Fortele Navale

Ministerul Apararii prefera corvetele clasa SIGMA

Corveta SIGMA 9113

Corveta SIGMA 9113 (foto Damen)

Fortele Navale ar putea opera in viitor 4 corvete multifunctionale clasa SIGMA, fabricate de catre olandezii de la Damen, la Galati.

Potrivit unui proiect de hotarare de guvern propus de MApN, se intentioneaza inlocuirea celor 4 corvete din clasele Tetal I si II cu 4 corvete clasa SIGMA achizitionate direct de la olandezi, potrivit unui articol postat de Romania Libera.

In nota de fundamentare supusa dezbaterii de catre militari sunt expuse considerentele ce au dus la decizia de achizitie directa a navelor proiectate de olandezi:

În Studiul de concept pentru produsul „Corvetă multifuncţională”, elaborat în cadrul Ministerului Apărării Naţionale, au fost analizate 13 proiecte de corvete, din care patru proiecte pot satisface cerinţele forţelor navale române.

Dintre toate aceste proiecte, clasa SIGMA (Ship Integrated Geometric Modular Design Approach) prezintă următoarele avantaje:

    • a) este o construcţie modulară care a fost deja realizată în mai multe versiuni cu deplasament între 1692 t şi 2365 t, fapt care permite forţelor navale române să identifice platforma care îi satisface cel mai bine cerinţele în condiţiile diminuării riscurilor programului;
    • b) a avut cel mai bun raport preţ/cerinţe dintre cele patru proiecte identificate ca fezabile în Studiul de concept. Totodată, proiectul SIGMA 9813 a fost identificat ca varianta optimă dintre cele patru proiecte analizate; (in cele din urma se pare ca olandezii au oferit clasa SIGMA – proiect 10514)
    • c) este singura dintre proiectele analizate care poate avea propulsie electrică (zgomot redus la viteze mici), ceea ce constituie un avantaj în lupta antisubmarin;
    • d) se poate realiza şi integra la Şantierul Naval Damen Galaţi S.A., care face parte din Damen Shipyards Group, care a mai construit nave din această clasă;
    • e) termenul de livrare al clasei SIGMA a fost cel mai scurt raportat la celelalte proiecte analizate în Studiul de concept.

Au fost evaluate 13 proiecte de corvete dintre care doar 4 s-au calificat in faza finala putand satisface cerintele Fortelor Navale. Potrivit unei hotarari de guvern privind achiziţia de către Ministerul Apărării Naţionale a produselor şi serviciilor cuprinse în programul strategic de înzestrare ,,Corvetă multifuncţională”: 

  • Se aprobă achiziţia de către Ministerul Apărării Naţionale, prin Compania Naţională „Romtehnica”-S.A., a produselor şi serviciilor cuprinse în programul strategic de înzestrare ,,Corvetă multifuncţională” prin: încheierea cu Damen Shipyards Group, prin Damen Schelde Naval Shipbuilding BV, a unui acord – cadru/contract multianual pentru achiziţia a patru corvete din clasa SIGMA – proiect 10514, construite şi dotate la Şantierul Naval Damen Galaţi S.A, şi a suportului logistic iniţial.

Se preconizeaza ca valoarea totala a achizitiei sa ajunga la 3.6 miliarde lei, platibili in transe in intervalul 2017-2020, prima dintre cele patru corvete SIGMA urmand sa intre in serviciul Fortelor Navale la maxim doi ani si jumatate de la semnarea contractului, toate navele urmand a fi livrate in maxim 7 ani si jumatate.

Constructia corvetelor clasa SIGMA 10514 va fi realizata la santierele Damen din Galati.

Documentatia poate fi gasita aici

Marius Constantin

32 Comments

  • Din pacate este o greseala, si inca una care costa multi bani.

    Daca pentru modernizarea fregatelor, care costa 190 milioane euro, mai era cum mai era, navele existau deja, 190 de mil euro pentru o tara cu un PIB de 170 mld, tras de par este cat de cat suportabil(chiar daca banii se duc in niste capabilitati cu o utilitate scazuta).

    Deci daca exista 830 de milioane de marafetzi europeni, in conditiile in care ai un sistem aa prin care numai cine nu vrea nu trece, in conditiile in care ai un parc de blindate din cretacic, o artilerie care era ceva pe vremea Imperiului Roman, sa investesti atat de multi bani in 4 corvete extrem de vulnerabile, cam este o greseala strategica majora.

    In alta ordine de idei, navele in sine sunt bune, sunt mult peste tot ce am avut pana acum, se fac in tara, bine rau se misca dracului ceva, ca noi suntem asa cum suntem si unde nu-i cap vai de picioare, asta e si astia suntem..

    Sper totusi ca astia de la marina sa considere ca si-au facut plinul, sa mai reduca din parcul de nave complet demodate, sa se concentreze pe astea cateva nave moderne pe care o sa le aiba si sa nu le vina alte idei cu reanimat de Delfini, grupare de submarine, nave de transport strategic samd.

    • nu te enerva bre, probabil au primit sarcina de la partid sa dezvolte flota strategica la MN proportional cu numarul de amirali, prim vice-amirali si contraamirali din dotare 🙂

      de aparare aa, tancuri, artilerie si altele n’avem nevoie, ca alea sunt up-to-date, acu nu trebe sa si specifici matale care date, ca e secret de serviciu

  • din cate intzeleg curvetele astea n’au decat hull sonar, nu si diping sonar
    parca nici beliscopterele navale n’are, decat niste balize sonar
    probabil nici frecatele n’or sa aiba, ca ie scumpe
    in concluzie vanatoare de sujimarine pe paine 🙂

    in alta ordine de idei astea sunt ideile astora, care or veni dupe ei or mai vedea, se anuntza un deficit de inca 4 melearde jumate pe pomeni electroratate asa ca om vedea ce s’o mai intampla cu banii aia de curvete la guvernele urmatoare

    dar apreciam intentzia 🙂

    penca se poate si mai rau, poate ailalti au alte idei, poate vor sa cumpere numa doo de aceiasi bani 2nd hand neinarmate 🙂 cum a luat nastase frecatele…se tzin inca 10-15 ani dezarmate si dupa aia un mega contract de upgrade cu o firma turco-romana

    • Daca ar fura mai putin ar fi bani si de “pomeni electorale”. Trebuie luati in colimator aia care au furat si fura in continuare nu badea gheorghe care trage de o coaja de panie si sta infofolit in casa sa faca economii la intretinere.
      Ajunge subiect de scandal ca vrei un trai decent?

  • Eu inteleg din articol ca MApNu` era deja hotarat pe SIGMA. Doar au schimbat-o de la 9813 la 10514. Corvera grea sau pe vremuri fregata usoara (FFL).
    Iar daca e Sigma 10514 apoi atunci avem Smart-S. Si daca avem Smart-S o sa avem turcii la modernizarea fregatelor ca doar sunt producatori de Smart-S si ar avea sens sa avem sisteme similare. Deci ar da sens ESSM pe fregate si MICA pe corvete…

      • de ce sa modernizeze fregatele ca offset? poate modernizeaza dragoarele, poate alte romerchere, poate o nava logistica/tanc…

        •  angajamentul privind efectuarea operaţiunilor compensatorii aferente acordului – cadru/contractului multianual în cauză, prioritar, în următoarele domenii: activitatea de modernizare a fregatelor T22 ale forţelor navale române, realizarea facilităţilor de instruire, constituirea centrului de mentenanţă şi a facilităţilor de depozitare a muniţiilor în România, precum şi întreprinderea tuturor eforturilor privind semnarea acordului de compensare până la momentul semnării acordului – cadru/contractului multianual;

          • da bre, da` pe langa modernizarea fregatelor sunt inca 10 chestii.
            deci nu e necesar sa faca si ei frigate
            ca altfel faceau licitatie de la bun inceput pt corvete cu offset pe fregate

          • @Mihai are sens. Modernizarea fregatelor este prevazuta ca parte a actelor compensatorii si ca posibila optiune. Au renutat la licitatie si au trecut la incredintare directa prin hotarare de guvern.

  • 3 corvete 2 submarine (eventual clasa Södermanland- de la suedezi ca tot au 2 din 89-90 ce le vor disponibiliza probabil la anul) 3 fast attack class 3 minehunter si 2 baterii de rachete antinava poate 2 fregate , 1 avion de patrulare 6-8 IAR 99 si 10-12 elicoptere -ASW, AsuW, SAR, multirol ar fi o dotare decenta a marinei romane, si o garantie-macar morala si sufleteasca ca armata “e cu noi”

  • Doua intrebari:

    1) Daca HG e adoptata de actualul guvern, guvernul care se va forma dupa 11 decembrie il va pune in aplicare?

    2) Insistenta din nota de fundamenntare pentru intrarea in dotare a primei corvete la doi ani si jumatate de la contractare. Adica mijlocul lui 2019 (cazul optimist) – inceput de 2020 (cel mai probabil)

    Observatii:

    – Anumite ambasade vor face lobby pentru companiile lor – Franța, care iar pierde bani pe flancul estic. UK care are nevoie de comenzi pentru constructii navale mai ales dupa brexit… Atribuirea directa atrage după sine scandal – vezi cazul F-16, 2010 și „superofertele” de la Gripen.

    – Insistența pentru livrarea primei nave in 2,5 ani. S-a schimbat ceva in evaluarea strategica regionala de pana acum a Romaniei. As vrea sa stiu ce!

    – „Grupare navala formata din corvetele Sima si fregatele T-22” – Deci Marasestiul se indreapta spre taiere. Bun, era de asteptat! Dar cu ce-o va inlocui. 4 corvete nu cred ca sunt de-ajuns. Rusii vor avea deja 6 submarine si 3 fregate in Marea Neagra plus nave purtatoare de rachete (Buyan-M si alte dracovenii care le fac acum in Crimea). De ce 4 si nu 6 corvete? Makes more sense – pentru fregatele T-22 sunt vechi (chiar daca vor fi modernizate candva) iar fara Marasesti se pierde o nava care putea fi pusa sa patruleze in apele teritoriale. Contractul poate ar trebuie regandint pentu 6 nave sau o solutie gen 4+2. Daca se gandesc sa completeze cu nave purtatoare de rachete – mai bine…

    • Sa presupunem ca undeva prin 2020 si ceva exista niste clinciuri intre noi si rusi, care se lasa cu o incaierare aero-navala.

      Noi o sa dispunem de:

      – 2 fregate T22 modernizate, sa presupunem ca o sa fie echipate cu un mix Harpoon si ESSM

      – 4 Sigma 10514, Harpoon – VL-MICA

      – 4 IML-uri Rubezh

      – 3 Puma Naval

      – 12 F-16 MLU de pe Borcea + cate F-16 de pe Lune se pot aloca + IAR-99(ca sa mai echilibram cantarul).

      Apararea aa ramane asta pe care o cunostem, adica Volhov, HAWK-ATAR, KUB samd.

      Rusii dispun de:

      – crucisatorul Slava

      – 3 fregate Admiral Grigorovici

      – 3 Buyan-M

      – 1/2 Bora

      – 6 Killo

      – 1 Nanucika echipata cu Oniks + alte vechituri

      – instalatii sol-nava Bastion si Bal

      – 14/18 Su-24

      – 10 Su-27SM2 si 4/6 Su-30M2 de la Belbek

      – 12/16 Su-30SM in Crimeea

      – 12 Su-27SM3 si 8 Su-30M2 de la Krimsk

      – 30 Su-30SM de la Millerovo

      – 36 Su-34 de la Morozovzk

      – o escadrila de Tu-22M

      – Tu-95/160 pentru cateva lovituri

      – Tu-142/Il-38/Be-12

      – Mi-14/Ka-27/29/31

      Avand in vedere raportul asta de forte cam cat pot sa supravietuiasca cele 2 fregate si 4 corvete?

      Cu navele rusesti mai este cum mai este, cu submarinele poate ca o mai fi cum o mai fi.

      Dar ce te faci cu aviatia rusa, au cam 150 de avioane in bazinul M.Nerge capabile sa lanseze rachete anti-nava de la Kh-31 la Kh-15/22.

      Si nu ai suficiente mijloace pentru a o contracara, cu AMRAAM-urile de pe F-16 poate le mai darami cateva Suhoaie, dar si noi o sa pierdem din F-16uri, si sunt in inferioritate numerica.

      Sistemele aa/anti-racheta de pe nave risca sa fie depasite prin saturatie, la o adica au ei 80-100 de rachete anti-nava pe care sa le lanseze impotriva navelor romanesti, 3-4 nave daca pierdem in urma unei astfel de actiuni pt noi este foarte nasol,

      Plus ce mai riscam sa pierdem in urma “interactiunii” nava-nava, nava-submarin, nava-baterie de coasta.

      Deci din 8 nave de lupta poate supravietuiesc 2-3 nave, sa spunem ca le provoci pierderea a 3-4 nave rusesti.

      Pana la urma la razboi pleci de la ideea ca trebuie sa accepti pierderi, mai mari mai mici aia e situatia.

      Insa din cauza achizitiei de corvete este putin probabil sa se gaseasca resurse pentru realizarea unui sistem aa eficient care sa reprezinte o amenintare majora pentru rusi, pana la orizontul anilor 2020 o sa ramanem in mare cu ce avem acum.

      Iar aviatia rusa o sa poate sa umbele in mare masura nederanjata pe cerul Romaniei si sa iti provoace pierderi mult mai mari pe uscat.

      • daca pleci de la ideea ca noi singuri cu 4 corvete 2 fregate si 12 F16 ne batem in parte cu rusii cred ca avem din start o problema 🙂 🙂

        in contextul ala ai vezi tu pe aurolacii nostri de la putere si pe miserupistii din conducerea armatei asumandu’si raspunderea de a porni o bataie cu rusii 🙂 🙂 ?

        de aia suntem intr’o aliantza, de aia suntem integrati in retzeua de sensors NATO, in apararea antiracheta, de aia Patriotul si Abramsurile in vizita samd

        daca ramanem noi singuri fara NATO cu 4 corvete in pla goala contra rusilor nici macar nu le miscam din port, sau le facem cadou turcilor cu mult inainte de inceperea ostilitatzilor

        o sa iasa ambasadorul sovietic cu aurolacii nostri la o vodkulitza si le inmaneaza ala lista cu ce au ai nostri de prestat si o sa fie pace si pretenie, se schimba guvernarea, vine volodea intr’o vizita preteneasca prin bucaleSTAN, ne facem poze la pieptzii goi cu zimbrii sedatzi alea-alea

        insa daca vin ajutoare de la NATO, un AEGIS cu SM6, o pereche de E3D si cateva F35/MADL pt cooperative engagement capability, o baterie Patriot la CTA, cateva F16uri de prin NATO, vreo pereche de F22iuri 🙂 , atunci se schimba discutzia, nu mai patruleaza aia cu vechiturile lor pe cerurile Patriei si nici nu te mai satureaza asa usor

        nu cred eu ca i’a apucat p’astia ambitziile de mare fortza navala la MN ca sa scoata din amortzeala plutoanele de amirali din comandamentul marinei, cred ca au primit de la centru listutza cu ce trebuie sa presteze

        si presteaza 🙂

        alea 4 corvete si doua fregate plus F16urile si ce o mai fi sunt asseturi NATO la MN, vor fi integrate intr’o flotila NATO in caz de trozneala

    • Pai si ti se pare ca nu era o oferta buna cea de la SAAB? Sau tu intrebai retoric de ce nu se fac publice la MApN criteriile? Se pare ca in primul rand o sa urmeze vremuri interesante si de aici graba MApN-ului. Si mai cred ca pe anumite paliere li s-a impus de catre NATO urmatorul pas – modernizarea flotei.

    • Buna prima intrebare. Problema majora in guvernarea romaneasca e faptul ca nu are continuitate. Ce-a zidit un guvern, darama alalaltul de dupa. Si tot asa.
      Scandal nu prea are ce sa iasa. Nu avem incentives sa cumparam de la francezi, investitiile lor in sectorul naval romanesc are best described as missing, poate ar fi cazul sa le reamintim ca nu sunt chiar atat de puternici si dependabili in Romania pe cat cred ei. Iar de UK ne doare-n tenisi asa cum ii doare pe ei de noi. Mijloace de pus presiuni englezoii nu prea au pe la noi in afara de grasunul ala simpatic de la ambasada. Ar fi nesi din partea noastra sa nu-i bagam un pic in seama pe olandezi dupa investitia majora si fara bombaneala sau scandal de la Galati.

  • Abia daca sunt bani pentru patru corvete.
    Alaturi de cele patru corvete TETAL si MARASESTI, pot fi inscrise si cele trei TARANTUL.

  • Am gasit o explicatie mai logica pentru termenul ala de livrare strans – 2,5 ani. Cred ca SMFN stie ca nu mai e fezabila prelungire vietii corvetelor din clasa Tetal 1 & Tetal 2 asa ca de aia vrea 4 nave in 7 ani.

    • Poate are legatura si cu eventuala iesire din uz a Tarantulelor prin 2025…
      Asa impusca doi iepuri dintr-una. Oricum Tetal I sunt total depasite. Le-as casa la imediat dupa semnarea contractului pt Sigma. Mai salvezi niste bani si nu pierzi nici o capacitate de lupta.

  • Probabil vor sa treaca direct echipajele de pe tetal I/II pe noile corvete, in functie de intrarea acestora in serviciu. Prima corveta olandeza va absorbi echipajul celei mai uzate Tetal I, apoi urmeaza cealalta. Idem cu tetal II. De la cea mai rablagita Tetal I, la cea mai putin distrusa tetal II, totul in 7 ani de la semnarea contractului. Este important ce vor face si cu fregatele alea englezesti si ce planuri reale mai au pentru marina pe viitor, inclusiv la capitolul submarine. Delfinul si soarta lui viitoare ne va arata planurile MAPN. Eu unul sunt sceptic!

Leave a Comment

%d bloggers like this: