Am ales o poză urâtă, poate una dintre cele mai urâte poze cu A-29. Mă înnebunește avionul ăsta. Mă simt ca pe vremuri, când urmăream Formula 1 și eram fan Ferrari…
- Vreau și eu un A-29.
Să încep cu mine. L-aș ține la curte, în grădină, dacă n-aș avea bani nici măcar să-l tractez… darămite să-l zbor. Cred că aș și dormi în el, de bucurie că îl am.
2. Eh, pentru țară… ar fi el de folos la mai multe treburi.
Nu?
Iulian Iamandi
1 / 102Avanpremiera Black Sea Defence and Aerospace 2024Fortele pentru Operatii Speciale, parada militara de 1 Decembrie 2023Noi atacuri cu drone ale Rusiei în proximitatea graniței românești1 / 102
Da, ar fi bun la Bobocu, pe post de avion scoala! Si vreo doua escadrile de sprijin lupta!
Iar cu radar si tun nou, poate o redesenare poduri rachete…
Da.
a dovedit ca este cea mai inteligenta solutie pentru multe chestii.
Interesant este ca nu doar noi -decidentii nostri -stau ca mutu la …..
Sunt state cu gauri mai multe in pantaloni,care se dau rotunde cu solutii scumpe si costisitoare,evitand acesta bijuterie.
Si nu e nevoie de multa inteligenta ca sa-l alegi.
A fost odata YAK 52 Made in Ro pentru RoAF…..(d’un parexamplu)
Super Tucano nu se preteaza bine unei armate europene. A fost in mare construit pentru lupta impotriva unor insurgente locale tipice conditiilor din America latina(a se citi traficanti de droguri, miscari de gherila, etc)
Mai multe argumente de ce in Brazilia merge si in Europa ba!
Pai simplu – in Europa sansele sa existe “adversari” de genul celor din America de Sud sunt foarte mici. In general daca este sa fie o confruntare, te vei lupta cu armate “pe bune” care au aparare anti aeriana serioasa si cu un avion din asta ai fi dat jos repede. Lupte de gherila in Europa (bine daca excludem conflictul din Bosnia) mai rar. Din cate imi aduc aminte in Europa este o singura tara care a evaluat Tucano – parca Suedia – insa era pentru un rol de avion de antrenament.
Deci atunci tragem pe drepata si elicopterele de atac?
Sau ar trebui evaluat si acest avion A 29 Super Tucano, la fel sa analizam si cum se poate folosi si elicopterul de atac pentru ca sa fie eficient?
Mie imi pare acest avion complementar sistemleor care trebuie sa participe la CSAR si antiblindate si nu pur si simplu un avion care sa dea cu PRIND asa cum vedem ca fac acum IAR 99 Soim sau clasice.
Discutia este mai lunga. Sunt mai multe argumente “pro elicoptere” de atac fata de avioanele gen Tucano. Elicopterele pot zbura foarte aproape de sol, au amprenta IR mai redusa fata de avioanele gen Tucano, pot zbura printre obstacole la joasa inaltime (de ex. copacii dintr-o padure). Gandeste-te la scenariile de lupte in teren muntos. Cu un elicopter poti urca la inaltime foarte mica(printr-o caldare de munte poti zbura la 10-15 m de sol).
Intrebarea este daca se poate furisa la fel precum o face un elicopter de atac si este la fel de bine protejat – daca rapsunsul este – Da atunci este foarte bun pentru orice armata din Europa.
Daca elicopterele de atac se pot furisa si ajunge in pozitii in care sa atace blindatele la fel ar trebui sa fie povestea si cu A 29 Super Tucano.
Cred ca toata lumea este constienta ca APKWS ar fi minimul necesar si ca urmatorul pas va fi Spike sau Hellfire pentru a putea lupta in Europa.
Este o mare diferenta intre un elicopter care nu are nevoie de pista de decolare/aterizare si un avion. In afara de asta elicopterele pot sa stea in aer “la punct fix” ceea ce pentru un avion este imposibil.
Bun si cam ce ai prefera sa faca insotire la o misiune CSAR – un elicopter de atac sau un Super Tucano dotat cu APKWS, Spike ER, LGB-uri etc.
Apoi avionul asta poate decola de pe piste cu iarba sau slab amenajate si ora de zobr este chiar ieftina undeva la 600 de euro.
IAR soim modernizat ce are? Nu e ok? De ce nu mai producem?