Viitorul programului PAK-FA este pus sub semnul întrebării din mai multe motive.
Data intrării în serviciu amânată datorită întârzierilor apărute în punerea la punct a diverselor sisteme, precum și reducerea comenzii din partea Indiei, partener la dezvoltarea programului, sunt doar câteva dintre problemele cu care se confrunta avionul rusesc de generația 5.
Radarul AESA N050 manufacturat de NIIP are, potrivit unui alalist familiarizat cu programul, un preț prohibitiv: “The results of the flight-test of the radar installed in one of the four T-50 flight-test aircraft are very impressive. Currently the industrial base capacity to series produce the N050 does not exist. The PPMs [transmit/receive modules] are produced at the Istok military electronics enterprise on a limited scale, which has made the radar’s cost prohibitive.”
Panourile din materiale compozite sunt și ele manufacturate unilizând aceeași tehnologie de bază folosită de Suhoi la fabricația avioanelor de acrobație.
Motorul Saturn Lyulka AL-41F există în momentul de față doar pe hârtie, avioanele T-50 incluse în programul de teste fiind propulsate de motoare 117S – aceleași care echipează modelui Su-35. Același motor – Saturn 117S – e preconizat să echipeze și primele loturi de T-50 fabricate în serie.
Câteva aspecte legate de configurația actuală a T-50 ridică, potrivit unor experți americani, semne de întrebare în ceea ce privește observabilitatea redusă a avionului rusesc de generația a cincea. Potrivit americanilor, în configurația actuală, T-50 are semnături radar și IR inacceptabil de mari.
O altă problemă este aceea că programul e considerat viabil din punct de vedere economic doar în situația în care indienii, care susțin efortul de finanțare a cercetării-dezvoltării PAK-FA, ar achizitiona minim 250 exemplare. Problema este că indienii au redus numărul la jumătate, în condițiile în care competiția MMRCA a fost câștigată de concernul Dassault cu al lor omnirol Rafale.
Via:
AIN
– Marius Constantin –
cred ca pe tovarasii rusi ii doare fix la BASCHETZI ( ca sa folosesc o expresie informala) de ceea ce cred analistii straini. nu ar fi de mirare sa fie produs in serie mica, limitata, Federatia Rusa avand ceva experiente asemanatoare mai mult sau mai putin placute. Parea mea este ca daca ajung sa fabrice 150 exemplare, asta cu tot ce exporta, e ok. oricum acopera ei costurile de dezvoltare cu ceva, accize pe votca sau mai stiu eu :))
Iulian ne spunea ca “in trimestrul trei va fi livrat primul T-50!”
Pe marile ecrane! 🙂
Sa nu umblam cu fragmente de adevar,atunci era vorba de livrarea avionului fortelor aeriene ptr. asa-numite teste de stat.
In articolul cu pricina, era vorba de “teste finale”, care urmau sa inceapa in trim IV.
Astea sunt “testele de stat” ??
Si cand vor primi motoarele cum se vor numi testele ? 🙂
@Gabriel
🙂 Iti cam dai seama la ce nivel sunt chinezii, in conditiile in care rusii au serioase probleme..
Putem s-o tinem in replici si contra-replici pana la calendele grecesti,atata timp cat nu stim absolut nimic ce presupun aceste teste.Nici cu altii nu mie rusine in ce priveste perioada testarilor si a diverselor probleme intampinate!!!
Toate testele sunt “de stat”
Nu,nu,atentie la nuante.Pana in prezent testele efectuate nu aveau acest statut.
Hai ca sa fim putin starmab si sa judecam drept:
Radarul – da acum este scump ca doar este prototip, se va ieftini, este normal ca sa se puna la punct noi procedee de fabricatie si o noua linie industriala pentru el este “state fo the art”.
Motoarele – in buna traditie sovietica nu incerci o platforma noua cu un motor nou, oricum 117S – aceleași care echipează modelui Su-35 – sunt capabile de supercroaziera, si sunt consumabile la un avion de lupta.
Panourile din materiale compozite vor fi schimbate pe masura ce se trece la fabricarea de serie, la fel si calitatea lor pana in 2018 mai sunt 5 ani asa ca timp este de pus la punct.
Acum se vede mai bine dificulatatea construirii generatiei a 5-a si de ce americanii aparent bat pasul pe loc cu F 35.
Exista tot felul de provocari tehnologice.
Adevarule e, probabil, undeva la mijloc… Avand in vedere ca articolul sursa e facut pe baza evaluarilor occidentalilor…
Despre procedeele de fabricatie…e clar ca ince se manufactureaza totul, nici macar n-au trecut la exemplarele de preserie. Iar indienii finanteaza oricum procesul de R&D pentru ca mare parte din ce dezvolta rusii pentru PAK-FA va fi inclus in FGFA.
Pe piata armamentelor se duce o putenica lupta si pe imagine.Ca de exemplu nu m-au mirat deloc comentariile foarte acide ale concurentei, de pe militaryphotos,asupra prototipului de blindat pe roti ruso-francez. Cui ai convine un nou concurent?!
Indienii au redus comanda de la 214 la 144 de aparate. Motivul ? Intarzierile in segmentul R&D si costurile care au depasit estimarile.
Ei se asteptau sa aiba avionul in serviciu undeva intre 2017 si 2018.
Rusii le-au spus sa se astepte in 2020.
Pana atunci se pot intampla multe…
Rusii in paralel lucreaza si la o modificare a T-50 fara pilot.
Sa vedem ce drona va esi.
Este si aceasta o moda care sper sa treaca repede.Mai bine se reanaliza proiectul PAK-FA-monomotor.Pacat de munca unor ingineri intr-adevar talentati.http://www.paralay.com/pakfa/t50%20(81).jpg
🙂 s-a terminat razboiul rece, cand unii ziceau ca ce grozav e migul 21 ca sa le dea finantare sa isi inlocuiasca F4 cu generatia a 4-a, si altii ziceau ca ce grozav e F4 fata de mig 21 23 ca sa puna osul complexul militaro-industrial sovietic sa scoata ceva similar generatiei a 4-a
Cand ceausescu voia de exemplu mirage si nu primea ca era tehnologie sensibila – ia sunati careva la dassault sa ziceti ca aveti niste banutzi disponibili si vreti niste escadrile de rafale, sa vedeti daca va da sau nu dupa faza cu show me the money
sau vedeti niste documente de licitatie cu “competitive advantages” undeva unde a participat de exemplu typhoon cu rafale si boeing si licuriciul – ce credeti ca zic “analistii” lui boeing despre typhoon si invers cand e vorba sa castige o licitatie de cateva mld de coco pe la arabi sau coreeni de exemplu
ca e ceva gen radarul prohibitiv de scump ca e facut ca bijuteriile unicat deocamdata
ca panourile de compozit sunt facute de mana – se prea poate ca daca sunt doar 2-300 de aparate sa le faca asa, asta este, daca e seria la pak-fa comparabila cu seria de la suhoaiele de acrobatie – asa sa le si faca
Nu inseamna insa deloc ca va fi un avion rau
cu un proiect foarte bun facut de sovietici pe care nu l-au putut fabrica in serie sau l-au facut praf in productia de serie din cauza restrictiilor gen titan care trebuia si la avioane si la submarine in perioada sovietica – nu cred ca e cazul acuma ca nu mai fac 5000 de avioane ci doar 300
o sa vedem in 2-3 ani ce le iese
Le dam noi IAR 111 Excelsior…..musai stealth. 🙂 La cat de stealth e IAR-ul nostru, dupa cum zic cei de la ARCA, datorita materialelor compozite integrate, amprenta radar enervant de scazuta, dupa cum zic chiar constructorii valceni, poate le suntem de ajutor in vre un fel. Nu stiu pe la prizele de aer cum stam, dar par mai in regula decat ale lor. He he eh eh he….
Ce acrii sunt strugurii pentru unii!
stati linistiti…nimic nu merge din prima.il vor face si atunci cand va fi gata …pt. serie, va fi o bijuterie.doar no sa scoata ceva mai slab ca f22 fiti siguri…dar trebuie sa combine armele cu fuselajul si alte chestii sensibile.