Marină

Marina Militara SUA comanda radarul Sea Giraffe al Saab pentru noua nava de lupta de litoral

Marina militară a SUA a cerut firmei suedeze de apărare și securitate Saab să furnizeze un radar Sea Giraffe pentru noua navă de luptă de litoral americană în valoare de 584 milioane USD.

LCS-2 si LCS-4 cu Sea Giraffe

LCS-2 si LCS-4 cu Sea Giraffe

Firma de apărare şi securitate Saab Defense and Security USA, cu sediul in East Syracuse, va furniza Marinei Militare a SUA radarul său Sea Giraffe, pentru o nouă navă de luptă pentru litoral, au confirmat luni oficiali ai Saab.

Saab Defense and Security USA a declarat că angajaţii săi din East Syracuse vor construi o versiune a sistemului de radare Sea Giraffe pentru noua navă a marinei militare americane.

Radarul de supraveghere 3D, cu rază medie de acţiune, va ajuta navele americane să detecteze rapid rachetele anti-navă şi anti-radiaţii, micile drone, proiectilele şi grupările mici de avioane care ar putea constitui o ameninţare.

Purtătorul de cuvânt al lui Saab Defense, John Belanger, nu a dezvăluit valoare în dolari a contractului, dar a declarat că această comandă a Marinei Militare Americane va conferi stabilitate liniei de produse Sea Giraffe. Acest nou contract nu va crea noi locuri de muncă.

Fabrica Saab din East Syracuse are 237 angajaţi în departamentul senzori, printre cei 450 de angajaţi pe care îi are Saab la cele două fabrici locale ale sale.

Saab a anunţat în ianuarie că îşi va muta sediul din America de Nord la East Syracuse, ceea ce adaugă încă 260 de locuri de muncă de high-tech în provincia Onondaga a SUA.

Navele de luptă de litoral fac parte din noua flotă de nave relativ mici,rapide şi cu caracteristici stealth, construite pentru a acţiona în apele puţin adânci de coastă.

Sursa: Saab

Iulian Iamandi

4 Comments

  • Se pare ca americanii s-au hotarat sa scoata mai mult din LCS-uri. Ma astept ca sa vad anul acesta anunturile si cu integrarea NSM-ului deoarece Boeing a retras Harpoon-ul din licitatie. Oarecum Sea Giraffe devine standardul pentru navele cu aceasta dimensiune si deplasament.

    • NSM e mult mai slaba decat Harpoon, are doar jumatate din incarcatura, are doar IR homing si o probabilitate foarte scazuta de a lovi tinta in zone cu umiditate mare in aer – umiditatea blocheaza sau degradeaza drastic detectia infrared si gasirea tintei in final approach devine improbabila, mai ales in mari calde unde ai si fenomene de evaporare. Teoretic merge bine in ape reci, unde evaporarea e redusa, daca nu ploua, si are avantajul unui cost mult mai mic, dar cu o probabilitate asa de influentata de vreme nu te prea bazezi pe ea sau iei masuri de redundanta pentru descoperirea si urmarirea tintei.

      Boeing s-a retras din competitia pentru LCS spunand ca dupa anuntul initial marina a tot redus din cerinte, nu mai vrea capabilitati all weather (adica radar homing) si in conditiile astea nu mai are sens sa intre in competitie – daca e doar pe pret probabil ar pierde in fata NSM).

      Rachetele cu radar homing sunt mai scumpe (sa ai un radar pe fiecare racheta e un cost) dar iti aduc acest avantaj de independenta si capabilitate indiferent de vremea de afara. Alea pe IR nu merg daca ploua, ninge sau daca e ceata sau plafon noros, etc. decat daca se bazeaza pe un alt sistem care sa faca tracking si sa transmita pozitia tintei in real time.

      In plus Harpoon are o incarcatura dubla (221 kg fata de 125 kg la NSM) – daca loveste tinta ii face pagube mai mari.

      Dar americanii au si alte solutii pentru nave in afara de Harpoon si NSM/ JSM – au o noua racheta navala in dezvoltare, AGM-158C LRASM, cu homing pe radar – pentru a gasi tinta si a-i lua coordonatele, dar si cu posibilitatea de trecere pe passive IR in faza finala pentru a fi mai greu detectata de nava tinta.

      Solutia adoptata de DARPA si produsa de Lockheed pentru noua racheta pare cea ideala, cu beneficiile ambelor tipuri de homing incorporate si cu mitigarea slabiciunilor.

      E foarte greu de contracarat un sistem dual. Suedia a ales si ea un sistem similar pentru noua generatie de RBS 15 pe care o dezvolta acum si asta e trendul, inlocuitorul lui Exocet va veni si el cu ceva nou, probabil viteza mai mare, etc.

      Dar pana una alta, racheta LRASM e inca in competitia LCS, vom vedea ce vor face cei de la marina SUA pana la urma.

      • LRASM este si ea retrasa din competitie, deci prea multe variante alternative la NSM pentru LCS-uri in acest moment nu sunt.
        NSM -ul poate fi ghidata si semiactiv si are si vizual din ce am vazut in filmele de prezentare, acum ramane de vazut daca nu se va aplica “buy american” pana la urma.

        • Daca s-au retras si aia cu LRASM, probabil cea mai buna racheta acum si ca raza si ca tot, inseamna ca intr-adevar specificatiile sunt foarte joase, fara capabilitate all-weather, si nu avea sens sa vina astia cu rachete mai performante, gen seeking dual sau radar, in competitia cu o racheta low cost gen NSM. Nu aveau sanse.

          E ca si cum unii ar lansa o licitatie de autoturisme iar specificatiile sa fie atat de permisive incat sa poti sa intri in competitie si cu Fiat Punto si cu Mercedes G classe si sa te bati in preturi – nu are sens pentru aia de la Mercedes sa participe daca specs sunt prea joase, gen ca masina sa prinda viteza maxima cel putin 90 km pe ora si nu se cere 4×4, etc.

          NSM are niste limitari meteo si de independenta, dar e si mult mai ieftina pentru ca nu are radar – racheta e trimisa cu niste coordonate radar la lansare dar apoi ar trebui sa-si gaseasca tinta, ca tintele navale nu stau pe loc. Pe vreme proasta nu va nimeri in niciun caz, e inutila pe ultimii zeci de km sau cat se poate deplasa tinta aia de la momentul lansarii.

          Insa pe vreme buna e periculoasa pentru ca e mica si mai greu detectabila de catre radare, poate sa taie timpul de raspuns – are si emisii mai mici neavand radar incorporat. Data links sunt prea usor de bruiat ca sa fie luate in calcul ghidarile video, sau te trezesti ca ti le preia adversarul, etc. In plus sunt detectabile ca emisii, avantajul ei teoretic e pasivitatea si descoperirea mai tarzie – desi si celelalte fac sea skimming si niciun radar nu le vede decat dupa linia orizontului – 12 km mi se pare.

          Cu NSM ideea e sa tai timpul de raspuns – astfel incat sa nu se poata porni contramasurile IR daca nu sunt automate, gen ars seekerul cu sistemul laser de protectie, sau sa dai cu flares, etc. Depinde si cat de bine protejata e tinta, daca e o marina de prima mana sau sunt unii mai putin tehnologizati.

          Homing dual, cu radar si IR pe ultima parte daca permite vremea, e solutia optima de asta se merge in directia asta. Inca o directie e cresterea vitezei, pe asta mergand englezii si francezii.

          Dar americanii au multe sisteme redundante si e posibil sa nici nu ii deranjeze prea tare lipsurile NSM pentru ca le pot compensa cu alte sisteme iar economiile facute sa ii ajute sa se incadreze in buget cu programul, ca si asa au avut destule probleme cu el.

          NSM poate fi vandut in SUA – au si o varianta JSM pentru F-35 luata ca offset de americani la afacerea cu avioane din Norvegia.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: