Documente din bugetul pe 2018 al Nigeriei confirmă că țara africană va cumpăra avioane de vânătoare JF-17 Thunder fabricate de Chengdu Pakistan Aeronautical Complex.

JF-17 Thunder

JF-17 Thunder

Alocarea pentru 2018 indică suma de treizeci și sase de milioane de dolari americani ca și plată parțială pentru trei avioane de vânătoare JF-17 Thunder. Plata va acoperi de asemenea echipament de suport și piese de schimb.

Astfel, Nigeria va fi primul cumpărător pentru acest tip de avion de luptă.

Dacă ne amintim… în Iunie 2015, în cadrul Le Bourget, un oficial al Forțelor Aeriene Pakistaneze, a declarat pentru FlightGlobal că a fost semnat un contract cu o țară din Asia.

Țara respectivă nu a fost încă numită oficial, dar se crede că ar fi vorba despre Myanmar. Mai mult decât atât, imagini din social media chinezesc au prezentat un avion JF-17 cu marcajele Forțelor Aeriene ale Myanmar.

La un BIAS, la București, împreună cu colegul Marius Constantin, am avut mai multe dialoguri la standul Pakistanului și… întrebând despre contractul respectiv, dar și despre știrea cu interesul Bulgariei pentru avionul de vânătoare JF-17 Thunder, am întâmpinat eschivări politicoase și zâmbete… iar la finalul discuției, încrezător, unul dintre oficialii pakistanezi ne-a zis să avem răbdare, pentru că vom primi confirmarea succesului avionului lor la export.

O altă amintire de la standul pakistanezilor, a fost tot cu zâmbete. Alături de noi, un pilot român de vânătoare, general în rezervă, a adresat câteva întrebări. Am urmărit cu interes dialogul, apoi ne-am depărtat împreună având o discuție scurtă. Ne-am despărțit, către alte obiective, zâmbind și noi și dumnealui.

Revenind la avionul de vânătoare chino-pakistanez, căci ăsta este adevărul… este chino-pakistanez, JF-17 Thunder este propulsat de un motor rusesc tip Klimov RD-93. Adică, JF-17 este un monomotor care dispune de motorul de pe avionul rusesc bimotor de vânătoare MiG-29.

JF-17 este un avion de vânătoare ieftin. Este un avion de vânătoare atractiv prin prețul mic. În alt context geopolitic, poate că ar fi fost noul MiG-21 al unui ipotetic prezent. Ori, poate că Rusia/Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste ar fi dezvoltat un monomotor de vânătoare propriu chiar superior lui JF-17 Thunder și cu siguranță mai performant.

Cel puțin la nivelul la care era atunci JF-17, adică la momentul discuției purtate de noi cu pakistanezii, nu era deloc ce susțineau ei. Nu era un avion multirol. Nu era un avion de luptă multirol. Era un vânător ieftin și atât. Cel mai ieftin avion de vânătoare aflat în producție.

În prezent, pakistanezii au scos o versiune biloc. Au dezvoltat un JF-17 biloc și s-a mai lăsat cu îmbunătățiri, dar nu unele majore. În mod sigur nu poat trage de el prea mult să îl facă mai performant la multe aspecte și nici nu posedă capabilități, dar chiar și de ar putea să o facă… JF-17 Thunder trebuie neapărat păstrat ieftin.

Întorcându-ne la Nigeria, pe lângă plata legată de cele trei avioane JF-17 bugetul conține fonduri pentru achiziția a două elicoptere AgustaWestland AW109, precum și a unor reparații pentru două avioane Dassault Alpha Jet și a unui Lockheed Martin C-130H Hercules.

Iulian Iamandi