Aviaţie

Modernizarea avioanelor F-16, o lupta la nivelul gigantilor

F-16 la BSDA 2012

F-16 la BSDA 2012

Avionul de lupta F-16, cel mai raspandit produs occidental de acest gen din ultimii 35 de ani, va avea parte de prelungirea duratei de viata in exploatare datorita interesului statelor posesoare de a-l mai opera in continuare dar si pe motiv de mare interes din partea contractorilor din domeniul militar, care sunt dornici de a castiga bani buni din modernizarea acestor aparate.

Singapore, Taiwanul si Coreea de Sud sunt printre tarile in cautare de solutii pentru modernizarea batranelor monomotoare F-16, trei exemple de proprietari cu un inventar impresionant, carora li se adauga si alte tari posesoare.

Alan Garwood, business development director la BAE Systems a declarat recent ca un numar mare de avioane F-16 asteapta modernizarea – implicit inlocuirea radarelor, echipamentelor de comunicatii si a displayurilor in anii care urmeaza.

Piata este una sigura, iar clientii ar putea fi inghesuiti si de alte tari care sunt pe cale de a alege achizitia de avioane F-16 de la altele care le scot din dotare din motive de reducere a bugetelor alocate Apararii, ori pentru a le inlocui cu avioane multirol moderne.

F-16, ca si solutie ieftina comparativ cu re-dotarea cu avioane multirol noi, incanta pe politicienii mai multor tari a caror economie nu permite mai mult.

F-16C de la Aviano, prezentat în zbor la BSDA 2008

F-16C de la Aviano, prezentat în zbor la BSDA 2008

Avionul F-16 a intrat in serviciu in anul 1978 si a ramas in productie la Lockheed Martin pentru clienti precum Irak sau Oman, chiar daca in acest moment exista curentul inlocuirii acestui tip cu F-35 Joint Strike Fighter, cel mai costisitor program al Pentagonului din toata istoria…

Dar, chiar F-35 – prin intarzieri si cresteri ale costurilor – provoaca extinderea prelungirii vietii in exploatare a avioanelor F-16 cu peste cincizeci de procente, unde standardul in ore se situeaza la batranul monomotor pe la 8000 de ore.

In acest moment, pe Glob exista circa 1100 de avioane F-16 Block 30 care ar avea nevoie de programe de extindere a duratei de exploatare si modernizare a sistemelor pentru misiuni, informeaza Mark A. Bobbi, analist pe Aparare la IHS Research & Analysis Group.

Emiratele Arabe Unite opereaza probabil cele mai capabile modele ale acestui avion, in variantele F-16E/F si nu le-au tinut departe de actiune – acestea au participat la misiuni de razboi deasupra Libiei in anul 2011, mai spune Bobbi, atragand atentia ca SUA, Coreea de Sud si Taiwanul detin cea mai mare parte a totalului de avioane asupra carora urmeaza sa se efectueze modernizari si reparatii, diin care peste 600 dintr-un total de 800 de a vioane asteapta o viata noua si actualizata ca si nivel de performante tehnico-tactice.

Banii care vor trebui scosi din conturile armatelor pentru acoperirea lucrarilor mentionate mai sus vor declansa cu siguranta o lupta acerba intre companiile ofertante si in mod sigur vom avea parte de scandalui de coruptie si contestatii asupra proceselor de castigare a competitiilor.

Ca de obicei, nu?

F-16D la BSDA 2008, Static Display

F-16D la BSDA 2008, Static Display

“The governments that want to have the U.S. common configuration will be working with us,”

Declara Pat Dewar, seful Lockheed Martin International, adaugand:

“The tie and the relationship with the U.S. Air Force is extremely important for most air forces and that is certainly one of the elements of our value proposition.”

Coreea de Sud insa, a selectat BAE Systems – cel mai mare concern din industria militara a Europei – pentru a moderniza 130 avioane F-16,  tara careia ar putea sa se adauge ca si clienti Olanda si Danemarca, afirma Alan Garwood.

Chris Raymond, head of business development, declara ca Boeing este “definitely interested” – desi acest concern fabrica rivalele F/A-18 si F-15. Dupa spusele lui Raymond, Boening va folosi experienta acumulata in transformarea avioanelor F-16 in drone.

Pentru aceeasi felie de tort se vor lupta si producatorii de sisteme electronice – Raytheon Co. si Northrop Grumman Corp. au dezvoltat radare avansate pentru F-16, cei de la Raytheon castigand competitia de furnizare pentru senzori catre Coreea de Sud si asteapta finalizarea altor campanii – declara David Wajsgrad, chief financial officer.

Dar pe noi… pe noi cine ne va moderniza?

Sursa: Bloomberg

 

– Iulian Iamandi –

4 Comments

  • F-16 de la portughezi vor fi revitalizate (refurbished – nu modernizate) de LM, evident, in baza unui contract al acestei firme, cel mai probabil cu USAF.
    Dupa cum se vede mai sus, este vorba de state care au dotat aviatia cu F-16 cu multi ani in urma si, normal, doresc modernizare (upgrade), adica aducerea cat mai aproape de performantele avioanelor nou aparute.
    In orice caz, modernizarea porneste de la versiuni mai noi decat ce luam noi si intr-adevar, la nr. respectiv de avioane, e o afacere mare care totusi nu se ridica la cat ar costa inlocuirea. Tinem cont ca aviatiile respective au deja infrastructura, mentenanta si personalul asigurate.

  • tot la o spoiala de jdemi de milioane de euro vor ajunge aceste avioane.
    Sa speram ca macar e de calitate vopseaua.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: