Aviaţie

Parlamentul elvetian voteaza “da” pentru achizitia de Gripen E

Gripen F prezentat in Elvetia - Ianuarie 2013

Gripen F prezentat in Elvetia – Ianuarie 2013

Mai devreme in cursul zilei de azi, Consiliul Statelor (Standerat), una dintre cele doua camere ale Parlamentului elvetian, a votat “da”cu o majoritate absoluta pentru anularea pragului de cheltuieli pentru achizitia de Gripen E pentru Elvetia.

Statderat votase deja in favoarea achizitiei de Gripen E – avionul multirol de urmatoarea generatie al Saab – si pentru un fond special de achizitie, in martie, anul acesta. Votul de azi, care a intrunit o majoritate absoluta clara, de 27 de voturi pentru la 17 voturi contra, inseamna ca achizitia are sprijinul necesar in ambele camere. La finele actualei sesiuni parlamentare, pe 27 septembrie, ambele camere ale Parlamentului elvetian, Standerat si Consiliul National (Nationalrat), vor relua si vor vota din nou toate deciziile federale adoptate in cadrul sesiunii, inclusiv achizitia de Gripen E.

“Aceasta este o aprobare puternica pentru Gripen, care este cel mai modern avion de lupta, de varf tehnologic, si cea mai eficienta optiune pentru Elvetia, din punctul de vedere al costurilor. Gripen E se bazeaza pe o platforma dovedita, iar dat fiind ca Suedia este angajata, iar avionul se afla deja in faza de pre-productie, aceasta reprezinta o achizitie care prezinta un risc comparativ scazut. Daca voturile vor fi reconfirmate la finele actualei sesiuni a parlamentului, va trebui sa vedem daca se va convoca un referendum public pentru achizitia de Gripen. In acest caz, atunci va trebui sa se organizeze un referendum inainte de a fi primita o comanda pentru avioane,”declara Lennart Sindahl, Vice Presedinte Senior si Sef al Business Area al Saab.

Un comunicat SAAB

35 Comments

  • se pare ca voiau sa ia de la portughezi ca era ocazie unica, dar Romania le-a luat fatza si acum trebuie sa se multumeasca cu Gripen E… saracii.

    in materie de offset ai zice ca elvetienii la cat sunt de bogati nu ar avea nevoie (daca pana si romanii considera ca nu le trebuie), insa offsetul e o cerinta imperativa.

    firmele elvetiene deja au semnat contracte de vreo 50 milioane cu firmele care produc Gripen si s-au identificat pana acum programe de 200 milioane franci.

    Saab face seminarii cu firmele elvetiene din toate regiunile despre cum sa se implice in programul Gripen. Interesanta si impartirea, contractul stipuland ca 30% din offset trebuie sa mearga la francofoni si 5% la vorbitorii de italiana.

    http://www.saabgroup.com/en/Air/Gripen-Fighter-System/Gripen-and-Switzerland/Industrial-partnership/Industrial-Participation-Status-/

  • Elvetzienii astia sunt niste imbecili, nu au experientza domnului Visan in materie de spa… pardon, comisioane! In plus, ei nu tre’ sa intre in Europa, da’ cu multa dragoste ar cam intra Europa in ei, ‘tu-i in freza de helvetzi…

    • Vezi AICI.

      Valoarea totala data este de 5.58 miliarde de euri pentru proiectare/dezvoltare, 60 Gripen E pentru Flygvapnet, 22 pentru elvetieni, echipamentele aferente, si mentenanta si suport tehnic pentru suedezi.

      Deci… la 88 de avioane ar iesi un pret de 68 milioane de euro, cu costurile R&D incluse…
      Rezonabil zic eu 🙂

      • Amesteci lucrurile.
        “Switzerland plans to spend about 3.1 billion Swiss francs ($3.3 billion) on the planes made by Saab”.
        Asta spune Comisia parlamentara elvetiana. Asta este suma pentru 22 de avioane.
        Ce se intampla cu restul pana la 60 (nu am gasit aceasta cifra in referinta care mi-ai dat-o) nu intra in aceasta discutie.

    • Anularea pragului de cheltuieli se refera la pragul de cheltuieli militare ale Elvetiei – ca nu se mai incadrau daca luau avioanele – nu ca le cumpara la orice pret. Pretul a fost deja negociat, anuntat si s-a semnat si contractul intre cele doua guverne.

      • “The purchase is controversial because it requires spending cuts in other areas, as a balanced budget is enshrined in Switzerland’s constitution”.
        La un pret negociat, nu ar mai fi fost necesar sa fie suspendat procesul de cumparare de catre Comisia Parlamentara.
        Sau scrie altceva in link-ul pe care l-am pus ?

  • Eu nu cred ca intre F16 si F35 exista o legatura de cauzalitate, iar o evantuala trecere pe F35 se poate face foarte bine si de pe Gripen sau orice alt tip de avion..
    Insa, in masura in care F35 se va impune, iar numarul de aparate fabricate va depasi 1000 de exemplare, spre exemplu, pretul ar putea scadea in mod relevant. Acest fapt, dublat de acela al unui cost de exploatare decent, (avem totusi un aparat monomotor de dimensiuni relativ mici), si a unor evidente capacitati stealth, in conditiile in care concurenta propune aparate cu doua motoare, mult mai mari, a carar capacitati nu sunt certe la acest moment, al caror preturi de cost si de exploatare nu se cunosc si nu se pot inca anticipa, ar putea duce la succesul lui F35..
    Acesta are inca sanse sa devina “noul F16”..
    Vom vedea daca va si reusi.., insa eu nu l-as “ingropa” inainte de vreme..

    • @ Tedy – numeni nu il ingroapa devreme, F 35 are cateva mici “hibe” cum sunt lipsa supercroazierei, un motor mare, foarte mare cu o tractiune care egaleaza bimotoarele si un pret pe ora de zbor crescut.
      Da are sanse sa devina F 16-le sau MIG 29-le al noului secol daca se rezolva aceste probleme si nu se ajunge la un pret mare per bucata.
      Problema este cred ca F 35-ul este vazut de multe tari ca high end si atunci o sa il completeze cu alte avioane de genratia a 4-a pana la un numar decent de aeronave.
      S-ar putea ca si Olanda sa procedeze la fel.
      F 35 in numar de 37 de bucati penalizeaza o forta aeriana capabila pana atunci de duce mult mai multe misiuni.
      Sa fim seriosi la un Alpha scramble nu prea ai nevoie de F 35 sau la o patrulare in apele teritoriale proprii.
      F 35 este un foarte bun striker datorita stealth-ului dar restul chestiilor pot fi integrate pe F 16V, F 15 Silent Eagle, Gripen E/F Rafale, Typhoon etc.
      Si la 80% din misiuni stealth-ul nu isi are rost.

    • @Tedy – a explicat Dobritoiu foarte clar legatura de cauzalitate dintre F-16 si F-35 – a zis ca se potrivesc unele lucruri de la unul la altul, dand ca exemplu scarile si generatoarele (a propos, Gripen nu are nevoie de generatoare, are APU inclus si porneste singur).

      “De ce F-16 si nu alt aparat? Pentru ca reducem foarte mult costurile pentru achizitia infrastructurii pentru avionul de generatia a V-a. Aparatul F-16, avand acelasi producator foloseste aceeasi munitie, aceeasi infrastructura de aerodrom, generatoare, scari. Gripen-ul… sunt produse unicat. Daca Romania ar fi facut tranzitie prin Gripen, sa treaca spre generatia a V-a, atunci infrastructura Gripen-ului trebuia data deoparte si trebuia sa cumparam alta infrastructura de aerodrom (n.r. pentru achizitia avioanelor de generatia a V-a, aparatul de tip F-35)”, a explicat Corneliu Dobritoiu.

      • Si Gripen are nevoie de APU atunci cand se face intretinerea problema este alta – APU-urile sunt destul de standardizate in NATO si in statele vestice si durata de viata 10 ani…..Deci tot nu o sa avem altceva decat scarile cand o sa vin F 35-ul in Rromania….

  • bre, sunati-l careva pe GV; gluma-gluma, dar nu-i normal ce se-ntampla, nici o iesire “in direct” pe subiect, o fi bolnav rau sau ceva. Chiar ma-ngrijorez pt el.

    Cat despre F35… asta-i noul Starfighter, ascultati la mine; americanii vor renunta la el, dar ii vor “umple” de f35 pe vasali.

      • Eu cred ca o sa zica pas la Gripen! Apropo de Romania, Elvetienii inainte de avioane noi au spitale si scoli! Vino sa le spui tu la medici si la profesori ca spitalele si scolile cad, mai ales pe la tzara, iar tu dai 2-3 miliarde de euroi pe avione noi pe timp de pace. Te baga in aia masii cu tot cu offset…

        • Deci hai ca sa lamurim lucrurile intrebarea se pune asa: Ce preferi 628 de milioane de euro pe avioane vechi 12 la numar si in contul carora nu primesti nimic sau sa zicem maximorum 800 milioane euro pe 12 avioane noi in contul carora s-ar fi facut investitii de 800 de milioane de euro?
          Tine cont ca anul acesta investitiile straine nu depasesc / se invart maxim la 900 milioane euro.
          Acum inca un calcul legat de sustenabilitatea programelor de sanatate / invatamant. Fara o economie puternica nu ai nimic nici sanatate nici invatamant nici cultura nici nimic….
          Si sa iti mai aduc aminte ca Statul Roman construieste / participa la proiecte de genul Catedrala Mantuirii Neamului care papa bani cat pentru 100 de scoli si dotari din spitale.

          • Marius, inainte sa ai off set, trebuie sa ai banii! De unde aia masii facem noi rost de atatia bani? 628 de milioane din care mai mult de jumate sunt pe infracstructura si armament, da imi convine. De ce sa cumparam un avion de generatia 4.5 cand toata lumea in 15 ani trece pe generatia 5? Hai sa fim noi si mai prosti sa cumparam avioane noi de gen 4.5? Cum fac prostii aia de isi cumpara S-classe nou anu asta cand la anul iese modelul nou. Cam asa e si cu avioanele!

            • uai Robert ce m-ai dat pe spate cu comparatia cu S Classe a lui Mercedes – aici m-ai prin mai bine stii de exemplu ca aproape toate maisnile au cateva bube pe care le descopera in primii 2 ani de viata ai produsului?! – La fel cum se descopera acum bube la F 22 si F 35, Su 35 BM (care a stat un pic pe tusa pana l-au perfectionat) si cam orice produs nou urmeaza acelasi trend.
              Tehnologia matura iti spune ceva?
              In 15 ani daca vrei termini resursa unor avioane de generatia 4.5 daca le zbori ca lumea si aloci banii necesari epntru ele.
              Infrastructura din ce stiu eu intra in alti bani deci ne dezinformezi!
              Stii foarte bien ca ni s-au oferit imprumuturi interguvernamentale mai bune decat cele oferite de la FMI dar nah daca toti sunt ca tine pe acolo sus nu ma mira ca avem mentalitate de talcioc.

            • Buna logica mai ai!!!!!!!!!!
              De ce sa cumparam avion de generatia 4.5 pe care sa-l exploatam corect 15-20 ani, mai bina cumparam avion la mana a treia vechi, care va tine doar 5, maxim 10 ani, dupa care vom da din nou din colt in colt pentru a mai cumpara iar un avion la mana a patra sperand in zadar ca vom avea bani candva pentru a cumpara un avion de generatia 5.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: