Ministrul Apararii Mircea Dusa a declarat marti, la Targu Jiu, ca institutia pe care o conduce va face eforturi pentru ca Armata Romana sa nu cedeze altor state Politia Aeriana si sa-si doteze fortele aeriene astfel incat sa poata face supraveghere aeriana, informeaza Mediafax.
Ministrul Dusa a explicat ca ministerul sau se lupta sa obtina pe 2013 un buget mai mare decat in 2012, subliniind ca este convins ca va reusi acest lucru.
Potrivit ministrului, in 2013 ministerul intentioneaza sa plateasca avioanele Spartan catre italieni si sa continue demersurile in vederea achizitionarii de avioane F16.
“Armata Romana, atunci cand vorbim de inzestrare, sigur ca are probleme si ca programele de inzestrare a Armatei sunt de o complexitate deosebita. In momentul de fata, daca m-ati intrebat de avioane: in acest an vom plati contractele pe care le avem de onorat catre italieni, legate de avioanele Spartan si sigur ca facem in continuare demersurile pentru dotarea intr-un timp eficient a Armatei Romane cu avioane F16”, a declarat Mircea Dusa.
Intrebat de la cine vor fi achizitionate avioanele F16, ministrul Apararii a refuzat sa dea un raspuns concret: “E o intrebare la care n-o sa va raspund astazi, o sa va raspund dupa o anumita perioada de timp, cand voi purta si negocierile respective, fie cu portughezii, fie cu alte state care detin F16, dar vom face eforturi ca Armata Romana sa nu cedeze Politia Aeriana altor state si sa-si doteze fortele aeriene in asa fel incat sa putem face supraveghere aeriana. […] Suntem in negocieri si cu portughezii si sigur vom purta negocieri si cu alte state care detin avioane si atunci cand vom considera ca oferta pe care o obtin este cea mai buna, vom face si demersurile necesare de dotare a Armatei Romane”, a spus Dusa citat de Mediafax.
Referitor la calendarul unei eventuale retrageri din Afganistan, Dusa a spus ca “pe masura ce NATO va stabili retragerea – sigur, etapizata – din Afganistan, va vom comunica si fortele pe care Romania le va mentine sau le va retrage. Numarul militarilor este redus, de exemplu, pana acum un batalion era format din peste 600 de militari. Batalionul care pleaca din Timisoara (marti – n.r.) este de 500”.
Amintim ca fostul ministru al Apararii, Corneliu Dobritoiu, declara in octombrie 2012, la B1TV, ca in conditiile in care achizitionarea si punerea in uz a aeronavelor F16 va dura aproximativ 3 ani, exita riscut ca Romania sa ramana cu spatiul aerian descoperit in cazul in care autoritatile nu identifica “resurse pentru revitalizarea unui numar rational, redus de avioane MIG 21 Lancer, caz in care vom asigura doar jumatate din serviciul de politie aeriana – doar in partea de est. Pentru partea de vest va trebui sa apelam la un stat aliat sa ne acopere aceste nevoi, categoric contra cost.”
Sursa: HotNews
– Iulian Iamandi –
Domnul ministru Mircea Dusa pare a fi onest, s-a gandit deja la mai multe posibilitati si negocierea cu mai multe state in vederea achizitiei de F 16 nu ca si precedentul care o tinea una si obsesiva cu f 16 din Portugalia.
Ce nu inteleg eu este fixatia pentru a cumpara F 16 si mai ales fixatia pentru a cumpara F 16 second hand in conditiile in care vecinii nostri unguri si cehi au luat in leasing Gripen C/D noi si apoi au prelungit contractul de leasing. Oare nu se poate rezolva problema mai elegant luand 16 avioane F 16/ Gripen / Typhoon in leasing dar NOI? Cu pervederi contractuale de a se putea achizitiona acele avioane in caz ca totul merge bine?
De ce si cine din MApN le baga ministrilor in cap ca doar F 16 este singura optiune valida si nu mai exista alt tip de avion care se poate achizitiona?
Bre, nu fi naiv.
Ministrul Dusa trebuie sa demonstreze, nu sa para. Si va urma linia trasata de partid, nu va face nimic de capul sau.
Fixatia pentru F-16 second hand este o realitate. Suntem vai de steaua noastra, saraci, aproape faliti, din cauza unor guvernari baroniere.
Variantele de posibilitati exista numai la pasionati. Pilotii nu pot influenta in nici un fel, asteapta sa accepte ce li se va da. Oficialii stiu ca nu exista bani, iar lobbystii deja s-au resemnat: romanii o lustruiesc, nu se mai merita cheltuite resursele.
MApN & SMFA, practic nu pot influenta alegerea asta. Oamenii si-au facut treaba atunci cand li s-a cerut, au intocmit analize comparative, pilotii au zburat (mai putin pe Rafale, NG si Super Hornet [parca nici pe el]).
Nu sunt naiv dar Mircea Dusa vine dintr-un minister care a facut si face reparatia capitala a elicopterelor in Rusia si Belarus asta in conditiile in care MApN-ul spunea ca Rusia nu mai vrea sa faca afaceri in domeniu cu Romania….deci daca la MAI se poate poate ca se va putea si la MApN.
Ce are a face ministrul cu ministerul? 🙂
Stiam de mult de RK la Mi-8/17 ale IGAv, de dinainte sa fie uns Dusa. Numai ca stiam ca vor fi trimise in Ucraina.
Iar cu pututul, nu stiu cat de mult se vrea sa se poata sa mai avem aviatie de vanatoare. Sunt sanse mari sa se traga cortina. Si alatur opiniei mele, opiniile unor oameni mai priceputi si mai de meserie.
Marius, cand se vrea se si poate. Cand s-a vrut, s-au luat duble de MiG-21 de la nemti. In ultimii ani buni toata lumea o da de gard, ca se vrea aia, s-ar vrea aia, s-ar putea sa…, hai ca vedem cum facem (rost de bani), etc. Se ignora pe fata, de catre toti, si de PD-L si de USL varianta suedeza cu tot cu offsetul ala de suta la suta si aviatia de vanatoare este impinsa incet-incet, dar mai ales sigur, catre iesirea din scena.
Acum, s-ar putea ca bulgarii sa ne-o ia inainte si sa cumpere F-16 ale portughezilor. Cam cate vor fi disponibile. Olandezii vor sa ramana intr-o singura baza aeriana, dar cred ca mai e de asteptat pana se vor dispobiliza niste F-16.
Croatii, dupa cum vorbeam zilele trecute cu un jurnalist militar croat, studiaza inclusiv posibilitatea de a cumpara MiG-21 mai putin zburate si sa le faca RK. De asemenea se doreste prelugirea vietii astora, catorva, care le mai au acum. Asa ca, varianta cea mai trista ar putea sa fie una pierduta. Adica, sa ne-o ia croatii inainte si sa aleaga vreo cateva 21 pe care sa le peticeasca si sa le dea la zbor pentru continuitate, pana la vremuri mai roz.
Deci, nema Gripen, nema F-16 portugheze, nema MiG-21 putin zburate.
Ramane doar varianta de acum… sa mai dam din cand in cand LanceR-e pe la Bacau, sa le mai bibileasca. Insa si acolo au mai ramas putini meseriasi de 21. Sunt multe de spus.
Dar, despre Bacau… ne trebuie verde. 😉
@ Resboiu ma gandesc, sper ca domnul Mircea Dusa sa vina cu alt suflu in MApN unde undeva sus in structuri totul este putred si de aici pornesc si strategiile de achizitie a tehnicii militare care tin mai mult de capitolul “nice to have” decat de posibilitatile reale economice.
Marius, treaba cu achizitiile militare se bazeaza mai putin pe “nice to have” de care pomenesti si mai mult (de fapt exclusiv) pe ideea de Parteneriat Strategic.
Se merge pe premisa ca F-16 este (si va fi probabil pentru urmatorul deceniu, poate mai bine) calul de bataie al USAF (dupa cum se vede, wunderwaffe-ul F-35 se lasa asteptat). Se presupune (ramane de vazut daca corect sau nu) ca se va putea beneficia de lantul de aprovizonare si logistica al USAF, odata ce-si vor disloca Escadrilele sau Grupurile pe plaiuile mioritice.
@ Griffon236 si da si nu, in momentul in care iti cumperi un avion la care costurile sunt pe la 10.000 de dolari ora de zbor in loc de 4800 de dolari nu prea poti sa ai pretentii ca sa iesi ieftin si personal nu vad niciun avantaj in a cumpara F 16 vechi.
Cu F 16 NOI poate sa fie alta poveste, una cu offset si beneficii pentru Fortele Aeriene Romane.
Elicopterele au fost modernizate pentru ca Romania sa indeplineasca conditiile de aderare la Spatiul Schengen.Elicpoterele sunt folosite, teoretic, inclusiv pentru supravegherea frontierei de stat a Romaniei.
Nu a fost niciodata vorba ca elicopterele IGAv sa fie trimise in Ucraina. De asemenea nu au fost niciodata in Belarus la rk. 2 elicoptere au fost trimise in Cehia si 2 in Rusia la Sankt Petersburg. Unul din cele trimise la rusi s-a intors, iar prin martie vor veni si celelalte trei.
Multumim, Griff.
Anul trecut parca spuneau ca in bugetul pe 2013 al MApN sunt prinse 70 de milioane dolari pentru alea 12 F-16 portugheze.
Dar ce naiba vor sa faca portughezii, acum au 38 F-16 MLU, de fapt 37 ca unul sa prabusit, initial spuneau ca ar vrea sa reduca flota de la 4 escadrile(peste 40 avioane), undeva la 2 escadrile(28 avioane), 37-9=28, probabil de aici a aparut varianta ca portughezii nu au decat 9 avioane de vanzare, ca dupa au zis portughezii ca ne-ar putea da la o adica inca 3, era simplu.
Acum ce naiba vor sa faca portughezii?
Licitatie intre noi si bulgari pentru alea 9-12 F-16? Sau ne dau noua 12 si lor 8 iar ei vor ramane cu 16-17 bucati si asta e, oricum sunt o tara mica, nu are cine sa ii atace, bani nu prea au, pentru politie aeriana sunt arhi-suficiente.
Dupa ce a picat varianta cu alea 15 F-16 din Olanda a fost evident ca va trebui sa mai cumparam inca un lot de F-16, cel mai probabil livrabile intre 2018-2020, ca ar putea veni din tot din Olanda, din Turcia(si ei ar incerca sa vanda 24 la mana a doua), Israel, AMARC, USAF, USNG, noi greu de spus.
Are cineva idee cum mai sta situatia?
Idee? Te astepti sa zica cineva: “Dusa va lua avioane de la malgashi!”?
Ideea MApN-ului este clara ca lumina zilei nu se cumpara nimic in afara de F 16 si alea care or fi alea 12 asa vor ramane dupa care o sa cumpere 4 F 35 si pilotii o sa zboare la simulator si o sa fie pregatiti al dracului de bine.
Daca o sa faca 8 oameni o gripa s-a zis cu aviatia de vanatoare in Romania.
Acum sa vedem ce va schimba ministrul Mircea Dusa la MApN sau daca o sa poata conduce ministerul in ciuda asocierii cu Oprea.
Mda, nu m-am exprimat suficient de clar.
Care ar mai fi situatia la portughezi intrebam.
Portughezi au parca 24 de avioane F16A, disponibile.12 avioane vor fi cumparate de Romania iar 9 de bulgari.George Visan poate pregati sticla de sampanie pentru a sarbatori fericitul eveniment pentru el.
Afirmatia ca vom cumpara F35 peste cativa ani suna ca o injuratura de mama pentru cei realisti care percep lucrurile asa cum sunt.
Vai de capu’ nostru.. 🙁
Corect!
Sa faca politie aeriana cu avioanele Spartan. 🙂
Ar putea patrula pe granita cu Ucraina, sa-i sperie pe eventualii carausi aerieni de tigari. 🙂
Salutare!!!
V-am descoperit de curand si m-am obisnuit sa va citesc in fiecare zi, ca sa aflu si eu ce parere au pasionati ca voi.
O intrebare directa: daca ati fi consilieri acolo sus – ce ati recomanda sa se cumpere si cum sa se procedeze?
10x!!!
Recomandarea este cumpararea cu offset cu un credit avantajos intins pe 10 ani daca se poate o prima transa de 16 avioane din care 2 minim sa fie duble. Astfel se pot mentine cele 2 baze aeriene la un oarecare nivel de combat readyness. Orice avion ai comanda trebuie ca sa mai tragi de MIG 21 LanceR inca vreun an – doi pana ce vor intra noile avioane. Aviooanele nu trebuie sa fie neaparat americane ci sa fie compatibile NATO si atat, as renunta pe moment pana ce vor exista mai multi bani la antrenamentul si pregatirea tactica a pilotilor in USA deoarece aceasta costa foarte mult chiar enorm pentru bugetul actual. Scoala romaneasca de piloti de vanatoare nu este de aruncat si as merge pe materia structurata in cativa zeci de ani si existenta la noi.
Astfel s-ar economisi bani, bani pe care poate Romania sa ii floloseasca in altceva chiar in MApN pentru a repara tehnica de lupta si a achizitiona sisteme noi in alte ramuri ale Armatei Romane.
@Fenchea Marius
2 duble? Si cand se strica una ce se va mai face? Nu mai zboara nimeni pana se trimite la export pentru reparat? De fapt, pana la intoarcere…….
Pai in primul rand depinde ce se strica la acea dubla, daca este vorba de o defectiune majora se zboara in dubla de la cealalta baza aeriana pana ce se rapara cea cu probleme, solutii se gasesc.
Ideea este ca altii si-au luat doar 8 in prima transa si din cele 8 1 este dubla si de aia nu au fost asa de disperati ca ce se va intampla dupa, vezi Thailanda.
Pentru Romania numarul minim absolut de avioane ar fi de 16, treaba asta a aparut la o audiere a unui mahar din MApN in Comisia de Aparare a Parlamentului acum cativa ani.
S-au luat 12 ne mai trebuia inca 4 si am rezolvat problema..
Rafale, 75 de bucati sau mai mult, cu offset francez si o re-imprietenire cu Franta.
avioane nu s-au luat fratilor datorita opiniei publice
imi mai aduc aminte cum sareau unii in sus cand se voia sa se ia f 16,cand se voia ef 2000,afaceri cu spaga care inca nu se daduse ,vizionarii darii cu spaga,vrajitoarea…,cand unii vorbeau de interceptoare pe la tele fara sa aiba habar ce e o interceptare,probabil isi imaginau 2 paralele facandu-le tangente
de aia nu s-au luat avioane,de aia s-a ajuns la solutia de avarie
si nu va faceti probleme ,…ca mai rau de atat nu se poate ,loc de cazut mai jos intotdeauna este,se poate
e o chestie de otrgoliu national politia aeriana ,sa vina ungurii sa o asigure deasupra transilvaniei
ce conteaza platforma ,avionul sunt chestii pe care oricum nu o sa le stim
mi-ar place sa vad avioane noi ,off-set samd ,dar 600 milioane nu sunt 1 miliard,oricum cum se prezinta lucrurile realist vorbind vad o pierdere graduala a capacitatilor
ptr cei care trag ca politia aeriana ,ca numai atat putem ,eu le-as recomanda sa se retina,ptr ca politia aeriana ca nivel de securitate ar fi cu un grad mai putin de a avea un awacs in aer
sau macar sa se intrebe daca inainte cand avioanele stateau in celula de alarma decolau ptr a intercepta aeronave civile
necesarul minim,minim depinde de nr de piloti si calitatea platformelor,respectiv senzorilr de la bord
o cantitate rezonabila ptr noi intre 24-48 avioane de prima linie si probabil inca 24 ptr scoala,atac la sol