Terestre

No comprar Saur 2, compramos LAV III

LAV III APC

LAV III APC

Începusem să cred că primul succes la export al transportorului blindat Saur 2 urma să se realizeze cu Columbia.

Mă forţam să fiu mai optimist în ceea ce priveşte Saur 2, dar columbienii au anunţat proaspăt achiziţia a 32 de transportoare canadiene LAV III 8×8 noi-nouţe.

Blindatele vor acţiona la graniţa cu Venezuela, autorităţile militare columbiene specificând că noile unităţi tactice vor fi utilizate în combaterea grupurilor înarmate ilegal din zona frontierei, teritoriu descris de cotidianul spaniol El Pais ca fiind unul dintre cele şapte iaduri pe Pământ.

“Today, the Colombian armed forces are stronger, more modern, and more capable of confronting the threats of the present and the near future,”

A declarat ministrul columbian al Apărării, Juan Carlos Pinzon.

LAV III a fost cumpărat de către Canada în şase variante, totalizând 651 de vehicule, achiziţia desfăşurându-se între anii 1997 şi 2006.

Platforma comună a LAV III a fost baza unei combinaţii destinate transportului grupei de infanterie, post de comandă, observaţie avansată, vehicul de geniu, platformă pentru sistemul antitanc TOW şi a sistemelor de armament telecomandate.

LAV III a fost utilizat în cadrul teatrelor de operaţii din Balcani, Africa, Haiti şi Afganistan.

Pentru columbieni, achiziţia noilor transportoare blindate LAV III 8×8 este doar o parte din procesul de modernizare şi transformare a forţelor armate. Columbia nu a mai achiziţionat echipament similar în ultimii treizeci de ani.

Noile blindate vor fi repartizate către Colombian Army Combined Medium Arms Task Force, unitate staţionată în oraşul Distraccion, departamentul Guajira, la graniţa cu Venezuela.

Vehiculele LAV III sunt capabile să transporte 11 militari complet echipaţi şi înarmaţi.

Sursa: Army Recognition

 

– Iulian Iamandi –

 

 

38 Comments

  • Am tot citit de Saur 2… Dar cum l-ar fi cumparat columbienii in defavoarea unui blindat care a demonstrat in lupte ca e bun cand Saur nu e decat prototip?

    • ce-mi place mie ca visaTi si faceti planuri…ceea ce nu este rau, dar uitandu-ne la actuala stare a Romaniei, la dezinteresul aproape total al majoritatii politicienilor romani pt. binele comun al Romaniei si al poporului roman, al economiei si industriei romanesti in general si al celei de aparare in special, eu personal am incetat sa mai am vreo speranta de la actuala clasa politica ca va face ceva pt tara si romani in tot ceea ce inseamna interes national si ca nu vor pune innainte de toate interesul si avantajele proprii. daca aveam o clasa politica de calitate superioara si innainte de revolutie si mai ales dupa, alta era situatia economca a Romaniei si prosperitatea locuitorilor ei era la un nivel mult mai ridcat. cu siguranta am fi avut o armata f bine dotata si inzestrata cu o industrie nationala de aparare performanta. poate am fi avut acum IAR-95, un IAR-93 si IAR-99 modernizate si remotorizate la fel ca si MIG-21-Lancer/-23/-29 Sniper+F/A-18 CD Hornet. elicoptere AH-1 RO Cobra, IAR/SA-532/-725/-155/-555/-635, CH-47/-53, C-130 si C-27 mai multe si CN-235/-295/-17 Globemaster, UAV-uri si avioane de lupta electronica ECR si cercetare. poate am fi avut TR-2000 si TR-85/-77 si T-55, TAB-R-33 Zimbru modernizate, SAUR-2 si TBT, mai multe MLI-84 si MLVM, RN-94, TAB-C-79 mai moderne+AAV-7A1 pt.infanteria marina. eru poate in dotarea armatei romane ATROM de 155 mm si poate un tun-obuzier auto-propulsat seniat si unul tractat de 155 mm, modrnizam M-30 DE 122 mm, M-81 si M-85 de 152 mm, si poate aveam si APR-8 de 306 mm + LORA-4 de 610 mm. toate astea pe langa arme anti-aeriene ca : Mistral,Crotale si Patriot+Osa, Neva/Pechora, Kub, Dvina, S-60 si M-80/-88 modernizate si CA-95, si arme-antitank Spike, Milan, TOW, Javelin si Fagot+Konkurs si Maliutka pe BRDM-2. mai aveam si armament performant de infanterie si fregate, corvete, nave de atac si vedete torpiloare si purtatoare de rachete,submarine si nave de minare-deminare=transport, debarcare si lupta electronica si cercetare de ultimul tip inarmate si nu chele. DA AM FI AVUT TOATE ASTEA DACA….AVEA ROMANIA NISTE GUVERNANTI PATRIOTI SI RESPONSABILI!

      • am uitat sa mai mentionez ca daca Romania azi ar fi avut o industrie de aparare performanta care sa-i inzestreze armata ar fi avut si exporturi de tehnica militara fabricate in tara, mult mai mari sau cel putin egale cu cele de dinnainte de 1990!

        • Ce e ghiveciul enumerat mai sus? Si daca am fii avut toate alea ce? Si irakienii au Abrams si ce? Oamenii fac mult mai mult.

          • ok hai sa zicem ca e cam ghiveci, sau un vis mai ciudat,dar pe principiu ca oameni fac mai mult si ca tehnica nu ar conta (sper sa nu ai aceasta parere)…atunci sa fi ramas cu tehnica din WW2 si acum

    • SAUR 2 a depasit stadiul de proiect, e chiar omologat. IAR 95 nu prea. SAUR 2 merge, a fost testat de armata….IAR 95 nu a apucat sa zboare niciodata, din pacate. Sper ca blindatul nostru sa nu ajunga sa aibe soarta Spey-ului dat fiind stadiul in care a ajuns…practic este operational 100%, dar se pare ca e ca fata frumosa dar fara noroc la maritis! Aia de are noroc numai de golani! 🙂

  • Pai decizia lor se stia de aceva timp, nu de acum. Eu inca speram sa aud ceva noutati de la proiectul de tanc TR85M2, care se pare ca a fost creat special pentru ei si care, daca reuseau sa-l concretizeze si sa-l fabrice pentru vanzare, poate printr-un miracol, reusea sa ajunga si in dotarea noastra. Si mai e o chestie….odata, demult, basescu ajunsase prin Peru si o punea de export de armament romanesc pentru perusi. 🙂 Erau interesati de vasele fabricate la Deman Galati si de ceva elicoptere de la Brasov. Nu se mai aude nimic, cred ca s-a ales praful si de ala…..au cerut spaga si de data asta ca inecatii. Mai vorbeau si de parteneriat strategic cu sud-americanii. Incepuse-ra ecuadorienii sa se sperie! 🙂

  • Eu zic inca o data: inca un batalion de 55 de bucati de Piranha IIIC. Kit de blindaj suplimentar.
    Iar pe termen lung dezvoltarea TBT.
    Saur 2 sa fie marketat in Africa… se poate. Liberia, Zambia iubesc pe romani…

    PS: Experimentat s-ar putea incerca achizitia unor Piranhii cu turele de 105 pentru sprijinul cu foc al batalionului…

    • nu cred sa fie de o importanta vitala la un apc, vehicul derivat din acesta sa fie cu ceva la unele caracteristici peste un altul
      daca le pui in balanta si cu pretul si cu finantarea si cu mentenanta ,etc
      la un tanc da …
      pana la prinderea de contracte prin africa …prioritara in gandirea alor nostri ar trebui sa fie.. gandirea logica
      daca s-a reusit modernizarea mli-ului cu o turela ,cu etc (cu toate ca sunt de parere ca se putea mult mai bine la anumite detalii)..de ce nu s-ar putea cu saur 2 sau tbt
      nu cred sa fie un exemplu modul si viteza de derulare a contractului ptr piranii la noi

  • nu va luati prea mult de calitatile blindatului ca ar fi mai ceva ca saurul
    noi avem un obicei de a ne lauda superserviciile noastre de spionaj ,etc,de parca nu ar mai fi cineva in lumea asta ca ei …chuck norris inclus
    dar realitatea e alta
    ei in general isi servesc unui scop propriu …la fel cum ii servesc unghiile false unei blonde
    spus asta …factorul economic ,sau cum pot sa ajute cei cu timpanul ..agentii economici in subordinea guvernului …deci ai tarii ,deci ai tuturor nu prea sunt luate in seama …ca e “agenti economici” si nu e al lor
    in america latina …exceptand probabil unele foarte putine exceptii …mita ,spaga ,toate sinonimele ce pot defini termenul sunt mai acceptate ca pachetelul in buzunarul doctorului la noi..
    si coruptia e mult …mai acceptata
    luat ,sumat …eu ma intreb la ce sunt bune misiunile diplomatice ,spionezii astia de actioneaza peste mari si tari …daca nu sunt in stare sa fileze ,sa descifreze ..sa faca si ei ceva ptr ca sa prindem si noi vreun contract…
    ca la urma urmei ar trebui sa inceapa gandind cum sa aduca si un beneficiu economic tarii…ca asta fac servitiile altora..mai cu succes ,mai cu putin succes
    dupa aia sunt chestii ce tin probabil de gestionarea proiectelor proprii in ..propria curte

  • Proiectul TBT are o imensa problema, este un proiect gestionat in intregime de Statul Roman, atat in calitate de beneficiar(armata) cat si in calitate de furnizor(Moreni).

    Cea mai mare parte a proiectelor Statului Roman se incheie printr-un fiasco, proiectul TBT-ului nu este deloc unul simplu, sa realizezi de la zero un vehicul blindat de 21 de tone cu 4 punti motoare si sa il produci in 300-400 exemplare nu cred ca este deloc o joaca de copii, este complicat sa proiectezi un autoturism de 2 tone, VAG de ex a investit in realizarea VW Phaeton 1 mld euro, care in fond este un vehicul de 100 mii euro care trebuie sa mearga pe o sosea asfaltata, nu un vehicul de peste 1 mil euro care trebuie sa mearga pe cele mai nenorocite terenuri si sa reziste la explozii, lovituri de proiectile etc.

    In momentul de fata cea mai rezonabila optiune mi s-ar parea „reinvierea” proiectului Zimbru 2000 prin dotarea celor 70 de TAB Zimbru ale Bg.81 cu turelele OWS-25R si cumpararea unui lot de rachete Spike, cu bani putini(sau mai putin decat cumpararea unor blindate noi), ai creste foarte mult capacitatea de lupta a Bg.81.

    Iar daca s-au cumparat 33 de Piranha IIIC, nu este logic sa mergem tot pe dotarea cu Piranha?Cu atat mai mult cu cat Piranha foloseste acelasi motor cu MLI-84M1 din care FT dispun de 3 batalioane, sa ai si tu un pic de „comonalitate” in dotare, ca in ritmul asta o sa ajungi sa nu ai doua batalioane dotate la fel.

    • victor
      eu sunt de aceeasi parere cu tine privind capacitatea statului de a gerstiona proiecte
      dar sa nu cadem in extreme
      probabil cu un management profesionist privat …format din oameni crescuti in tipul asta de industrie si cu o minte formata pe marketing modern …am vorbi de alta fata a uam(probabil nici nu ar concura iveco sau rheinmetall …caci situatia nu e foarte foarte in momenul actual ..dar probabil nici nu ar fi in situatia actuala)
      dar vorbim de chestii ce nu prea sunt posibile practic …si ..
      pe de alta parte nu exista stat in lumea asta …macar cu “scaun la cap” sa-si distruga cu buna stiinta un bazin industrial(sa-i spun asa ..ce reunea de la proiectare ,formare specialisti in scoli pana la produs finit), atata timp cat are la dispozitie parghiile de a redresa situatia…asta in conditii de a nu submina nu stiu ce capacitate strategica ultraurgenta ci din prisma ca un transportor e mai ..putin la unele capitole
      cand ai fi in situatia ca moreniul sa aiba comenzi din plin pe n’spe ani si statul e in pozitia de a lua un nou tbt …probabil faci o competitie ,alegi cel mai…etc
      chestia cu zimbrul expusa de tine …probabil e o chestie de bun simt ,logica si economica
      totusi ,logica de a folosi repere comune intre platforme nu trebuie dusa la extrem ,ptr ca risc sa nu pot pune un motor de generatie mai noua ptr ca nu se mai potriveste pompa
      si oricum moreniul daca vrea sa faca din tbt ceva de succes trebuie sa lucreze mult la detalii …care la generatiile vechi de transportoare sau mli ,sau orice facut in fostul spatiu comunist lasa foarte mult de dorit

      • Nu cred ca putem vorbi ca la Moreni s-au facut tab-uri f bune. Poate bune, dar bune pentru timpurile alea.
        Stiau cum sa le faca pentru ca majoritatea erau produse licentiate, adaptate nevoilor noastre.
        Evolutia arata cam asa:
        Saur 1 – o modificare minora a Zimbrului,
        Saur 2 – o modificare a Saurului 1
        Saur 3 – o carcasa pe care nu s-a putut monta un motor

  • Aia de la Moreni au facut cred peste 10.000 de TAB-uri cu 4 punti, nu cred ca nu au experienta (si sigur au vazut cum arata si ce solutii au folosit TB-uri straine moderne). Au facut prototipurile Saur-1 si Saur-2 care sunt diferite de TAB, iar Saur-2 se apropie cred ca idee de TBT (care e mai masiv insa).
    Ce au de implementat e experianta armatei legat de rezistenta la mine/DEI-uri, si cum sa faca sasiul si partea de jos mai rezistente la asta.
    Ce le-ar mai trebui ar fi un motor bun (si o transmisie la fel), astea se pot lua “of the shelf” cum se zice (daca am nimerit bine), chiar o licenta daca iei tot de la aia si motoare si transmisii pentru camioane (pe care sa le faci la Roman SA) ca sa faci o comanda mai sanatoasa.

    In rest kituri de blindaj compozit sau electronica, turele etc sunt chestii care vin in completare. Ar putea iesi un TB foarte bun si care daca e promovat bine si are un pret OK poate merge si la export.

    In loc sa dea bani pe prostii precum Piranha (la ce le-a trebuit mai ales ca nu le-au putut folosi in Afganistan si nu cred ca sunt superioare TBT-ului) sau chichineata aia de Panhard in 14 exemplare sau cate au luat (wtf ?, vorba americanilor) mai bine ar fi bagat banii aia in dezvoltarea TBT-ului care ar fi fost poate gata acum, putea sa intre in productia de serie.

      • Nu trebuie sa le iei pe toate, kituri de blindaj poti face aici, motoare si transmisii poti face tot aici (chiar daca sub licenta), la fel turele si armament pentru ele (exceptand sa zicem rachete AT, care ar fi Spike alea), la fel cel putin o parte din electronica.

        Per total (si pe termen mediu si lung) iesi evident mult mai ieftin decat daca ai cumpara ceva de-a gata din afara, un produs care ar fi tot pe acolo ca si capabilitati dar ar fi mai scump si te-ar arde si la baza ta logistica si tehnologica (nu mai spun de cercetare-dezvoltare, cat mai e ea).
        Sigur, poate fi vorba si de comisioane aici dar sper ca s-au cam oprit de la chestii din astea, cel putin zilele astea.

        Roman SA poate fi repusa pe picioare cu o comanda serioasa de la MApN (poate si de la MI), camioanele lor sunt inca foarte bune (DAC-ul 6×6 e excelent)

        • Bre, kit-urile alea de blindaj la care te referi sunt doar niste placi de otel? ca daca e asa atunci sunt de acord cu tine ca se pot face in tara. Daca vorbin de composite vreau sa vad ca cine poate sa le faca in tara ca pana acum nu am auzit….
          Motoare si transmisii – aici e buba mare a tarii asteia ca nu a prea reusit sa produca ceva motoare de orice tip fiabile si performante (conceptie proprie). In general daca iei licenta iei pt un numar limitat. Deci stii cate TBT-uri vrei si zici ca mai iei 10-20% mai multe. Asta inseamana ca pe langa pretul de productie (la care ai asociat retehnologizarea ca sa poti produce acele elemente), plus pretul de productie al componentelor care nu sunt realizate de catre producatorul final al motorului, plus pretul licentei impartit la nr total de motoare/transmisii e mai mic/mai mare decat pretul produsului complet cumparat. Ca vb aia – motoarele pt MLI84M au fost cumparate ~180buc.
          Turele banuiesc ca sunt sub licenta, electronica – ma mir sa hacem statii Harris in tara iar optoelectronica vine toata din afara.

          Cat despre ROMAN care “poate” sa fie repusa pe picioare de catre stat …. Asa se poate spune despre toate companiile falimentare care se pot salva cu o comanda de la stat – vb aia – cetatenii plateste.

          ROMAN trebuia sa isi asigure singur piata nu sa astepte ceva de la stat. Cu alte cuvinte nu sunt competitivi…

          • Bre, e clar ca tu tii cu ursu, mai urmeaza sa reprosezi ca TBT-u n-are claxon rosu in partea dreapta si mai tre sa exporte astia si ledurile de pe bord din Elevtia, asa ca mai bine s-o lase balta cu constructia de ceva local, nu-i asa hehe?

            Ca sa fim mai clari, suntem de acord ca trebuie un TB nou sper, corect?
            Pentru asta ai 4 variante zic eu

            -prima si cea mai naspa pe termen mediu si lung, cumperi ceva din afara. Poate iese si de un comision unde trebuie. Problemele pe viitor sunt ca depinzi total sau aproape total de producatorul strain, iti ingropi aproape total industria proprie si vei avea costuri cu logistica mult mai mari in viitor

            – a doua varianta, bagi multi bani si faci ceva original de la cap la coada aici.

            – a treia varianta, iei o licenta cap coada din afara, costa mult si asta dar dezavantajul e ca depinzi iarasi pentru destule chestii de cei de la care ai luat licenta

            – a patra si una mai echilibrata e sa faci ceva aici folosind si unele chestii of the shelf, aflate deja pe piata si platind eventul o licenta doar pentru alea si avand in schimb controlul asupra produsului.

            Cu ultima varianta iesi mai ieftin pe termen mediu si iti pastrezi si industria (chiar si cercetarea) si controlul asupra produsului (inclusiv pentru viitoare modificari si pentru export). Desi nu e 100% facut cu proiecte originale de aici

            Nu stiu despre ce blindaje exista la noi, dar din ce am vazut si inteles TBT-ul (ma rog, carcasa goala) a fost testata si rezista la nivelul 3b de protectie. Cu niste kituri urca sigur pana la 4+ ceea ce e cam pe acolo cu celelalte TB-uri similare.

            Legat de Roman Bv si cat de competitiv e, sau nu, asta depinde nu doar strict de competitivitatea lor ci si de sprijinul statului.
            Cam orice firma serioasa si mare din statele puternice primeste sprijin de la statele respective pentru a-si promova si vinde produsele, daca e sa vorbim de companiile care au treaba cu domeniul militar.
            Beneficiaza de lobby, sprijin politic, promovare pe la diverse expozitii, etc.
            Si le promoveaza uneori inclusiv prin actiuni pe sub masa prin care elimina concurenta.

            Ceea ce evident nu prea s-a intamplat pe la noi, ori s-a intamplat tot mai putin incepand cu anii 90′. Cauzele pot fi discutate dar la destule chestii nu a fost vorba de calitate ci de alte interese cred eu.

            Ca si camioane militare cele de la Roman se comporta foarte bine (au si exportat in Irak parca, comanda americana). Din pacate nimeni (dintr-o tara mai amarata sau desconsiderata cum e si a noastra) nu prea isi poate promova produsele de unu singur in domeniul asta, fara sa aiba si ceva sprijin, chiar daca ele ar fi competitive

  • Iar TBT-ul il faci in numar suficient pentru a echipa toata armata cu el (eventual si o varianta 4×4 precum TABC-ul) si pentru a avea o dotare unitara care sa simplifice si logistica.
    Mie imi pare o platforma foarte buna si pentru varianta MLI, anti-aeriana, anti-tanc etc etc. Daca e al tau si il faci aici poti sa-l faci cum vrei, modular, pentru mai multe intrebuintari, il modifici cand si cum vrei, nu depinzi de altii. Asta pe langa disponibilitatea mult mai mare si logistica simplificata (plus posibile alte avantaje precum exportul).
    Sigur, trebuie sa indeplineasca niste standarde dar nu vad cum ar putea sa fie mai slab fata de alte TB-uri care exista acum pe piata

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: