Dupa un subiect propus de Albert, caruia ii multumim.

CEO Oleg Sienko (cu bulina rosie in piept) alături de delegaţia rusă care a vizitat Serbia

Preferaţii mei, ca şi blogări de military, sunt americanul Solomon şi rusul Alexey Khlopotov. Timpul nu îmi permite să văd în fiecare zi ce au mai scris, dar de la al doilea am aflat recent că o delegaţie rusă condusă de Rogozin a vizitat Serbia pentru discuţii pe tema colaborării în industria militară.

Khlopotov n-a dat mai multe detalii decât sursa pe care o cita, deşi din poza de mai sus se vede că Sienko de la Uralvagonzavod a fost la faţa locului – şi am fost surprins că n-a dat o vorbuliţă în plus, obişnuit să văd pe blogul acestuia interviuri cu Oleg Sienko şi alţi membri din conducerea Uralvagonzavod.

Trecusem deja peste ştire, gândindu-mă că nu-i cine ştie ce. Mai ales că şi Klhlopotov făcea mişto zicând ceva de genul… “Serbia nu mai are alte probleme pe cap, decât modernizarea tancurilor“.

Ca ştire, pe Uralinformbyuro era citat Rogozin care spunea:

“I want to say that we have with our experts examined the possibility of the defense industry in Serbia and have found that in some positions Serbia may well produce competitive designs”

… şi se menţiona faptul că partea sârbă fusese ofertată de către un număr de companii din Rusia, pentru modernizare blindatelor.

Lazar BVT

Articolul propus de Albert conţine în al doilea paragraf ceva legat de Rogozin şi în primă fază am zis că sigur nu-i ceva interesant, probabil nimic mai mult decât ce găsisem deja pe la ruşi.

Nu-i însă aşa, drept pentru care…

Conform site-ului Defenceweb, Kenya şi Bangladesh vor fi primii clienţi ai MRAP-ului Lazar dezvoltat local de către sârbi, vehicul care va fi produs într-o fabrică nouă.

Ministrul sârb al Apărării, Aleksandar Vucic, s-a întâlnit săptămâna trecută cu vicepremierul rus Dmitry Rogozing pentru a discuta despre cooperarea din domeniul militar, ceea ce foarte probabil se va concretiza în producerea de miniţii pentru calibrele 57 şi 155 milimetri. Producătorii ruşi furnizează componente pentru vehiculele blindate pe care Serbia intenţionează să le producă pentru propria armată, precum şi pentru Kenya şi Bangladesh.

We both have the will and the money to invest in Serbia” – a declarat Rogozin.

Noua fabrică ce va fi construită în Velika Plana, Serbia, va dispune de 130 angajaţi începând cu finalul anului 2013 şi, declară Vucic, va construi câteva variante de vehicule blindate.

Anul trecut, compania de stat Yugoimport specializată pe exportul de armament a semnat cu Armata Bangladeshului un contract pentru 18 obuziere auto-propulsate tip Nora B-52 155 mm.

Conform unor surse, şi Kenya a cumpărat sisteme de artilerie Nora.

Despre blindatele care vor fi livrate Kenyei, se pare că vor fi MRAP-uri Yugoimport Lazar MVT, dezvoltate de către Institutul de Tehnologii Militare al Serbiei, al cărui prim prototip a fost terminat în anul 2008.

Lazar BVT are un echipaj format din trei membri (comandant, conductor, trăgător) şi poate transporta zece militari echipaţi complet.

Compartimentul de transport al desantului dispune de ambrazuri care permit executarea focului în exteriorul cutiei blindate cu armamentul individual al grupei.

Scaunele sunt atasaşte de plafon, ceea ce reduce riscul de rănire în cazul în care vehiculul este afectat de explozia unei mine.

În ceea ce priveşte armamentul, Lazar dispune de mai multe variante ce pot fi selectate pentru echipare. Între acestea, sunt disponibile staţii de armament sau turele uşoare, cu mitraliere de 7.62 şi 12.7 mm, tunuri automate de 20 şi 30 mm, lansatoare automate de grenade.

Kenya foloseşte foarte mult vehiculele blindate, mai ales în cadrul operaţiilor de luptă din Somalia.

Luna trecută a fost anunţată înfiinţarea unei fabrici a producătorului sud african Osprea Logistics în oralul Mombasa de pe coasta Kenyei, fabrică ce va produce transportoare blindate Mamba Mk5.

Conform surselor, ar fi vorba de peste 100 de Mamba Mk5 în primul an de funcţionare a fabricii.

Peste 200 de APC-uri Mamba sunt folosite în prezent în Somalia.

Nici grupul Yugoimport nu este străin de Africa: în luna Noiembrie a anului 2010, Yugoimport alături de producătorii de muniţii Krusik a.d., Sloboda a.d., şi Prvi Partizan a.d., au semnat un contract în valoare de 400 de milioane de dolari pentru a construi trei fabrici în Nordul Africii, aceste companii primind diverse contracte din partea Libiei, Egiptului şi Algeriei.

Şi, din ce vorbeşte lumea, se pare că MRAP-ul sârbesc Lazar ar fi superior MRAP-ului Mastiff operat de britanici în A-stan. Mastiff este varianta lor de Cougar 6×6 cu rol de PPV (Protected Patrol Vehicle).

Bun. Acestea fiind zise, noi către ce ne îndreptăm? APC sau MRAP?