Armata Romana

MApN primit aprobarea prealabila a Parlamentului pentru derularea a inca doua programe de inzestrare

Ministrul apărării naţionale, Mihai Fifor, salută aprobarea, exprimată în unanimitate marți, 6 iunie, de către Comisiile reunite de apărare, ordine publică și siguranță națională din Camera Deputaţilor și Senat a celor două solicitări transmise Birourilor Permanente ale Senatului şi Camerei Deputaţilor cu privire la inițierea de către MApN a procedurilor  de  atribuire  a contractelor de achiziție a platformelor de transport auto, multifuncționale – pe roți, prevăzute în prima etapă a programului de înzestrare, precum și a contractului necesar derulării activităților de modernizare a aeronavelor IAR-99 Șoim în configurația IAR-99 Super Șoim.

IAR-99 Soim

IAR-99 Soim

Solicitările au fost adresate în temeiul articolului 51 alin. (2) din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 114/2011 privind atribuirea anumitor contracte de achiziții publice în domeniile apărării și securității, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 195/2012, care instituie obligația autorității contractante de a solicita aprobarea prealabilă a Parlamentului pentru inițierea procedurii de atribuire, în cazul în care valoarea estimată a contractului, fără TVA, este egală sau mai mare decât echivalentul în lei a 100 de milioane de euro.

Prin Programul privind transformarea, dezvoltarea şi înzestrarea Armatei Române până în anul 2026 şi în perspectivă, document aprobat de CSAT în anul 2017, programul “Platforme de transport auto, multifuncţionale – pe roţi” a fost nominalizat ca program de înzestrare prioritar, deoarece contribuie nemijlocit la creşterea capacităţii operaţionale a Armatei Române. Necesarul de platforme de transport la nivelul MApN este de 13.963 complete, iar abordarea achiziţiei se va realiza etapizat. În prima etapă, respectiv pentru perioada 2018 – 2027, este prevăzută achiziţia a 3.385 platforme de transport, valoarea acordurilor-cadru fiind estimată la 737 milioane de euro, fără TVA, valoarea exactă urmând a fi stabilită în urma derulării procedurilor de achiziţie. În cadrul acestui program se are în vedere asigurarea condiţiilor pentru implicarea industriei din România în producerea platformelor de transport auto multifuncţionale – pe roţi şi dotarea în mod unitar a Armatei Române cu acest tip de tehnică

Necestitatea demarării programului de modernizare a aeronavelor IAR-99 Șoim derivă din implementarea înzestrării Forţelor Aeriene cu avioane multirol     F-16, care impune asigurarea unei platforme de antrenament avansat prin reconfigurarea sistemelor de avionică şi de control al zborului aeronavelor IAR-99. Noua configuraţie a platformei IAR-99 Super Șoim va avea în vedere creşterea fiabilităţii instalaţiilor şi sistemelor de bord, extinderea duratei de viaţă a aeronavelor, formarea deprinderilor, abilităţilor şi aptitudinilor necesare îndeplinirii cu succes a misiunilor şi pilotării în siguranţă a avioanelor multirol, precum şi diminuarea riscurilor asociate obolescenţei componentelor şi echipamentelor tehnice. Și acest program de modernizare se face cu implicarea industriei naționale de apărare, aeronava fiind de concepție și producție românească.

 

Biroul de presă

9 Comments

  • Doamne ajuta sa ,, sa fie cu lapte ”. Soimul are mare nevoie de o noua configuratie a feselajului , o nou avionuca , un nou motor dar nu subsonic ci unul supersonic cu care sa se atinga 1,3 Mach , cu un radar foarte performant si nu numai , daca vrem sa vem un avion de antrenamente competitiv si pe plan extern . Cu 50 de avioane astfel schimbate din temelie si bine inarmate chiar reprezinta o forta dar sa si putem concura cu altii pe plan extern . Din surse sigure stiu ca soim 99 TD anul acesta va avea inaugurarea,este un nou soim in ce priveste dotarile tehnologice dar inca nu este suficient pentrua fi printre cele mai bune avioane de antrenament si la nevoie sa apere tara cat mai bine posibil . Dumnezeu sa binecuvinteze Romania si pe romani oriunde ar fi .

    • @Aurel Olari:
      – nu inteleg de unde “mare” nevoie de modificare fuselaj, si mai ales in ce scop.
      – avionica va fi schimbata in mod sigur; de fapt acesta este motivul investitiei: trecerea la F16 impune avionica noua pentru platformele de antrenament avansat. Radar ultra performant nu are nevoie. Exista unul vehiculat pe TD dar FAR nu are nevoie de asa ceva si nu are asa ceva pe avioanele de lupta. Ar fi anacronic sa te antrenezi cu radar AESA pentru a lupta…fara 😉
      – nu cred ca se pune problema de motor nou. In primul rand la 5+ milioane de euro per avion nu sunt bani de motor nou; nici vorba de ALT TIP de motor, fapt care ar implica modificari de structura, reproiectare, reomologare etc. Dar ai dreptate ca un nou motor mai puternic ar ajuta, si poate (speram) se va contura la un pas urmator al demonstratorului tehnologic.
      – Supersonicul este non sens. IAR99 nu poate fi supersonic. Nu este proiectat pentru asa ceva; nu poate fi modificat pentru asa ceva. Niciun avion de antrenament nu este supersonic. Nici cele mai noi si performance (ex: M346).
      – 50 de avione schimbate puternic inarmate ca sa concuram pe plan extern? Nu exista 50 de Soimi! Sunt 10 vechi si 11 modernizate, deci in total 21 din cate stiu eu. Pot duce arme (au 4 grinzi de prindere la cele 11 modernizate doar, si posibilitatea de a fi echipate cu tun in consola exterioara) dar vorbim de armament usor. Nu este nevoie de altceva. Toate avioanele de acest gen fac (eventual) si atac usor, dar niciodata “puternic inarmate”. Scopul lor nu este de a “concura” cu nimeni, nefiind destinate contactului direct…cu nimeni. Exista totusi variante derivate pentru atac usor la sol si am vazut ca se discuta si despre capabilitati de politie aeriana (la modul general, nu specific pentru 99).
      – Sunt bucuros sa aflu din sursele sigure ca TD-ul va avea o evolutie anul acesta, dar nu poate fi lansare in opinia mea. TD este (doar) un demonstrator si este doar o initiava a INCAS (plus FAC) de a arata posibile cai de dezvoltare ulterioara a platformei, cercetare finantata prin programul din 2007-2013 (deci nicidecum noua). Ulterior MAPN se poate hotari daca este interesat sau nu de vreuna din dezvoltarile aparute in TD. Dar asa cum spuneai, orice evolutie este binevenita si mai ales la TD despre care eu unul nu am mai auzit vesti de ceva vreme.

      Dar ai dreptate sa fii entuziasmat de vestea alocarii de fonduri pentru avioanele de antrenament. Cred ca ai dreptate si ca e un lucru foarte bun pentru pilotii romani care vor beneficia de avioane mai bune, la un standard unic si pe care le vor exploata mai mult timp de aici inainte.

      Daca esti interesat in particular despre IAR-uri exista o carte proaspat aparuta despre 93, 99 si 95 care abordeaza multe dintre subiectele mentionate de tine, inclusiv posibile cai de dezvoltare, misiuni specific, scopul lor etc.

      Multumesc!

    • @Olari Aurel
      Soimul nu “poate” sau “nu știe” mach 1,3, pt că nu e proiectat aerodinamic pt așa ceva.
      99 TD este ,așa cum reiese și din prescurtare, un demonstrator tehnologic. Se testează și validează echipamente, gen radar. Nu e un program de dezvoltare a unui avion nou.

      • Si nu avem peste 50 ; sunt doar 21 in total din care jumatate modernizate. Nu sunt puternic inarmate (container extern pentru tun si 4 grinzi doar la cele modernizate), nu pot avea radar foarte performant (ex Vixen sau alt AESA) pentru ca F16 ale FAR nu au asa ceva (si deci nu are sens sa te antrenezi pentru a utiliza o scula pe care nu o ai).
        Dar mai ales NU putem dori cele de mai sus; ele nu exista pe niciun avion de tipul lui 99. Cat despre supersonic nu exista niciunde asa ceva; nici macar cele mai modern si performance (M346, Yak130 etc) nu sunt supersonice.

  • Cam scumpe Super Soaimele astea domne`
    Avand in vedere ca un M346 e undeva la 20-28 mil dolari, doar upgrade-ul Soimului costa 6 milioane….

  • Acum sa zic si eu…daca super-soim inseamna doar modificare de avionica si ceva sisteme parca imi pare rau de TD care are niste modificari majore si nu mai stau sa le enumar practic putem spune ca e un avion nou dar parca nu prea ar mai avea loc acum.Fara carcoteala e bine ca se aduc toate 99 la acelasi standard si ca acest produs va mai avea viata lunga in roaf.

  • Mariu B.
    Apreciez mult faptul ca ai notiuni , esti interesat si poate chiar mai mult decat interesat in cele mentionate privind soimul 99 si aviatia romana.Precizez faptul ca,, si pentru un euro’’ alocat armatei pentru noi tehnologii atat de necesare apararii natiei noastre sunt entuziasmat . Dar mereu si mereu imi exprim amaraciunea ca toate se fac tarziu ,parca,, cineva ‘’pune intentionat frana la tot ce este necesar armatei, sanatatii, educatiei , agriculturii, industriei tarii noastre si nu numai.
    De fapt actioneaza frana planificat in detrimentul demnitatii , siguarantei si pacii poporului roman, numai in armata unde exsita o ticaloasa mafie cu epoleti au fost condamnati 25 de generali, ne luand in calcul trepadusii ce-i urmeaza , este o crima ce afecteaza profund istoria neamului nostru , unii dintre ei generali de brigade fiind. Sa fi fost numai un general si era o mare pata pe obrazul armatei noastre,o armata cu mari eroi in teatrele de operatii din toata istoria de la stramosii nostrii geto-daci pana astazi. Nu mai vreu sa prezint si restul deoarece déjà cand scriu sunt mai mult decat agitat.
    Vreau insa sa scot in relief rationamentul pentru care mi-as dori cel putin eu 50 -100 si chiar mai mul de super avioane de antrenament,stiu cate avem acum si cum le avem si de ce le avem la aceasta ora si in aceasta stare. Este mare pacat si o proasta carte de vizita pentru pionerii aviatiei mondiale asa cum au fost si sunt romanii , dar sa mergem mai departe cu ,,povestea’’.
    Romanii, mai intodeauan au ramas singuri in ultimii 2000 de ani chiar si dupa 1945 dupa ce s-a incheiat ultima conflagratie mondiala fiecare si-a vazut de interesele lor si iarasi romanii au ramas singuri in fata vesnicului dusman de la rasarit. Va spun si acum ca daca va fi o conflagratie mondiala cu tot NATO care exista in ultima instanta romanii vor ramane tot singuri si credeti-ma nu sunt sceptic , istoria timp de mii de ani este cel mai bun exemplu,pentru ca intodeauna am avut argumentul si faptul ca mai aproape a fost si este camasa decat haina asa am fost tratati ,dupa mai intai interesele fiecaruia si apoi romanii daca mai este loc si acum ne dau lectii.De aceea nu cu 50-60 de avioane F-16 si acelea nu foarte dotate vezi F-16 A/B;C/D si la urma V si nu numai ne putem noi apara, noua ne trebuie cel putin 250 de avioane de inalta performanta si dintre cele mai puternice . Prin urmare este mai mult decat urgent ca noi fiecare arma pe care o avem de la infanterie si pana la marina si aviatie , sa o facem cea mai buna ,cea mai eficienta in lupta ,in spiritul acesta am mentionat ca este necesar ca si avioanele de antrenament sa fie dotate cu ultima tehnologie , puternice si eficiente , numai asa vom fi mai puternici sic and vom ramane iarsi singur. Iata ca in continuare prezint cateva modele de avioane de antrenament cu motoare puternice , 1 Mach si peste .
    Yak 130 -1070 km/h; M-346 Master 1.2 Mch; Dart jet-1200km/h’ Piranha 2000 k/h;
    Bae Hawak 128 – 1100 k/h . kai t-50 golden eagle- 1800 km/h si exemplele pot continua . Studiati va rog ce au facut rusii din Yak 130 , i-a lasat pe americani ,, cu gura cascata’’privind dotarile si eficienta . V-am prezentat foarte putin, care sunt competitorii de afara . Noi nu trebuie sa ne limitam doar la aparate performante pentru armata romana , trebuie sa sa si vindem sa facem profit .Am prezentat o poveste , dar una adevarata , trebuie sa invatam sa facem o arma redutabila chiar si dintr-un pix ca sa ma exprim mai plastic , pentru ca trebuie sa ne aparam tara , demnitatea , natia si viitorul, pentru ca este al copiilor , copiilor nostrii . De mii de ani traim in mijlocul dusmanilor. Avem provincii istorice lasate la cheremul vecinilor dusmani, peste 150 000 km patrati si milioane de romani care se uita cu durere ca epigonii de romanii nu au grija de ei cei care au fost vitregiti de soarta si de nepasarea romanilor,cei din afara granitelor. Sunt multe de spus dar poate cu alte ocazii. Acum pentru ca tot cheltuim niste bani pentru avioanele de antrenament este necesar macar sa le facem sa fie de temut in teatrele de operatii ,daca va fi nevoie .Trag nadejde ca m-am facut cat de cat inteles . Mai pot face mentiunea ca ma rog in fiecare zi pentru pacea si linistea de care avem nevoie atat de mult in tara noastra si mai mult pentru ca Dumnezeu sa binecuvanteze Romania si pe romani oriunde s-ar afla si ma doare cand neamul nostru sufera.Invit pe toti cei care au citit aceste randuri sa faca la fel si sa spuna sa indemne si pe altii sa faca la fel,deoarece nu va fi in van.

    • Suparare suparare.Crezi ca SUA nu ne va apara ca aliat instant?Pai in secunda doi ajung o putere de risul curcilor tot instant!!!!-La un conflict rachetele,avioanele,elicopterele iti vin in ajutor instat,noi trebuie doar terestru sa rezistam (aliatii zic 5zile)eu zic ca mai mult pentru ca nu avem infrastructura.Cit despre avioane de lupta sa sti ca f 16si f15 abgradate e maximul tehnologic….dupa ele vin avioanele invizibile radar.nu crezi ca ar fi mai bine sa avem o armata pe model elvetian…adica dupa stagiu statul i-ti construieste linga sura un garaj de tab,tank in care i-ti bagi obiectul muncii militare si-l ingrijesti conta cost….poate ca asa nu vor mai disparea sute de sate din muntii patriei.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: