Diverse

Noul buget al MApN, aprobat!

In urma audierilor comisiilor reunite de apărare din cadrul celor două camere ale Parlamentului, secretarul de stat al MapN, Mihai Ozunu a declarat că pentru anul 2012 ministerul va avea un buget de 1,31% din PIB respectiv 7,57 mld RON ( 1,78 mld Euro ), cea ce reprezintă o sumă cu 60 de milioane euro mai mare decât cea de anul acesta dar este cu mult sub necesarul optim de 2,38% din PIB care ar reprezenta 14,25 mld RON, secretarul de stat a mai declarat că 67% din bani se vor duce pentru plata personalului, că bugetul va permite funcționarea ministerului și că la anul armata va putea demara achiziția avionului multirol, va primi încă 2 avioane C-27 Spartan și că ar avea planuri pentru alte achiziții.

Ceea ce surprinde cel mai mult este valoarea foarte mare a bugetului de apărare, care în luna Noiembrie era anunțat la 1,2 miliarde de Euro dar care acum a ajuns la 1,78 mld Euro, ceea ce foarte probabil ar corespunde unor credite care putea fi luate in contul acestuia și/sau unor alte cheltuieli ce în anii trecuți erau suportate din alte zone ale bugetului, cum este cazul trupelor din TO și a fondului de rezervă al guvernului.

Victor

Foto:
Codrut Dan Bratosin via Romanian Spotters
Sursa:
JN

36 Comments

    • In Italia exportam lunete, componente pentru parasute de iluminare si costume de protectie NBC… e foarte putin dar poate intra la categoria “offset”… zic si eu…nu dati cu paru’ 😀

    • Da din pacate astea sunt metehnele mai vechi ale contractelor de achizitie in care este implicat statul Romania indiferent ca este vorba de achizitii militatre sau civile trebuie ca sa fie facute publice aceste contracte cu tot ce scrie in subsolul lor. Cel mai mult m-ar interesa care este offset-ul la fiecare contreact si de ce nu se respecta. Atunci cand un program de offset nu se face conform contractului ce parghii exista si se pot folosi ca sa aduci aceasta firma pe calea cea dreapta (semnata) cu statul roman?
      Toate acestea ar trebui trecute prin Parlament si odata hotarate trebuie sa ne tinem de ele.

  • Legat de buget – daca trece de plen e posibil sa avem la anul un nou multirol, luat in rate ( varianta optimista) sau fregatele modernizate (pesimism moderat).
    Legat de offset – ar trebui sa nu dam aiurea cu parul. Achizitia a fost facuta in baza legii offsetului, iar Alenia a zis ca va face offset – problema lor e ca nu sunt ca suedezii care sa editeze o brosura numai ptr. offseturi sau sa cheme presa de fiecare data cand ating un obiectiv de offset. Nu trebuie uitat ca italienii au fost intelegatori si au reesalonta platile si au livrat primele 2 avioane fara ca acestea sa fie complet platite.

    • Asta e mai mult o problema de optica 😉
      Italienii picau de neseriosi pentru ca nu respecta termenele de livrare, noi picam de sarantoci care nu au bani sa plateasca ce au comandat ( :)) hei! asta chiar asa e! )

      • Pateam ca bulgarii. Ma rog dracoveniile zboara, au fost dotate cu sisteme de contramasuri electronice ultimul racnet, mai urmeaza sa vina 4. Eu m-as mai baga la 2-3 bucati. Unul spital ptr. IGSU in caz de catastrofa naturala sau accident industrial si 2 de patrulare maritima (asta daca italienii fac o varianta de genul asta).

        • Stai asa!
          Parca primele 2 au fost livrate “chele”…fara sisteme EW… Doar al treilea e complet echipat…( faza pe care ai zis-o mai devreme: noi nu le-am dat toti banii la timp, ei ne-au livrat primele doua fara sisteme de EW si ESM )..
          Nu ?

          • Da, ma rog au fost niste quid pro quouri destul de neplacute ptr. ambele parti se pare. Din cate stiu eu primele doua aparate au primit sistemele respective dupa primul an de utilizare, cand practic au intrat in dotarea operationale. Antrenamentul piliotilor s-a facut mai mult in tara decat in Italia, cum ar fi trebuit sa se faca. RoAF doar le utiliza in primul an, avioanele daca nu ma insel ne-avand inmatriculari militare. In orice caz vor fi sapte bucati, avioane de calitate cu care sa transferi trupe in Afganistan in conditii de relativ comfort.
            ECM si ESMurile au fost instalate in 2011 mi se pare. Sunt sisteme sofisticate care nu sunt in dotarea normala a C-27J.

            • Citind declaratia lui Oprea bag de seama ca ai nostrii au cam lalait-o cu C-27J. Vor achizitiona doar doua bucati la anul – ceea ce inseamna 5 bucati in 2012 per total. Mai raman doua de luat in 2013. Asta daca nu se razgandeste cineva si ramanem cu 5. Daca am lalait-o noi cu achizitia italienii o sa lalaie si ei cu offsetul.

        • Pentru patrulare maritimă știu că există o variantă de ATR-72,promovată de Alenia la BSDA 2007,bine avioane de genul ăsta nu cred că o să intre vreodată în dotare.

            • Sre…spre deosebire de polonezi, noi doar facem gura mare la rusi. Ocazional, polonezii ii mai si prind de “partile moi” 😀
              D’aia polonezii au submarine, in timp ce delfinul nostru putrezeste la cheu…Ma rog…
              Sincer, ma indoi ca vom vedea vreodata un avion de patrulare maritima( macar ceva echivalent cu PZL M28 Bryza) cu cocarde tricolore… 🙁

  • Deci… Care va pricepeti mai bine la tertipuri si artificii oratorice..ce avrut sa zica Ozunu asta cu “Se va iniţia procesul de achiziţionare a unui avion multirol” ??
    Se demareaza o noua competitie? Se lanseaza RFP-uri catre producatori?
    Se baga in RK o mana de MiG-uri, pentru (re)prelungirea resursei ?
    Lamuriti-ma… 🙁

    • Am vazut undeva un program conform caruia cu 18 avioane se poate asigura pe termen scurt antrenamentul pentru toti pilotii de supersonice actuali, fiecare avion fiind zburat de catre 3-4 piloti prin rotatie, acum nu stiu cat s-a tinut cont si de faptul ca avioanele multirol se mai strica mai ai avioane alocate pentru anumite exercitii etc.
      programul prevedea asigurarea de cate 2 avioane pentru misiuni de politie aeriana in Luna si la Borcea si restul erau calarite de toti adica 8 + 1 dubla pe fiecare baza.
      Nu stiu daca se pregateste o varianta intemediara de leasing pana ne vin avioanele noastre sau pur si simplu cineva se gandeste ca nu suntem in stare sa cumparam nici macar 24. Daca gasesc o sa pun si link…..imi pare rau ca nu am acum

      • Daca ai 18 avioane si sunt “postite” de 2-4 piloti o sa le injumatatesti resursa. Un pilot NATO macar 120 de ore trebue sa scoate daca nu poate 180. Problema cu politia aeriana e urmatoare: trebuie 2 aparate pe QRA in 2 minute (adica pilotii trebuie sa ajunga in aer in max 2 minute de la alarma). Pe langa astea doua aparate trebuie sa ai doua de rezerva pentru acoperie primei patrule. Astea doua ar trebuie sa bage mare in 5 minute if the shit hits the fan. In fine inca doua rezerve gata in 15 minute daca apar probleme tehnice sau the shit gets nasty.
        Asta inseamna 2 baze x 6 aparate – 12 bucati. Mai raman patru bucati – probabil duble pentru conversie. Pe hartie arata bine dar nu sunt de-ajuns – pentru ca din 2015 Romania trebuie sa puna la dispozitia NATO o escadrila de avioane multirol (asta inseamna una de backup acasa pentru rotire plus una de rezerva). In fine in schema cu 16 aparate ai o escadrila jumatate, care e exploatata la maximum. Si in varianta asta tot esti pe minus cu 8 aparate, care ar fi necesare pentru misiuni NATO de tipul Baltic Air Policing sau Libia.
        Ideal 48. Solutie de criza 24.
        Daca Oprea vb serios (rar face chestia) inseamna ca s-a ajuns la o solutie care ar fi demarata probabil in primavara (prin martie, cum a fost in 2010 cu alea 24 de F-16 blk 25).
        Variantele sunt doua:
        – Varianta A: 24 de F-16 in rate si cu taraita, cel mai probabil noi, proaspat construite in frumosul stat Texas. (Tind sa cred ca indonezienii au luat Blk 25 destinate Ro).
        – Varianta B: 24 de Gripen C/D. Dupa betia crunta cu vodka finlandeze adusa prin contrabanda in suedia, departamentul de marketing format din marmote mustacioase de la Linkoping vine cu o superoferta pentru conducatori de pluguri de tip MiG. Oferta generoasa, furnizata prin Ikea. NB: SMFA a facut in toamna o vizita in Suedia. S-a mers pentru la Stockhol si la baza F 17 de la Satenas, unde sunt doua escadrile de Gripen. Nu pupam E/F ca nu avem bani cacalau ca elvetienii si ca ne expira migurile in 2014…

        • Stiu George ai dreptate ca 18 este prea putin si eu spun acelasi lucru nici 24 nu imi par destule daca te mai gansesti ca poate iti trebuie unul, doua sa le ti in reparatii ca indiferent ca sunt americane sau suedeze se mai strica si dracoveniile astea. Sincer as vrea sa avem 24 de aparate Gripen NG si inca cred ca Suedia poate sa ne dea in leasing 24 de Gripen C/D sau A/B pana cand o sa ne vina avioanele noastre, la fel poate proceda si USA daca vrea contract cu noi. Oricum si daca le injumatatim viata nu este chiar atata de rau, eu as opta daca as fi factor de decizie sa am mai multi piloti antrenati deoarece in caz e criza si avand in vedere ca suntem in NATO pilotii devin mai importanti ca si avionul. Sa avuzim de bine si speram ca la anul pe vremea asta o sa ne “certam” pe ce racheta antinava sau aer-aer sa punem pe avionul multirol deoarece selectia a fost facuta!

        • Din 2014 este disponibil Gripen NG care este un avion net superior F-16 fie el și Block 60..deci dacă am accepta Gripen noi ne-am face o superofertă :))))

          La capitolul rachete etc,este destul de clar,luăm F-16 o să folosim AMRAAM și AIM-9X iar dacă o să cumpărăm Gripen o să folosim Meteor și IRIS-T(rachetele europene sunt net superioare ălora americane),la capitolul aer-sol cred că o să ne limităm doar la bombe ghidate(JDAM,HOSBO,Paveway etc),rachete alte alea dacă or fi bani probabil după … să spunem 2018.

          • Despre AIM 120 AMRAAM nu stiu ce sa spun daca Meteor o sa fie mai buna si mai ieftina la urma urmei daca cumpar 4 AIM 120 Amraam la pretul de 2 meteor poate se merita sa merg pe varianta americana mai ales ca este upgradata si meteor este inca in probe. Despre IRIS-T cred si eu ca este mai buna ca si AIM 9 X dar parca as sta putin pe ganduri daca sa nu cumpar in locul ei Python 5 daca este mai ieftina si vine cu offset.

    • Primele 3 livrate nu au sonda de realimentare, in rest sistem complet de avionica(inclusiv HUD EW si ESM)… Sa vedem urmatoarele…

            • eu as zice ca da. burdusit la maxim de capacitate (parca undeva la 10k kg, nu duce mai mult de 2000 km, sper sa nu ma insel parca asa stiam), deci teoretic este destul de putin ptr. un avion de transport, fie el si mediu curier. pana la urma aceste avioane o sa fie folosite si in structurile NATO, si ar fi avut cu siguranta o valoare mai mare daca putea oferii aliantei, cu adevarat un avion capabil din toate punctele d evedere (a nu se intelege ca spartanul nu este un avion capabil, este, atata vreme cat nu este cumparat de Romania folosind considerentele de achizitie a unor oameni fara minte).

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: