Dublarea bugetului de investiţii al Ministerului Apărării Naţionale (MApN), propusă de guvern în proiectul de buget pentru anul viitor, se va reflecta în comenzi suplimentare pentru producătorii de tehnică militară, inclusiv companiile din industria aeronautică listate la bursă.
Ministerul a obţinut abia în ultimii ani o alocare suplimentară pentru înzestrarea forţelor armate, în contextul conflictelor din estul Europei, dar îşi propune să accelereze investiţiile în 2016.
Cheltuielile de capital aferente apărării, capitolul bugetar în care intră achiziţiile de echipamente militare şi servicii conexe, ar urma să crească anul viitor la 3,1 miliarde de lei, potrivit proiectului de bugetul aprobat de guvern şi înaintat Parlamentului. Suma este mai mult decât dublă faţă de valoarea cheltuielilor de investiţii preconizate pentru 2015, de 1,44 miliarde de lei, şi reprezintă cea mai mare alocare de fonduri destinate achiziţiei de tehnică din cel puţin ultimii cinci ani, potrivit calculelor ZF în baza datelor oficiale.
***
Pe fondul informatiilor despre preconizata marire a bugetului de achizitii al MApN s-a putut observa o intensificare a eforturilor de maketing ale diversilor producatori internationali, focalizate in special pe partea de sisteme navale. Astfel, in timpul vizitei HMS Duncan in portul Constanta la inceputul lunii trecute, a avut loc, la bordul navei o expozitie la care au participat 13 firme specializate pe sisteme navale din Marea Britanie, acestea prezentand un spectru larg de solutii, de la sisteme integrate de navigatie si pana la armament artileristic de calibru mic. Zilele trecute, SAAB a sustinut la Bucuresti o prezentare a produselor din portofoliu, aratand interesul manifestat pentru o eventuala participare la programele de achizitii militare ale MApN.
Via:
Ziarul Financiar
– Marius Constantin –
Anul bugetar 2016 va fi unul al nisipurilor miscatoare.
In primul rand bugetul trebuie sa se incadreze intr-o tinta de deficit de 2,8% din PIB si ca acest lucru sa se intample(cu toate cheltuielile incluse), trebuie sa existe o crestere economica de 4,1%.
Din 2004 incoace a existat o regula, dupa un an cu o crestere economica ridicata, in anul urmator cresterea economica s-a temperat.
Dupa cresterea economica de 8,3% din 2004 a urmat o crestere de 4,2% in 2005, dupa care in 2006 a accelerat la 7,9% iar in 2007 a scazut la 6,2%, in 2008 7%, 2009-2010 au fost ani de recesiune, in 2011 cand a reinceput ciclul de recesiune cresterea a fost de 2,3%, in 2012 s-a comprimat la 0,6%, 2013 a ajuns la 3,5% iar in 2014 cresterea economica sa redus la 2,8% pt ca in 2015 sa accelereze la 3,7%( primele 9 luni).
Daca ar fi sa respectam logica ultimilor 11 ani, in 2016 ritmul de crestere economica ar trebui sa scada fata de 2015(an in care cresterea va fi de 3,5-4%), deci este extrem de probabil ca acel 4,1% nivel de crestere economica sa nu fie atins.
Situatie in care Romania o sa aiba 2 optiuni, fie creste deficitul peste 3% din PIB, fie reduce cheltuielile.
Prima varianta nu o sa fie acceptata de UE(si pe bune dreptate), asa incat nu mai ramane la indemana decat varianta taierilor de cheltuieli.
Intr-un an electoral, nu o sa taie nimeni de la pensii, salarii, ajutoare sociale samd.
Taiate or sa fie cheltuielile cu investitiile, armata din pacate cred ca va fi prima victima, nu se supara nimeni cu adevarat daca Romania nu isi cumpara/repara tehnica militara.
Deci bugetul de achizitii al MApN pe 2016 este unul virtual, sunt sanse extrem de mari sa ramana doar pe hartie.