În urmă cu câteva zile, Guvernul Elveţiei a decis ca formaţia naţională de acrobaţie Patrouille Suisse să fie desfinţată în 2016.
Mai murim puţin şi cu această ocazie. Frumuseţea zborului şi pasiunea iubitorilor de aviaţie, vor pierde din nou în faţa Marelui Stăpân… banul.
Odată cu retragerea avioanelor F-5 Tiger şi planificata introducere în serviciu a Saab Gripen, Forţele Aeriene Elveţiene nu mai pot justifica menţinerea unei unităţi dedicate pentru acrobaţia aeriană.
Patrouille Suisse înseamnă enorm pentru elveţieni, dar şi pentru alte sute de mii de spectatori din toată lumea, care admirau anual spectacolul creat de această formaţie de piloţi deosebiţi şi avioane care încântau ochii şi lentilele.
Da. Am zis bine: vom mai muri puţin.
Şi vom muri în continuare, an după an, căci desfinţarea Patruille Suisse ridică o întrebare delicată: mai au viitor formaţiile de acrobaţie, cel puţin în Europa?
Europa are o puternică tradiţie în ceea ce priveşte formaţiile de acrobaţie, iar în perioada Răsboiului Rece, fiecare ţară dispunea de cel puţin una. Acum însă, reducerile bugetare ameninţă şi alte formaţii, cum ar fi Red Arrows, britanică, Patrouille de France, franceză şi Frecce Tricolori, italiană.
Aceste formaţii au şi rolul de ambasador al ţărilor pe care le reprezintă. Ambasador prin spectacol aerian.
Îi pasă cuiva de publicul care va rămâne profund dezamăgit? Au vreo valoare aplauzele şi exclamaţiile a milioanelor de spectatori care au admirat de-a lungul timpului evoluţiile fantastice ale formaţiei Patruille Suisse? Cel mai probabil, nu. Va prima banul, sub forma reducerilor de cheltuieli.
Chiar şi în SUA… Da, şi americanii au pus problema salvării unor sume, iar totul… văzut prin ochii unor contabili insensibili, pentru care cifrele nu au valoare sentimentală şi sunt doar cifre, totul tinde spre apusul unor tradiţii de spectacol aerian: sezonul 2013 de spectacole aeriene ale formaţiei Blue Angels doar… costă!
Atât. Costă! Murim şi noi, alături de piloţi şi avioane. Suntem şi oameni şi maşini zburătoare, victime ale Marelui Stăpân, banul.
Putem manifesta înţelegere? Evidenţa este în faţa noastră: sunt desfinţate baza aeriene şi escadrile de luptă. Aşa, şi?
Cum am putea manifesta înţelegere? Fiecare plătitor de taxe, dacă aude şuierul unui reactor pe cer va ridica privirea să îl vadă chiar şi dacă traversează strada.
Contează că e MiG, că e F, că e Su, ori Mirage? Contează că e bombardier, elicopter, avion de transport, sau civil? Cu toţii ne uităm pe cer şi am vrea să dăm norii la o parte, ori să îl facem senin, ca să vedem păsările de metal…
Nu trăim într-o societate medievală – ba, la dracu, până şi atunci oamenii admirau armurile şi caii şi armele.
Suntem roboţi?
Suntem animale?
Suntem sclavi?
Nu vrem doar să ştim că suntem protejaţi de braţul înarmat al ţării, indiferent de cetăţenie, vrem să vedem parade cu tehnica grea, vrem să vedem Ziua Marinei, vrem să vedem BIAS şi ROIAS şi să ne bucurăm de priceperea militarilor noştri.
Dacă nici Elveţia nu îşi mai permite…
– Iulian Iamandi –
Fac şi eu o întrebare de om prost. Dacă elveţianul trage la sol Patrouille Suisse, ce face cu avioanele alea? Întreb şi eu…, că dacă îi ccam costa pe ei bani să facă nişte acrobaţii, poate ni le da nouă gratis să învăţăm cum e să zbori cu ele… 😀
asta e treaba baieti…avioanele zboara in primul rand cu bani si apoi cu combustibil. N-am zis-o eu ci Wernher von Braun referindu-se la rachete lla inceputurile programului spatial american. S-a terminat banul, s-a terminat si showul.
…murim incet da sigur.
Mi-e dor de un miting gen ROIAS 2000-si ceva, au trecut ceva ani de cand nu am mai fost la un Miting greu ,fascinant, si unde intr-o singura zi am vazut atata popor cat pentru o sarbatoare nationala.
Este aspra decizia unora carora nu le pasa – cifrele e puterea (spusele unuia greu de cap) –
Un astfel de spectacol poate aduna banii cat sa acopere cheltuielile la roias 2001 de exeplu au fost in 2 zile peste 200 000 de spectatori cu bilete…
Merita astfel de evenimente – macar sa vedem omul -masina car fac minuni impreuna.
Da,banul dicteaza.America in dificultati mari:http://www.flightglobal.com/news/articles/usaf-may-not-be-able-to-afford-t-x-jet-trainer-project-382628/
Pai, sa faca F-35DC… precum IAR-81DC! La fel, locul din fata sa fie descoperit.
Poate ca ieste F 35-ul DC mult mai ieftin in acceptziunea lui Goerge Visan decat M 346 sau FA 50 Golden Eagle si nu se mai justifica.
E atat de trist, pentru planespotter-i mai ales, si chiar si pentru cei de rand… Chiar acei oameni care habar nu au cu ce se mananca avioanele, chiar si pentru bunici de 90 ani si nepoti de 3 ani… Asta face capitalismul din armata. Nici comunismul nu este grozav. Poate mintile luminate vor gasi o noua forma de organizare pentru binele umanitatii 🙂 am avut ocazia sa ii vad pe Thunderbirds, Turkish Stars si Frecce Tricolori… asteptam cu drag Striji, Blue Angels, Patrouille de France cu ale lor Alpha-uri, sau de ce nu, chiar noua formatie de acrobatie cu Yak-130. Doar speranta ne-a ramas
si-au publicat si Frecce programul pe 2013
http://www.aeronautica.difesa.it/Eventi/Pagine/SearchEvents.aspx?
sper sa nu fi fost anul trecut ultima demonstratie Frecce in Bucuresti (chiar daca unii carcotasi ziceau ca nu au aratat “tot” la Bucuresti)