste elevi de liceu de la Cucuietii de Jos.Am luat note mari 4 ani pe ochi frumosi.Dar cand vine un examen serios,ne miram de ce nu luam nici macar media 3.
    Sa pui pe butuci escadrilele romane nici macar nu e nevoie de o aviatie adversa.E atat de redusa si limitata incat ajung 2 grupuri de diversionisti.

  • Un exercitiu de imaginatie (deci nu neaparat realitatea istorica)…

    Este anul 1938 … aviatia romana tocmai se pregateste sa introduca 12 bucati de Hurricane. Chiar daca multa lume considera ca ne trebuiau mai multe, ca ne trebuiau mai noi sau mai bune. In rest, aviatia de lupta mai trage doar de niste PZL-uri, vechi de muuuulti ani, dar “reconditionate”.

    Un mare pilot, “cel mai mare pilot roman de PZL-uri” da un interviu intr-o revista militara, explicand ce bune sunt PZL-urile, si ce pregatita e aviata romana sa apere tara cu pzl-urile contra yak, Lavochikin si ce dracu mai au vecinii de la est.

    Iese un nebun numit gsg9 si zice “ba, sunteti nebuni?, PZL-urile alea is varza, iar nenea asta, cel mai bun, daca vin rusii peste noi, il doboara la prima lupta, cu PZL-urile lui cele bune cu tot” … si toata lumea se ia de el, cum draq isi permite sa insulte aviatia romana si cel mai bun pilot al ei ….

    1 an mai tarziu incepe razboiul … cine avea dreptate ?

  • Când am plecat noi, am plecat să-i lăsăm loc lui. Dacă s-ar fi făcut restructurarea pe corect și nu pe “cine are anii de pensie”, acum era in viața civilă un avocat oarecare, pentru că asta și-a dorit. Dacă își dorea sistemul militar făcea Academia Militară, nu Facultatea de drept de la Alba Iulia (la vremea respectiva neacreditată}. Având în vedere că în aviația militară numirile în funcție se fac dupa deviza “nu contează ce școli faci, că eu numesc în funcție”, acest “avocat-pilot” a rămas în sistem știind foarte bine să pupe mâinile șefilor. Cât de curând îi vine și lui vremea, iar faptul că nu a știut să se comporte cu oamenii va fi un “nimeni”.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: