Aviaţie

Olanda va face top cover pentru Germania si Franta

F-35 AN2

F-35 AN2

Hm. Deci, francejii şi nemţii pot dormi liniştiţi. În caz de cotoială, olandejii vor face top cover peste patriile lor.

Da… cel de-al doilea F-35 pentru netherlandeji e gata-născut şi înoată pe spate.

Bine, mai e până să ajungă în Olanda. Mai întîi va fi trimis la Eglin AFB, prin vară. Probabil la Eglin se vor pregăti olanjdejii şold-la-şold cu americanii.

În acelaşi timp, piloţii rumuni se vor antrena pe F-16 construite în cel mai bun caz înainte ce aceştia să-şi facă pozele pentru primul buletin.

Nu vă gândiţi că nu poate fi mai rău. Aşa cum acum sunt câţiva piloţi cel puţin de vârstă cu LanceR-ele şi chiar mai fragezi, cam aşa se va întâmpla şi cu aceste F-16.

Acuma, înainte ca toată lumea să se înghesuie spre ieşirea care dă într-un nou 23 August – căci cel puţin unora… alianţa ne pute, să ne întrebăm realişti: noi ce Olandă avem în apropiere?

Pentru top cover cu F-35, da.

 

– Iulian Iamandi –

 

30 Comments

  • Pai… ii avem pe moghiori cu ai lor grifoni ai lui Istvan, dar in caz de cotoiala nu cred ca le scot la inaintare pentru noi 🙂 Bulgarii captusiti ca si noi, dar mai putin rupti in… Sarbii cred ca de-abia asteapta sa se dea si ei la o parte pentru a crea culoar de zbor pentru cine ar veni sa ne ciocane, asta asa ca payback… Poate ceva “escadrile” de pescarusi de la bazele din porturile Marii Negre sa ne scape 🙂 sau chiar frumusetile patriei de pe litoral sa isi foloseasca armele secrete impotriva invadatorilor

  • nu m-as ingrijora prea tare cata vreme suntem in NATO. Conflictele ultimilor 20 de ani au aratat ca o celula de 2 aparate vestice fac arshice cu brio o formatie de 4-6 gioagle estice. Deci sa o luam statistic…Abia daca am iesi din NATO asa cum le “pute” alianta asta unora treaba ar deveni cotoioasa. Vezi Rep. Moldova si ale ei zbateri.

    • “Conflictele ultimilor 20 de ani au aratat ca o celula de 2 aparate vestice fac arshice cu brio o formatie de 4-6 gioagle estice”. Stai sa vezi tu cotoiala acum ca o sa-ti sara in cap tot tribul iubitor de Mig, Su si alte marci de vodka 😀 .

    • Da? Da-mi exemplu cand s-a intamplat asta? Cand au avut avioanele vestice inferioritate numerica si au castigat? Doar asa ca si chestie Stelian un exercitiu de imaginatie, vine o forta speciala care reuseste ca sa se strecoare pana in Kecskemet in Hungaria si saboteaza baza cu cele 14 Grifoane – > NATO ramane cu acoperire aeriana apropiata de “zero” in regiunea Romania, Ungaria, Bulgaria – > noroc cu Turcia si Grecia ca au cateva sute de aparate F 16 si Mirage 2000 ca i9n tres suntem strecuratoare, intrebare cam cum crezi tu ca vor colabora de bine grecii si turcii in caz de caft?

      • @fenchea marius:
        1982: Pace pentru Galileea, anii 80 o adevarata “vanatoare de curcani” pentru aparatele israeliene de productie americana contra celor arabe de productie ruseasca: 80-0 pentru israelieni
        1981/1989: incidentele din Golful Sidra: 2 Su-22 respectiv 2MiG-23 doborate de celule de F-14 Tomcat (ma rog, aici a fost raportul numeric 1 contra 1 dar aparatele rusesti tot au fost doborate fara mare efort).
        Razboiul din irak din 1991: o celula de F-15 vs. 4 MiG-23, rezultat 4-0 pentru F-15
        Razboiul din Iugoslavia: o formatie de 4 F-16 vs. 6 Jastreb + 2 ORAO, rezultat 6-0 pentru F-16
        Razboiul din Iugoslavia: F-16 olandeze inarmate cu AMRAAM au doborat fara mare efort (BVR) MiG-uri 29 iugoslave.
        Exemple in sens opus nu prea exista, nu are nimeni vreo bucata de tabla de F-16 sau F-16 sau F-14 doborat in lupta de un alt avion. Ce-i drept, acum 23 de ani un MiG-25 a doborat un F-18. E ceva sa ai o singura pierdere in 20 si ceva de ani de conflicte.
        Cat despre exercitiul de imaginatie, presupun ca unii isi imagineaza ca ungurii in caz de escaladare a situatiei internationale ar fi asa de afoni incat sa-si lase toate aparatele intr-o singura baza, eventual trase bot la bot pe platforma.

        • @ Stelian uita-te si la pierderile de F 14 iraniene in luptele contra Irakului, pierderi avute cu avioane mult inferioare Mirage F1?! De ce oare? De proaste ce sunt? NU compara avioanele de generatia a 3-a cu cele de generatia a 4-a este o discrepanta uriasa, uita-te si la Yugoslavia cate avioane a ridicat in aer si cate avea NATO si ce situational awareness avea NATO si olandezii din zona si in ce stare erau MIG 29-le sarbesti?
          4 F-16 vs. 6 Jastreb + 2 ORAO cat despre astea common daca si astea pot fi considerate avioane de vanatoare atunci chiar derapam de la subiect, este ca si victoria Rafale-ului in Libia adica nu prea poti ca sa o pui la palmares ca ti-e rusine de ea.

          • @fenchea marius: F-urile 14 iraniene in primul rand au fost practic sabotate de americani atat cat au putut. Este o minune ca aparatele alea pur si simplu sunt in stare sa zboare, darmite sa mai si inregistreze victorii aeriene. Cu toate astea F-urile 14 iraniene au reusit sa doboare aproximativ de MiG-uri 21 si 23 irakiene si cateva Su-22 contra unei singure pierderi cauzate de aparatele MiG. Cat despre pierderile provocate de Mirage F-1, este oare cazul sa reamintesc ca Mirage-ul e tot un avion occidental si nu unul rusesc? Chestia asta nu vine decat sa intareasca ce spuneam. Oricum, tragand linie, F-urile 14 iraniene au facut vraiste in inventarul irakian, la sfarsitul razboiului doborasera peste 120 de aeronave irakiene (in majoritate covarsitoare de productie sovietica, de la vanatori usori Mig-21/23 pana la bombardiere grele Tu-22) cu pretul pierderii a 11 F-uri 14. Deci un raport de peste 10 la 1.
            Cat despre faptul ca “occidentalii au fost bulangii si au venit cu avioane noi si multe in timp ce fratii sarbi au venit cu avioane care au fost bolnave cand erau mici” asta nu intereseaza pe nimeni. Important e scorul final. La fel ca si la interceptia Jastreburilor. Crezi ca daca erau MiG-21 era vreo diferenta? Realitatea e ca multe din aparatele rusesti sunt prastii si cu asta basta. Si cum nici vecinii nostri estici nu o duc foarte roz cu banii, intre aparatele olandeze de productie americana sau europeana si aparatele ucrainenilor produse in URSS prin anii 70-80, as sti clar ce sa aleg.

            • @ Stelian imi place ca la alea iraniene F 14 le gasesti scuze ca nu erau in cea mai buna forma si stateau prost cu “conditia fizica” dar la alea sarbesti nu mai conteaza, imi place tare mult chestia asta.
              Cat priveste de Rafale vs. F 35 sau Typhoon tocmai fiindca nu suntem in afara NATO ne-am permite luxul ca sa cumparam ceva conform cu raportul calitate/pret cel mai avantajos si sa nu ne uitam la care este cel mai “smecher din cartier”.
              Mai uita-te si ca la sarbi vreo 2 MIG 29 au cam reusit sa pacaleasca AIM 120 AMRAAM si asta chiar in conditiile formei proaste a aviatiei sarbesti.
              Mai uita-te si la aplicatiile americane si olandeze cu F 16 si F 18 contra MIG 29 G ale Luftwaffe si la scorul inregistrat in primele lupte aeriene, si la faptul ca germanii le-au combinat in grupe de lupta alaturi de F 4 Phantom modernizate pentru a avea eficienta maxima.
              Si inca ceva ti se pare ca India considera pe francezi mai fortosi decat amercanii de i-au ales in competitia lor pe cei de la Dassault?

              • ok, nu le mai gasesc scuza la F-14 ca nu erau in forma buna. Chiar si asa au avut un raport de victorii net favorabil (aprox. 10 la 1 contra aparatelor irakiene)
                Daca vine vorba de Romania, din pacate suntem intr-o situatie foarte albastra. Practic la ora asta nu avem capacitatea de a avea o aviatie de lupta credibila indiferent de la cine am cumpara avioane. Ne-ar trebui cel putin 10-12 miliarde de $ pentru asa ceva (45-60 de “fightere” generatia 4.5 + 3-4 aparate de razboi electronic (gen EITAM israelian sau SAAB 2000 AEW&C)asta ca sa acoperim doar segmentul de suprematie aeriana + munitie pentru 10 ani + training piloti/tehnicieni + combustibil) si nu vad in nici un fel de unde am face rost de banii astia. Asta ca sa acoperim cel putin 40 de ani de vise faraonice, decizii gresite sau fara viziune, bagari de picioare, furturi, samd. Ce avem sunt putin peste jumatate de miliard de $ cu care trebuie carpit ce avem. Cand ai doar 2000 de Eur ca sa-ti iei masina, tot in targul de masini ajungi.
                Chestia cu “pacalitul AMRAAM-ului” intra in “kill probability”-ul rachetei daca au fost doar doua cazuri.
                Aplicatiile din Germania ma lasa la fel de rece ca testele sintetice (gen 3DMark) facute pe procesoare. De multe ori nu-mi spun nimic despre capacitatile reale ale calculatorului pentru aplicatia concreta in care lucrez eu.
                India are cu totul alta situatie, eu nu inteleg cum ne putem noi romanii, o tara de 20 de milioane sa ne comparam cu unii care au un miliard si ceva si dimensiunea unui mic continent. Tari foarte diferite deci e normal sa aibe alegeri foarte diferite.
                Oricum, din punctul meu de vedere ORICE avion european sau american modern (fabricat dupa 1980-85) nu numai ca atinge dar depaseste capacitatea RoAF de a absorbi tehnologie, oricum are sanse mari de a fi jucaria scumpa care sta pe raft. Ce voiam eu sa spun era o reactie la o parere a autorului care vede necesar un “23 august” pentru a iesi din NATO, ar fi o eroare de dimensiuni istorice pentru Romania, probabil genul de trasnai care se fac odata la 500 de ani. Ce am face in afara aliantei, am cumpara Su-uri 27 reshapate de la Belarus?

                • NU cred ca se gandeste cineva la un “23 august” dar ne gandim ca odata si odata va fi impus un standard, nu ai platesti sau compensezi cu altceva si aici ar putea sa ajunga Romania sa iasa prin usa din dos. Nu avem in afara de valoare umana mai nimic, practic nicio categorie de forte nu sta prea bine si nu este in masura ca sa asigure 100% din misiunile pe care se presupune ca ar trebuie sa le indeplineasca.
                  Cu tot respectul pentru tehnica NATO dar eu unul nu vad ca sa avem decalajul acesta tehnologic fata de est avioanele din anii 1985 sunt invechite la orice sistem si un avion estic este cu maxim 5-10 ani in urma unuia vestic deci…..cumpararea de avioane vechi ar trebui ca sa iasa din discutie.
                  Daca as avea 500 de milioane ca sa ma carpesc as face miscarea Thailandei as lua 6 Gripen- C/D si apoi alte 6 cand oi avea bani sau 6 F 16 numai sa fie noi si sa aiba offset nu neaparat militar, merge si offset-ul civil avem atata somaj incat orice investitie va fi un plus in orice domeniu.

                  • @fenchea marius: in postarea principala a articolului se face referire clara la un “23 august”. Cat despre “valoarea umana” – cred ca de fapt de aici a pornit totul, deciziile gresite care au dus la dezastrul din ziua de azi. Si da, sunt de acord ca mai intai ar trebui sa umblam la “valoarea umana” si abia apoi la achizitii, pentru ca altfel noile sau mai putin noile avioane isi vor lua locul langa MiG-29 de la Kogalniceanu.
                    Intre avioanele Vest si cele Est exista atat un decalaj tehnologic de aprox. 10 ani cat si o problema de calitate a fabricatiei. Dar nu asta e problema, problema e ca noi aveam aparate invechite inca din anii ’80, practic eram codasii Tratatului de la Varsovia in ce priveste inzestrarea. De fapt asta da dimensiunea problemei, ca noi suntem decalati de restul lumii inca de prin prima jumatate a anilor ’80 adica de vreo 30 de ani sau mai bine.
                    In ce priveste achizitionarea a doar 6 Gripene, e o varianta. Eu unul as miza insa pe modernizarea apararii A-A inaintea aviatiei de vanatoare. Dar e tot o parere.

                    • Eram codasii lagarului comunist la dotarea cu tehnica de lupta datorita politicii externe promovata de Ceausescu care vroia pe fata independenta totala fata de URSS.Daca ne guduram pe langa rusi, primeam licenta de fabricare a lui T72, aveam in dotare multa tehnica militara sovietica, originala, nu copiata, si probabil ca ni s-ar fi permis sa ne intretinem singuri tehnica de lupta, la noi in tara.
                      Si eu consider ca fiind prioritara apararea AA, la pachet cu echipament de ultima generatie de comunicatii, radiolocatie,decat dotarea cu mai multe escadrile de avioane.
                      Pentru misiuni de politie aeriana chiar si 12 Gripenuri C, noi, ar fi fost grozave.Ar fi fost mai bune si F16 C, block 52,noi,cumparate direct de la americani si modernizate tot cu ei daca s-ar lua SH-uri.Vom avea in schimb F16A de la port

                    • @ Stelian nici eu nu uit ca suntem in NATO dar pe de alta parte vad ca RoAF este planificata sa fie 80% dedicata politiei aeriene asa ca as opta pentru 6 F 16 sau Gripen noi cu offset 100% si mi-as pune bazele unor investitii in economie.
                      Dupa ce le operationalizez aceste sisteme m-as ocupa de apararea antiaeriana si poate peste 3 ani mai fac bani de inca 6 avioane sau si mai bine as contracta 12 de-o data dar sa le platesc in rate asa cum ni s-a promis de altfel. Nu avem nevoie de nu stiu cate zeci de avioane dar avem in schimb nevoie de multe sisteme antiaeriene pentru a avea cerul cat de cat securizat.

                • In situatia aia, mai ales daca Romania ar redeveni satelitul Rusiei(personal nu vreau asta)s-ar cumpara MIG 35, poate ca si SU35 sau SU PAK FA,noi.

                  • si cu ce bani am cumpara noi MiG35 sau Su-35 sau PAK-FA (in ipoteza ca PAK-FA ajunge in stadiul de fabricatie in serie)? Mai nou avioanele rusesti costa aproape la fel cu cele occidentale, nu mai sunt “trei la zece mii”. In plus ce am cumpara? MiG-35 – un avion din care s-au fabricat doar 3 prototipuri, deci noi care nu am fost in stare sa exploatam MiG-29 clasic ne apucam sa deschidem drumuri cu MiG-35, ce buni am fi…De Su-27/35 sau PAK-FA noi nu am avea bani nici sa le umplem rezervoarele pentru 200 ore/pilot/an nici daca le-am primi gratis.

    • Subestimarea adversarului este o greseala capitala.Romania este condusa foarte prost de catre politicienii sai.Daca am avea politicieni responsabili am avea o tara cu o economie dezvoltata si cu o armata moderna, capabila sa respinga orice adversar suficient timp pana se pune in miscare masinaria NATO ca sa ne vina in ajutor.In primul rand Romania ar trebui sa se bazeze exclusiv doar pe ea.Istoria ne-a dat cateva lectii insa romanasul are memorie foarte scurta.Cand nu iti cunosti istoria risti sa o repeti, cel putin unele capitole, de regula cele mai neplacute.

    • ce ne a adus UE si NATO?bunastare cumva?abia daca devenim neutri, devenim interesanti pt ambele parti mai ales daca nu ne mai vindem resursele pe 2 bani.da mor io si nu vad nici un politician cu cohones. adevaru e ca de dan diaconescu care a propus altceva nu nea placut acu sa luam usl pe piine slugi sintem pe 300 euro in loc de 3000 ca doar mergem si muncim la fel in ue da aci nu se poate da pretul la produse se poate can germania asa ca ..ue shenghen au luat resursele si acu le putim futui

      • Dorian, chestia cu “neutralitatea” intre doua imperii ideologice si economice (Est si Vest) e la fel cu neutralitatea unui fir de praf intre doua aspiratoare sau a bobului de grau intre pietrele de moara. Din nou, vezi cazul Republicii Moldova! Sunt practic tot romani, deci sunt un foarte bun lot martor, exemplu didactic de-a dreptul. Unde e Ro si unde e R. Moldova. Economic si politic.

  • Da sigur ca da la cate Mirage 2000, Rafale, Typhoon-i sunt in zona Olanda ava asigura “umbreala” cu F 35…

  • Se uda nemtii cu bere si apa rece si fracezii cu vin de bucurie ca “olenji” e tare de treaba si s-or gandit la ei….

    • S-ar putea ca in urmatorii ani F 35-ul sa treaca prin vremuri interesante, cu cat intarzie lansarea in productie de masa si operationalizarea cu atat o parte din echipamente se vor regasi in alte modele si concurenta inclusiv estica se va apropia si va inchide gap-ul tehnologic. Daca noi ne bucuram acum vreo 2 ani ca F 35 va fi operational prin 2015 si ca PAK-FA va fi gata prin 2017 acum s-ar putea ca ambele avioane sa fie gata realist vorbind prin anul 2020 si atunci F 35 o sa aiba concurenti seriosi inclusiv in gerneratia 4.5 europeana care inchide gap-ul tehnologic la aproape toate capitolele in afara de stealth (pentru cat timp?!)

      • Rafale ràspunde deja la toate caracteristicile “generatia 5” (care specificàti au fost aranjate de americani în jurul lui F-22 si F-35), cu exceptia “stealth”, cu toate cà este “discret” prin conceptie, si poate are o semnàturà IR inferioarà lui F-35.

        • rafale in primul rand nu e concurent cu F-35 decat cel mult comercial deci nu inteleg rostul acestor comparatii “fratricide”. Eu unul nu vad multe scenarii viitoare in care F-35 sa lupte contra Rafale deci nu cred ca are importanta care din ele are mai lungi diverse chestii. Iar alegerea intre Rafale si F-35 se face luand in considerare nu doar caracteristicile aparatelor (militare si/sau comerciale) cat mai ales ce vine odata cu ele (sprijin logistic, politico-militar – vasalitate cum ii spun unii). Deci e de ales intre sprijinul americanilor si al francezilor. Se cumpara mai mult decat niste mormane de tabla la pret cat greutatea lor in aur, se cumpara protectie de la cine crede fiecare ca e smecherul cartierului. D’aia unele se vad si altele nu.

          • Îi ràspunsesem doar lui Fenchea Marius la ideile lui pertinente.
            Era vorba numai de tehnologie, departe de aspecte comerciale si politice.

            • Crezi ca le vinde cineva F 35 la pakistanezi?! Cred ca nu se poate pune problema ca sa vaza aia asa scula prin ograda nu de alta dar prietenii lor oblici numiti pe aici ceainizii chiar ca s-ar holba la toate componentele indelung si ar pune pe motor sublerul…..

  • Ca tot a venti vorba de istori alternativa, sunt multe cazuri in care Rafale se poate infrunta cu aparate de provenienta americana…. Irak, nordul Africii, statele din zona Asia-Pacific… posibile zone de conflict intre US si avioane frantuzesti… dar acum nu e neaparata nevoie sa fie implicata si SUA sau Franta in aceste confruntari. de-ajuns doar cine le opereaza.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: