Resboaie

MI 24 ucrainiene doborate in noaptea de 2 Mai, urmeaza altele?

Mi-24 ukrainiene (foto Michael Esspe, via wiki)

Mi-24 ucrainiene (foto Michael Esspe, via wiki)

In noaptea de 2 mai in jurul orasului Donetsk 2 elicoptere ucrainiene au fost doborate de MANPADS sau PZRK conform autoritatilor ucrainiene.

In aceste incidente si-au pierdut viata doi membri ai echipajelor, iar altii au fost raniti.

Mai mult, un Mi 8 si-a luat si el o portie de rafale si a fost avariat de acea data neinregistrandu-se victime.

Chiar azi in timp ce scriam articolul inca un elicopter ucrainean a fost doborat in jurul orasului Slaviansk de catre separatistii rusi care au trecut pe la magazinele de “airsoft” – dupa cum ne-a spus presedintele Putin.

Pe cand si cateva tancuri ucrainiene distruse?

Sursa:
The Aviationist

– Dipl. Ing. Marius-Eugen Fenchea –

16 Comments

  • Marfa ruseasca,rachetele alea,dom’le.Nu ca jafurile de Stinger americane,ce se chinuiau cu ECM-urile sovietice acu’ treij de ani. 😀

    Despre tancuri mai vedem.Ucrainenii au avut destula minte sa nu se bage,sau poate doar e o coincidenta fericita ca nu le pornesc motoarele.Momentan Ivan joaca bambilici.Ieri haholii au reluat Mariupol.Azi,muscalii s-au infiltrat indarat.
    La Slaviansk,alfa si Jaguar au pierdut vreo 30 de oameni,morti si raniti.Ivan a pierdut mai multi,dar de cazaci e plina Rusia.Specialii,in schimb, nu cresc pe camp.

    • Pentru mine este clar ca pe teren pe langa fraierii care mor la baricade in lupta cu slab preagatita armata ukraineana sigur opereaza specialii rusi si cred ca este doar o chestiune de timp pana primul BTR 80 ukrainean va sari in aer, totusi ukrainienii se pare ca au si tancuri acolo aproape de ostilitati.

    • Ma tot gandesc cam cata pregatire iti trebuie ca sa folosesti MANPADS-urile asa de eficient in lupta cu MI 24 Hind – elicopter de atac – gunship mult mai bine protejat UH 1 Huey sau chiar S 60-ul american.
      Faza este ca se pare ca MANPADS-ul este modern si nu merg bruiajele clasice, deci inseamna ca la nivel individual nu au stat degeaba.
      Bine ca la noi pe SOCAT s-a pus Spike ER care oarecum te scoate in afara razei de actiune a MANPADS-urilor de pe linia frontului, ce te faci insa daca nu ai un front clar.
      Macar scaune blindate cred ca merita pilotii de pe SOCAT mai ales ca se fabrica deja la Timisoara.

      • SOCAT iese din discutie la sprijinul apropiat cand tintele sunt altceva decat vehicule blindate.

        Mai sunt lectii.Pana acum discutam la modul teoretic despre puterea infanteriei moderne in defensiva.Acum s-a demonstrat si practic.Iar Spetsnaz de la mama lor sunt maxim 100 in Slaviansk.Estimarea e din burta,dar oricum grosul sunt aia cu magazinele de airsoft,pusti de vanatoare,cazaci,etc…Alta lectie este ca puterea aeriana e scumpa si fragila.Forta de elicoptere de atac a Ucrainei,45 de aparate ar parea impresionanta la prima vedere.Dar uite ca in fata unora care se bat cu foarte multe restrictii se facura 42.Si nici nu a inceput inca vreun razboi de inalta intensitate.Nu au atacat baze.Nu au facut ambuscade,raiduri etc…Antiaeriana ”adevarata” nu exista.

        • Pai acum si MI 24 alea nu au upgrade-urile la zi, SOCAT-ul poate lansa Spike si fugi, normal nu ar avea voie sa ajunga sa traga cu PRND sau tunul de 20 mmm. Apropos oare nimeni nu s-a gandit ca este cvasi inutil in majoritatea scenariilor de lupta?
          Nu spun ca este rau ca sa il ai dat totusi, nu prea vrei sa ajungi acolo.
          PRND-urile de 57mm nu au raza de actiune suficienta ca sa scoata complet elicopterul din raza tunurilor de 30-35 mm sau MANPADS.

      • @marius, nu stiu daca ai vazut cum zburau cu ele ucrainenii, foarte jos si foarte lent, faceau un fel de hover stangaci. Posibil sa fie doborate in conditiile astea chiar cu AG-7 sau mitraliere grele.

  • Primul mi-24 pare sa fi fost doborat cu o platforma lansatoare de rachete (intr-unul din filmele de pe youtube se vede o astfel de lansare in directia unui Mi-24 fara a se specifica tipul lansatorului). Un altul pare sa fi cazut victima unei mitraliere grele. O serie de Mi-17 s-au intors la baza destul de sifonate ca urmare a atacurilor intense cu arme de calibru mic asupra lor.

    E de tinut cont de faptul ca Brigada 25 aeropurtata ucrainiana (care nu era chiar de ici de colo) a fost desfiintata pentru ca a predat armamentul separatistilor (inclusiv binecunoscutele BMD-uri), si nu au fost singurii. Era de presupus deci ca separatistii detin armament greu si reprezinta o amenintare inclusiv pentru elicoptere. De aceea decizia armatei ucrainiene de a folosi elicopterele de atac in modul in care le-au folosit mi se pare ciudata si neinspirata (in filme zburau la joasa altitudine sau indelungat deasupra unui loc, cate unul si nu pareau a folosi contramasuri in momentul in care se tragea asupra lor).

    Se ignora de asemenea faptul ca multi dintre separatisti au experienta militara indelungata si au mirosit destul praf de pusca (liderul celor din slaviansk e fost comandant de forte speciale rusesti din Afganistan, cei din jurul lui sunt sau veterani din aceeasi perioada sau fosti militari din armata ucrainiana, rusa etc). Asa ca banuiesc ca nu era foarte greu sa dai jos Mi-urile alea (24 si 17) la modul cum zburau.

    • @marius: filmuletul e fake, cel mai probabil din Siria. In film e vba de un Mi-8/17 (se vede destul de clar cand se roteste elicopterul “treapta” specifica dintre fuselaj si grinda de coada, la Mi-24 sunt cumva in continuare), UA a pierdut prin doborare doar Mi-24, Mi-8-urile in Ucraina au fost doar avariate sau au aterizat fortat.

  • S-ar putea sa ai dreptate, din cate stiu al 4-lea a fost MI 8 – oricum este clar ca un rol important il joaca sio antrenamnetul pilotilor, aici se vede lipsa orelor de zbor pe care altii tot insista sa le mentina la valori peste 100 pe an.
    Ceea ce este foarte important este si cum lupti in grupa de elicoptere si sa stii sa iti aperi colegul asa cum avionaele lupta in celula sau in formatii de 4.

  • in afganistan sovieticii au pierdut multe elicoptere pt. ca zburau in spatiu deshis destul de mult timp. Acum americanii si-au furato destul de urat. Ce au facut UA cu elicopterele cred ca pilotii au fost amenintati sa decoleze de catre superiori, nu cred ca pilotii au fost inconstienti la ce se expun!

    • @ Kala – pilotii sunt oameni foarte inteligenti in general au un IQ mult peste medie, faza este ca lipsa antrenamentului si lipsa sistemelor aduse la zi isi spune cuvantul, si americanii au p[ierdut la Cobre si UH 1 Huey in Vietnam la greu.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: