Modernizarea fregatelor româneşti reprezintă un proces de mare interes pentru compania suedeză de securitate şi apărare Saab.

Corveta suedeza HMS Visby patruland in arhipelagul Stockholm in cautarea amenintarii de sub apa - 19 Octombrie 2014

Corveta suedeza HMS Visby patruland in arhipelagul Stockholm in cautarea amenintarii de sub apa – 19 Octombrie 2014

Compania suedeză Saab, care se poate mândri cu mai multe decenii de experienţă în designul, dezvoltarea şi implementarea unui vast portofoliu de soluţii navale, se străduieşte continuu să îşi îmbunătăţească oferta. Producătorul, care şi-a exprimat interesul faţă de piaţa din România datorită modernizării fregatelor precum şi  cerinţelor formulate pentru nave noi, propune ca elemente din portofoliul său să devină o parte din  flota navelor de suprafaţă ale Marinei Române.

Portofoliul Saab include un set complet de soluţii deplin integrate, toate acestea fiind optimizate pentru operaţiuni de securitate maritimă pe timp de pace şi pentru condiţii existente într-un scenariu de conflict total.

Deşi la început ar putea părea atrăgător să alegi separat produse şi sisteme individuale, datorită proceselor de achiziţie ale marinelor militare, care stipulează adesea licitaţii competitive sau datorită altor factori, cum sunt relaţiile şi acordurile politice, până la urmă un lanţ este tot la fel de puternic ca şi veriga sa cea mai slabă. Asta înseamnă că o asemenea abordare poate să restrângă felul în care sistemele lucrează împreună şi astfel, ofiţerul comandant poate să piardă avantajul competitiv şi timp preţios.

Atunci când îşi prezintă propunerile pentru Marina Militară Română, Saab le descrie folosind „conceptul de sistem de sisteme” – şi pe aceasta se bazează filosofia designului său. Această metodă implică crearea de soluţii avansate, care cuprind un număr de subsisteme autonome – fie că este vorba de navigaţie, comunicaţii sau comandă – care ar putea fi instalate pe un vas anume. În acelaşi timp, reprezentanţii companiei şi-au demonstrat experienţa în designul şi implementarea echipamentelor si soluţiilor lor, bazându-se pe cerinţele individuale ale utilizatorilor. O astfel de abordare le permite Forţelor Navale să contracareze atât ameninţările prezente, cât şi pe cele viitoare.

Elementul principal al acestor soluţii include părţi ale lanţului de la efector la senzor (aşa numitul „kill chain”). Fiind compus din sisteme de conştientizare situaţională (radar, senzori electro-optici) el incorporează şi sistemele de comandă şi control, precum şi diferite ansambluri de arme. Din cauza problemelor multiple care există pe un câmp de luptă modern, şi a ferestrei de oportunitate tot mai mici în timpul căreia pot fi contracarate, producătorul suedez crede că integrarea cu succes a subsistemelor joacă un rol cheie.

Aceasta devine cu atât mai importantă în momentul în care echipajul unei nave se confruntă cu ameninţări din direcţii diferite, care vin de la sisteme de arme diferite. În practică, integrarea şi optimizarea cu succes a subsistemelor poate deveni un factor crucial pentru supravietuire. Ea trebuie să furnizeze un multiplicator de oportunităţi care să permită să se  facă o hartă a condiţiilor de pe câmpul de luptă şi să se îmbunătăţească conştientizarea situaţională.  În timp ce subsistemele individuale pot să funcţioneze de unele singure, doar eficienţa lor într-un lanţ complet poate să garanteze un salt calitativ.

Asta înseamnă că trebuiesc făcute eforturi pentru o compatibilitate totală. De pildă, e dificil de imaginat eficienţa unui sistem de comandă care este lipsit de informaţii de la sistemele individuale de supraveghere. În aceeaşi măsură, integrarea datelor de la sistemele de supraveghere oferă o imagine tactică completă, care sprijină, la rândul ei, procesul decizional, graţie automatizării procesului şi identificării celor mai mari pericole.

Istoria demonstrează că integrarea subsistemelor date nu este o sarcină uşoară, ea putând să provoace dificultăţi considerabile, drept rezultat al nevoii de a asigura transferul efectiv al datelor şi informaţiilor între diferitele elemente ale „sistemului de sisteme”. Acesta este unul dintre motivele pentru care compania suedeză îşi subliniază experienţa atât în crearea unor sisteme cu arhitectură deschisă, ceea ce face ca integrarea să fie mai uşoară, precum şi în adaptarea sistemelor existente la noile dezvoltări.

Sistemul 9LV

Elementul cheie al ofertei Saab pentru fregatele T-22 ale Marinei Militare române este binecunoscutul sistem de comandă şi conducere a luptei 9LV care permite, printre altele, controlul operaţiunilor navei într-un scenariu de luptă, integrarea şi schimbul de date despre obiectele de la suprafaţă, de sub apă şi din aer aflate în vecinătatea sa, derivate din sistemele de observare de la bord şi din surse externe, şi un proces automatizat de identificare a situaţiei tactice pe întreaga navă şi de conducere a apropierii sale de ţintele alocate.

El include un set de console multi-sarcini pentru operatori care, din cauza programării utilizate în cadrul sistemului 9LV, îi permit fiecărui operator să aibă control deplin asupra tuturor sistemelor de supraveghere ale navei. Soluţia poate fi folosită împreună cu toate sistemele de transfer de date din familiile Link 11, Link 16, Link 22 sau Tactical Common Data Links (TDCL).

Este un dat faptul că aceasta permite şi managementul datelor de supraveghere, sprijină procesele de luare a deciziilor şi permite accesul unei diversităţi de instrumente care raţionalizează procesul de comandă. Diferitele elemente ale sistemului de comandă pot fi perfecţionate pentru a include operaţiuni de control al focului. Acesta din urmă poate fi de asemenea configurat pentru a se conforma cu cerinţele clienţilor şi, într-o configuraţie de tip total fit care maximizează beneficiile, el constituie un sistem total integrat care incorporează capabilităţi anti-aeriene, anti-nave şi de auto-apărare.

Producătorul îşi oferă asigurările referitor la posibilitatea de a folosi experienţa şi know-how-ul acumulat atunci când a livrat sistemul 9LV pentru un număr de ultilizatori internaţionali. Popularitatea sa oferă o şansă pentru introducerea de îmbunătăţiri în momentul în care clienţii săi identifică cerinţe noi.

Larga utilizare a sistemului 9LV de comandă şi conducere a luptei este un alt element care garantează de asemenea atractivitatea financiară a soluţiei şi dezvoltarea viitoare. În acelaşi timp, modurile diferite în care a fost folosit subliniază flexibilitatea şi scalabilitatea acestui sistem, şi  mai mult decât atât, capacitatea sa de a adapta soluţia la un set de cerinţe adesea variabile.

Sistemele de supraveghere şi de urmărire a ţintei

Tot în domeniul naval, oferta Saab de sisteme de supraveghere şi de observare pentru clienţii săi include cea mai nouă variantă a radarului multifuncţional în bandă C Sea Giraffe AMB. Viitoarea generaţie a acestui radar va include capabilităţi modernizate de detectare a ţintelor de la suprafaţă, mai ales în condiţii meteo adverse.

Prin comparaţie cu predecesorii săi, raza şi parametrii săi de actualizare în timp a ţintelor, susceptibilitatea la contramăsuri electronice şi caracteristicile de manipulare au fost şi ele îmbunătăţite.

Radarul de vârf tehnologic SEA GIRAFFE AMB (Agile Multiple Beams) este modificat constant pentru a satisface cerinţele mai sofisticate ale clienţilor, cum ar fi ameninţările şi ţintele mai mici şi mai rapide. Saab oferă azi versiunea sa cea mai nouă cu o capabilitate îmbunătăţită de detectare la suprafaţă, mai ales pe vreme rea, cu o rază mai mare de detecţie şi cu o rată mai înaltă de actualizare a ţintelor.

SEA GIRAFFE AMB oferă de asemenea capabilităţi Electronic Counter-Counter Measure (ECCM) pentru a face faţă unor medii ECM complexe pentru azi si pentru mâine. S-au depus eforturi reale pentru a face ca radarele să fie sigure şi uşor de operat, deoarece dimensiunile echipajelor s-au redus în general, iar marinarii trebuie să poată să îndeplinească sarcini complexe.

Pe lângă senzorul radarului, propunerea Saab include şi sistemele de urmărire a ţintei CEROS 200 şi EOS 500. Primul poate să opereze în toate condiţiile meteorologice şi poate să şi realizeze propagarea multi-track pentru a urmări ţinta reală. În timp ce CEROS 200 este prin design un sistem de radar (cu o lăţime de bandă de 15,5-17,5 kHz), el a fost dotat cu un senzor electro-optic cu o capabilitate TV şi infra-roşii, şi cu un identificator laser sigur.

E important faptul că datorită unui algoritm CHASE care garantează înaltă precizie în urmărirea ţintelor,  caracteristicile de performanţă ale CEROS 200 îi permit de asemenea să fie folosit împotriva rachetelor anti-navă cu traiectorie joasă.

Cel de-al doilea sistem, care este mai uşor şi este adaptat să funcţioneze pe nave de patrulă mai mici, unde poate fi folosit în tandem cu un tun automat de 30-40 mm, sau să îndeplinească o funcţie complementară pe nave mai mari, este doar electro-optic şi nu are radar. De aceea, sistemul EOS 500 este echipat cu sisteme electro-optice, cu o cameră TV şi cu infra-roşii care funcţionează de o lungime de undă de 3-5 sau 12 μm şi, ca şi în cazul vărului său mai mare, cu un laser de desemnare sigur.

Cu toate că are o rază de acţiune şi o sensibilitate redusă la mediul de operare, EOS 500 poate să funcţioneze totuşi ca un instrument de înaltă precizie, pentru a identifica ţintele de suprafaţă şi aeriene şi în misiunile de căutare şi salvare.

Integrarea armelor

În cele din urmă, lanţul de la senzor la trăgător trebuie să aibă un efector eficient pentru a da lovitura finală şi a elimina ameninţarea. Saab a integrat inventarul mondial al tunurilor pentru nave cu sistemul sau de conducere a luptei 9LV, dar poate să integreze şi alte tunuri, în funcţie de solicitările clientului. Compania Saab se mândreşte că are în inventarul său una dintre cele mai eficiente rachete de la Suprafaţă la Suprafaţă (SSM), familia de rachete RBS15.

Familia de rachete RBS15 este formată din rachete cu rază lungă, de tip fire-and-forget, de la suprafaţa-la-suprafaţă, din aer-la-suprafaţă. Cea mai nouă versiune a RBS15 Mk3 are capacitatea de a ataca atât navele ţintă, cât şi ţintele de pe uscat. RBS15 Mk3 este în serviciu în ţări NATO, cum ar fi Polonia şi Germania şi a fost contractată şi pentru alţi clienţi.

RBS15 Mk3 este astăzi de ultimă oră, dar are un potenţial inerent de creştere substanţial pentru dezvoltarea viitoare, şi va putea să facă faţă la ameninţările de mâine prin intermediul unor pachete de modernizare care pot fi introduse în timpul vieţii operaţionale a sistemului de rachete.

Torpilele ca efector pentru navele de suprafaţă sunt încă o opţiune viabilă. De pildă, o torpilă grea, (HWT), ca supliment la rachete şi tunuri pe navele de atac la suprafaţă.

Contramăsurile electronice

În fine, oferta suedeză cuprinde sistemul de contramăsuri electronice. Acestea includ sisteme ESM în bandă largă (2-18 GHz sau, opţional, 18-40 GHz),  care sunt un lanţ de sine stătător de evenimente şi trebuie conectate cu capabilităţi „soft kill”, precum echipamente de chaff şi jammere.

Suita ESM este complementată în mod normal de avertizoare laser multiple, de pildă Sistemul de Avertizare Naval al Saab, în care senzorii individuali sunt montaţi în jurul navei, pentru a indica ţintirea navei cu telemetre laser şi sisteme de ghidaj laser  din toate direcţiile şi altitudinile din jurul navei.

Dovada unei integrări de succes a sistemului 9LV este dată de utilizarea sa pe o mare diversitate de nave – cum sunt corvetele suedeze Visby, fregatele canadiene tip Halifax (acestea folosesc versiunea Mk4 a sistemului, împreună cu CEROS 200) şi docurile pentru aterizarea helicopterelor de clasa Canberra ale Australiei (şi ele echipate cu Mk4).

Pe scurt, putem conchide că firma suedeză poate să ofere un portofoliu complet de comandă, de conducere a luptei şi de soluţii de control al focului, împreună cu un echipament radar, optic şi electronic integrat.

Graţie flexibilităţii ofertei sale, integrarea unor sisteme specifice pentru utilizator desemnate de beneficiar – fie în supraveghere ori în sistemele de arme – este de asemenea o posibilitate. Saab consideră că o trăsătură definitorie a soluţiilor sale este eficienţa din punctul de vedere al costurilor şi adaptabilitatea totală la navele care vor fi construite în efortul de modernizare al Marinei Militare române.

Saab