F-16 la BSDA 2012

F-16 la BSDA 2012

Recunosc ca nu sunt cel mai in masura dintre redactorii de pe Resboiu sa sustin un articol pe tema multirolului, care sa-l faca pe cititor sa se ude cu apa in timp ce citeste, netinand minte cate saibe are macar Rafale, avionul meu preferat dintre cele care sunt in titlurile stirilor prezentului nostru.

Insa cu tot realismul marturisirii de mai la deal, remarc faptul ca molfaim la ambalaj.

Multirol, da?

Concentrarea prezentata la inceput subtil, dar intre timp devenita la ordinea zilei, tinteste spre non-multirol.

Cu realismul ambalajului proaspat ramas intre dinti si conceptul asta de non-multirol in minte, haideti sa tragem o linie sub prezentul stiut si sa vedem ce situatie avem.

Dispunem de un numar de avioane MiG-21 LanceR operationale pe doua baze aeriene, avioane de interceptare modernizate la capabilitati de neimaginat in vremea operarii variantelor de MiG-21 “clasic” dar, desigur, avand carente in ceea ce priveste interoperabilitatea cu complexul de complexe si sisteme NATO.

Mai in jos de prezent, in viitorul apropiat, vom dispune de o escadrila de F-16A/B si o escadrila de LanceR-e. E bine, dar tarziu si putin.

Dincolo de ambalajul stralucitor al progresului facut de Romania in ceea ce priveste mentinerea capabilitatii de conducere a operatiilor aeriene, ne vom regasi peste cativa ani in situatia curenta. Astfel, vom fi nevoiti sa reincepem discutiile si declaratiile legate de nevoia unei noi achizitii de avioane. Multirol, desigur.

Non-multirolul nostru nu va mai fi de ajuns, nici nu este, dar nu (se) va tine pasul cu evolutia partii occidentale a NATO, unde radarul AESA va reprezenta decenta.

Decenta in 2017 va reprezenta pentru noi o escadrila de F-16A/B modernizate si o escadrila de MiG-21 LanceR, ca sa rememoram, iar “dincolo” vor exista primele F-35 in serviciu, Rafale, Typhoon Tranche 3, Gripen E/F, F/A-18 Super Hornet, F-22.

Cum va fi in 2017 interoperabilitatea cu NATO a aviatiei de lupta din Fortele Aeriene Romane? Pai, cam cum a fost cea realizata cu MiG-21 LanceR si pe panta descendenta, caci ceea ce ne bucura in 2013 comparand lista de noutati ale contractului pentru F-16 nu va mai fi de ajuns peste patru ani cand probabil le vom avea operationale in tara, iar panta descendenta va continua.

Mai este cazul sa vorbim despre realismul intentiilor de achizitie a unei a doua escadrile de F-16?

In afara de cazul in care le vom primi de pomana, cheltuielile complete cu achizitia unei a doua escadrile de F-16 ar impinge si mai departe momentul cumpararii unor avioane F-35 – sa aruncam cu realism la cos ambalajul de staniol al declaratiilor politice, caci dincolo de el este… nimic.

Si chiar de s-ar petrece minuni, tinand cont de multele incertitudini ale programului JSF F-35 Lightning II – intre care (inca) perioada prototipurilor, costul oscilant, prioritizarea achitarii comenzilor – Fortele Aeriene Romane ar putea semna de primire pentru intaiul F-35 de abia prin anul… 204x, ori poate ceva mai tarziu.

Intre timp, desigur, nevoia inlocuirii batranelor F-16A/B va restarni discutii chiar daca se preconizeaza ca vor fi operationale pana prin 2037.

Si asa, am aruncat o privire pana in viitor.

Intorcandu-ne insa la afirmatiile de la care am pornit aceasta scriere, acum putem confirma realismul lor.

Desi preconizata – fantezista – perioada lunga de operare a una-doua escadrile de F-16 in cadrul Fortelor Aeriene Romane, va fi una de cursa scurta: de-a lungul carierei, cel mai probabil nu vor exista fonduri pentru up-date si up-grade constant, statistic vorbind vor mai trebui inlocuite cateva, iar existenta lui F-16 in batatura noastra nu va rezolva si necesarul de ore de zbor/pilot pentru mentinerea unui nivel de instruire apropiat macar de cel al aliatilor occidentali.

Si nici nu va fi multirol. Comparam F-16A/B modernizat cu Rafale sau F/A-18, adevaratele avioane multirol? Pe persoana fizica, ca sa citez un “intelept”, aseman F-16 cu o combinatie intre Ju-88 si DH-98.

Cu conceptul pe care l-am asternut pe aici, asta de non-multirol, permiteti-mi sa fiu in continuare realist. Nu se mai doreste multirol, iar clasificarea asta apare doar ca si vorba pompoasa.

Pentru ca, multirolul nostru va fi un non-multirol dedicat Serviciului de Politie Aeriana.

 

– Iulian Iamandi –