Aviaţie UAV/UCAV

Pasare proaspata si americana. Echipajul uman este optional

Firebird

Firebird

Firebird de la Northrop Grumman este o pasare noua, dedicata misiunilor de ISR (intelligence, surveiilance and recon).

O agentie de intelligence (bleah, cum suna… dar e pe trend sa zicem intelligence si in romaneste), sau un comandament al specialilor, inca nu se stie… a poftit zdravan la pasare si a comandat zece bucati.

Vazut de jos, are ceva asemanari cu OV-10 Bronco. Nu?

Diferenta este ca la aceasta pasare, pilotii sunt optionali.

Iaca ceva detalii conforme cu reperele din imagine:
1. Engine The turbocharged Lycoming TE0-540E is mounted high to allow ground clearance for the pusher propeller and belly-mounted sensors.

2. Payload Bay
Firebirds are built with high-definition video and infrared sensors to track targets, eavesdrop on enemy communications, and serve as a communications relay for friendly troops. The payload bay can be configured for many missions, ­saving money by serving as a multipurpose platform.

3. Cockpit
With two pilots in the cockpit, the Firebird can operate in airspace shared by commercial airplanes; while unmanned, the craft is suited for long-endurance ­missions. To fly out of sight of ground controllers, crews remove the canopy and cockpit navigation system and add a satellite antenna.

4. Wings
The forward-swept wings are designed to assist loitering up to 40 hours. The Pentagon’s current ISR aircraft don’t have equal endurance. Sensor pods or precision weapons can be affixed to hard points on the wings.

Aircraft Specs
Length: 35.5 feet // Wingspan: 72.2 feet // Altitude: up to 32,000 feet // Top speed: 200 knots // Payload capacity: 1240 pounds

Sursa: Popular Mechanics

 

– Iulian Iamandi –

11 Comments

    • Albert, daca vroiam sa scriu lista de avioane si proiecte cu care seamana… imi lua ceva timp. L-am amintit doar pe Bronco si nu pentru ca altele nu as fi stiut. 😉

    • albert rusoaica din linkul tau zboara exclusiv cu piloti umani si are 20 de paratrooperi “payload”, fata de 1240 de “pounds” la asta de aici 🙂
      1240 de “paunzi” inseamna ca aici un parasutist ar avea 62 de livre cu echipament cu tot, adica 28 de kilograme cu echipament complet cu tot, poate iti zice sweeper cat cantareste unul in realitate 🙂

      asta e altceva, dronele au o mare problema cand trebuie sa imparta spatiul aerian cu avioanele comerciale, controlerul de la sol vrea echipaj uman cu statie care sa il asculte ce si cum si sa faca ce zice controlorul, aici impaca si capra si varza, daca vrei pui echipaj uman si statie radio si intersecteaza culoare comerciale, si esti limitat de cat timp poate sta echipajul in aer fara sa oboseasca si sa faca pipi

      sau daca vrei drona, sta in aer cu zecile de ore, functie doar de cat combustibil are, si la sol schimbi cativa “piloti” in timpul unei misiuni, si e fix ce zicea Stelian ca ne lipseste noua ca sa fie avion “multipurpose” ieftin, de exemplu vrei sa patrulezi pe mare, sau sa cauti pe cineva ratacit cu barca etc, il poti tine acolo cu orele sa patruleze, daca gasesti ceva trimiti echipaj uman cu barca sau elicopter la marele fix, sau daca vrei avion de early warning ieftin ca e destul de mare sa ii pui radar si datalink

      rusoaica ta e altceva, (mai degraba un IL38 mai mic si mai modern, echivalentul rusesc al unui orion care sta 8 ore in aer, si are destul loc sa pui orice echipamente ai nevoie sa iti faci treaba, in plus asta da si cu parasutisti daca nu are altceva :))

      • Doamne,dar cu ce am pacatuit?!Nu pun la indoiala cunostintele nimanui,vorbeam numai de schema aero,nu m-am referit la chestii absolut de detaliu,masa,dotari etc.

        • cu ceva tot ai pacatuit albert 🙂 De fapt nu tu, ci autorul articolului. Bronco la fel ca si Su-80 au doua elice tractive. Drona asta are o singura elice propulsiva. Dpdv aerodinamic e destul de diferit.

            • Prea putine avioane au configuratia asta. Imi vine in minte Cessna Skymaster (http://en.wikipedia.org/wiki/Cessna_Skymaster) construit in serie mare (cateva mii de buc.). Acel model are elicea propulsiva mai sus decat axa fuselajului astfel incat presupun ca poate fi parasit in mod normal. SAAB 21 avea scaun de catapultare. Kyushu Shinden era japonez din WW2 deci viata pilotului nu prea conta. In rest nu mai stiu dar e o problema salvarea din astfel de avioane. Printre altele de aceea nici nu prea e agreata varianta asta.

        • albert cu nimic nu ai pacatuit, doamne fereste 🙂
          ultimele topice astea cu flota rusa la ligheanul de la marea neagra scoasa de tovarasul Putin la exercitii si cu Tu22 -ul care ar fi “exersat” cica sa lanseze nu stiu ce racheta, prea au polarizat forumul 🙂
          de aia e flota, sa iasa in larg, si de aia e avion, sa zboare, m-as bucura sa aiba si ai nostri petrol si resursa si baterii sa iasa in larg si sa zboare destul 🙂

          Ii diferenta si ca si constructie, ca fiind capabila sa zboare si ca drona, astea de obicei au configuratii mai ciudate cu elicea “pusher”, ca sa nu aiba nici un fel de interferente de la motor si elice daca vrei sa pui camere in botul avionului de exemplu sau mai stiu eu ce senzori pe burta (aici de exemplu la jucarioara asta http://en.wikipedia.org/wiki/AeroVironment_RQ-11_Raven – tot pusher ai, din cauza ca nu vrei nici sa se invarta elicea in fata la camera si trebuie sa ai echilibru intre motor si sarcina utila, senzori ce-or fi acolo care ii pui in fata, si atunci motorul in spate in configuratie pusher )

          si chiar pacat sa ne certam intre noi fara sa ne cunoastem macar 🙂 doar asa ca au scos flota in larg sa vada cate pornesc, sau ca vrea tovarasul Putin sa interzica sa interzica diverse chestii care sunt greu de obtinut acuma dupa ce 20 de ani au cam tras rusii cortina peste cercetare dezvoltare la o gramada de proiecte la care americanii si europenii au mers inainte

  • e marca Burt Rutan, asta e Firebird-ul.Dar cu parere ade rau trebuie sa-ti zic ca ai ales cea mai proasta poza posibila.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: