Aviaţie Geopolitica

Nigeria creste la capitolul aviatie

Cand focul nu-i la ei si ai Boko Haram prin batatura, chiar daca esti Nigeria, incepi sa iei masuri europene. Tarzii, desigur.

PAC Super Mushshak la BIAS 2015

PAC Super Mushshak la BIAS 2015

NAF, adică Nigerian Air Force în limba britexiţilor, a ajuns la o înţelegere cu Pakistanul şi va achiziţiona zece avioane Super Mushshak destinate antrenamentului de bază, pentru a întări principala şcoală de pregătire a piloţilor, situată în oraşul Kaduna.

Apropos de Kaduna… Vorbind la ceremonia de absolvire a unui grup de piloţi, la Escadrila 301 Zboruri Şcoală din Kaduna, săptămâna trecută, Chief os Staff Air Marshal Sadique Baba Abubakar a declarat că avioanele Super Mushshak vor fi livrate în scurt timp de către producătorul Pakistan Aeronautical Complex (PAC).

Abubakar a declarat că înteţegerea include trimiterea în Nigeria a unui grup de piloţi şi tehnicieni pakistanezi pentru a pregăti aviatorii locali în operarea şi întreţinerea avioanelor. În acest scop, nigerienii au extins aeroportul pentru a găzdui noile avioane.

Dacă până acum vestea a părut apă de ploaie, ar trebui să ne înfigem bărbia între deştele unui pumn şi să scotocim prin memorie în încercarea de a socoti câte ţări europene, membre NATO, au cumpărat în ultima vreme măcar zece avioane d-astea cu elice, pentru antrenamentul de bază al piloţilor.

După care, binevenit ar fi să continuăm…

Acelaşi oficial militar nigerian a mai spus o chestie: baza aeriană de la Kaduna va primi până la finalul acestui an trei avioane de vânătoare (mda, nici eu nu le-aş numi multirol) de tip JF-17 Thunder!

Am putea repeta exerciţiul de mai sus. Câte ţări… anul ăsta… trei avioane de vânătoare, ori multirol în cazul aceesului lumii bătrânei Europe… anul ăsta, anul trecut, etc. Haideţi să ne uităm cu superioritate la bulgari. Aproape cu superioritate.

Şi tot Sadique Baba mai spune că celor trei avioane JF-17 li se vor alătura până la final de an şi trei elicoptere de asalt ruseşti tip Mil Mi-35.

Aş părea nesuferit dacă aş zice să ne aşezăm în cor bărbiile în pumni şi să dăm din abac bile reprezentând ţările europene care se vor alege anul acesta cu trei elicoptere de luptă?

Bun. Este negru pe alb că nigerienii îşi întăresc aviaţia pentru operaţii de contrainsurgenţă împotriva militanţilor islamişti din gruparea Boko Haram. Au şi ei “omuleţii verzi”, proxy war… pardon, război hibrid, cu sponsori externi întru destabilizare internă.

Abubakar a declarat:

“The induction of the Super Mushshak trainer aircraf will boost our capabilities by training our pilots in the full spectrum of militar flight training.”

OK, vorbe din discurs politic.

Însă, pe concretelea, Nigeria, în afară de cei zece piloţi absolvenţi din cadrul ceremoniei… a mai trimis la specializare de luptă zece piloţi în Marea Britanie şi alţi zece în Africa de Sud.

Alţi opt piloţi de avioane şi elicoptere se pregătresc recent la International Aviation College din oraşul Ilorin.

N-am mai zis de socoteli, şi pumni în bărbi. Dar pedalând mai departe, aflăm…

Conform şefului pe PR al aviaţiei nigeriene, căpitanul Ayodele Famuyiwa, Nigeria negociază cu Statele Unite ale Americii achiziţia a până la douăzeci de avioane braziliene second hand A-29 Super Tucano pentru a înlocui bătrânele avioane Alpha Jet care echipează în prezent unităţile de aviaţie care luptă împotriva insurgenţilor Boko Haram.

“The US will soon authorize the sale of the A-29 Super Tucano aircraft, which would be used to replace the nation’s ailing and aging Alpha Jets. There are strong indications that the US government may give that nod much sooner that expected.”

A declarat Famuyiwa pentru cotidianul nigerian Punch.

În conformitate cu bugetul nigerian al Apărării pentru anul 2016, NAF are în plan achiziţia a 20 de avioane JF-17 la un cost de 25 milioane de dolari, în timp ce costul pentru 10 avioane Super Mushshak a fost estimat la 10,2 milioane de dolari.

Zilele trecute, Nigeria a prezentat un avion King Air 350i care a fost echipat cu o turelă cu senzori moderni pentru misiuni ISR (Intelligence, Surveillance and Reconnaissance). Avionul, care acum posedă senzori electro-optici/infraroşu, va executa misiuni în sprijinul campaniei de contrainsurgenţă din nord-estul ţării.

Iar de la începutul lunii Iunie, Nigeria a recepţionat aparate de zbor între care un Alpha Jet second hand din SUA, precum  şi şase elicoptere (trei H135, foste EC135 şi trei AS365 Dauphin) din partea Nigerian National Petroleum Corporation pentru utilizare în misiuni de securitate internă.

 

Sursa: Defense News

Pe la începutul anului trecut publicam, apropos de Nigeria, o ştire cu un UCAV chinezesc prăbuşit pe acolo… Po-vestea poate fi citită aici.

Asta a fost vestea, de fapt astea au fost veştile cu Nigeria şi înzdrăvenirea aviaţiei lor.

Să mai pictez concluzia? Hai: târziu! Târziu la ei, târziu şi în Europa. Iar pentru vecinii ucrainieni, chiar prea târziu, orice încearcă acum să facă.

 

Iulian Iamandi

%d bloggers like this: