Aviaţie Diverse

Pasari de metal

Yak-52 TW

Yak-52 TW

Sâmbătă 11 mai 2013, ora 9.00

“Şoimii” survolează Ploieştiul. Nu mai au răbdare. Nici eu. Rucsacul făcut, acumulatorii încărcaţi, obiectivele şterse, am emoţii. Deşi locuiesc în Ploieşti şi văd Strejnicul de la geam, spre ruşinea mea, n-am fost încă la un show aviatic. Slaba mediatizare sau suprapunerea cu anumite obligaţii de serviciu au făcut să suspin de multe ori când aflam că… a fost. Dar astăzi, voi fi acolo. Gata. O gură de cafea, restul trece în sticlă… ies pe uşă.

Ei, nici chiar atât de repede! Îl sun pe Nemo şi aflu că vom întârzia, dar, cum drumul e foarte scurt, poate voi prinde totuşi elicopterele.
Ba nu! Centura de Vest şi ieşirea din oraş sunt complet blocate!

Jos din maşină şi mergi… şi mergi… Când pe şosea, când pe trotuar, când prin şanţ, că e singura cale liberă, şi am ajuns. Am ratat elicopterele… dar n-am timp, din fericire, să plâng prea mult. Trebuie să apăs pe “înregistrare”, câţiva paraşutişti au sărit deja.

Lotul National de parasutism

Lotul National de parasutism

Câteva avioane ultrauşoare ne demonstrează că şi ele ne pot ţine cu sufletul la gură, dansând elegant deasupra capetelor noastre.

Mă voi opri puţin lângă unul dintre ele – Falcon – pentru că are o poveste cel puţin interesantă.

Dragoş Stoicescu la bordul Falcon-ului

Dragoş Stoicescu la bordul Falcon-ului

Dragoş Stoicescu este pilot, instructor şi constructor de avioane. Anul trecut a împlinit visul multor piloţi, acela de a face acrobaţie cu un avion ultrauşor, când a efectuat primul zbor cu “Falcon”. De profesie inginer energetician, construieşte mai întâi avionul “Condor”, împreună cu Nicu Schlapal si Adrian Cursaru. Dar vrea mai mult de la un avion, iar în trei ani construieşte primul ULM capabil să se dea peste cap, un avion inovator. Poate rezista la +- 6G, zboara cu 220 km/h in croazieră, are o capacitate de planare incredibilă pentru un avion “de acrobaţie” şi are un motor diferit faţă de celelalte de “teapa” sa. Rotax 912 de 1.100 cmc si 100 de cai putere a fost modificat să primească benzină si ulei, atât în timpul zborului normal cât şi în cazul zborului inversat (pe spate).

La proiectarea si construirea aparatului, Dragoş Stoicescu s-a inspirat de la Zlin şi de la Extra 300, avioane pe care a zburat sute, mii de ore, şi pe care le cunoaşte bine. Iar fuselajul a fost proiectat şi construit după o cupolă de planor! Exceptând viteza si anumite figuri acrobatice pe care nu le poate face, FALCON-ul se comportă exact ca o Extra, mai ales la decolare-aterizare. (Pilot Magazin – http://pilotmagazin.ro/2012/05/falcon-soimul-ultrausor-capabil-sa-zboare-cu-rotile-in-sus-reportaj-in-exclusivitate/)

Facem o pauză de orientare în spaţiu pentru a-l căuta pe Iulian, pauză în care am timp să constat că aerodromul şi condiţiile asigurate îmi plac în mod deosebit. Nu există nici un fel de gard, terenul este suficient de mare pentru ca toţi cei prezenţi să se bucure de o vizibilitate excelentă şi nu trebuie să stau nici pe vârfuri, nici să mă sprijin în capul cuiva pentru a prinde o imagine cât de cât bună. Aşa că nu îmi rămâne decât să reglez aparatul foto (are vizor, el este instrumentul de bază pentru a filma avioane), să îmi setez urechile pe frecvenţa comentatorului şi să apăs pe “înregistrare”.

“Iacării Acrobaţi” (Yak 52 TW) – Ioan Postolache (Cap Formaţie), Dan Ştefănescu (Aripă Dreapta) şi Dan Conderman (Aripă Stânga), se pregătesc de decolare. Ioan Postolache este întemeietorul formaţiei “Hawks of Romania” (Şoimii României), Dan Ştefănescu este pilot Comandant pe Boeing 737 la TAROM iar Dan Conderman la Blue Air, fiecare cu peste 5000 de ore de zbor la activ. Ştiu ce mă aşteaptă. Evoluţia lor este mereu surprinzătoare, iar la desprinderi am mereu un moment de ezitare: după care să mă ţin? Sincer, de fiecare dată când îi văd, nu mă pot abţine să nu mă gândesc: ce piloţi de linie avem!

Yakarii Acrobati

Yakarii Acrobati

...In formatie stransa

…In formatie stransa

Întorc puţin capul şi… dau cu ochii de ei:

Pompierii - Detasamentul 2 Ploiesti

Pompierii – Detasamentul 2 Ploiesti

Slavă cerului, totul e în regulă! Le stă bine aşa, relaxaţi. Aşa să fiţi, că nu mă supăr!
Nu am timp să-mi revin după evoluţia Iacărilor şi deja altă pasăre mă lasă cu gura căscată. Extra 330 SC cu al său pilot… George Rotaru!

George Rotaru & Extra 300 SC

George Rotaru & Extra 300 SC

Mai este oare nevoie de cuvinte? Exclamaţiile şi aplauzele spun mai mult decât ar putea-o face cuvintele. Pe coada avionului său este chipul lui Mihai Dobre Ţone, component al “Hawks of Romania”. Acesta a decolat pentru ultima dată, în urmă cu 4 ani, în timpul unui antrenament, la Clinceni. Astfel, acesta va zbura mereu alături de colegii săi. Avea numai 24 de ani…

Zlinurile neastâmpărate nu aşteaptă nici ele prea mult să arate ce pot.

Vulturii Tricolori

Vulturii Tricolori

Iar planorul silenţios este ridicat în înalt…

Planor IS28B2 - Cosmin Nicolae

Planor IS28B2 – Cosmin Nicolae

Uimitoare şi elegantă apariţie.

Din nou nu am timp să respir, pentru că un alt avion colorat se ridică: Andrei Şerbu! Şi iată că acest pilot îmi zboară literalmente şapca de pe cap! În timpul evoluţiei s-a pornit un vânt turbat care a ridicat absolut tot ce a găsit în aer – inclusiv biata mea şapcă, de la care mi-am luat, pe loc, adio. Sincer, am avut un moment în care am îngheţat, văzând că vântul nu are de gînd să se domolească. Nu aveam de unde şti cum îl simte avionul, mai ales că îl primea în plin, în timpul unui frumos salut într-o aripă. Dar “Şoimul” n-a dat semne că vârtejul l-ar fi deranjat, iar incidentul a fost repede dat uitării. S-au mai auzit câteva scâncete după vreo şapcă ori pălărie rătăcite, înnăbuşite însă repede de exclamaţii de uimire şi ropote de aplauze.

Andrei Şerbu & Extra 300

Andrei Şerbu & Extra 300

Ne tragem puţin sufletul urmărind năzdrăvăniile celui mai frumos avion uşor

Ikarus C-42

Ikarus C-42

…şi ne pornim din nou motoarele: SU – 26 şi Jurgis Kairys! Sau invers.
“Cine va prinde Cobra?!”

Jurgis Kairys in vrie

Jurgis Kairys in vrie

Nu eu… “Nemo, sări pe ea frate, că eu…” Am apăsat foarte prompt pe butonul de start al aparatului, dar tot ce am primit din partea lui a fost un mesaj elocvent pe ecran: card de memorie plin! Şi pune-te pe şters poze… Iulian şi Nemo, adevăraţi camarazi, au scos imediat cardurile de rezervă. “No way!” E Sony… În formaţie sau solo, Jurgis Kairys e uimitor.

Am recuperat trei minute de spaţiu şi am prins o “Cobră”. Bun! Trecerea la camera video nu-mi convenea absolut deloc. Nu am vizor, e uşoară şi practic imposibil de controlat la zoom. Şi mai era şi vântul… Ghinion.
Decolează “Şoimii României”!

“The Howks of Romania” a luat fiinţă în 2007. Pe atunci existau câteva formaţii de zbor, dar niciuna oficială şi purtând un nume. Cap Formaţie: George Rotaru. Aripă Stânga: Cristian Iorgov. Aripă Dreapta: Laszlo Ferencz. Coada Formaţie: Attila Goger. Aceştia sunt piloţii care ne încântă cu acrobaţiile lor aeriene. Nu ştiam de ce le cunosc atât de bine avioanele şi mai ales sunetul motoarelor. Ei bine, e pentru că, înainte de a se muta la Clinceni, s-au antrenat câţiva ani la Strejnic!

Soimii Romaniei

Soimii Romaniei

Facem cunoştinţă cu Luca.

(Celebrul) Luca

(Celebrul) Luca

Cum… care Luca? Un mare expert în domeniu! La numai patru ani, comentează spectacolul şi explică acrobaţiile într-un mod în care nu v-aţi aştepta. Nu credeţi? Urmăriţi materialul realizat de Nemotoujours, vă veţi convinge.

Se pregătesc “Air Bandits”, adică Ioan Postolache, Dan Ştefănescu şi Jurgis Kairys, echipa europeană a unui proiect internaţional al pilotului lituanian. Sincer, mereu am impresia că lipseşte ceva. Lipseşte Dan Conderman! Dar, uneori, evoluează toţi patru, iar atunci sunt Iacării şi Jurgis Kairys. Surprinzători ca întotdeauna, decolarea m-a luat pe neaşteptate iar restul… reacţiile celor de jos au fost dovada măiestriei lor.

Ca tot ce e frumos… a durat parcă prea puţin.

Ne felicităm pentru ce avem în tolbă, ne înghiţim amarul pentru micile scăpări, ne luăm rucsacurile în spinare şi ne îndreptăm spre hangar. Nu înainte însă de a saluta şi de a sta la o vorbă cu pompierii…

Din nou Pompierii Detasamentului 2

Din nou Pompierii Detasamentului 2

În faţa hangarului, surpriză! Ne putem apropia în voie de avioane, le putem fotografia şi cerceta după pofta inimii!

Iar Jurgis Kairys, în trecere, acceptă să schimbe câteva cuvinte cu noi.

Jurgis Kairys

Jurgis Kairys

A fost un moment deosebit ce, în mod sigur, merită repetat. Următoarea întâlnire, la Clinceni! Iar pentru mine, sper că va fi la Băneşti!

Până atunci, mai avem câteva amintiri de depănat…

– Lune Bleue –

PS:

Mai pulte poze puteti vedea aici

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: