Aviaţie Tehnica Militara

Martea Tehnica: Ouragan – Bunicul lui Rafale

MD450 Ouragan, AdA, 1954

Proaspat eliberat din lagarul de concentrare de la Buchewald, Marcel Bloch, proiectant si constructor francez de avioane se intoarce in Franta in primavara lui 1945. La inceputul lui ’46 isi schimba numele din Bloch in Dassault (numele conspirativ pe care l-a folosit pe perioada in care activa in Rezistenta). In mai putin de un an a constituit, echipat si utilat “Societe des Avions Marcel Dassault”.

Hotarat fiind sa recupereze lipsa contributiei Frantei de la dezvoltarea aviatiei in perioada Razboiului, Dassault era ferm convins ca industria franceza era in capabila sa produca un avion cu reactie de conceptie proprie. In ’47 a inceput sa proiecteze primul vanator cu reactie conceput integral in Franta si in mai putin de 15 luni prototipul era gata de zbor.

MD450 Ouragan, EC 3/4 "Flandre"

In urma discutiilor cu Bureau d’Etudes et Plans d’Etat-Major, in septembrie ’47, Dassault a primit spijinul guvernului dar nu si o comanda ferma, drept pentru care a decis sa continue proiectul ca initiativa privata, in decembrie acelasi an demarand faza de proiectare in detaliu.

Desi Franta fabrica deja avioane cu reactie – SNCASE Mistral ( licenta DeHavilland Vampire), Dassault s-a inspirat mai mult de la americani decat de la britanici, asemanarile cu F-84G fiind vadite. Proiectul a primit denumirea M.D. 450 si in aprilie ’48 a demarat constructia prototipului la fabrica de la Saint Cloud. In iunie acelasi an, Dassault a primit din partea Service Technique Aeronautique al Ministere des Armees o comanda pentru 3 prototipuri. Primul dintre ele (01), a parasit linia de montaj in ianuarie 1949 si a executat primul zbor pe data de 22 februarie acelasi an, pilotat de Constantin Rozanoff (pilotul sef de incarcare al Dassault). Prototipul era propulsat de un motor cu compresor centrifugal Rolls Royce Nene de 2270 kgf, fabricat in licenta de Hispano Suiza. Nu avea armamentul instalat iar cabina era nepresurizata.

Prototipul cu numarul 02, finalizat pe linia de montaj de la Boulogne a executat primul zbor in mai 1949 (avand instalate mai multe echipamente interne si o cabina presurizata). Fabricatia prototipului cu numarul 03 a fost intarziata pentru a se putea ingloba toate modificarile necesare, descoperite in urma testarii primelor doua prototipuri. Acesta a executat primul zbor pe 2 iunie 1950, fiind propulsat de un motor Hispano Suiza Nene 104B (care ar fi trebuit sa asigure motorizarea aparatelor de serie). Din iulie 1950 a fost repartizat Centre d’Essais en Vol (Centrul de Incercari in Zbor) la Cazaux pentru teste ale sistemului de armament, fiind inarmat initial cu 4 mitraliere de 15 mm, inlocuite ulterior cu tunuri de 20 mm.

MD 450 Ouragan si tehnici, la sol

In 1949, Avions Marcel Dassault a primit o comanda pentru 15 exemplare de preserie, redusa ulterior la 12 exemplare, folosite pentru dezvoltarea/testarea diverselor variante de inarmare sau motorizare. Dintre acestea se evidentiaza exemplarele:

  • 450-3 (primul zbor in februarie 1951): exemplar de dezvoltare pentru motorul Nene cu camera de postcombustie (Hispano Suiza HS403); avea tractiunea marita la aproximativ 3087 kgf. A executat primul zbor cu motorul cu postcombustie spre sfarsitul lui ’53
  • 450-5 (primul zbor in aprilie ’51): folosit in programul de trageri aeriene, inclusiv pentru dezvoltarea blocurilor Matra 101 Bis (55 rachete nedirijate Brandt de 68 mm), destinate a fi folosite pe Mystere IVA
  • 450-8 (primul zbor in septembrie ’51) echipat doar cu 2 tunuri, in spatiul ramas disponibil fiind instalate camere foto. Cunoscut si ca M.D. 450R
  • 450-10 (primul zbor in decembrie ’51) folosit, printre altele, pentru teste cu motorul SNECMA Atar 101 (cu compresor axial) – incepand cu februarie 1952.
  • 450-11 (primul zbor in ianuarie ’52) cunoscut si ca M.D. 450-30L era inarmat cu doua tunuri DEFA de 30 mm, avea botul carenat “solid” si prize de admisie laterale

Inca din 1950 Guvernul avea in discutie un plan de dezvoltare cincinal care prevedea pentru Armee de L’Air un numar de 850 de avioane Ouragan si 300 de avioane Mistral. Totusi comada initiala a fost de doar 150 de exemplare, urmata de inca 3 comenzi a cate 100 de avioane ( ultima fiind anulata in 1952 in favoarea avioanelor Mystere IIC). Cele 350 de aparate comandate au fost prea mult pentru capacitatile de productie ale Dassault, productia pe subansamble fiind impartita astfel: fuselajul anterior la SNCASE Toulouse; fuzelajul posterior si aripile la SNCASO (cu fabrici la Saint Nazaire si Bouguenais); fuselajul central si coada erau construite la uzinele Dassault de la Merignac si Argenteuil, montajul final si incercarile in zbor fiind facute la Merignac.

Linie de Ouragan

Primul exemplar de serie a execuat zborul initial in decembrie ’51, pana in vara lui 1954 fiind livrate toate exemplarele comandate. Diferentele fata de prototipuri erau minore: trapele trenului de aterizare anterior aveau doua sectiuni (modelul anterior, cu 4 sectiuni, pe langa faptul ca a provocat accidente la primele doua prototipuri, era susceptibil sa fie deteriorat in cazul tragerii cu tunurile de bord), iar scaunele catapultabile Martin-Baker, au fost inlocuite cu unele SNCASO E86.

Activitate operatioanala:

AdA:

MD450 Ouragan al echipei de acrobatie Patrouille de France

Avioanele Ouragan au inceput sa inlocuiasca Mistral-urile in 1952, chiar inainte de finalizarea programului de incercari in zbor, descoperindu-se tendinta M.D.450 de a se angaja in vrie cand se executau viraje foarte stranse, situatie remediata odata cu montarea rezervoarelor suplimentare la capetele de plan. In rest avionul s-a dovedit a fi o platforma de armament foarte stabila si foarte manevrabila. Tocmai de aceea timp de 2 ani a fost utilizat de echipa de acrobatie Patrouille de France.
AdA a folosit avioanele Ouragan in cadrul a doua Escadre de Chasse (Grupuri Vanatoare) alocate Premier Comandement Aeriene Tactique din subordinea 4th Allied Tactical Air Force a NATO (Escadra 2, la Dijon si Escadra 4 la Bremgarten) si in cadrul unui Grup al Defense Aerienne du Territoire (Escadra 12 la Cambrai). Incepand cu 1955 MD450 au fost inlocuite treptat cu Mystere IVA, ultimul fiind retras din linia intai de serviciu in 1961. In 1954, cateva exemplare au fost modificate pentru operarea pe terenuri sumar amenajate fiind dotate cu parasuta de franare si jambe cu roti duble la trebul principal de aterizare. Varianta, denumita Barougan, nu a fost dezvoltata ulterior, doua dintre exemplarele modificate fiind reconvertite in standardul clasic.

Israel:

MD450 Ouragan, in prezent face parte din colectia muzeului de la baza Hatzerim

Pentru a contracara cursa inarmarilor inceputa de Egipt si pentru a suplimenta capabilitatile date de putinele avioane Gloster Meteor, Israelul a luat decizia de a cumpara, in 1955, 24 de Mystere IIC si 24 de Canadair CL-13B Sabre Mk.6. Canadienii au refuzat sa vanda avioanele, in consecinta trebuia gasita o solutie stop-gap. Solutia a fost achizitionarea unui numar suficient de avioane Ouragan pentru a echipa 5 escadrile de sprijin apropiat. 24 de exemplare noi au fost livrate direct de pe linia de montaj de la Merignac, in timp ce alte 42 au fost livrate din surplusul AdA. Se estimeaza ca numarul total de exemplare livrate ar fi ajuns la 75. Au fost retrase din serviciu pana in 1973.

India:

MD450 Ouragan, in serviciul indian au avut seriile ICxxx, fiind denumite Toofani (uragan in limba hindu)

Guvernul Indian a comandat 71 de exemplare in iunie 1953, singura deosebire intre exemplarele indiene si cele standard fiind instalarea motorului Hispano Suiza Nene 105A de 2350 kgf. Primele 4 exemplare cu numere de bord de la IC553 la IC556, au fost livrate in zbor, decoland de la Istres (pe 17 octombrie ’53) cu piloti indieni la bord si aterizand la Delhi 8 zile mai tarziu. Un al doilea lot de 35 exemplare a fost livrat la bordul portavionului Dixmude, iar restul au fost livrate la inceputul lui ’54. Inca doua comenzi de 20 respectiv 13 exemplare au crescut numarul total la 104 bucati. Au fost ilocuite incepand cu 1957 de avioane Mystere IV a si Folland Gnat/HAL Ajeet.

El Salvador:

MD450 Ouragan, El Salvador: o duzina au fost cumparate din Israel, incepand cu 1973

Dupa Razboiul Fotbalului, Fortele Aeriene Salvadoriene au demarat un amplu proces de modernizare cumparand din Israel 12-18 (numarul difera in functie de sursa) aparate Ouragan. Avioanele au fost reconditionate in Israel fiind livrate in intervalui 1973-77. Au fost folosite pana spre sfarsitul anilor ’80 fiind inlocuite cu aparate americane Cessna A-37 Dragonfly.

In lupta:

Israelul a inceput sa primeasca avioane Ouragan in 1955 cand primul exemplar a aterizat pe baza de la Hatzor, fiind inclus in Escadrila 113. Odata cu intensificarea tensiunilor din Orientul Mijlociu si achizitionarea de catre Egipt a 100 de avioane MiG-15 si MiG-17 (din Cehoslovacia), precum si a 50 de bombardiere Il-28, israelienii au suplimentat la randul lor comanda de avioane Ouragan. Pe 12 aprilie 1956 doua Ouragan au decolat pentru a intercepta o celula de avioane Vapire egiptene care violasera spatiul aerian israelian. Un Vampire a fost doborat inscriind astfel prima victorie aeriana in palmaresul avioanelor Ouragan.

La inceputul Crizei Suezului, in 1956, Israelul avea in serviciul operativ o singura escadrila de avioane Ouragan, care conform planificarii initiale ar fi trebuit sa execute misiuni de atac la sol impotriva aerodromurilor egiptene din Sinai, distrugand cat mai multe avioane la sol. Odata cu izbucnirea luptelor si demararea Operatiunii Kadesh, planificarea initiala a fost schimbata: prima misiune a Escadrilei 113 a fost escortarea a 16 avioane de transport C-47 Dakota, intr-o misiune de lansare a unui batalion de parasutisti in Trecatoarea Milta, in Sinai, pe 29 octombrie. Pe durata conflictului avioanele MD450 au executat misiuni de atac la sol utilizand bombe de 250 kg, napalm, rachete nedirijate si tunurile de 20 mm, distrugand mai multe zeci de vehicule. Doar in a doua zi a campaniei au executat peste 30 de iesiri deasupra Pasului Milta. Pe 31 octombrie 6 Ouragan au fost atacate de 8 Mig-15 si desi cateva au fost lovite, nici unul nu a fost doborat. In aceeasi zi, intr-o alta iesire, un Ouragan a lovit un Mig-15 fara sa-l doboare, marcand o victorie probabila.

Ouragan, Nr. 29, implicat in atacul asupra distrugatorului Ibrahim Al Awal

Tot pe 31 octombrie distrugatorul egiptean Ibrahim Al Awal a deschis focul asupra portului Haifa. Pe 1 noiembrie, nava a fost angajata de o celula de avioane Ouragan; atacul cu rachete nedirijate si tunurile de 20 mm a dus la avarierea distrugatorului si scoaterea acestuia din lupta. In total 8 MD450 au fost avariate in timpul Operatiunii Kadesh, dar nici un exemplar nu a fost doborat. AdA a participat de asemenea la Criza Suezului cu aparate Ouragan, in cadrul Operatiunii Musketeer, insa fara rezultate notabile.

Avioanele israeliene au mai fost utilizate in lupta in 1964 in atacul unor pozitii siriene din care se executau bombardamente impotriva unei colonii israeliene. Pe 13 iulie 1966, MD450 a fost utilizat pentru atacarea trupelor siriene care incercau devierea cursului Iordanului, iar in noiembrie acelasi an, au atacat coloane blindate iordaniene.

In Razboiul de 6 Zile, avioanele Ouragan au fost insarcinate cu atacul bazelor aeriene din peninsula Sinai in primul val. Unul a reusit sa doboare un MiG-21, inainte de a fi doborat la randul lui de artileria antiaeriana. Ulterior, in al doilea respectiv al treilea val, avioanele Ouragan au atacat baze aeriene in Iordania si Siria, iar dupa obtinerea suprematiei aeriene au executat misiuni de atac la sol impotriva fortelor inamice pe toate cele trei fronturi. 10 exemplare au fost pierdute pe timpul conflictului (9 cu foc de la sol si unul doborat de un avion de vanatoare arab).

Odata cu inceperea Razboiului de Uzura la sfarsitul lui 1967, avioanele Ouragan au fost folosite pentru atacarea mijloacelor antiaeriene in Egipt, impotriva trupelor iordaniene si irakiene, in Iordania si pentru atacarea taberelor de antrenament ale terosistilor din sudul Libanului.

In India se pare ca avioanele Toofani (uragan in limba hindusa) ar fi fost folosite in operatiuni antiinsurgenta impotriva rebelilor Naga, dar informatiile sunt putine.

In El Salvador, avioanele Ouragan au fost utilizate intensiv in timpul Razboiului Civil, impotriva gherilelor comuniste FMNL, pana spre sfarsitul anilor ’80 cand au fost inlocuite cu A-37.

 

Specificatii tehnice:

  • anvergura – 13.16 m
  • lungime –  10.73 m
  • suprafata alara –  23.4 mp
  • greutate maxima – 6800 kg
  • viteza maxima – 940 km/h
  • plafon – 14900 m
  • raza de actiune – 965 km

 

Surse:
Dassault MD450 Ouragan
Greg Goebel
MF
Avions Legendaires
JVL
Sursa profile color:
Wings Palette

1 Comment

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: